Koeienshow

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Koeienshow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 12:08

Hallo allemaal!

Hierbij open ik dit topic voor de tweede keer aangezien de foto's daar niet in te zien waren en ik het niet meer aan kon passen.

Momenteel zit ik in Nieuw-Zeeland en doordat ik stage loop in de agrarische sector, kom ik zo nu en dan op shows waar het voornamelijk om koeien gaat. Omdat ik helemaal gek ben op alles wat onder 'vee' valt, wil ik jullie graag een selectie laten zien van foto's die ik heb genomen op deze show.

Ik fotografeer met een Panasonic Lumix DMCfz18, dus van hoogstaande kwaliteit zullen ze niet zijn :)

1)
Afbeelding
De Jersey, een Engels ras die bekend staat om haar voederefficiëntie. Dit wil zeggen, in verhouding met de normale zwart-witte koeien, de Holsteins, produceren ze meer melk met hogere gehalten vet/eiwit met relatief minder voer.

2)
Afbeelding
Jerseys heb je in veel verschillende tinten wildkleur, waaronder donkergrijs. Helaas is er bij koeien lang zoveel niet bekend over de kleurgenetica bij paarden, maar ik vermoed dat koeien ook zoiets kennen zoals Sooty.

3)
Afbeelding
Kopstudie van een lichte Jersey. Zoals op de vorige foto's te zien is, zijn Jersey's relatief kleine koeien, met een schofthoogte van gemiddeld 125 cm.

4)
Afbeelding
Ayrshire. Een Schots ras die in Nederland vrijwel niet voorkomt. Hier in Nieuw-Zeeland zijn ook steeds minder goede Ayrshires te vinden, daar de Holstein veel meer melk produceert. In Australië en Canada zijn ze nog wel fanatiek met het fokken van dit ras.

5)
Afbeelding
Nog een Ayrshire, dit keer een prachtige vaars! Ayrshires komen in veel verschillende patronen voor, van bijna egaal rood tot bijna wit, of zo gespikkeld zoals dit dier.

6)
Afbeelding
Mijn kleine Holstein vriendinnetje <3 Zij is een pink van veehouder bij wie ik regelmatig op de boerderij help. Dit kleine pinkje won in haar leeftijdscategorie. Voor de mensen die zelf thuis ook koeien fokken, ze is een dochter van Supersire.

7)
Afbeelding
Geen koe, maar toch wil ik deze chagrijnige bal pluis laten zien :+ Ze showden in een andere loods de alpaca's. Het is onmogelijk om zonder grijns tussen deze dieren te lopen, wat zien ze er mutsig uit en wat een heerlijke geluiden maken ze :')

Van de melkkoeien gaan we nu over naar het vleesvee. Hier in Nieuw-Zeeland wordt erg veel vleesvee gehouden, gezien er gebieden zijn waar gewoon geen melkvee te houden is (slechte kwaliteit gras, geen gras, te lange afstanden om te lopen naar de melkstal op te stijl voor melkvee).

8)
Afbeelding
De Hereford. Weer een Engels ras, bekend om de goede gras/vlees conversie. Ze worden hier veel gebruikt om koeien te dekken die niet drachtig worden door kunstmatige inseminatie of waarvan de veehouders geen nakomelingen aan willen houden. Hieruit komen dan de 'white-face-calfs', die verkocht worden aan kalfopfokkers en na de mestperiode verkocht worden aan bijvoorbeeld de MacDonalds. Voor deze white-face-calfs wordt momenteel veel geld betaald.

9)
Afbeelding
Onderonsje

10)
Afbeelding
Belted Galloway. Wederom een Schots ras (verbazingwekkend veel rassen komen uit het Verenigd Koninkrijk!), waarbij hoogst waarschijnlijk onze eigen Lakenvelder een rol heeft gespeeld in de ontwikkeling. Je hebt nog zwarte Galloways en witte, waarbij de witte een zwarte snuit hebben, zwarte oren en wat spikkeltjes (volledige witrik-gen).

