Eerste kat; appartement, werk, tips?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Vanillia

Eerste kat; appartement, werk, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-14 16:09

Long story short; ik ben aan het overwegen om over een tijdje een kat aan te schaffen. Ik heb op het moment ratten en die vind ik geweldig, afgezien van het feit dat ik er behoorlijk allergisch voor ben, tot op het punt dat ik eigenlijk niet meer een avond in mijn eigen woonkamer kan zitten omdat ik benauwd word en ga niezen etc. Als mijn huidige 2 dames overleden zijn komen er dus helaas geen nieuwe ratten meer. Helemaal dier-loos heb ik al meerdere keren geprobeerd toen ik op kamers zat, maar dat was geen succes en nu ik in een appartement woon merk ik dat ik toch behoorlijk wat behoefte heb aan iets wat er is als ik thuis kom, om 's avonds lekker mee op de bank te zitten en om tegenaan te kletsen :+

Ik heb nog nooit een kat gehad (wel regelmatig in aanraking geweest met katten, heb vriendinnen met katten) en omdat ik allergisch ben voor mijn ratten en hooikoorts heb, heb ik een uitgebreide allergie test laten doen, hier komt uit dat ik niet allergisch ben voor katten. Wat dat betreft groen licht dus :) Maar nu.. Hoe nu verder? Ik woon in een vrij ruim appartement (80m2), waar de kat de hele dag gebruik van zou kunnen maken. Enige ruimte die off-limits is zou mijn slaapkamer zijn, maar die is niet gigantisch. Nu heb ik een hele hoop vragen en de antwoorden die ik op internet vind zijn wisselend, vandaar dat ik mijn vragen hier neerleg.

• Ik werk full-time, is het realistisch om te verwachten dat een kat alleen thuis is van 7.45 tot 17.30?
  • Kitten of volwassen kat? Ik kan geen weken vrij nemen om de kat op te voeden, maar rond kerst ben ik bijvoorbeeld wel 2 weken vrij. Is een kitten dan een optie of kan ik beter voor een volwassen kat gaan?
  • 1 of 2? Ik lees wisselende dingen; mensen die zeggen dat een kat alleen zielig is, mensen die zeggen dat een kat een solitair beest is en prima alleen kan.
  • Kater of poes? Ik zit niet te wachten op een sproeiende kater (bah), maar een krolse poes lijkt me ook niet tof. Wat is wijsheid?
  • Mijn huis staat vol met nieuwe meubels en zou het vrij jammer vinden als alles als krabpaal wordt gebruikt. Kan ik verwachten dat als ik een kat in huis neem gedag kan zeggen tegen al mijn meubels (bank, eetkamerstoelen, tapijt)? Of is e.e.a. wel te ondervangen met een goede krabpaal?
  • Moet ik mijn balkon afschermen? Ik woon 4 hoog en heb een eigen balkon. Ik mag officieel niks aan het balkon maken aan afscherming wat van buitenaf te zien is. Een net zou dus niet mogen, ik kan enkel zorgen dat hij/zij niet onder de railing door kan (ong. 1.30m hoog)
  • Moeten binnenkatten ook entingen/ontworming/vlooienspul etc. hebben?
  • Hoeveel kattenbakken zijn nodig? Ik lees wisselende dingen; mensen die zeggen dat 1 bak voor 1 kat voldoende is en mensen die 2 bakken het minimum vinden.

Alvast bedankt!

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 16:13

Ik zou een volwassen kat nemen en eentje uitzoeken die alleen kan zijn. Of niet met nadere katten samen kan als je er maar 1 wilt.
Balkon afschermen hoeft niet, je kunt ook een lijntje maken als je hem op het balkon laat.
Inentingen zijn eigen keus, zou het zelf wel doen.
1 bak voor 1 kat is voldoende, neme je er eentje bij moet je wel een extra bak nemen.

Nee je hoef geen gedag tegen meubels te zeggen en vooral niet bij een volwassen kat. Gewoon meerdere krabpalen plaatsen.

Veel plezier met de zoektocht naar een juiste kat

steefian

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 16:16

Ik werk ook fulltime en woon op 2 hoog in een appartementje van 75 m2.
Ik heb er bewust voor gekozen om er 2 te nemen, wel uit het zelfde nest. Broer en zus.
Mijn balkon heb ik katproof gemaakt door het dicht te maken met kippen gaas, zodat ze niet door de spijlen kunnen flippen, dit gaat goed.
aan een lijntje zou ik niet doen, ze hangen zich zo op..en anders alleen het balkon op als je erbij bent.

De reden waarom ik er 2 heb genomen is dat ze niet gaan slopen als ze zich vervelen en toch gezelschap hebben van elkaar als ik bijvoorbeeld moet overwerken.

