Hond leren blaffen.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Eunomia

Hond leren blaffen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-14 20:16

Hoi Bokkers,

Vorige week heeft mijn opa een hond uit het asiel gehaald, een ontzettend leuke en lieve hond waar wij allemaal al helemaal verliefd op zijn. De hond is ontzettend goed opgevoed merken wij doordat ze erg goed luisterd, al los mee kan lopen en naar vrijwel elk commando goed luisterd. Nu vermoeden wij dat het blaffen bij bezoek, het zien van honden of andere dieren e.d. is afgeleerd.

Mijn opa woont alleen en hij (en wij) zouden het eigenlijk wel fijn vinden als de hond zou gaan blaffen wanneer de deurbel gaat of er iemand op het raam/de deur klopt. We hebben echter al veel geprobeert om de hond überhaupt te laten blaffen, maar er komt geen geluid uit. :') Ik heb de hond één keer horen blaffen en dat was in het asiel toen wij haar kwamen bekijken, daarna heeft niemand haar meer horen blaffen en deze keer blaffen was ook de eerste keer dat de mensen in het asiel haar hoorden blaffen.

Uiteraard vinden wij haar niet minder als ze niet gaat blaffen, dan had hij wel een waakhond genomen, maar het zou wel erg fijn zijn als ze gaat blaffen. Zijn er toevallig Bokkers die hun hond hebben 'leren' blaffen of misschien ideeën hoe wij de hond aan het blaffen zouden kunnen gaan krijgen? Wie weet valt het dan met veel belonen uiteindelijk te koppelen aan de deurbel/geklop, maar tot nu toe is er nog niets uitgekomen.

Ook in het bijzijn van twee blaffende honden blaft de hond niet, tijdens het spelen is er ook nog geen geluidje uitgekomen tot nu toe (wil ik morgen nog een keer gaan proberen). Hopelijk zijn er mensen die een gouden tip hebben zodat wij in ieder geval haar blaf een keer kunnen horen. _O-

Alvast bedankt.

[Edit] Het gaat er niet om de hond te leren blaffen op commando, maar haar überhaupt te leren blaffen. Op commando hoeft voor ons niet.
Laatst bijgewerkt door Eunomia op 14-11-14 20:30, in het totaal 1 keer bewerkt

kohtje

Re: Hond leren blaffen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 20:18

Waarom zou je willen dat een hond blaft? Als er echt serieus onraad is dan blaft die vast wel.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-14 20:21

Omdat hij vorige week een overval heeft meegemaakt, dat hakt er wel in. Het geeft hem een fijn gevoel dat wanneer er 's avonds iemand op het terrein loopt een hond blaft. Gisteren klopte en trok er een vrij grote (voor de hond onbekende) man aan de deur in het donker, daar loopt hij dan kwispelend op af.

Mijn eigen hond blaft ook wanneer er iemand aan de deur is/aan het hek komt, vind dat alleen maar fijn. Ze blaft zelfs als ze naar binnen of naar buiten wil, ideaal.
Laatst bijgewerkt door Eunomia op 14-11-14 20:23, in het totaal 1 keer bewerkt

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 20:23

Wat ik zeg dat als er echt wat is doet die het vast wel. Daarbij heeft hij de hond nog niet lang. Zou wel bordjes neer zetten met hier waak ik.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 20:23

Naar mijn idee is blaffen totaal niet aangeleerd. Als ik kijk naar mijn eigen hond die blaft zodra de deurbel gaat we hebben het liefst dat ze stil is. Of als ze een herdershond ziet, dat geblaf is agressie ( ze is een keer gegrepen door een hedder vandaar ). De honden van mijn vriend blaffen om alles.... -_- als de telefoon gaat, ze het tuin hekje horen open gaan, iemand binnen komt, iemand de trap af komt, je gaat stofzuigen, de kat miauwt, iets raars op tv gebeurd of als ze eten willen.... Echt wees blij dat je hond niet blaft want ik word er helemaal gek van de honden van mijn vriend.

Ik heb trouwens mijn hond wel aangeleerd om te blaffen op commando. Ze kan heel veel trucjes en vond het wel leuk om ook blaffen op commando te leren. Ik heb het aangeleerd om een snoepje hoger te houden maar haar wel te laten ruiken. Dus ze wil het snoepje. Als ik haar daar mee plaagde blafte ze. Ik gaf dan het commando blaf en het bijbehorende handgebaar en voilà binnen een paar keer blaffen op commando aangeleerd.