11)
Afbeelding
Dit keer een Frans ras, de Saler (Sa'Lairs). Een erg oud ras die, samen met onder andere de Chianina, een van de zuiverste van Europa is. Bijzonder is dat dit ras een geheel rood lichaam heeft, maar een grijs/zilver/wittige staart!

12)
Afbeelding
Nog een Schots ras, de Angus. Hier een jong stierkalf. Wereldwijd bekend om zijn goede kwaliteit van zijn vlees. In Amerika zul je vrijwel alleen de zwarte variant vinden, terwijl de roodgekleurde dieren voornamelijk in Australië te vinden zijn.

13)
Afbeelding
Om af te sluiten is hier een Gelbvieh stiertje te zien. Dit ras is van Duitse oorsprong en zijn naam betekend letterlijk Geel Vee. Amerikanen hebben echter ook zwarte foklijnen gemaakt, daar deze mensen graag zwarte koeien zien.

Is zo nog een hele post geworden :=
Ik hoop dat jullie het een leuke variatie vinden op de paarden posts

KingYasFenn

Re: Koeienshow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 12:14

Koeien <3
Ik ken er niet zo heel veel van voor,
maar ben er gek op, haha!

Sastaic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 12:17

wat leuk zeg!
Ik werk zelf ook op een melkveehouderij, wij fokken met Holsteiner, Fleckvieh en de Jersey.

Sweetgirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 12:17

Ooh die jersey is leuk.

En die stier op foto 10 ik schrok even wat een bull is dat zeg

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 12:18

Ik ben fan!

Kom veel op melkveebedrijven en zie voornamelijk Holsteiners dus leuk om de andere rassen ook eens te zien.

lideli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 12:24

Enorm tof om te zien!

En die bruin leren halstertjes <3

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 12:24

Wauw wat zijn ze gaaf <3
Die Jersey lijkt net een beeld zo met die kleur!

Proef je verschil van smaak bij verschillende kleuren?
Of is het puur wat de mens mooi vindt?

Het valt me gelijk op dat ze allemaal zo relaxt staan.
Zijn de stieren echt zo rustig, en onder controle te houden?

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 12:25

Wat interessant zeg, echt leuk! Kunnen die stieren gewoon aan de hand gehouden worden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 12:32

Sastaic, Jullie doen de drieweg-rotatiekruising? Hoe bevalt dat? Hoe zijn de koeien qua karakter? :)

Sweetgirl1, dat was het inderdaad! Voor de rubriek, waar ik hem op de foto heb gezet, liep die ook telkens rondjes te draaien, de man had moeite hem te houden!

MissYvette4u, Je proeft het als de melk wat vetter is, en dat verschilt wel per ras. De melk is dat ietsje lobbiger. De verschillende rassen zijn ontstaan doordat ze op verschillende plekken op de wereld gingen fokken, waarbij de bevolkingsgroepen elk hun eigen voorkeur hadden in kleur/productie/werkeigenschappen (kar/ploeg trekken)/vleesproductie. Dus een beetje voor het oog maar het meeste voor nut.

Diablo, De stieren zijn opzich wel goed te houden, als ze maar van jongs af aan gewend zijn te volgen, maar ook weer niet té tam zijn. Zelfs een kleine Galloway kan een mens dooddrukken als hij dat wil, al is het alleen maar omdat hij tegen je aan schuurt. Dit is dan ook de reden dat de stieren een neusring dragen. Mochten ze echt vervelend gaan doen dan voelen ze de druk op hun neus en zijn ze iets makkelijker te houden.

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 13:15

Interessant :j !

