Kat met extreem gedrag, wie herkent dit?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nachtlampje

Kat met extreem gedrag, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-14 21:22

Hallo bokkers!

Ten allereerste: Ja, we zijn hiermee al naar de dierenarts geweest en zullen dit ook weer doen als het niet opklaart.

De betreffende kat:
Blauwe rus
Ruim anderhalf jaar
Zeer speels, zeer energiek.
Eet als een malle en heeft altijd veel zin in zijn eten, drinkt normaal en toont normale ontlasting.

Onze kat is sinds enkele maanden van een lieve knuffelbare slungel die je opstekop kan tillen en er niet om geeft maar purrend in je handen hangt, verandert naar een grommige jaloerse mopperkont.
De grootste verandering: Een nieuwe kat erbij.

Situatie: Kitten is hier sinds juni. Kat wilde veel met kitten spelen en alles was goed en vree ook al was hij wel wat te ruw voor haar en stopte zij het spelen vaak voortijdig, maar ze hadden beiden lol.
Omdat onze kat zo enorm energiek is en wij niet zo groot wonen, hebben we besloten hem naar buiten te laten. Kat grootste lol, die is hele middagen rennen en spelen en tegenwoordig ook steeds vaker een hele nacht of dag.
Wij hadden daarvoor soms al wat vreemd gedrag van hem gespot, namelijk dat hij met een lange rollende rrrrrr door de kamer liep te mauwen, die gericht leek op onze kitten.

Ik heb een filmpje gemaakt van zijn mauwen. Helaas erg onscherp omdat ik een bagger telefoon heb, maar voor het geluid geeft het een idee. Zoals je ziet toont hij dus ook enorm veel spanning, maar als je hem naast je neer legt op de schapenvacht of voert is hij opeens helemaal omgeslagen.
https://www.youtube.com/watch?v=GdbuKEb ... e=youtu.be

Sinds dat wij hem naar buiten laten en onze kitten er is, is hij enorm veranderd.
- Hij wil nauwelijks tot niet meer spelen als de kitten in de kamer is, het lijkt haast (onze interpretatie) of hij niet wil wat wij ook met haar doen uit jaloezie.
- Hij wil niet meer opgepakt worden en laat dan een onafgebroken verschrikkelijk klaaglijk gemauw horen.
- Hij komt alleen nog binnen om in 1 minuut een heel bakje brokjes weg te schrokken, of om te slapen op zijn schapenvachtje op de bank. Dan wordt hij enorm graag geaaid en spint hij voluit. (Hij haalt overigens absoluut niet uit)
- Als hij binnen is, gromt en mauwt hij constant. Het lijkt op waarschuwend brommen, maar hij doet het ook als hij gewoon door de kamer heen loopt. Als de kitten in de buurt is -lees zichtbaar- blaast hij waarna de kitten zich uit de voeten maakt. Als de kitten langsloopt krijgt ze een paar meppen met veel geblaas. De kitten (nu 8 maand) is overigens niet echt onder de indruk, die komt nog steeds vrolijk op hem af springen als hij het huis binnenkomt en laat zich dan wegjagen door zijn geblaas.
- 's nachts hebben wij een hor voor het raam zodat onze kitten niet naar buiten kan. Zodra hij vind dat hij naar binnen of buiten moet gaat hij in de hor hangen en krijst hij een enorm eind weg

Ik heb een filmpje gemaakt om te laten horen wat voor geluid hij zoal maakt. Dit doet hij niet alleen als je hem oppakt, maar ook zeurend om naar buiten te mogen, om eten te krijgen of "gewoon" terwijl hij ergens aan het zitten is.

Wat wij hebben geprobeerd en wat allemaal wel werkt als symptoombestrijding maar niet als oplossing:
- Straffen door plantenspuit te gebruiken bij zeurend mauwen
- Alles negeren en zodra hij een tijdje stil is (zich neerlegt) hem te belonen met voer of naar buiten gaan. Dit werkt goed maar 's nachts weet hij dat hij ons wakker moet mauwen, en dan werkt deze methode voor geen meter al wachten we een halfuur.
- Hem een por geven als hij voor ons gaat zitten om te gaan gillen.
- 's Nachts hem uitsluiten van de slaapkamer.
- Dierenarts die wormen of parasieten dacht, waarna we hem op een Strongholdkuur hebben gehad.
De dierenarts zei dat als dat geen verbetering gaf na 2-3 weken, we hem 14 dagen op Metacam moeten zetten om uit te proberen of het pijn is. Nu vind ik 14 dagen lang Metacam nogal wat veel, naast de belasting voor zijn lichaam is het volgens mij ook een leuke prijzenpot en als dat nodig is twijfelen we absoluut niet, maar volgens mij zijn er nog genoeg risicoloze opties om eerst te proberen zoals feliway of kamille extract in het drinkwater.

