Konijnen vloerbedekking snelle vraag

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

noox

Konijnen vloerbedekking snelle vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-14 20:41

Hey!
Ik heb een snelle vraag, ik wil namelijk 2 middelgrote konijntjes binnen houden, met permanente panelenren. Hebben ze dan vloerbedekking nodig (denk aan stro of vlas ofzo) of is gewoon een stuk zeil als ondergrond goed? In de wc komt natuurlijk wel houtkorrels oid.
Dan bedoel ik in het hok zelf, in de ren hebben ze gewoon de vloer (lijkt op zeil geen idee wat het is).

tamary

Re: Konijnen vloerbedekking snelle vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 20:45

Je wil iets waar ze grip op hebben en wat geen urine doorlaat (kost je nl je vloerbedekking).

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 20:55

Grip is erop belangrijk. Jouw ondergrond is glad. Stro oid daarop werkt niet want dat duwen ze aan de kant met hun pootjes

noox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-14 20:58

Wat moet ik dan als grip doen?
Ben bang als ik er een handdoek ik vastmaak (die ze dus niet los kunnen maken) ze die als toilet gebruiken of eraan gaan knabbelen...
En in de ren (die wordt groot en onregelmatig) kan ik alleen een paar handdoeken neerleggen maar die schuiven ze dan ook opzij. Is het heel erg als ze geen grip hebben?
Wat ik me ook afvraag, moet ik een konijn vlooien en ontwormen? Ze blijven in principe binnen maar als het weer goed is lopen we ook wel eens buiten denk ik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 21:00

Mijn konijn loopt altijd los en heeft een hok waar handdoeken inzitten, eerst stro maar nu handdoeken. Hij loopt gewoon op de gladde houten vloer en hij heeft daar geen last van.

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 21:01

Je kunt stevig zeil kopen wat je uit kunt snijden, ik weet zo niet hoe het heet, maar wij hadden het o.a. in de werpkist van de hond en ik heb het ook in mijn konijnenhok. Goed schoon te maken en zorgt voor grip.

Kaffez

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 10:40

Ik zou wel iets van strooisel gebruiken voor absorberen van de urine. Voor de paarden gebruiken we al sinds jaar en dag hennepstrooisel en sinds kort doe ik het ook in de bakken van de katten = ideaal :j

noox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-14 10:49

De bedoeling is dat ze zindelijk worden, in de wc krijgen ze wel strooisel (we gaan uit van 4 wc bakken, 2 in de ene en 2 in de andere kamer)
Hoe ik het nu voor me zie:
Handdoeken in het hok zelf (en zeil)
Handdoeken in de ren op verschillende plekken
Hennepvezel ofzo in de wc's

Is dat een goed plan?
En in het hok stop ik ook hooi om te eten. Kan ik dat het beste in een ruifje doen of gewoon los?
Ze krijgen onbeperkt dus het is niet de bedoeling dat ze het niet opeten omdat ze er op plassen of eroverheen lopen...

BlueMilk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 11:46

Bij ons werken we met vinyl met een structuur in. Gewoon op maat snijden en zorgen dat de randen bedekt zijn met de panelen anders bijten ze het stuk vinyl in 100 kleine stukjes. Ik spreek uit ondervinding. :+

In het toilet liggen houtpellets en dit werkt goed. Vinyl is ook goed schoon te maken met een vochtige doek.

noox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-14 15:26

Oh ik zal eens googlen of dat wat is :)
Klinkt wel goed!