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 20:25

Als mijn hond aan het spelen is in de tuin en ik ga heen en weer rennen wordt ze eerst helemaal blij en gaat ze ook mee doen. Dan ga ik voor dr neus springen (wel stampend) en per sprong zeg ik wat, snel en hoog. Dan blaft ze eigenlijk altijd, maar dat is wanneer de mijne blaft. Verder als er enge mannen aan de deur komen.
Hond van mn opa kon het op commando als hij zei "Zeg eens wat". Zal eens vragen hoe hij dat heeft geleerd.

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 20:25

Ik heb mijn hond leren blaffen op commando door zijn tennisbal te verstoppen tussen mijn voeten waardoor hij gefrustreerd werd en begon te blaffen (na veel geduld toch hij was ook niet zo'n blaffer) maar hij blafte enkel op commando en dus ook niet als de deurbel ging, misschien kun je hem eerst leren blaffen op commando en daarna aan de deurbel linken.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-14 20:25

De hond is heel erg streng opgevoed, dat merken wij al en ook best onzeker op sommige momenten. Daarom vermoeden wij dat het blaffen haar dus ook heel duidelijk is afgeleerd. Wij zouden graag willen dat ze weet dat ze mag blaffen..

Vandaar dat we op zoek zijn naar tips om haar duidelijk te maken dat blaffen bij ons niet wordt afgestraft.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-14 20:27

Gydja schreef:
Naar mijn idee is blaffen totaal niet aangeleerd. Als ik kijk naar mijn eigen hond die blaft zodra de deurbel gaat we hebben het liefst dat ze stil is. Of als ze een herdershond ziet, dat geblaf is agressie ( ze is een keer gegrepen door een hedder vandaar ). De honden van mijn vriend blaffen om alles.... -_- als de telefoon gaat, ze het tuin hekje horen open gaan, iemand binnen komt, iemand de trap af komt, je gaat stofzuigen, de kat miauwt, iets raars op tv gebeurd of als ze eten willen.... Echt wees blij dat je hond niet blaft want ik word er helemaal gek van de honden van mijn vriend.

Ik heb trouwens mijn hond wel aangeleerd om te blaffen op commando. Ze kan heel veel trucjes en vond het wel leuk om ook blaffen op commando te leren. Ik heb het aangeleerd om een snoepje hoger te houden maar haar wel te laten ruiken. Dus ze wil het snoepje. Als ik haar daar mee plaagde blafte ze. Ik gaf dan het commando blaf en het bijbehorende handgebaar en voilà binnen een paar keer blaffen op commando aangeleerd.

Ze hoeft niet bij alles te gaan blaffen, maar bij de deurbel of geklop zou wel fijn zijn. Het hoeft ook geen hele reeks te zijn, maar gewoon van 'hè er is iemand!' Het probleem is alleen dat we er geen blaf uitkrijgen...

Elinex304 schreef:
Als mijn hond aan het spelen is in de tuin en ik ga heen en weer rennen wordt ze eerst helemaal blij en gaat ze ook mee doen. Dan ga ik voor dr neus springen (wel stampend) en per sprong zeg ik wat, snel en hoog. Dan blaft ze eigenlijk altijd, maar dat is wanneer de mijne blaft. Verder als er enge mannen aan de deur komen.
Hond van mn opa kon het op commando als hij zei "Zeg eens wat". Zal eens vragen hoe hij dat heeft geleerd.

Ik zal het morgen eens gaan proberen, wie weet als ik wat langer met d'r ga spelen en rennen dat ze wel begint te blaffen.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-14 20:29

Even voor de duidelijkheid: Het gaat er dus niet om om de hond te leren blaffen op commando, maar de hond te laten blaffen omdat ze dat niet doet. Met alleen het geluid even horen zouden we al blij zijn, alleen ze reageert tot nu toe nergens op..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 20:30

Waarom hebben jullie/hij niet een waakhond gezocht ipv de hond die hij nu heeft? Er zitten genoeg waakhonden in het asiel die niet geplaatst worden omdat ze juist teveel blaffen. (Is gewoon een vraagje hoor geen commentaar ;) )

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 20:30

_Cowgirl schreef:
De hond is heel erg streng opgevoed, dat merken wij al en ook best onzeker op sommige momenten. Daarom vermoeden wij dat het blaffen haar dus ook heel duidelijk is afgeleerd. Wij zouden graag willen dat ze weet dat ze mag blaffen..