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 13:20

Wat leuk! Wij hebben sinds juli 2 kalfjes, blauwe. ( is dikbil met zwart of zo)
Hiervoor hebben we angus gehad.
Vind koeien altijd wel iets hebben.( alleen de poep niet )

Alpaca's vind ik toch ook wel iets hebben hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 21:22

Vrouwke, die hebben jullie voor het vlees? :) de blauwe roan kleur van de belgen en de kruislingen vind ik erg mooi ^^

Alpacas zijn zeker leuk! Alleen omdat ik er vrijwel niets van weet, weet ik ze nog niet goed te plaatsen :')

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 23:11

Erg gave koeien staan er tussen! Ik vind vooral de Jersey erg ver van onze melkkoeien af staan! Heel mooi!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 23:15

Wauw gaaf!! , al die kleuren en rassen

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 00:59

Spruitjee schreef:
Vrouwke, die hebben jullie voor het vlees? :) de blauwe roan kleur van de belgen en de kruislingen vind ik erg mooi ^^

Alpacas zijn zeker leuk! Alleen omdat ik er vrijwel niets van weet, weet ik ze nog niet goed te plaatsen :')

Ja die hebben we voor het vlees, maar ze zijn nog zo klein.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 02:50

Wat leuk! Zijn ze wat tam? :) Fijn dat je de mogelijkheid hebt je eigen vlees te laten groeien :)!

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 07:22

Mooie foto's, en erg informatief :D.

Ik heb zelf een veul te groot gegroeide :D blaarkop os.. Is dat ras een beetje bekend buiten Nederland?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 08:00

Mariska, wat leuk! Ossen kunnen gigantisch worden inderdaad, heb je een foto van hem? :P

Buiten Nederland zijn ze eigenlijk niet bekend. Veel landen daarentegen hebben hun eigen 'witkoppen'. Frankrijk heeft de Montebeliarde en de Normande, Engeland heeft de Hereford en Zwitserland heeft de Fleckvieh en Simmental.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 08:34

Gaaf al die aparte rassen! Erg leuk dat je dar een stage mag lopen! Ik ben er ook geweest en belandde midden in Christchurch in een agrarische dag voor de jeugd, met alleen maar schapen.

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 08:46

Mooi om ook eens anderen koeienrassen te zien, ik Ben fan van die dieren!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 09:34

Cassidy, was dit toevallig in oktober? Hier vieren ze namen clubday, waarbij de kinderen hun 'pets', hun knuffel kalf/geiten-schapenlam/pup mee naartoe nemen. Dan hebben ze allemaal wedstrijdjes in het voorbrengen en een minicompetitie om te zien welk lam/kalf het beste naar zijn naam luistert :D

Hier nog een wazige foto van wat Jersey kalveren op een show van een paar weken terug, dik ingepakt om ze te beschermen tegen de voorspelde regen:

Afbeelding

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 22:58

WAUW wat een ontzettend leuk topic! Ik heb een enorme zwak voor Koeien, ze zijn echt TE <3

Kan ook niet zeggen welke ik nou het gaafst vind van jouw foto's.

De Jersey heeft zo'n enorm leuke snoet, koppie doet mij wat Alps aan.

En het ras Ayrshire heb ik nog nooit van gehoord maar spreken mij ook aan en de kleuren ook!

De Hereford één van mijn favo's, zijn deze geschoren want ik ken ze wat behaarder en dat vind ik juist zo <3 geeft ze ook iets robuust en dat mis ik nu een beetje. Hoewel ze evengoed nog gaaf zijn!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 23:01

super gaaf!zou je eventueel foto's beschikbaar willen stellen voor publicatie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 23:06

Wat een fijn gezicht om de koeien zo netjes ingepakt en aan lang touw met voer te zien staan. Zouden ze hier ook eens moeten doen op vee- en paardenmarkten!!

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 08:57

Spruitjee schreef:
Wat leuk! Zijn ze wat tam? :) Fijn dat je de mogelijkheid hebt je eigen vlees te laten groeien :)!

Ja ze zijn erg tam, dus ik denk dat deze niet de vriezer in gaan maar de kindjes ervan.
Wij hebben ze met de fles groot gebracht.

Leuk die kalfjes met een deken op. :D