Geit is ineens erg ziek

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kim_Asterix

Geit is ineens erg ziek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-14 17:22

Hallo mede-bokkers,
Ik hoop dat jullie misschien nog ideeën hebben over wat het kan zijn en hoe ik het wat fijner voor haar kan maken...

Rond half 3 vanmiddag trof ik een van mijn 2 geiten erg ziek aan in de wei. Er kwam enorm dik groen/bruin snot uit haar neus (het leek net diarree maar dat komt natuurlijk normaal niet uit een neus :+), ze haalde echt pompend adem en maakte daar ook geluid bij alsof ze elke ademhaling een beetje mekkerde. Er lag diarree in de wei dus ik gok dat dat ook van haar is. Ook wilde ze niet in de benen komen en had ze een enorm opgezwollen buik.
Ik heb dus direct mijn moeder gebeld met de mededeling dat Moos (de geit) erg ziek was en dat ik de veearts ging bellen. Dit vond ze goed en ze zou ook proberen zo snel mogelijk even naar huis te komen van haar werk. Ik belde dus de dierenarts en rond 3 uur was hij er. Hij zei dat er veel gas in haar buik vast kwam en dat ze zich waarschijnlijk erg verslikt had wat het slijm uit haar neus verklaard waardoor ze zo benauwd is. Haar temperatuur was normaal (ook geen verhoging) en hij heeft haar pijnstilling en antibiotica geïnjecteerd. Hij zou morgen na de middag weer langs komen voor nog meer antibiotica en eventueel pijnstilling.

Nu kwam ik net weer bij haar kijken en ze is juist enorm verslechterd. Haar schouders komen als het ware boven haar rug uit alsof ze haar rug heel erg wegdrukt. Er is weer enorm veel prut uit haar neus gekomen en er lag zelfs een plasje prut onder haar wat dus uit haar neus gelekt is. En nu rochelt het echt tijdens het ademhaling van het slijm. Ze is echter nog wel steeds alert (keek bijv. direct op toen ik haar schuilstal in ging) en ze staat.

Ik heb iig een fijn plekje gecreëerd waar ze lekker kan liggen, ze kan uit de wind/regen liggen en er staat vers drinkwater en hooi binnen haar bereik.

De andere geit is overigens helemaal fit en de veearts zei dat het niet besmettelijk zou zijn.

Ik maak me erg veel zorgen en vind het echt heel zielig om haar zo te zien pompen om lucht binnen te krijgen. Mijn moeder is nu weer werken (komt over een uur thuis) en mijn vader zegt dat we niks kunnen doen en dat het logisch is dat ze nog niks is verbeterd omdat de antibiotica pas na een paar uur werkt. :(

Wie o wie herkent dit/heeft hier ervaring mee en weet wat misschien zou kunnen helpen in deze situatie om het fijner voor Moos te maken?

Kim_Asterix

Re: Geit is ineens erg ziek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-14 18:04

Iemand? :(

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 18:05

Ik kan je niet helpen maar sterkte, het lijkt me heel naar om een dier zo ziek te zien en niks te kunnen doen.

Kim_Asterix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-14 19:18

Het heeft helaas niet zo mogen zijn. Vanavond om 7 uur is mijn lieve Moos heengegaan terwijl ik haar vasthield. |( We hebben opnieuw de veearts laten komen en die heeft gedaan wat hij kon maar ze bleef spugen en gilde het uit als ze zich verslikte. Ze is nooit ziek geweest en was absoluut niet zwak, maar haar hart stopte al na het slaapmiddel nog voor het euthanasiemiddel was gegeven. Het is onbekend wat de oorzaak was, maar we laten sectie verrichten ivm de andere dieren die hier staan.

Lieve Moos, je was mijn vriendin, mijn alles. Ik hoop dat je daar boven nu rust kunt hebben. Je blijft voor altijd in mijn hart...

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 19:23

Heel sneu. Ik zie dit nu pas. Een van onze geiten hebben we na allerlei pogingen tot behandeling laten inslapen omdat het te slecht ging. Er kwam allemaal groen prut uit haar neus. Volgens onze DA was dat pensverzuring. Het pensvocht komt dan via de neus naar buiten omdat de pens niet meer goed werkt. Vooral oudere geiten hebben hier last van. Het schijnt dat seniores peiores hiertegen helpt. Een van onze geiten is nu 14,5 jaar oud en we geven het haar ook. Ze is nog steeds verrassend gezond.

Heel veel sterkte! Geiten zijn superleuke dieren. Altijd naar om er een te verliezen. Wat voor geit was het, hoe oud? Vertel eens iets over haar aub.

Kim_Asterix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-14 19:53

Bedankt, Moos was een toggenburger geit en ze was nog maar 1,5 jaar oud dus het is geen ouderdomskwaaltje geweest. Ze was ook nooit ziek, heeft nergens iets giftigs kunnen eten en rende vanmorgen nog vrolijk door haar wei.
De dierenarts zei dat ze iig door het verslikken en spugen maagsap in haar longen heeft gekregen wat de grootste boosdoener van haar achteruitgang is geweest. :(

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 19:59

beetje laat....Ik heb dit een keer bij een kalf gehad.Die had een appeltje ingeslikt die is klem gaan zitten.Soort van slokdarmverstopping.Wat ernstig is bij een herkauwer.
Heel veel sterkte met het verlies! |(

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 20:01

Heel veel sterkte met het verlies :'(.
We gaan der missen

Kim_Asterix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-14 20:03

Daar dacht de dierenarts als laatste ook nog aan idd en hij heeft een slangetje door haar keel gestopt maar hij voelde geen enkele blokkade en kwam zo haar maag in dus dat was het helaas niet... Had het half het overleefd?

Dankje Joyce, missen gaan we haar zeker maar vergeten gaan we haar nooit. :(:)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 20:04

sofietje het kalf heeft het overleeft :j

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 20:06

Zeker niet uit het het oog, maar zekee niet uit het hart