We zitten nu op de 3e week nadat we de kuur hebben gehad en we vinden hem wel iets verbeterd, hij is toleranter naar onze kitten maar alle klaagzangen zijn nog niet verdwenen.

We willen zelf eerst eens iets van feliway of Bach bloesem remedie proberen, maar weten nog niet welke het beste past bij hem (iemand adviezen?).
Daarna is onze volgende stap hoogstwaarschijnlijk een homeopaat/gedragstherapeut/dergelijke.

Nu vroeg ik mij af of er iemand dit herkent met zijn/haar eigen kat, wat er met die kat aan de hand was en/of wat de oplossing was voor die kat.
Excuses voor de laaaange post en bedankt als je het hebt gelezen en wilt reageren!

Silly1972

Re: Kat met extreem gedrag, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 21:31

Ik herken het wel, maar heb er geen oplossing voor.
Mijn poes doet het ook, steeds tegen een van haar kittens ( die is inmiddels al 3) maar laatst ook toen ik haar oppakte. Maar toen bleek dat ze een abces aan de binnenkant van haar been te hebben.
Maar daar grommen, blazen etc blijft ze doen.
Zij is gewoon geen kat die graag met meerdere katten is.
Een kat is ook geen kuddedier, maar de meeste vinden een soortgenoot wel gezellig.
Maar zij dus niet.
Kan het alleen nog niet opbrengen om haar te verplaatsen :-(

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-14 21:34

Ik kan bij onze kat ook niets vinden qua lichamelijke ongemakken die je kunt aanraken, en de dierenarts ook niet. Hij is ook helemaal in topconditie, mooi op gewicht, glanzende vacht, heldere ogen en die hele mikmak.

Het vreemde is dat hij dus wel naar haar mauwt als zij bv ergens zit waar ze niet af durft of wanneer ze naar hem mauwt. Hij is ook al eerder samen geweest met een andere kat, vanaf dat hij hier kwam tot 3 maanden voordat onze kitten kwam.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 21:41

Deze kat klinkt bang/boos. Maar waar het vandaan zou kunnen komen? Geen idee! Ik moet wel zeggen dat mijn oudje hetzelfde geluid maakte toen ze pijn had, dus het idee wat je dierenarts heeft vind ik niet heel vreemd.

(Mijn kitten van 6 maanden werd flink geprikkeld door het geluid wat je kat maakt. Sprong op, draaide zenuwachtig heen en weer.)

Ik hoop dat je er achter kunt komen wat het is.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 21:51

Het geluid herken ik bij anderen als ze gewoon met rust gelaten willen worden.
Verder had ik 2 binnenkaters, broers.
Sinds dat zij beiden naar buiten mogen zijn ze heeel erg veranderd, dus dat herken ik sowies wel.

Hoop dat er mensen komen die je meer informatie kunnen geven en misschien tips.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-14 22:29

Wij wijten het tot nu toe inderdaad aan jaloezie/te krappe ruimte binnen.

Ik ben net even met ze alle 2 naar buiten gegaan. Kitten aan een tuigje en een lang touw, de kat los want die gaat vaker 's avonds mee met een avondwandeling. Dan hebben ze samen wonderbaarlijk genoeg de grootste lol, springen over elkaar heen en rennen zij aan zij heen en weer.

Vervolgens gaan ik en de kitten naar binnen, mauwt de kat even later bescheiden aan de deur om binnen te willen, ziet hij de kitten.. Hard gegrom en gekrijs, kitten trekt zich terug en ik laat hem weer buiten.
Als ik de deur dan open doe blaast hij in het niets (kitten ver weg) gewoon richting de deur.
Ik snap zo weinig van zijn signalen :(:)

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 22:48

Konden ze maar praten he!
Ik weet het ook niet echt met mijn poes, maar ik denk zelf dat ze het teveel katten vind (heb er 4), maar is en blijft gissen.

nafkedemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 22:54

dit klinkt als een kat die niet weet wat hij aan moet, aan de ene kant wel aandacht willen( op schoot, snoepje willen) aan de andere kant zich totaal niet lekker in z,n vel voelen ( stress)
zou toch kunnen zijn door de veranderde situatie ( nieuwe kat, naar buiten mogen)
misschien van andere kat buiten waarmee hij een territoriumconflict heeft, of toch het kitten in huis ondanks dat ze in het begin goed met elkaar omgingen...
misschien eens waard om feliway te proberen? dit geeft feromonen af waardoor ze iets meer zouden kunnen ontspannen...