Vandaar dat we op zoek zijn naar tips om haar duidelijk te maken dat blaffen bij ons niet wordt afgestraft.

In dit geval gaat 'goed voorbeeld doet goed volgen' denk ik wel op: hebben jullie toevallig kennissen met honden? Door de hond hiermee in contact te brengen en de andere honden te laten blaffen, ziet de hond wellicht dat zij hier niet op worden afgestraft. Dit is even heel simpel gedacht hoor en mogelijk werkt het helemaal niet zo, maar dit kwam zo 1-2-3 in me op. Het zal vast ook niet in één dag opgelost zijn, maar het is misschien wel iets om een paar keer uit te proberen.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 20:33

Geef het wat tijd. Misschien komt dit wel nog als de hond het huis en zijn omgeving + mensen beter kent en anders.... je opa zal gezegend zijn met een heel stille hond.

edit: de tip hierboven vind ik ook wel een goede. Dan mag je mijn jack russel wel lenen. Die doet niet liever als blaffen als er aan de deur gebeld wordt :D
Laatst bijgewerkt door betadine op 14-11-14 20:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-14 20:34

Lianne schreef:
Waarom hebben jullie/hij niet een waakhond gezocht ipv de hond die hij nu heeft? Er zitten genoeg waakhonden in het asiel die niet geplaatst worden omdat ze juist teveel blaffen. (Is gewoon een vraagje hoor geen commentaar ;) )

Ik heb zelf een Boomer (kleine kruising) en die blaft de hele boel bij elkaar als er iemand aan het hek staat. Wij wilden gewoon een lieve, sociale hond die lekker bij 'm op de bank komt zitten. Dat was voor ons het belangrijkst, daarnaast is het mooi meegenomen als ze zou gaan blaffen.

De hond moet i.v.m. oppassen met twee kleine hondjes kunnen en dat is niet echt vanzelfsprekend met een Herder, Rotweiler, Boxer, etc.

Als ze niet blaft, dan niet, maar ik weet bijna zeker dat het haar door haar strenge opvoeding is afgeleerd en wil graag duidelijk maken dat ze wel mag blaffen.

Daarnaast hebben we bijna alle honden in het asiel bekeken en was zij de enige voor ons die in het plaatje pastte, of ze waaks was wist niemand dus we hebben haar daar niet om genomen hoor, maar het zou gewoon fijn zijn als ze het ging doen.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 20:35

Het is sowieso onnatuurlijk dat een hond niet blaft, dus alleen al voor de hond zelf lijkt het me het beste als die op den duur gewoon weer lekker kan blaffen en zich zo kan uiten.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-14 20:36

Jolien87 schreef:
_Cowgirl schreef:

In dit geval gaat 'goed voorbeeld doet goed volgen' denk ik wel op: hebben jullie toevallig kennissen met honden? Door de hond hiermee in contact te brengen en de andere honden te laten blaffen, ziet de hond wellicht dat zij hier niet op worden afgestraft. Dit is even heel simpel gedacht hoor en mogelijk werkt het helemaal niet zo, maar dit kwam zo 1-2-3 in me op. Het zal vast ook niet in één dag opgelost zijn, maar het is misschien wel iets om een paar keer uit te proberen.

Klopt, dit was ook onze gedachte. Wij hebben zelf een waakse hond en het adres waar de hond heen gaat als wij er niet zijn ook. Deze drie honden zijn dus ook wel eens samen. De hond komt alleen bij ons zitten wanneer de andere twee gaan blaffen als er iemand komt.

We snappen uiteraard dat ze niet in één keer gaat waken en nogmaals, als ze het helemaal niet gaat doen dan is het jammer, maar ik dacht misschien zijn er mensen die iets hebben waarbij hun hond erg enthousiast gaat blaffen.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-14 20:38

We gaan het zien! Morgen passen we weer op en zal ik haar wel eens enthousiast proberen te krijgen, spelen vind ze namelijk ontzettend tof. Wie weet dat ze over een tijdje het gedrag van de twee hondjes over zal gaan nemen.

