Konijn gevonden!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MerleSimone

Konijn gevonden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-14 16:18

Hoi Bokt!

Een vriendin van mijn moeder heeft dit weekend een konijn gevonden in een wandelgebied waar geen huizen in de buurt zijn. Zij heeft het beestje gepakt en mee naar huis genomen, maar omdat zij geen huisdieren heeft is hij nu bij ons. Wij hadden nog 2 hokken leegstaan dus daar zit hij voorlopig in.

Hij ( ik denk dat het een hij is ) is erg mooi en vooral heel lief. Duidelijk gewend om in handen te zijn en erg nieuwsgierig. Springt nog net niet uit het hok als je bij hem zit. Heb al op amivedi gekeken maar daar staat geen vermissing op. Ik ga hem daar wel aanmelden. Ook op fb komt een berichtje.

Nu heb ik een aantal vragen, kan een konijn gechipt zijn? En wat kan ik nu nog meer doen? Hieronder wat foto's van de vondeling, wat voor ras denken jullie aan als je hem ziet? Hij is een stuk groter dan ons andere dwergkonijntje en ook zijn kop heeft een andere vorm.

Afbeelding

Afbeelding

Kan deze foto niet recht krijgen, sorry
Afbeelding

Leffroi

Re: Konijn gevonden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 16:23

Mijn konijnen ontsnappen ook vrij vaak, maar zijn gelukkig zo 'dom' om in de buurt te blijven. Probeer in het dichtstbijzijnde dorp wat flyers op te plakken. Maarja de kans dat 'ie gedumpt is is ook erg groot.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 16:24

Even de dierenbescherming bellen en/of de plaatselijke DA om te melden dat je hem gevonden hebt

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 16:27

ja ook een konijn kan gechipt zijn, dus zou de da even vragen te kijken.

Saarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 16:38

Wow, die lijkt echt exact op mijn konijntje alleen is die van mij een tintje donkerder. Wel precies dezelfde aftekeningen, vacht en vorm. Heb mijn konijntje gekocht als dwergkonijn bij een dierenwinkel, maar bleek geen dwerg te zijn aangezien ze te groot is geworden. Ras weet ik dus ook niet..
Succes met zoeken naar de eigenaar in ieder geval!

Elleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 17:12

Dierenbescherming bellen!

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 17:22

Lijkt wel een kruising tussen een dwerg (kleine oortjes), hollander (tekening kop) en japannertje (zwart/bruin). Hoewel het schijnbaar ook zonder japanner kan, die kleur zit volgens deze site ook in de Hollander.

Wandelgebied, geen huizen? Vast een dumpertje. Arm stumpertje -O-
Hoop dat ie nu wel een goed tehuis krijgt :)

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-14 18:38

Flyers enzo vind ik dus een beetje lastig, wat als er mensen denken goh leuk schattig en gratis konijntje! Hoe controleer je of het wel echt de eigenaar is. Dat wil ik dus voorkomen..

Hij is zó lief en kan me niet voorstellen dat je hem dumpt maar ben er wel bang voor.. zijn nageltjes waren ook aan de lange kant. Als er niemand komt dan mag hij hier blijven! Maar ik wil uiteraard de eigenaar het liefst vinden.

Naar de DA ga ik doen met wel een flyer en even laten checken, dierenbescherming ook. Bedankt voor de tips al!

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 18:43

Je kan bij Amivedi kijken. Daar kan je vermisten en gevonden huisdieren melden.

http://www.amivedi.nl/

Edit: oeps daar had je al gekeken :o

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 19:18

Tegenwoordig hebben ze vast en zeker al wel heel veel foto's van hun konijn, dus je kan gerust flyers ophangen. Meld iemand zich, hoeft diegene alleen maar een foto te laten zien en je weet of het de eigenaar is. Moet niet zo moeilijk zijn :D

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 19:20

Rubber_Duck schreef:
Flyers enzo vind ik dus een beetje lastig, wat als er mensen denken goh leuk schattig en gratis konijntje! Hoe controleer je of het wel echt de eigenaar is. Dat wil ik dus voorkomen..

Hij is zó lief en kan me niet voorstellen dat je hem dumpt maar ben er wel bang voor.. zijn nageltjes waren ook aan de lange kant. Als er niemand komt dan mag hij hier blijven! Maar ik wil uiteraard de eigenaar het liefst vinden.