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 23:03

Ja dit is heel lastig ik heb hier ook zon situatie. En de oudste gromt en blaast.maar als er iets met de een is zit de ander er meteen naast. Wat hij doet jou dwingen de deur open te maken. Tegelijk vlak daarvoor gromt hij op schoot en springt weg maar jij beloond hem met een snoepje en hij pakt het niet maar wacht tot je het gooit. Hij heeft dus de leiding. Ook heeft hij de oudste rechten. Hier is het ook zo als ik de oudste roep komt de jongste. Ben bang dat als jeje oude poezenbeest terugwilt dat die andrr er dan uit moet want dit veranderd niet en kan nog erger worden. Ze kunnen zelfs een ander huis gaan zoekrn

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-14 23:12

Inderdaad ook mijn gedachte nafkedemi, tesaam met dat onze woonruimte momenteel gewoon te klein is voor hem + twee mensen + de kitten (we wonen op 36 m2 en mogen niet boren). Onze kitten heeft er geen last van.
In april verhuizen we naar een dubbel zo groot appartement en een buurt waar hij ook naar buiten kan.
Hopelijk helpt dat ook, dat ze wat meer de rust kunnen opzoeken binnenshuis.
Dan kunnen we ook loopplankjes ophangen zodat de katten meer loopruimte hebben en kan hij ook lekker bovenop in een hoekje gaan zitten mopperen waar hij zich veiliger voelt :+

Hoe zijn de ervaringen met Feliway voor zulke katten, heeft dat iets uitgehaald?

@franka75, jij hebt naar mijn idee wel een heel negatief beeld van deze situatie zeg! Het is natuurlijk een kant die ook realistisch bekeken moet worden, maar hij is 22-23 vd 24 uur per dag vrolijk en opgewekt of tevreden aan het slapen (hij komt ook nog steeds graag binnen), alleen op enkele momenten van de dag laat hij dit gedrag zien, voor mij absoluut geen reden om te denken dat dit een onoplosbare dramasituatie is en dat 1 vd katten herplaatst moet worden.
De opname was overigens een heel stuntelig tussenstukje wat helemaal niet representatief was voor hoe wij met de katten omgaan normaliter, enkel om het geluid te laten horen. Snoepjes pakt hij bv normaal heel voorzichtig maar gulzig aan (de eerste glipte uit mijn hand en ik zat te ver weg om naar hem toe te reiken)
Daarnaast is het juist dat het grommen voor een groot deel niet gericht is op een dier of omdat hij iets wil, dan zou er namelijk alleen het probleem zijn dat hij zeurderig is en dat is af te leren. (hij zit hier ook toevallig voor de deur te grommen, als hij naar buiten wil staat hij ergens anders omdat dit niet de "naarbuitendeur" is)

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 23:20

Hoi ja die van mij hier is erg moeilijk dus van die situatie ga je dan een beetje uit maar dir twee wonen ook al negen jaar samen. Het geen ik in het filmpje zag viel me op. Al heb ik mijn kitten toen ook niet weggedaan want dat kon ik ook niet. Ik ben blij dat het af en toe is dat hij zo reageert. Die van mij zondert zich ook wel af maar voor ze bij mij kwam was ze al heel erg bang. Dat heb ik er redelijk uitgekregen en toen kwam die kleine. Dus dat was verraad. Tegelijk merk ik wel dat al is ze nu 16 bijna dat ze wel uitgedaagd blijft worden en ook goed gedrag heeft overgenomem. Dat kan dus ook

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 23:22

Ik snap dat je gewoon goed bent voor je dieren hoor. Uiteraard

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 23:30

Herkenbaar mijn ene kat (overigens een poes) doet dat ook.
Eerder deed ze het naar een kitten van d'r eigen nadat hij afgespeend was. Dit heeft ze gedaan totdat hij overleed (lees het leek wel of ze letterlijk de vlag had uitgehangen).
Later is er toch weer een kitten bijgekomen (lees een klein hoopje kitten, nog geen 6 weken maar met een flinke achterstand).
En ook nu weer, ze moet echt niks van hem hebben. Ze jankt, gromt, blaast, precies als die van jouw.
Zelf nu 2 jaar later gaat het nog steeds zo.
Maar daar in tegen ligt ze dus wel heel graag tussen de honden in te slapen

