Dieren met epileptische aanvallen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Fearn

Dieren met epileptische aanvallen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-14 21:12

Hallo,

Ik weet niet zeker of hier al een topic van is, anders sorry.

Maar ik ben nogal in paniek eigenlijk, mijn kat heeft zojuist een epileptische aanval gehad. Het is al eerder voorgekomen dat hij lag te slapen, en dan zomaar vanaf de bank of vensterbank op de grond viel. Hierbij was hij dan ook verward en ging soms met zijn ogen rond draaien. Dit is een paar keer gebeurd in een half jaar, maar van wat er nu is gebeurd ben ik me echt kapot geschrokken. Hij lag zoals gewoonlijks te slapen op de vensterbank en schrok wakker, toen ging hij helemaal spartelen, rond rollen en gewoon heel raar en verward en spastisch doen. Hij trilde ook helemaal en ik kon hem niet rustig krijgen. Dit duurde hooguit 10 seconden en daarna was hij weer de oude.

Toen dit zich voor het eerst voordeed heb ik gelijk de dierenarts gebeld, maar die zeiden dat als het nog eens gebeurd dat we langs kunnen komen. Nu heb ik al wat informatie opgezocht op google en ik zie veel staan dat er aan epileptische aanvallen bij katten niet veel valt te doen. En helaas kan ik mijn moeder echt niet overtuigen om naar de dierenarts te gaan als er niet zeker is dat hij er echt wat aan kan doen..

Maar goed, bij deze vraag ik dus om jullie ervaringen met dieren met epileptische aanvallen en of het toch echt nodig is om de dierenarts te raadplegen.

Alvast bedankt.

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 21:19

Mijn dobermann heeft epilepsie ik had gefilmd hoe hij deed en dit aan de D.A laten zien het is nog niet nodig voor medicatie en zijn aanvallen zijn niet vaak en ook niet hevig.

Worden de aanvallen heviger en komen ze vaker voor moet ik wel contact opnemen. Zijn aanvallen herken ik goed en dan stuur ik hem naar de veranda doe dan de gordijnen dicht en laat hem daar een 10 tal min, hij heeft da geen prikkels en is dan vlugger uit de aanval.

Fearn

Re: Dieren met epileptische aanvallen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-14 21:23

Maar zijn de aanvallen niet schadelijk voor het dier? Dat vraag ik mij vooral af.. En wat als mijn kat nogmaals ergens vanaf valt en zijn kop stoot oid? Ik kan er ook niet altijd bij zijn.. :(

joketje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 21:27

Hoe oud is je kat? Voor epileptische aanvallen kunnen vele oorzaken zijn, maar kunnen ook idiopathisch (=zonder onderliggende oorzaak) zijn. Als ze het al vaker heeft gehad, lijkt het mij sowieso niet slecht om langs de dierenarts te gaan. Er bestaat medicatie, maar als er een onderliggend probleem is, moet dat natuurlijk aangepakt worden indien mogelijk.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-14 21:30

Mijn kat is nu 13. Hij heeft het dus pas dit jaar gekregen. Ik denk dat hij het nu al zo'n 6 a 7 keer heeft gehad, maar voorheen was het dus alleen vallen en eventjes verward zijn. Nu was het echt spartelen.

Ja, ik ga denk ik toch maar de dierenarts raadplegen. Ben me echt kapot geschrokken :(

joketje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 21:32

Dan is de kans groot dat er iets meer aan de hand is... Helaas vergt het soms een hele hoop onderzoeken voor een oorzaak gevonden wordt. Is hij verder helemaal gezond?

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-14 21:45

Waar baseer je dat op? Zijn leeftijd of dat et al zo vaak is gebeurd? Het is overigens niet vlak achter elkaar gebeurd oid, er zit meestal wel een maand ongeveer tussen.

Nou ja, ik hoop dan echt dat het niets ergs is of zo wel dat er iets aan gedaan kan worden.

Hij is voor zo ver ik weet kerngezond. Gewoon nog lekker actief en speels, eet goed, eigenlijk een doodnormale kat buiten die aanvallen om. Al vind ik wel dat hij er soms wat verward uitziet (hij kijkt anders uit zijn ogen dan vroeger, ik weet niet precies)..

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 21:56

Mijn jack russel had het ook ! Toen we hem kregen wist ik het al dat onze Dove Dirk epileptische aanvallen kon krijgen. In het begin was dat erg eng om te zien. Als DD een aanval kreeg dan verstijvende hij helemaal viel ook om of viel van de bank of vensterbank af en kon ook heel erg gaan trillen , maar kwam altijd in zijn achteruit naar mij toch gelopen voor zover dat hij nog kon en moest ik DD vast pakken en wachten tot het over was. Dit kon wel een kwartiertje duren , vaak was het binnen 8 minuten weer over. Soms had DD veel aanvallen per maand en dan ging het weer een hele tijd goed.

joketje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 22:41

Omdat die idiopathische epilepsie op jonge leeftijd begint. Als ze pas op oudere leeftijd voor het eerst een epileptische aanval krijgen, gaat het meestal over secundaire epilepsie (kan je opzoeken op internet). Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen :).

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 22:53

Tijdens een aanval moet je er voor zorgen dat het dier zichzelf niet kan verwonden maar daarbij zo min mogelijk aanraken of tegen praten. De prikkels kunnen het verergeren.

