Lastige hond en kinderwens

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mjetterd

Lastige hond en kinderwens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-14 20:17

Ik ben benieuwd wat jullie denken over deze kwestie.

Ik heb een hond samen met mijn vriend, een American Akita. Ze is niet volledig van mijzelf, maar heb haar van vrienden 'gekregen'.
Deze hond ken ik al vanaf dat ze geboren is, op dit moment is ze 7. Ze is een heel eenkennige hond, de mensen die haar van pup af aan kennen vind ze geweldig, ze is dan heel enthousiast en geniet van alle aandacht. Van andere mensen wil ze helaas niets weten.
Helaas ging het bij haar oude huis niet lekker tussen de andere honden, daarom hebben wij haar nu als enige hond in huis. Ze doet het hier geweldig *\o/* , van vreemden wil ze nog steeds niets weten. Wanneer onbekende mensen haar aaien gaat ze grommen, gelukkig bijt ze niet direct van haar af.
Nog steeds is ze dol op de mensen die ze goed kent, en vriendinnen die hier vaak over de vloer komen kan ze het nu ook goed mee vinden. Ze kijkt heel erg de kat uit de boom en als ze mensen heel vaak heeft gezien dan vind ze dat op een gegeven moment prima.

Nu hebben mijn vriend en ik wel een kinderwens (niet dat het nu per direct moet gebeuren, maar voor de toekomst). Alleen het lijkt mij niet verstandig om een kind in huis te laten lopen met deze hond.
Al zie ik alle droomscenario's voorbij komen, dat mijn hond snel went aan het kind omdat ze het kind de hele dag ziet en het dan minder erg vind enzo :'). Maar mijn verstand zegt dat het misschien ook niet zo gaat werken en dat het dan alleen maar gevaarlijk is.

Sowieso wil ik niet egoistisch zijn voor mijn hond en ga ik haar niet de deur uit doen omdat ik graag een kind wil. Dan moet dat kind nog maar even 7 jaar wachten :Y).
Soms spoken de gedachten dus wel eens door mijn hoofd dat het misschien helemaal niet zo'n doemscenario hoeft te zijn, of dat het misschien een idee is om een hondentrainer te laten kijken na het gedrag en het proberen op te lossen ofzo? Of moet ik het hele idee uit mijn hoofd zetten en nu voor mijn hond kiezen en het kind als lange termijn doel stellen (haha dat klinkt zo lekker gevoelloos :+)
Het lijkt mij geweldig als mijn hond en kind wel prima samen gaan, maar volgens mij denk ik dan echt te positief.

Iemand haar ervaringen, iets interessants of een goede tip wil vertellen?
Voor mijn hond wil ik liever niet teveel veranderen, ze is een autistische hond :j. Dus geen benches, hokken o.i.d
Laatst bijgewerkt door Mjetterd op 08-11-14 20:19, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

Re: Lastige hond en kinderwens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 20:18

Hoe reageert ze op vreemde baby's?

Het schijn dat honden sowieso jouw hormonen ruiken maar je kan altijd een professional om hulp vragen!

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-14 20:20

MarlindeRooz schreef:
Hoe reageert ze op vreemde baby's?

Het schijn dat honden sowieso jouw hormonen ruiken maar je kan altijd een professional om hulp vragen!

Ohja, dat vroeg ik mij ook nog af. Kan het zijn dat een hond makkelijker een kind accepteert van haar geliefde baasjes? Aangezien er dan dag en nacht mee op de arm word gelopen enzo.

Vreemde baby's heeft ze nog nooit ontmoet.

Tips voor goede professionals zijn ook zeker welkom! (omgeving zwolle)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 20:22

Je kan denk ik sowieso oefenen door langs scholen etc te lopen?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 20:23

Die kans is er maar ik zou meer angst hebben voor de mogelijkheid dat de hond jaloers word omdat ouders met het kind bezig.zijn..
Lastig

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 20:27

Ja het kan beide kanten op gaan... Gelukkig duurt het altijd even voordat je kindje rond kruipt, dus tot die tijd kan de hond wennen en kun jij goed observeren of het veilig genoeg is. Ik ken wel situaties waarin hond & kind onafscheidelijk zijn geworden. Betrek de hond direct bij je kindje. Laten kijken, ruiken.. Uiteraard zelf ontspannen zijn en laten merken dat de baby bij het gezin hoort nu. Het is dan natuurlijk geen vreemde meer voor de hond, maar maakt deel uit van zijn roedel. Aan jou en je vriend de taak dat het een vriendje wordt en geen vijand of bedreiging, wat je bijvoorbeeld kan krijgen door zelf heel angstig te doen en de hond steeds weg te sturen of lelijk tegen hem te doen.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 20:31