Kater heb ik laten helpen met 4 maanden en zijn zus na haar 1e krolsheid.
Met de krabpaal waren ze al bekend en hebben nooit echt aan mn spullen gekrabt, doen ze dit wel en ik ben er bij corrigeer ik ze.
Overdag hebben ze hun eigen kamer met benodigheden en de hal.
Kattenbak zou ik er 2 neerzetten om te voorkomen dat ze er naast gaan zitten.

Uiteraard als ik thuis ben komen ze overal.
Laatst bijgewerkt door steefian op 11-11-14 16:19, in het totaal 1 keer bewerkt

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 16:17

Ik werk full-time, is het realistisch om te verwachten dat een kat alleen thuis is van 7.45 tot 17.30?

Nee, vind ik niet, een kat alleen gaat zich vervelen als hij zo lang binnen moet zitten. Dan zou je er 2 moeten aanschaffen.

-------

Kitten of volwassen kat? Ik kan geen weken vrij nemen om de kat op te voeden, maar rond kerst ben ik bijvoorbeeld wel 2 weken vrij. Is een kitten dan een optie of kan ik beter voor een volwassen kat gaan?

Kitten is geen optie. Daar moet je tijd en geduld voor nemen, niet alleen de 2 weekjes die je vrij bent.. Ik denk dat je zelf ook snapt dat je een kitten niet van 7:45 tot 17:30 alleen binnen kan laten zitten :)

-----------

1 of 2? Ik lees wisselende dingen; mensen die zeggen dat een kat alleen zielig is, mensen die zeggen dat een kat een solitair beest is en prima alleen kan.

1 kan prima, MITS je haar genoeg aandacht kan geven en ze naar buiten kan... Wat in jouw geval nit kan, en zou dan dus voor 2 gaan.

-----------

Kater of poes? Ik zit niet te wachten op een sproeiende kater (bah), maar een krolse poes lijkt me ook niet tof. Wat is wijsheid?

De kat laten helpen ;)

-----------

Mijn huis staat vol met nieuwe meubels en zou het vrij jammer vinden als alles als krabpaal wordt gebruikt. Kan ik verwachten dat als ik een kat in huis neem gedag kan zeggen tegen al mijn meubels (bank, eetkamerstoelen, tapijt)? Of is e.e.a. wel te ondervangen met een goede krabpaal?

Als je kat goed opgevoed is weet ze dat ze alleen de krabpaal moet gebruiken. En aners moet je er de eerste tijd bijzijn om het te corrigeren.

-----------

Moet ik mijn balkon afschermen? Ik woon 4 hoog en heb een eigen balkon. Ik mag officieel niks aan het balkon maken aan afscherming wat van buitenaf te zien is. Een net zou dus niet mogen, ik kan enkel zorgen dat hij/zij niet onder de railing door kan (ong. 1.30m hoog)

En wat als ze erop springt? Ik zou geen risico nemen en haar dan toch binnen laten

-----------

Moeten binnenkatten ook entingen/ontworming/vlooienspul etc. hebben?

Ontworming en vlooienspul sowiezo. Je kan als mens ook bacterien/vlooien/eitjes meenemen op bijv je kleding.
Enting sowiezo als kitten tegen dodelijke niesziekte, daarna vind ik het persoonlijk niet een must.

-----------

Hoeveel kattenbakken zijn nodig? Ik lees wisselende dingen; mensen die zeggen dat 1 bak voor 1 kat voldoende is en mensen die 2 bakken het minimum vinden.

1 bak voor 1 kat is voldoende als je regelmatig verschoont.

-----------

Ik hoop dat je hier iets aan hebt!
Laatst bijgewerkt door SweetVanille op 11-11-14 16:22, in het totaal 1 keer bewerkt

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 16:18

Hoi!
Leuk ik heb ook een kat :)
mijn situatie is best te vergelijken met die van jou, woon ook in een appartement en ben ook veel weg.
Mijn kat vindt het prima, zit toch altijd in z'n mand of ik er nou ben of niet.
Ik zou een volwassen kat uit het asiel halen, dat is wel iets moois om te doen vind ik. Een kitten zou ik niet aan beginnen als je veel weg bent. En ze slopen je hele huis. :')

ik zou er absoluut maar 1 doen! Meestal gaat het mis, mijn kat kon helemaal niet tegen een andere kat erbij. De andere woont nu lekker in z'n eentje bij m'n oma en mijn kat is helemaal opgeleefd nu .