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 23:42

kiki1976 schreef:
Eerder deed ze het naar een kitten van d'r eigen nadat hij afgespeend was. Dit heeft ze gedaan totdat hij overleed (lees het leek wel of ze letterlijk de vlag had uitgehangen).
Later is er toch weer een kitten bijgekomen (lees een klein hoopje kitten, nog geen 6 weken maar met een flinke achterstand).
En ook nu weer, ze moet echt niks van hem hebben. Ze jankt, gromt, blaast, precies als die van jouw.
haha ik zie ook echt die kat de vlag uithangen. Maar wel apart bij een eigen kitten

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 23:51

Ik heb sinds kort ook een kitten bij. Heb 2 volwassen broers en hun moeder. De meest autoritaire van de broers gromt af en toe ook naar de kitten. Terwijl ze vaak gewoon samen liggen te slapen of te spelen. Hij kan ook zo klaaglijk grommen als de kitten in de buurt is. Kitten is nu 8 maand denk ik. Deze van de broers is ook beginnen sproeien in huis sinds de kitten (kater) er is. Daardoor hebben we de kitten erg vroeg gecastreerd zodat het beter zou worden. Maar tot op heden wordt er nog gesproeid uit woede. Meestal vlak na een aanvaring met de kitten. Ik denk dat het gewoon z'n tijd nodig heeft. Tot kitten oud genoeg is om zelf z'n plaats in de groep te bepalen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 23:56

franka75 schreef:
kiki1976 schreef:
haha ik zie ook echt die kat de vlag uithangen. Maar wel apart bij een eigen kitten

Ja na het afspenen wilde ze niets maar dan ook niets van weten.
Houd gewoon niet van andere katten. Terwijl we al een kat hadden toen zij bij ons kwam, wat overigens super ging.....

Maarre nog nooit een kat de vlag zien uithangen,
Afbeelding
FF happy birthday wegdenken :=

nafkedemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 09:07

heb gelukkig zelf geen ervaring met feliway, niet nodig gehad haha maar de resultaten zijn wisselend wat je zo hoort, de ene heeft er baat bij, de ander niet... aangezien het gewoon een luchtverdamper is zou ik zeggen baat het niet dan schaad het niet..

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 09:27

Is de kater gecastreerd?

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 09:35

Wij hebben een kat gehad die altijd precies zoals jouw kat eerst was, poeslief, altijd alles mee kunnen doen etc. echte knuffelkont,
daarna is er een kitten bijgekomen en het gedrag verdraaide enorm..
hebben wij halfjaar mee in onze maag gelopen of het zou terugdraaien als de kitten weer het huis uit zou gaan...

uiteindelijk heeft het lot voor ons bepaald..
de kitten werd aangereden door een auto,
mijn pap heeft de kitten opgehaald en aan onze kat laten zien.. madam haalde haar neus op en was gelukkig,
ze werd precies zoals ze vroeger was..
blijkbaar heb je toch katten die echt niet met een vriendje kunnen leven,
heeft blijft een solitair dier, sommige vinden het leuk om toch een vriendje te hebben en andere blijven bij hun natuurlijke trekjes ;)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 09:48

Ik heb ook een Russisch Blauw, en heel eerlijk: Ik word gek van het beest.

Het filmpje laat een kat zien die totaal gestresst is en dat met dat geluid laat merken. Dit is echt een boosheids/stress-miauw.

Ik kan alleen uit mijn ervaring met mijn eigen RB (poes) spreken.

Zij is als kitten gekomen, toen had ik al een ander kitten, een Brits Korthaar. Ze schelen een paar weken.
Ze hebben NOOIT samen gespeeld. De RB en de BK liggen ook NOOIT samen op de bank bijvoorbeeld. De BK is ontzettend speels, ze is nu 10 jaar en rent nog achter balletjes aan, gaat uit dr dak om niets.

De RB heeft dat nooit gedaan, zij is een heel 'ernstig' poesje.

Ze is ook altijd erg.... schichtig. Ik kan daar zelf niet zo goed tegen. Als ik al een paar enveloppen doorscheur dan schiet ze al een meter verderop van de schrik. Ze is buiten meer op haar gemak, en is dus ook veel buiten in de tuin. Ze heeft een tijdje op een boerderij gewoond, maar is toen door een auto-ongeluk weer bij mij gekomen voor behandeling en is toen weer bij mij gebleven.