Naar de DA ga ik doen met wel een flyer en even laten checken, dierenbescherming ook. Bedankt voor de tips al!

Vergeet niet dat als je hem houdt je er nog een konijn bij moet nemen, en een groot hok moet kopen/maken he :P

Ik denk dat je niet heel veel meer dan dit kunt doen. Flyers ophangen inderdaad, maar ik zou dat ook wel tricky vinden ja :=

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 19:26

Aan de aftekeningen te zien is het waarschijnlijk een Hollander!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 19:30

op Amivedi het konijn aanmelden

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 19:31

xRaisin schreef:

Nope, hollanders zijn niet zo getekend.

Het is een japanner of een kruising daarmee gok ik.

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 20:24

MarlindeRooz schreef:
xRaisin schreef:

Nope, hollanders zijn niet zo getekend.

Het is een japanner of een kruising daarmee gok ik.

https://www.google.nl/search?q=hollande ... 20&bih=372

Aftekeningen komen imo toch aardig overeen met die van een Hollander :')

(Masker en broekje zoals ik het altijd bij mijn konijn noemde)

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-14 21:26

Geryon schreef:
Rubber_Duck schreef:

Vergeet niet dat als je hem houdt je er nog een konijn bij moet nemen, en een groot hok moet kopen/maken he :P

Ik denk dat je niet heel veel meer dan dit kunt doen. Flyers ophangen inderdaad, maar ik zou dat ook wel tricky vinden ja :=

Zoals in de OP (niet zo duidelijk hihi) staat hebben we een ander dwergkonijntje. Die is alleen al best oud en heeft de afgelopen 1,5 jaar wel alleen gezeten.. Kan die zomaar gekoppeld worden? Mocht dit natuurlijk ook een vrouwtje zijn, heb nog niet gekeken.

Bel morgen de DA voor een afspraak om even te controleren of het een hij/zij is, gechipt is en controle van alles haha. Heb op fb al veel reacties van mensen die m wel willen hebben maar mocht niemand zich melden blijft die mooi bij mij :o

Foto's zijn idd een idee om te controleren, thanks!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 21:59

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-14 22:03

Hmm z'n oren zijn wel wat kleiner en hij lijkt 'compacter'. Zal vast een mix van vanalles zijn haha.

Grappig dat ik steeds 'hem' en 'hij' zeg. Straks is het een vrouwtje :')

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 22:18

Rubber_Duck schreef:
Geryon schreef:

Zoals in de OP (niet zo duidelijk hihi) staat hebben we een ander dwergkonijntje. Die is alleen al best oud en heeft de afgelopen 1,5 jaar wel alleen gezeten.. Kan die zomaar gekoppeld worden? Mocht dit natuurlijk ook een vrouwtje zijn, heb nog niet gekeken.

Bel morgen de DA voor een afspraak om even te controleren of het een hij/zij is, gechipt is en controle van alles haha. Heb op fb al veel reacties van mensen die m wel willen hebben maar mocht niemand zich melden blijft die mooi bij mij :o

Foto's zijn idd een idee om te controleren, thanks!

Ja hoor dat kan! Zou ook leuk zijn voor der omdat konijnen niet alleen horen.

Goed dat je ermee naar de dierenarts gaat! Ben benieuwd :)

primera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 22:45

Je kan ze ook tegenover elkaar zetten, als ze maar wat contact met elkaar kunnen maken, elkaar horen en zien is dat ook goed (geen twee mannen bij elkaar zetten, kan een tijd goed gaan maar ze gaan echt eens vechten).
Ik heb ruim 22 jaar konijnen en ze konden elkaar horen en zien en als ze los liepen (apart, om en om) gingen ze wel eens neuzen bij de ander, altijd tevreden konijnen gehad.

Ziet er in elk geval uit als een Hollander kwa tekening, meeste konijnen die thuis worden gehouden en "ontsnappen" zijn toch niet ras zuiver.

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 22:47

Wat een leukerdje!!! Succes met het vinden van zn baasje!

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 07:24

MarlindeRooz schreef:
Nee, een hollander moet egaal zijn.

Hollanders hebben namelijk héle andere oren.

Het kan een combinatie hollander x japanner zijn?
http://konijnengenetica.caviabreeding.nl/01020373.jpg

Ik kan nergens vinden dat een Hollander egaal moet zijn, maar wel dat driekleur wel toegestaan is.