Ik zou een kater nemen, die knuffelen meer :)

ik zou in ieder geval een krabpaal nemen, die hebben ze nodig. Qua krabben is het per kat anders natuurlijk. Als je denkt dat ze gaan rampeneren zou ik keep off spray op je mooiste meubels sprayen

Ten eerste moet je je kat 6 weken binnen houden. Daarna ff aanzien of je kat heel erg naar buiten trekt of dat hij het wel best vindt. Je zou in ieder geval voor een ' binnen kat ' moeten gaan. Anders wordt je kat helemaal dol als hij een ' buiten kat' is

Ik vlooi m'n kat wel altijd. De rest niet. om eerlijk te zijn. Hij komt niet in aanraking en loop zo niets op, is mijn beredenering. Denk dat het verstandiger is om het wel te doen natuurlijk

Ik snap niet dat je meerdere bakken zou moeten hebben :')
ik hoef ook maar 1 wc! Mijn kat heeft een grote kattenbak voor hemzelf, en is voldoende als hij schoon blijft

Lestria

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 16:19

Kan alleen maar met bovenstaande reactie meegaan.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 16:21

Dat zijn een hoop vragen!

Ik vind fulltime werken geen probleem, maar ik heb twee heel relaxte katers. Je kunt natuurlijk in een asiel een kat uitzoeken die gewend is om alleen te zijn, dat maakt het een stuk makkelijker. Een speels kitten hele dagen alleen laten vind ik niet echt vriendelijk.
Wat mij betreft dus een relaxte, volwassen kat die gewend is niet buiten te komen. Dat past het beste bij je situatie en er is er vast één die je hart steelt.
Onze kat was in het begin alleen en nu ze samen zijn, spelen ze wat meer. Toch slapen ze 18 uur per dag ofzo. Als jij na je werk lekker met hem bezig bent, past hij zich vanzelf aan aan jouw ritme. Ik vind eentje dus niet zielig.
Voor mij absoluut katers (die op tijd geholpen zijn). Ze zijn wat aanhankelijker dan poezen. Toch zou ik dat niet doorslaggevend laten zijn, zeker niet als je een volwassen kat uit gaat zoeken. Gewoon één kiezen die bij je past.
Wat je meubels betreft: Als je genoeg tijd hebt om consequent te corrigeren hoef je je niet druk te maken. Mijn katten hebben heel veel krabmogelijkheden en als ze ergens anders krabben, verplaatst ik ze naar de krabpaal. Dat werkt prima, alleen de keukenstoelen hebben ze af en toe te pakken, maar ook dat valt alleszins mee na jaren.
Balkon afschermen is een aanrader, je kat kan immers niet terug omhoog als hij naar beneden valt of kiept. Een stevige hordeur in de deuropening, zodat je deur wel open kan, kan ook een oplossing zijn. Wij hebben een hordeur met stevig, klimproof gaas aan de binnenkant en vliegengaas aan de buitenkant. Deur open, frisse lucht, geen vliegjes/mugjes en geen weglopende kat.
Vlooien, ontwormen en enten doe ik één keer per jaar en ik controleer regelmatig op vlooien. Ook al blijven ze binnen, jij kunt ook iets bij je dragen van buiten of bij iemand anders. Enten is sowieso handig voor als je ooit wegens onvoorziene omstandigheden je kat (een tijdje) elders moet onderbrengen.
Onze twee katers doen samen hun behoefte op één bak. Als die ver genoeg van de eetplek staat hoeft dat geen probleem te zijn. Ook dit hangt weer af van de kat die je uitzoekt.

Vergeet niet een stevige reismand te kopen die binnen handbereik staat voor als er ooit brand uit zou breken ofzo.

Zo, kun je daar iets mee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 16:23

Ik werk full-time, is het realistisch om te verwachten dat een kat alleen thuis is van 7.45 tot 17.30?

Een kat went in mijn optiek vrij snel aan een ritme. Zolang een dier z'n natje en z'n droogje heeft, gaat ie zich wel aanpassen aan het 'ritme' van de werkende mens, daar zou ik me niet al te druk om maken :j

Kitten of volwassen kat? Ik kan geen weken vrij nemen om de kat op te voeden, maar rond kerst ben ik bijvoorbeeld wel 2 weken vrij. Is een kitten dan een optie of kan ik beter voor een volwassen kat gaan?

Ik vind zelf een kitten fijner dan een volwassen kat. Ook al zijn er genoeg zielige katten in het asiel, soms weet je absoluut niet wat zo'n dier met zich meedraagt qua gedrag. Een kitten kan je veel vanaf het begin 'inprenten' vind ik zelf, en als je er eentje hebt van een lief huisje (dus geen broodfokker :+ ) zijn ze vaak ook nog zindelijk en goed 'opgevoed'.