Er is medicatie dat de aanvallen verminderd of zelfs verdwijnt. Film een aanval en laat dit aan een da zien zodat hij/zij een behandeling kan bepalen. Hoe vaker een aanval, hoe meer schade aan de hersenen.

Sterkte!

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-14 23:11

Oke, bedankt voor de tips. Meestal zie ik het niet aankomen dus is het lastig om dan alvast de filmcamera aan te hebben, maar ik heb eens gezocht op youtube en zie wel veel vergelijkbare aanvallen. Mijn kat is nu overigens een beetje verdwaasd en slapjes. Hij probeert soms ergens op te springen maar dat lukt hem niet, en hij heeft al 4 pogingen gedaan om aan de krabpaal te krabben maar volgens mij heeft hij niet genoeg kracht in zijn pootjes. Hoef ik mij voor de komende uren geen zorgen te maken?

Dinsdag gaan we met hem naar de dierenarts.

assileM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 23:12

Hè wat naar dat je dat mee moet maken!

Idiopathische epilepsie toont zich idd vaak in de eerste levensjaren. Dit wordt in principe dus uitgesloten.
Dit betekend dus dat het secundaire epilepsie is (toonbare oorzaak). Dit betekend dat dat de Neurotransmitters (chemische stoffen) en impulsen de hersenen niet goed bereiken. Wat voor een storing in de hersenen zorgt.
Ook kan het zijn dat het geen epileptische aanval is geweest. Lever/nier aandoeningen kunnen dezelfde symptomen veroorzaken.
Ik zou zeker naar de DA gaan! Zeker omdat je kat al op oudere leeftijd is, en daarbij lever/nier aandoeningen veel voor komen.
Heel veel succes!

xShannentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 23:15

Ik heb geleerd (opleiding paraveterinair) dat epileptie je pas moet melden als de aanval langer dan 10 minuten duurt, dus bij langer dan 10 minuten de dierenarts bellen. Dieren hebben er zelf geen pijn aan tijdens de aanval.

assileM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 23:18

xShannentje schreef:
Ik heb geleerd (opleiding paraveterinair) dat epileptie je pas moet melden als de aanval langer dan 10 minuten duurt, dus bij langer dan 10 minuten de dierenarts bellen. Dieren hebben er zelf geen pijn aan tijdens de aanval.

Ligt natuurlijk erg aan hoe heftig de aanval is, en of ze zichzelf verwonden tijdens de aanval. Als het te riskant wordt is een DA raadplegen altijd handig.
Achteraf kunnen ze er behoorlijk last van hebben, omdat alle spieren in het lichaam onder druk komen te staan.

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 23:51

Lees dit topic eens: [BB] Kat met epilepsie? Herkent iemand dit?

Daar heb ik ook een uitgebreide reactie gegeven :)

Er bestaat wel degelijk medicatie tegen epileptie bij katten (fenobarbital) maar daar zitten ook wat haken en ogen aan.

joketje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 20:46

Hoe was het bij de dierenarts?

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-14 09:52

We gaan morgen, omdat dat toch beter uitkomt :) Maar ik zal hier plaatsen wat de dierenarts gezegd heeft zodra we geweest zijn!

jaime_andrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 10:00

Hier ook een kat met aanvallen.Het is een afschuwelijk gezicht en probeer haar vaak maar wat vast te houden om idd te voorkomen dat ze ergens tegen aan loopt of tig x zonder resultaat op de bank probeert te springen. Vaak is ze zo vreselijk uitgeput na zo'n aanval dat ze dan 24 uur of soms 48 uur heel apathisch is en in de kast kruipt en niet tevoorschijn komt. Zet dr dan altijd maar schaaltje water bij en na zo'n periode loopt en rent ze weer door het huis alsof er noooooit wat is gebeurd.

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 10:11

Hier een hond met epilepsie.
Als hij een aanval heeft (hij had vaak clusteraanvallen) krijgt hij stesolid en dan doen we hem in de autobox (kan hij zichzelf niet verwonden en niet "rondlopen") , die staat in de garage. We doen de lichten uit en zorgen dat hij geen prikkels krijgt, dus geen licht, geen geluid.
Door deze maatregelen werden zijn aanvallen een stuk korter.
De laatste tijd heeft hij vrijwel geen aanvallen. Terwijl op zijn hoogtijd had hij wel één keer per week een aanval. En die clusteraanvallen duurde wel 1,5 tot 2 uur.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-14 18:45

Bah, zo net is hij alweer van de vensterbank gevallen en bleef daarna nog een minuut alle kanten op kijken. (alsof hij duizelig was). Vind het zo naar om te zien :( Ik hoop dat de dierenarts morgen iets kan vinden..

joketje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 20:44

Oei dat klinkt niet goed :( ik hoop ook voor je dat er een oorzaak gevonden wordt.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-14 20:30

We zijn net terug van de DA :) Hij denkt dat het toch echt epilepsie is en heeft ons medicijnen meegegeven. We moeten de kat tweemaal daags een kwart tabletje geven. (lekker gepruts ook met zo'n miniscuul dingetje).. Maar ik hoop dat dit werkt!

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 13:38

Wat heb je meegekregen?
Ik hoop voor mee dat het helpt.