Kat mee op ''vakantie''

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zeeuwsemeid

Kat mee op ''vakantie''

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-14 13:31

Eigenlijk meer een weekje weg..

Het zit zo, ik ga rond oud en nieuw naar mijn beste vriendin in Noord-Holland voor een weekje en ik kan geen oppas regelen voor mijn kat. Nu dacht ik er aan om hem dan maar gewoon mee te nemen, hij mag ook mee van haar en haar ouders dus dat komt mooi uit. Maar dan, het is wel 2,5 uur in de auto en ik weet niet of ie dat wel tof gaat vinden. Zijn er eigenlijk ook reistabletjes voor katten? Zodat hij in ieder geval niet misselijk kan worden, en kan ik hem het beste gewoon in zijn mand vervoeren of zou een soort autobench beter zijn?
Nemen jullie je kat wel eens mee op vakantie, hoe doe jullie dit?

Tallie1979

Re: Kat mee op ''vakantie''

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 13:35

Het kan gewoon hoor! Mijn zusje komt met de kerst vanuit Zwitserland hierheen en neemt de kat dan mee (eerder ook al gedaan) dat is een rit van 12 uur en dat geeft ook geen enkel probleem.

Ik zag vorige week speciale reismandje voor katten. Hier zitten ook voetbankjes etc in. Daar zou je naar uit kunnen kijken en hem daarin vervoeren. :)

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 13:39

Voor mijn kat zou je meer aan een geluidsdichte mand hebben. Die gaat heel klagelijk zitten miauwen en dat houdt ze ook een dik uur vol, langer nooit geprobeerd maar autorijden wordt een hel.

Komt je kat normaal buiten?

Ik zou bang zijn haar kwijt te raken op vakantie.

Dobbelicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 13:42

Ja, hoor, dit kan. Sterker nog, wij hebben onze kat meegenomen naar Zuid Frankrijk (wij wonen in Friesland). De reis heeft 13 uur geduurd. Hij zat in een ruime bench op de achterbank en tijdens de reis zat er altijd iemand naast hem om hem gerust te stellen. Tot aan Amsterdam was hij kwaad en in paniek, maar daarna legde hij zich er bij neer en heeft ie lekker liggen slapen. En in Frankrijk vond hij het prachtig. hij mocht aan een lijn buiten (doen we thuis ook ivm heel hard rijdend verkeer) en heeft twee weken lang elke dag de hele dag salamanders gevangen en gespeeld. Er zijn reistabletjes voor katten, maar nog veel belangrijker is om veel te oefenen. Het moet een gewoonte worden. Hoe oud is je kat? Dit kun je namelijk beter niet ondernemen met een kat op leeftijd, die dit niet gewend is. Let ook op of er bij je vriendin andere dieren aanwezig zijn die hij niet gewend is. Neem altijd de kat zijn eigen spullen mee om zo min mogelijk stress te veroorzaken. Eigen kattenbak, eigen dekentjes en voerbakjes en het voer wat hij thuis ook gewend is. Je kunt met je dierenarts overleggen of je eventueel reistabletjes uit voorzorg mee kunt krijgen. Veel katten leggen zich vaak al gauw bij de nieuwe omgeving neer, zolang de eigen persoon (baasje) er is om hem gerust te stellen. Denk er echter wel over na dat oud en nieuw bij voorbaat al een zeer stressvolle periode is voor je kat en dat hij misschien liever thuis onder de vertrouwde bank kruipt dan ook nog eens in een wildvreemde omgeving te zijn.

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 13:47

Ik zou het niet doen. Ik denk dat je je kat alleen maar onnodige stress bezorgt daarmee. Niet alleen een lange autorit maar dan ook nog eens in een nieuwe omgeving met nieuwe mensen. Tegen dat je kant het gewoon raakt moet ze alweer naar huis... Ik zou liever iedereen opbellen of de buren optrommelen om voor de kat te zorgen.

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-14 13:49

Mijn kat is van 11 mei 2013, dus hij is nu ongeveer anderhalf jaar, nog niet zo oud dus. Maar op de dierenarts uitstapjes na komt hij eigenlijk niet in de auto.. Hij mag van mij altijd naar buiten hier thuis, maar hij wil vaak zelf niet :)
En vorig jaar vond ie het vuurwerk juist prachtig i.p.v. eng, dus ik denk dat dat ook wel goedkomt. En mijn vriendin heeft geen huisdieren :)

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 13:50

Die van ons gaan altijd in een reismand mee op vakantie. Ruim twee uur rijden. Zetten de mand wel altijd vast aan de gordel.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 13:52

Kan prima, maar het geeft natuurlijk wel gewoon stress voor de kat..
Voerbakjes onderweg lijkt me niet veel nut hebben, mijn ervaring is dat ze in 2,5 uur niet genoeg op hun gemak zijn om te gaan eten, en 2,5 uur zonder eten en drinken is prima te doen.