1 of 2? Ik lees wisselende dingen; mensen die zeggen dat een kat alleen zielig is, mensen die zeggen dat een kat een solitair beest is en prima alleen kan.

Wij hebben thuis maar 1 kat/kitten en dat is meer dan genoeg :+ Wat dat aangaat istie misschien wel iets te vermenselijkt (als dat kan natuurlijk :+ ) maar het scheelt een hoop 'gedoe' als we een weekendje gezamelijk (met kat :+ ) weg gaan; twee katten betekent 2 manden mee, twee keer zo veel opletten en 2x zoveel hopen dat ze geen kattenkwaad uithalen :')

Kater of poes? Ik zit niet te wachten op een sproeiende kater (bah), maar een krolse poes lijkt me ook niet tof. Wat is wijsheid?

Ik moet zelf echt niks van krolse poezen hebben inderdaad, dus hier was de keuze ook vrij snel duidelijk; een kater, ballen eraf gebeurt later nog :+ Tot nu toe heb ik mazzel en heeft ie nog niet gesproeit *even afkloppen*. Omdat ik nog bezig ben met advies inwinnen ivm blaasgruis of infecties aan hun iniminipieliepielie ( :') ) bij castratie (iets teveel ellende mee gehad :( ) weet ik nog niet wat wijsheid is ivm castreren. Het voordeel is, hier kan ie nergens heen, en bij m'n schoonouders ook niet..

Mijn huis staat vol met nieuwe meubels en zou het vrij jammer vinden als alles als krabpaal wordt gebruikt. Kan ik verwachten dat als ik een kat in huis neem gedag kan zeggen tegen al mijn meubels (bank, eetkamerstoelen, tapijt)? Of is e.e.a. wel te ondervangen met een goede krabpaal?
Een goede krabpaal doet wonderen! Hier hoor je ook af en toe geritsel aan de bank, maar dan roep ik of m'n vriend) heel hard SOK en dan gaat ie weer verder met z'n krabpaal :') Een kat die voldoende krab-gelegenheid heeft zal niet zo 1,2,3 aan je meubelen gaan krabben tenzij het een terroristenkat betreft :+

Moet ik mijn balkon afschermen? Ik woon 4 hoog en heb een eigen balkon. Ik mag officieel niks aan het balkon maken aan afscherming wat van buitenaf te zien is. Een net zou dus niet mogen, ik kan enkel zorgen dat hij/zij niet onder de railing door kan (ong. 1.30m hoog)
Ik weet niet hoe ik dat moet zien, maar ben wel bang dat ie binnen no-time over je balkon randje heen kan springen. Het zijn en blijven katten, meesters van het kattenkwaad en ze zoeken maar al te graag de grens op :+

Moeten binnenkatten ook entingen/ontworming/vlooienspul etc. hebben?

Hier krijgen ze sowieso om een x periode de ontworming en ontvlooiing, entingen zijn de meningen over verdeeld. Onze kat heeft wel z'n booster gehad aan kitten-entingen maar verder nog niets.

Hoeveel kattenbakken zijn nodig? Ik lees wisselende dingen; mensen die zeggen dat 1 bak voor 1 kat voldoende is en mensen die 2 bakken het minimum vinden.

Ik hou zelf aan; 1 kattenbak per kat, dus in mijn optiek zou 1 bak genoeg moeten zijn mits deze gewoon goed schoongehouden wordt natuurlijk. Wij hebben van die kristal-balletjes in de bak liggen en doen daar 3/4 weken mee, iedere dag de drolletjes eruit scheppen en iedere maand dus uitwassen en een nieuwe zak aan kristallientjes erin :j

Horseland93

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 16:26

Vanillia schreef:
Long story short; ik ben aan het overwegen om over een tijdje een kat aan te schaffen. Ik heb op het moment ratten en die vind ik geweldig, afgezien van het feit dat ik er behoorlijk allergisch voor ben, tot op het punt dat ik eigenlijk niet meer een avond in mijn eigen woonkamer kan zitten omdat ik benauwd word en ga niezen etc. Als mijn huidige 2 dames overleden zijn komen er dus helaas geen nieuwe ratten meer. Helemaal dier-loos heb ik al meerdere keren geprobeerd toen ik op kamers zat, maar dat was geen succes en nu ik in een appartement woon merk ik dat ik toch behoorlijk wat behoefte heb aan iets wat er is als ik thuis kom, om 's avonds lekker mee op de bank te zitten en om tegenaan te kletsen :+

Ik heb nog nooit een kat gehad (wel regelmatig in aanraking geweest met katten, heb vriendinnen met katten) en omdat ik allergisch ben voor mijn ratten en hooikoorts heb, heb ik een uitgebreide allergie test laten doen, hier komt uit dat ik niet allergisch ben voor katten. Wat dat betreft groen licht dus :) Maar nu.. Hoe nu verder? Ik woon in een vrij ruim appartement (80m2), waar de kat de hele dag gebruik van zou kunnen maken. Enige ruimte die off-limits is zou mijn slaapkamer zijn, maar die is niet gigantisch. Nu heb ik een hele hoop vragen en de antwoorden die ik op internet vind zijn wisselend, vandaar dat ik mijn vragen hier neerleg.

