Hierbij open ik dit topic voor de tweede keer aangezien de foto's daar niet in te zien waren en ik het niet meer aan kon passen.
Momenteel zit ik in Nieuw-Zeeland en doordat ik stage loop in de agrarische sector, kom ik zo nu en dan op shows waar het voornamelijk om koeien gaat. Omdat ik helemaal gek ben op alles wat onder 'vee' valt, wil ik jullie graag een selectie laten zien van foto's die ik heb genomen op deze show.
Ik fotografeer met een Panasonic Lumix DMCfz18, dus van hoogstaande kwaliteit zullen ze niet zijn

1)

De Jersey, een Engels ras die bekend staat om haar voederefficiëntie. Dit wil zeggen, in verhouding met de normale zwart-witte koeien, de Holsteins, produceren ze meer melk met hogere gehalten vet/eiwit met relatief minder voer.
2)

Jerseys heb je in veel verschillende tinten wildkleur, waaronder donkergrijs. Helaas is er bij koeien lang zoveel niet bekend over de kleurgenetica bij paarden, maar ik vermoed dat koeien ook zoiets kennen zoals Sooty.
3)

Kopstudie van een lichte Jersey. Zoals op de vorige foto's te zien is, zijn Jersey's relatief kleine koeien, met een schofthoogte van gemiddeld 125 cm.
4)

Ayrshire. Een Schots ras die in Nederland vrijwel niet voorkomt. Hier in Nieuw-Zeeland zijn ook steeds minder goede Ayrshires te vinden, daar de Holstein veel meer melk produceert. In Australië en Canada zijn ze nog wel fanatiek met het fokken van dit ras.
5)

Nog een Ayrshire, dit keer een prachtige vaars! Ayrshires komen in veel verschillende patronen voor, van bijna egaal rood tot bijna wit, of zo gespikkeld zoals dit dier.
6)

Mijn kleine Holstein vriendinnetje

7)

Geen koe, maar toch wil ik deze chagrijnige bal pluis laten zien

Van de melkkoeien gaan we nu over naar het vleesvee. Hier in Nieuw-Zeeland wordt erg veel vleesvee gehouden, gezien er gebieden zijn waar gewoon geen melkvee te houden is (slechte kwaliteit gras, geen gras, te lange afstanden om te lopen naar de melkstal op te stijl voor melkvee).
8)

De Hereford. Weer een Engels ras, bekend om de goede gras/vlees conversie. Ze worden hier veel gebruikt om koeien te dekken die niet drachtig worden door kunstmatige inseminatie of waarvan de veehouders geen nakomelingen aan willen houden. Hieruit komen dan de 'white-face-calfs', die verkocht worden aan kalfopfokkers en na de mestperiode verkocht worden aan bijvoorbeeld de MacDonalds. Voor deze white-face-calfs wordt momenteel veel geld betaald.
9)

Onderonsje
10)

Belted Galloway. Wederom een Schots ras (verbazingwekkend veel rassen komen uit het Verenigd Koninkrijk!), waarbij hoogst waarschijnlijk onze eigen Lakenvelder een rol heeft gespeeld in de ontwikkeling. Je hebt nog zwarte Galloways en witte, waarbij de witte een zwarte snuit hebben, zwarte oren en wat spikkeltjes (volledige witrik-gen).
11)

Dit keer een Frans ras, de Saler (Sa'Lairs). Een erg oud ras die, samen met onder andere de Chianina, een van de zuiverste van Europa is. Bijzonder is dat dit ras een geheel rood lichaam heeft, maar een grijs/zilver/wittige staart!
12)

Nog een Schots ras, de Angus. Hier een jong stierkalf. Wereldwijd bekend om zijn goede kwaliteit van zijn vlees. In Amerika zul je vrijwel alleen de zwarte variant vinden, terwijl de roodgekleurde dieren voornamelijk in Australië te vinden zijn.
13)

Om af te sluiten is hier een Gelbvieh stiertje te zien. Dit ras is van Duitse oorsprong en zijn naam betekend letterlijk Geel Vee. Amerikanen hebben echter ook zwarte foklijnen gemaakt, daar deze mensen graag zwarte koeien zien.
Is zo nog een hele post geworden

Ik hoop dat jullie het een leuke variatie vinden op de paarden posts