Het is net volledig geëscaleerd tussen mijn katten. Terwijl er gisteravond niets aan de hand was.
Voor het beeld, ik heb 4 katten.
1 kater van 7, Solo. Een lieve goedsul, maar soms wat dominant naar Kiora. Kiora is een poes van 5 jaar. Een kat die erg op zichzelf is. Soms jaagt Solo er even achteraan, wat met veel geschreeuw gaat als hij maar naar haar kijkt (bijnaam is dramaqueen). Heel af en toe vliegen er wat haren in het rond, maar over het algemeen accepteren ze elkaar prima.
Dan hebben we Pip. Pip is lief, vindt heel de wereld leuk, simpel, beetje dommig, maar ontzettend goed en sociaal van karakter. Zij en Solo zijn vanaf dag 1 dikke mik. Ze slapen letterlijk op elkaar. Solo is ook heel lief met haar. En dan Faye. Faye is de nieuwe per ongelukke aanwinst. Tijdens een buitenritje gevonden, nooit meer opgehaald. Ze is nu een half jaar oud ongeveer. Ze is type druk, terror, vecht om eten, maar kan ook heel lief zijn. Ze leek ook binnen een week geaccepteerd te zijn. Ze is beste maatjes met Pip, die 2 rennen het hele huis door. Kiora accepteert haar net als Pip. Negeren en als ze te dichtbij komt even blazen. En Solo vindt het allemaal wel prima.
Ik heb een huis met 3 verdiepingen waar ze kunnen komen. Gang en badkamer beneden (slaapkamer is dicht), woonkamer en keuken op de 1e verdieping en een zolder die tot kattenkamer is gemaakt). Ruimte zat om elkaar te kunnen ontlopen zou je zeggen.
Tot nu dan. Ik werd net wakker van een hoop gekrijs en gestommel in de gang beneden. Mijn slaapkamer zit daarnaast. Ik vloog mijn bed uit en vindt Kiora en Solo boven aan de trap met dikke staarten. Ik dacht eerst dat het weer mis was met die 2, tot ik uit een hoekje onder te trap ineens gegrom hoor. Faye. Met een dikke staart, zichzelf onder gepoept en niet te benaderen.
Ik ben heel even beneden in de badkamer gaan zitten om te kijken wie nu op wie reageerde. Faye kwam meteen uit haar hoekje bij mij, wel grommend en blazend. Maar er gebeurde niks. Daarna even naar boven gelopen en toen bleek Solo te jagen op Faye. Echt in een hoekje drijven en grijpen. Kiora liep de boel nog even op te jutten.
Die heb ik maar even naar boven gejaagd. Maar wat nu?
Solo zit nu op zolder (afgesloten), Kiora zit boven in de woonkamer op tafel, Pip zit van slag bij mij (snapt er niks van, de wereld is toch leuk, help?) en Faye inmiddels grommend op de trap. Liefst zou ik Faye met Pip even op zolder zetten. Maar Faye is niet te benaderen nu. Voor vannacht laat ik het dus maar even zo.
Maar afkoeltijd uit elkaar is wel even nodig...
Gisteravond ben ik om 22.00u naar bed gegaan en toen was er nog niks aan de hand. Ik ben echt wel wat gewend qua spelen en knokken. De haren vliegen wel eens in het rond. Maar dit heb ik nog nooit gezien....

Kattenkenners die hier iets zinnigs over kunnen zeggen?

(maar het is zo sneu voor de oudste) het lijkt inderdaad op een dominantiebepaling en zo klinkt jouw verhaal ook in mijn oren.