• Ik werk full-time, is het realistisch om te verwachten dat een kat alleen thuis is van 7.45 tot 17.30?
  • Kitten of volwassen kat? Ik kan geen weken vrij nemen om de kat op te voeden, maar rond kerst ben ik bijvoorbeeld wel 2 weken vrij. Is een kitten dan een optie of kan ik beter voor een volwassen kat gaan?
  • 1 of 2? Ik lees wisselende dingen; mensen die zeggen dat een kat alleen zielig is, mensen die zeggen dat een kat een solitair beest is en prima alleen kan.
  • Kater of poes? Ik zit niet te wachten op een sproeiende kater (bah), maar een krolse poes lijkt me ook niet tof. Wat is wijsheid?
  • Mijn huis staat vol met nieuwe meubels en zou het vrij jammer vinden als alles als krabpaal wordt gebruikt. Kan ik verwachten dat als ik een kat in huis neem gedag kan zeggen tegen al mijn meubels (bank, eetkamerstoelen, tapijt)? Of is e.e.a. wel te ondervangen met een goede krabpaal?
  • Moet ik mijn balkon afschermen? Ik woon 4 hoog en heb een eigen balkon. Ik mag officieel niks aan het balkon maken aan afscherming wat van buitenaf te zien is. Een net zou dus niet mogen, ik kan enkel zorgen dat hij/zij niet onder de railing door kan (ong. 1.30m hoog)
  • Hoeveel kattenbakken zijn nodig? Ik lees wisselende dingen; mensen die zeggen dat 1 bak voor 1 kat voldoende is en mensen die 2 bakken het minimum vinden.

Alvast bedankt!

Ik vind het wel realistisch, er zijn genoeg volwassen katten uit het asiel die liever alleen zitten, en ook gewend zijn om binnen te leven, de ene kat is de andere kat niet, een zogeheten Boerderijkrat zal dan geen optie zijn, maar een wat oudere poes of kat, die niet meer van die vele buien heeft, zal wellicht wel een optie zijn. Een voordeel van het asiel is dat ze ook vaak al geënt zijn, dus dat kan je het eerste jaar/half jaar ect, schelen in de kosten.
Als jij je deuren met hortnetten ect af kan schermen, zodat de kat niet buiten kan vluchten vanaf het balkon dan lijkt me dat geen probleem. Natuurlijk is het wel slim om voor de zekerheid het balkon van onder dicht te maken, al zijn katten ook hele goede springers.. En ze komen helaas niet altijd op hun pootjes ter recht. Sproeiende katers kunnen inderdaad vervelend zijn, maar dat weegt niet af aan een krolse poes voor mijn gevoel.
Ga gewoon op je gevoel af, wellicht beter, En als er geen ander dier (poes of kat ect) in je huis komt, zal wellicht het sproeien wel meevallen. Katten die krabpalen kennen zijn natuurlijk in het voordeel, al is de leuning van je bank ook een aantrekkelijk iets voor de poes. En dan nog de kattenbak, Als jij elke dag even de keuteltjes eruit haalt, en de natte stukken dan vind ik dat 1 kattenbak voor max, 2 katten moeten voldoen. Dus in jouw geval, neem er 1.

Medea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 16:28

Dit klinkt een beetje als mijn situatie! Ik ben een ontzettend honden-mens, maar kan door mijn fulltime job echt geen hond houden. Vorig jaar vond ik het alleen wonen genoeg geweest en ben op zoek gegaan naar een kat. Ik had overigens ook nooit eerder een kat gehad.

Ik woon klein (50m2) en werk dus fulltime en ben daarom op zoek gegaan naar een kattenras die hier goed mee om kan gaan. Ik heb overigens heel bewust naar een raskat gezocht, omdat het karakter daar toch een stuk meer 'vast' bij staat dan bij de gemiddelde HTK-kat (+ ik vind raskatten mooi :+ ). Ik ben bij de Heilige Birmaan uitgekomen, een super vriendelijk, heel beginnersproof, makkelijk en relatief rustig ras. Ik had mij echt geen betere katten kunnen wensen, ze zijn vreselijk lief en zitten heel graag op schoot.