Bedankt voor de tot nu toe genoemde tips! Wie weet komen er nog wat goede tips naar boven.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 20:41

Als de hond veel geblaft heeft in het asiel kan het zijn dat íe schor is en daarom niet blaft (ja dat kan echt!). Blaffen op commando kun je vrij makkelijk aanleren maar dan moet je wel een manier vinden om een blafje uit te lokken!

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-14 20:44

Hmm, dat zou ook nog kunnen inderdaad. Zij zijden dat ze niet blafte, maar ik vraag me ook af hoe je dit 24/7 in de gaten kunt houden. Wie weet blafte ze buiten de sluitingstijden wel heel veel? Al neig ik meer richting het afleren dan het schor zijn, maar dat kunnen we niet te weten komen nu..
Haha, dat is dus het probleem. Ik begrijp wel hoe ik het aan moet leren, maar dan moet ze dus wel een keer blaffen anders heeft het leren ook geen zin. :+
Laatst bijgewerkt door Eunomia op 14-11-14 20:45, in het totaal 1 keer bewerkt

ikheetesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 20:45

Interessant, ik volg dit eventjes.. ben benieuwd of hier een oplossing uit komt om de hond te laten blaffen

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 20:45

Je zegt dat jou'n hond wel blaft en die van je opa niet. Kan jou'n hond een beetje goed omgaan met andere honden? En kan hij goed om gaan met de hond van je opa? Bij mijn vriend steken de 3 honden elkaar aan met blaffen, begint 1 te blaffen doet de ander dat ook ook al weten ze niet waarom. Je zou de honden eens bij elkaar kunnen zetten en dat iemand op de deurbel drukt. Als jou'n hond blaft, misschien word de hond van je opa aangestoken om dan ook te blaffen.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-14 20:46

Als het lukt laat ik het uiteraard weten, wie weet blaft ze straks de sterren van de hemel.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-14 20:48

Gydja schreef:
Je zegt dat jou'n hond wel blaft en die van je opa niet. Kan jou'n hond een beetje goed omgaan met andere honden? En kan hij goed om gaan met de hond van je opa? Bij mijn vriend steken de 3 honden elkaar aan met blaffen, begint 1 te blaffen doet de ander dat ook ook al weten ze niet waarom. Je zou de honden eens bij elkaar kunnen zetten en dat iemand op de deurbel drukt. Als jou'n hond blaft, misschien word de hond van je opa aangestoken om dan ook te blaffen.

Dat gaat heel goed samen, dus dat was ook ons plan. Mijn hond blaft erg veel en de hond van mijn andere opa en oma ook. Die drie honden zijn ook geregeld samen omdat zij oppassen op mijn hond of die van mijn opa (of dus soms allebei). Morgen is er weer een oppasdag, dus wie weet wat dat brengt!

Tot nu toe hebben ze elkaar nog niet aangestoken, maar komt de hond naar ons toe met een gezicht van 'wat doen zij nou?' Ook tijdens het spelen blafte ze niet, terwijl mijn hond uitgebreid tegen d'r aan het blaffen was.
Laatst bijgewerkt door Eunomia op 14-11-14 20:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 20:49

Dan zien we over een tijdje een topic van je met de titel: 'Help, hoe hond minder laten blaffen?' :=
Zonder gekkigheid, ik heb zo het idee dat het een kwestie van tijd is en dat het op den duur wel weer goed komt.
Schor geblaft lijkt me sterk, dan zou de hond namelijk nog wel de neiging laten zien om te gaan blaffen.
Wat ik bij onze hond doe om hem bij het spelen enthousiast te maken is ook een beetje blaffen (maar goed dat er dan niemand bij is, muv. mijn vriend. :') ) Dit lokt vaak ook het blaffen bij mijn hond uit. En misschien kunnen jullie op deze manier laten zien dat blaffen heel normaal is, hoe gek dat ook klinkt.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 20:50

_Cowgirl schreef:
Tot nu toe hebben ze elkaar nog niet aangestoken, maar komt de hond naar ons toe met een gezicht van 'wat doen zij nou?' Ook tijdens het spelen blafte ze niet, terwijl mijn hond uitgebreid tegen d'r aan het blaffen was.

In zo'n geval zou ik de blaffende hond min of meer belonen, zo ziet de nieuwe hond ook dat blaffen niet wordt afgestraft maar juist wordt beloond.