Onze kat ging vroeger bijna ieder weekend mee naar m'n ouders (2 uur met de auto, of 3 uur met OV), hij mauwde ook veel maar na een half uurtje ongeveer gaf hij het op en ging hij gewoon slapen. Ze wennen er wel aan :)

Zag een keer een jongen met een kat in de trein, kat zat vast met een riempje aan zijn broek, maar was meer voor de zekerheid. Kat heeft hele weg op zijn schoot liggen slapen :+

Denk er wel aan dat je je kat alvast wat laat wennen daar voordat het vuurwerk er is. Dat je er al een paar dagen eerder bent ofzo. Want door de nieuwe omgeving en dan meteen vuurwerk kan hij natuurlijk wel in paniek raken, en dan heb je kans dat hij de komende oud&nieuws niet meer voor het raam zit te kijken maar wel heel bang is, omdat hij het hieraan koppelt.

Loei

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 13:59

Kan prima, je kat is nog jong dus kan er nog prima aan wennen. De kat van mijn ouders vroeger ging zelfs mee boodschappen doen en mee winkelen. Gewoon los! Hij liep achter ze aan. Onze huidige kat gaat altijd vrijwillig mee om onze hond uit te laten haha. Ziet er komisch uit. Dus ja hoor, alles valt aan te wennen.

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-14 15:37

Ik ga sowieso 2e kerstdag of de 27e al haar kant op, dus hij kan sowieso 3 dagen wennen voordat het vuurwerk begint. Mijn kat hangt verder ook enorm op mij, loopt hier in de buurt en in huis altijd achter mijn kont aan, hij is ook gek op mijn vriendin want als zij er is zit ie praktisch aan haar vastgeplakt dus hij heeft sowieso 2 mensen waar hij op kan steunen daar :)

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 18:19

Wij hebben 2 jaar geleden 1 van onze katten meegenomen op vakantie omdat hij ruzie maakte met een poes en we geen fulltime housesitter konden vinden.
We zijn naar Belgie gereden in bijna 5 uur en hij heeft het grootste gedeelte van de reis geslapen, we hebben geen pilletjes gegeven.
Eenmaal in het huisje was hij binnen een uur alles aan het ontdekken en heeft hij ook een fijne vakantie gehad.

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-14 11:54

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 11:56

Dat hangt er een beetje vanaf hoe chill je kat is in de auto. Een van onze katten gaat naar de dierenarts gewoon op schoot mee en ligt dan te dutten, de rest vindt er niets aan en gaat dus in een reismandje :j

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 15:57

Het hangt echt van de kat en de situatie af.

Zelfs als ze het niet gewend zijn zullen ze het heus wel overleven. Nee leuk vinden ze het niet maar vaak gaan ze uiteindelijk wel slapen.

Ik neem m'n kat ook hoogstwaarschijnlijk mee met de feestdagen.
Door omstandigheden is hij nu de enige kat die overblijft (ik had er 3) en hij hangt nu enorm aan mij.
5u rijden zal hij niet leuk vinden maar no way dat ik hem alleen laat.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 15:59

Lisa_H schreef:
Ik zag zo'n autogordel voor honden, die kan je dan aan het tuig klikken.. zou zoiets ook geschikt zijn om m'n kat mee te vervoeren? Dat ie dus aan de gordel in de auto kan?

http://www.zooplus.nl/shop/honden/benches/veiligheidsgordels/20672

Als je dat dan maar goed gaan oefenen van tevoren.

Een kat die in paniek aan een tuig hangt te kronkelen... dat wil je niet op de snelweg (ook niet op een landweggetje trouwens)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 16:06

Nog mooier als die zich als een Tazmanian Devil uit dat tuigje weet te kronkelen en op dezelfde manier verder gaat door de hele auto heen :=

Als het een coole kikker is dan kan je hem gerust meenemen :j

Gewoon een beetje vriendelijk rijden, alsof je iets breekbaars vervoerd. Dus rustig door bochten, niet te hard remmen en optrekken enzo, niet te veel schokken en doen.... dan hoeven ze veel minder snel te spugen.

Die van ons moest wel een keer kakken onderweg...oef wat een lucht kwam er ineens uit dat reismandje :')
Was ook wel een rit van een half uur :roll: , hele kat onder de stront bij thuiskomst.... :x

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 16:15

Inderdaad, dat zijn dan van die scenaio's die mij gelijk voor mn ogen komen. Misschien ben ik een beetje te voorzichtig maar een losse bange kat in de auto, daar moet je niet aan denken.

Als diertje mee gaat zou ik kiezen voor een fatsoenlijke bench. Niet zo'n reisding, maar echt zo'n 'honden' bench waar nog in bewogen kan worden. Geen idee hoe groot de auto is, maar anders banken plat, en zo groot mogelijk ding erin proberen te krijgen. Misschien zelfs met een (mini) kattenbakje and all.

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 16:17

Om eerlijk te zijn tuigje zou ik niet doen, kan alleen maar problemen geven (of ik kan er al zo een paar opnoemen), gewoon in een reismandje zijn ze het veiligst.

Mijn kattin ging zelfs mee in de trein en de bus enzo (altijd in reismandje) nooit problemen mee gehad, ze keek wat rond of ze ging slapen.

De kat van mijn schoonouders miauwt tot ze op de snelweg zijn dan slaapt hij, tot ze terug van de snelweg zijn dan miauwt hij terug. :')

Als we met de bus gaan met de kater (maine coon) dan gaat die in de bus (of trein, auto) in zijn reismandje maar als we nog een stuk moeten wandelen gaat die met tuigje aan de lijn en mag hijzelf wandelen maar dit enkel omdat hij gewoon echt te zwaar is om mee rond te zeulen en hij dit kent van kitten af.