Om even terug te komen op je vragen:
- Vanwege de lange dagen alleen, heb ik ervoor gekozen 2 Birmanen te nemen. Ze gaan ontzettend goed samen en hebben, volgens mij, echt heel fijn gezelschap aan elkaar.
- Ik heb 2 kittens gekocht, maar kon ook geen vrij nemen van mijn werk. Ik geloof niet dat dit nadelig is geweest voor de opvoeding. Goed opruimen, alles wat naar beneden kan komen weg zetten, kleden over de bank, etc. Ging prima!
- Ik heb gekozen voor 2 poezen; vanwege dat sproeien. Krolse poezen zijn overigens geen pretje, daarom steriliseren.
- Meubels.. tsja. Mijn bank heeft gigantisch te lijden onder de katten, terwijl ze hun krabpaal toch echt heel fanatiek gebruiken. Ik heb mijn mooie (dure) stoffen stoelen verkocht, omdat ze daar tegenop bleven klimmen. Ik heb nu goedkope stoelen.
- Mijn dames mogen niet naar buiten, dus daar kan ik je geen advies over geven.
- Ik ontworm mijn katten wel, alleen niet zo vaak als 'normaal'.
- Ik heb voor de dames 2 kattenbakken en dat gaat echt prima.

Mocht je nog vragen hebben, dan hoor ik het graag!

Melanie_B

Re: Eerste kat; appartement, werk, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 16:31

Een hond hecht zich aan zijn baas, een kat aan het huis. :)
Oftewel; voor je kat hoef je niet veel thuis te zijn en lukt dat dus goed, ookal werk je fulltime.

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 16:33

steefian schreef:
Ik werk ook fulltime en woon op 2 hoog in een appartementje van 75 m2.
Ik heb er bewust voor gekozen om er 2 te nemen, wel uit het zelfde nest. Broer en zus.
Mijn balkon heb ik katproof gemaakt door het dicht te maken met kippen gaas, zodat ze niet door de spijlen kunnen flippen, dit gaat goed.
aan een lijntje zou ik niet doen, ze hangen zich zo op..en anders alleen het balkon op als je erbij bent.

De reden waarom ik er 2 heb genomen is dat ze niet gaan slopen als ze zich vervelen en toch gezelschap hebben van elkaar als ik bijvoorbeeld moet overwerken.

Kater heb ik laten helpen met 4 maanden en zijn zus na haar 1e krolsheid.
Met de krabpaal waren ze al bekend en hebben nooit echt aan mn spullen gekrabt, doen ze dit wel en ik ben er bij corrigeer ik ze.
Overdag hebben ze hun eigen kamer met benodigheden en de hal.
Kattenbak zou ik er 2 neerzetten om te voorkomen dat ze er naast gaan zitten.

Uiteraard als ik thuis ben komen ze overal.

Tuurlijk moet je erbij blijven dan :j

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 16:37

Hier een ervaringsdeskundige :)

Ik zou zelf voor een volwassen kat gaan. Misschien een beetje oudere kat die al met 'pensioen' is en het dus kalmer aan doet. Deze dieren zijn vaak al blij met een warm plekje om te liggen en zijn ook niet zo 'speels' aangelegd dat ze een maatje nodig heben of aan de bank krabben etc. Wel belangrijk is dat je kat een binnenkat is. Ik ken namelijk ook oudjes die echt behoefte hebben aan hun ommetje. Als je een kat adopteert van een asiel kunnen zij je meestal wel helpen met uitkiezen als je je situatie uitlegt. Zij kennen de achtergrond van de aanwezige katten.

Een kitten is imo sowieso niet echt een optie. Je stopt er veel tijd in, en als je niet veel thuis bent kunnen ze zich snel gaan vervelen en hun energie botvieren op meubels en dergelijke. Tenzij je er een maatje bijhaalt. Bovendien is het bij kittens lastig te voorspellen of ze überhaupt kunnen aarden als binnenkat en hoe ze zullen zijn qua karakter.

Wat betreft de kattenbak is één bak per kat ruim voldoende. Onze twee katten (deze zijn wel dikke vriendjes en doen zowat alles samen) hebben een tijdlang zelfs één kattenbak gedeeld.

Shaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 16:37

Ik woon ook in een appartement, 60 m2 met balkon en heb toen ik hier 2,5 jaar geleden ging wonen 2 kittens aangeschaft. 2 zusjes uit hetzelfde nest (ook 2 Birmanen trouwens, heerlijke beesten).