Het is een heel apart poesje, is wel DOLblij met alle aandacht die ze krijgt, is helemaal gelukkig als ze wordt opgepakt en meegesjouwd. Omdat ik eigenlijk niet zo'n klik met haar heb (wat klinkt dat vreselijk eigenlijk) doe ik dat veel te weinig.

Vooral het schichtige gedrag om niets kan me erg irriteren, en volgens mij komt dat omdat ook zij vrij gestresst is. Ze laat dat alleen niet zo merken, behalve door veel naar buiten te willen. Ik denk dat zij ook gestresst raakt door de BK, al zijn ze samen opgegroeid en al wonen ze al 10 jaar samen. Ik merk NOOIT iets van blazen oid, maar katten psychologie is zoveel meer gecompliceerder dan alleen geluidssignalen. De helft hebben wij als mens niet eens in de gaten.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-14 15:18

Wildgirl schreef:
Is de kater gecastreerd?

Ja, hij is gecastreerd als jongeling, dus een maand of 6-7.

Dankjulliewel voor al jullie antwoorden!
Nu zie ik nogal wat verhalen over katten die de andere kat niet aardig vinden, maar daar maak ik me eigenlijk het minste druk om, buiten wil hij immers wel graag met haar spelen.
Ik maak me het meest druk om de kat die gewoon niet lekker in zn vel steekt en al dat mauw en stress gedrag vertoont tegen niemand in het bijzonder.

@Amaris, bijzonder, wij hebben dus ook een blauwe rus en een Britse korthaar kitten. We hadden bekeken dat dat over het algemeen een goede klik was qua ras.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 15:51

Ik heb daar niet eens zo op gelet destijds.

Nu denk ik dat met de BK alles wel had geklikt, het is zo'n altijd blij speels dier. Heel anders dan de RB. Die heb ik nog nooit zien spelen met een balletje oid.

Ik vergelijk ze altijd met paarden: de BK is zo'n relaxte koudbloed en de RB is een zenuwachtig Arabiertje.

Maar goed: tips, ik denk dat Feliway een goede is om te proberen. Misschien moet ik dat zelf ook eens doen trouwens...

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 15:58

Ik heb geen suggesties over wat het zou kunnen zijn of wat je nog zou kunnen doen. Maar de prijs van Metacam voor 2 weken valt echt heel erg mee. Ik durf zo niet 1-2-3 een prijs te noemen maar mijn kat heeft het echt heel erg lang gehad en dat waren echt de kosten niet. Maar ik hoor ook hele goeie dingen over de feliway verstuiver (spray zou minder goed werken) dus dat is ook het proberen waard.

Mijn kat kreeg trouwens meloxidyl i.p.v. metacam maar dat is hetzelfde.

Jel_R07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 16:08

Katten kunnen heel slecht tegen verandering toch? Zal dat het niet gewoon zijn? Een van onze katers veranderde behoorlijk qua gedrag toen onze pup in huis kwam. Van een super aanhankelijke binnen kat veranderde hij in een kat die niet meer aangehaald wilde worden en het liefst naar buiten ging.
Ik dacht dat het misschien ook met het ouder worden te maken had dat hij nu meer op zichzelf was. Toen de pup al ruim zes maanden in huis was begon hij zich steeds meer te gedragen als voorheen. Nu is het weer de oude vrijdoos en aandachtvrager die hij was.

Moet je nagaan onze kater heeft dus een half jaar nodig gehad om te wennen aan de nieuwe situatie. Misschien dat die van jou zich in de loop van de tijd ook weer ontspant.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 17:37

Je kat komt over als zeer ongelukkig.
Enkele jaren terug is er bij mij ook een kitten bij gekomen. Ik had toen al 2 katten en mijn kater liet zich ook bijna niet meer zien, zat te grommen, wilde niks meer, was chagrijnig. Ik heb het even gelaten voor wat het was, tot hij enorm af begon te vallen. Toen ben ik voor onderzoeken naar de DA geweest maar na een hoop geld verder bleek de kat kerngezond te zijn en bleek het pure stress te zijn.
Ik heb toen voor de kitten een ander huisje gezocht en vanaf het moment dat hij de deur uit was liep mijn kater ineens weer ontspannen rond en klom meteen weer op schoot. Ik realiseerde me toen pas hoe ontzettend ongelukkig hij was met die kleine in huis.