Een kat kan prima alleen thuis zijn, al vind ik wel dat je eigenlijk voor 2 katten zou moeten kiezen aangezien ze ook niet buiten gaan komen neem ik aan. Dan hebben ze in ieder geval gezelschap aan elkaar. Ik werk ook 4 dagen in de week en dan zijn mijn katten ook alleen thuis.
2 weken vrij met kerst zou ideaal zijn als je een kitten (of 2) in huis wilt halen. Heb je lekker even 2 weken om ze te leren kennen en zij jou, en je kunt ze al een hoop leren wat ze wel en niet mogen in jouw huis. Ik snap niet waarom een kitten na die 2 weken niet alleen thuis zou kunnen zijn :? Kan prima. Ze zijn al een week of 8 opgevoed in het ouderlijk huis, dus zo'n probleem is dat allemaal niet hoor. Ik zou dus zelf voor 2 kittens gaan, maar dat is persoonlijk. Die kun je qua gedrag nog een beetje sturen, een oudere asielkat waarschijnlijk niet.
Een krolse poes kun je prima oplossen: laten helpen ;)
Je meubels zullen het allemaal best wel overleven; leer ze meteen wanneer ze iets doen wat niet mag. Mijn kittens hebben hier nooit in de gordijnen gehangen oid. Neem inderdaad een lekkere krabpaal in huis, dan hebben ze al gauw genoeg door dat ze daar wel naar hartenlust aan mogen krabben.
Ik mag eigenlijk ook niks doen aan mijn balkon, maar heb het toch gedaan. Die van mij zijn een aantal keren ontsnapt, en daar wordt je echt niet blij van :D Ik heb de onderkant ook met kippengaas, en over de railing heb ik stroom gespannen (gewoon op huisdiersterkte, geen 220 volt haha).
Ik heb voor mijn 2 katten maar 1 kattenbak, gaat prima. Als je 2 oudere katten zou nemen die elkaar ook niet kennen zou ik wel sowieso 2 bakken aanschaffen.
Tenslotte laat ik mijn katten wel gewoon enten en ontwormen :)

Succes met je keuze :)
Laatst bijgewerkt door Shaar op 11-11-14 16:46, in het totaal 2 keer bewerkt

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 16:42

Omdat je zo lang weg bent zou ik ook voor twee katten gaan. Ik zou ook een oudere kat nemen. Je bent overdag lang weg en dan heb je ook niet echt tijd om een kitten op te voeden.

Bij het asiel heb je ook katten die niet per se naar buiten moeten en ook katten die al een balkon gewend zijn.

koos2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 16:50

Wij hebben een kat uit een opvang genomen die al wat ouder was.
Voordelen:
Karakter is al bekend, wij hebben de theemuts variant die graag in de zon licht. Verder heeft ze hier nog niks kapot gemaakt en is ze al gesteriliseerd. We hebben een tweede kat geprobeerd maar dat stelde ze niet op prijs, die woont nu bij mijn ouders.

Ik heb bij vriendinnen gezien dat de katten de boel afbraken (2 kittens genomen). Letterlijk gaten in de bank gegraven en als krabpaal gebruikt. Voor een kitten vind ik dat je teveel weg bent.

Zo voor zoiets gaan:
http://ikzoekbaas.dierenbescherming.nl/asiel-dieren/kat/82762/dierenopvangcentra-rijnmond-rotterdam

http://ikzoekbaas.dierenbescherming.nl/asiel-dieren/kat/81451/kerbert-ijmuiden

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 16:51

Ik zou ook voor een oudere kat gaan.
Ik heb hier ook een heel uitgebreid topic gehad over wat ik het beste kon doen. Bij mij kan de kat wel naar buiten overigens.

Maar als je nogal gehecht bent aan je meubels dan denk ik niet dat het een goed idee is om twee kittens te nemen.

Ik heb een oudere poes die altijd gewend was om alleen te zijn van MP gehaald.
En alles gaat heel goed, behalve dat ze fanatiek aan mijn stoelen krabt. Maar nagels kort houden scheelt een hoop.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-14 17:51

Ik ga vanavond even zitten om alle reacties door te lezen, voor nu alvast super bedankt!

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 18:01

Ik zou voor een oudere kat uit een asiel gaan!
Vaak staat er bij de beschrijving op de website vermeld wat het karakter van de kat is, of ze alleen kunnen zijn en of ze graag of juist helemaal niet naar buiten willen.

Vaak vind je in een asiel wel een kat die precies aan jouw 'eisen' voldoet.
En je maakt het diertje ontzettend blij met zijn/haar eigen huis.

Wat betreft poes of kater, ik heb zelf afgelopen zaterdag een kater uit het asiel gehaald en hij heeft nog niet gesproeid.
Mijn voorkeur gaat ontzettend uit naar katers omdat die (naar wat ik beleefd heb) veel meer van knuffellen houden.

Veel succes en plezier met je zoektocht TS :D

Suzan_v_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 18:15

Vanillia schreef:

Ja hoor kan prima!

Wat jij leuk vind. Wij hebben een kitten genomen in april, vrijdagavond gehaald en en dan heb je heel het weekend de tijd om te laten wennen en 100x op de kattenbak te zetten!

In april hadden we er 1 genomen. Ging heel goed we woonde toen ongeveer even groot als jou. Nu zijn we verhuisd en hebben we er een bij gedaan, ook een kitten. Ik vind 2 katten veel leuker. Toch meer plezier voor elkaar.
    Wij hebben 2 poesjes, bang dat kater blijven sproeien na castratie. Poezen kun je steriliseren en heb je nergens last van. Inmiddels is de oudste bij ons gesteriliseerd.
    Ligt aan de kat, de eerste die we hadden krabte nooit aan de bank. Maar de 2e die springt en hangt enorm vaak aan de bank. Maar daar is een oplossing voor: plantensproeier!

1.30m springen ze met gemak. Ik zou gewoon zorgen dat ze gewoon niet naar buiten kunnen
    Ja heel erg belangrijk. Jijzelf kan ook dingen mee naar binnen slepen. Vlooien doe ik alleen niet elke 4 weken. Eens in de zoveel maanden krijgen ze dit. Ze komen niet buiten en zijn vlo vrij.
Ik heb er 2 voor 2. Maar sommigen zeggen ook 1 + het aantal katten. Ik maak de bakken 2x per dag schoon en nooit last gehad van onzindelijkheid.

Veel plezier! Hoop dat je er wat aan hebt.

Alvast bedankt!

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 18:22

Hier zit Bob ook rustig de hele dag alleen hij gaat lekker pitten en vreet z'n bakje leeg en poept in de kattenbak.
Als we thuis komen komt hij ons begroeten geeft een kopje en gaat weer pitten...
Als wij z'n bakje vullen komt hij eten en als hij naar buiten wil gaat hij bij de deur zitten mauwen.

Geloof dat katten zich in hun eentje prima voelen.

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 20:46

Ik zet even een stipje.. Ik ben medewerker op de plaatingsafdeling van 1 van de grootste dierenasiels in NL en gok dat mijn mening in dit geval best zinvol kan zijn, echter heb ik nu even geen tijd voor een hele uitgebreide reactie maar zou van de week even in je topic reageren :)

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 21:16

Leuk topic :)
Wij nemen in januari ook een kat, een gecastreerde kater van een jaar. Mede omdat ik door mijn werk mijn hondjes niet de hele week kan hebben (ze zijn nu veel bij mijn ouders) en ik het toch wel mis, zo'n beestje in huis.
We hebben een volwassen (ras)kat gekozen omdat we beginners zijn en graag een kat wilden waarvan het karakter al enigszins bekend is.
Ik denk dat als je naar het asiel gaat en vertelt wat je zoekt, ze je daar goed verder kunnen helpen :j

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 22:40

Leuk dat je voor een kat wil gaan!

Ik was nooit een kattenliefhebber. Waar het mis is gegaan, geen idee, maar nu kan ik niet meer zonder. :+

Je situatie klinkt prima. Ga eens een beetje rondkijken, op Marktplaats of in het asiel, wat je aanspreekt. Dan komt de rest vanzelf. :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 05:20

Toen ik op mezelf ging (appartement 55m2) heb ik een kat van marktplaats gehaald. Eentje die gewend was alleen te zijn. Toch merkte ik dat ze wel erg alleen was. Ze ging dingen slopen. Daarom een 2e kat uit het asiel gehaald. Beide volwassen katten. Het zijn nooit beste maatjes geweest, maar toch vonden ze het beiden fijn om samen te zijn.

Let wel op dat je genoeg ruimte hebt om zich terug te kunnen trekken als je meer dan 1 kat hebt. Ik houd ook een kattenbak per kat aan. Maar in de praktijk gebruiken ze er maar 2 van de 4 die ik heb staan (heb inmiddels 4 katten en woon niet meer op een appartement :) ).

Ik heb nu 3 poezen en een kater, terwijl ik eigenlijk alleen maar katers wilde. Het liep even anders :+
Katers zijn wat rustiger en knuffeliger, dames zijn wat zelfstandiger. Al is mijn ene poesje ook echt een knuffel. Zodra ze de leeftijd hebben, laten helpen. Dan heb je ook geen gedoe met sproeien en krolsheid.

In jouw geval zou ik kiezen voor:
- 2 kittens
- 2 volwassen binnenkatten die al gewend zijn samen te zijn. Er zitten wel eens koppels in het asiel.
- 1 volwassen kat die gewend is om binnen te leven en alleen te zijn.