Hier hetzelfde gehad onbekende mochten de hond niet aanraken hij had dan ook regelmatig gebeten gelukkig geen scherp gebit aangezien zijn leeftijd. maar ons zoontje kon er alles mee en de hond heeft nooit niks gedaan inmiddels op 14 jarige leeftijd overleden was een Mechelse herder

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 20:35

Eerlijk? Ik zou wachten tot je hond overleden is...
Mijn ouders hadden precies zo'n hond. Ging in het begin heel erg goed met de baby (mijn zus), luiers gegeven aan de hond, erbij betrekken
..maar toen ze ging kruipen en lopen liep het helemaal mis. Hond was ineens extreem jaloers en vloog mijn toen 2 jaar oude zus vanuit het niets aan! Terwijl het 2 jaar goed was gegaan...

Ze werdt in haar gezicht gebeten trouwens... mijn ouders hebben de hond toen in laten slapen...

Ik weet ook niet hoe oud je nu zelf bent?
En of je lichamelijk nog 7 jaar kan wachten?

Wilma

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 21:00

Onze hond kon slecht met kleine kinderen. Sinds we haar geleerd hebben weg te lopen als een kind op haar af komt, gaat het super goed! en als de hond op schoot zit en mijn nichtje of neefje komt eraan, hup hond van schoot af. Kind staat altijd boven de hond. foto's en filmpjes van honden die babys likken en erbij gaan liggen, heel schattig, maar heel fout.

Wij hebben een jack russell. En ons is het gelukt. Al begrijp ik dat een Akita van een heel andere orde is
Succes met het dilemma!

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-14 22:08

Bedankt voor de antwoorden, ik had op internet al veel uiteenlopende ervaringen gelezen, net als in dit topic eigenlijk.
Mijn hond gaat niet op vreemden af, daar blijft ze gewoon bij uit de buurt. Ze wil niet aangehaald worden door vreemden maar vind het geen probleem als er vreemden zijn die haar gewoon negeren.

Robynn schreef:
Ik weet ook niet hoe oud je nu zelf bent?
En of je lichamelijk nog 7 jaar kan wachten?

Ik ben 24. Over 7 jaar dus 31.
Ik kan natuurlijk nooit weten hoeveel jaar ze nog leeft, maar 31 kan ook nog wel. Al is het voor mij wel aan de late kant.

Jessix schreef:
Aan jou en je vriend de taak dat het een vriendje wordt en geen vijand of bedreiging, wat je bijvoorbeeld kan krijgen door zelf heel angstig te doen en de hond steeds weg te sturen of lelijk tegen hem te doen.

Mijn vriend en ik zijn juist altijd heel positief en enthousiast tegen de hond. Het is ook echt een voorbeeldhond in huis, dus nooit een reden om boos op haar te zijn.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 22:17

Eigenlijk is het heel simpel,ben je goed met honden of niet?
Op zich moet het geen probleem zijn het kind is van jou dus jij claimt het kind.Jouw kind.
Als jij het zegt, mag hij even komen ruiken en dan stuur je hem weer weg.Natuurlijk doe je daarna je eigen dingetje met je hond.
Maar je moet een hond vanaf het begin dat je hem hebt, gewoon heel duidelijk grenzen geven van wat je wel en niet wilt.
Dan krijg je een gelukkige hond van en als je het later bij je kind ook zo doet een gelukkig kind .-)

Het leven kan heel simpel zijn,grenzen stellen.En niet van wat dan ,of als.Nee plaats is plaats.

Mijn kinderen zijn geheel gezond groot geworden tussen heel wat honden in,inclusief herplaatsers.Zowel honden als kinderen hebben het overleeft.

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 22:20

Heel lastig om hier iets over te zeggen aangezien niemand in de toekomst kan kijken....

Ik had zelf als je een kinderwens hebt niet met de hond rekening gehouden qua tijds planning.
Hoe lastig misschien ook als kind en hond niet samen gaan maar stel dat hond idd 14 word en je begint dan met je kinderwens....wat als het niet zo makkelijk blijkt te gaan....voor je het weet zit je eind dertig en ben je misschien wel te laat.
Waarschijnlijk zal het allemaal wel mee vallen maar wat als......? Krijg je dan niet mega spijt omdat je gewacht hebt voor een hond?

Wannneer de hond gewoon makkelijk in gedrag met julie is hoop ik alleen maar dat dit met een kindje ook zo zal zijn, tenslotte hoort deze bij zijn/haar roedel.
Mocht je problemen verwachten kan een goede gedragsdeskundige misschien mee kijken als het zover is en anders is er misschien een mogelijkheid om hond en kind gescheiden te houden?
Kleine kinderen slapen in het begin regelmatig, Op die momenten kan de hnd dan gewoon lekker z'n gang gaan en wanneer kindje wakker is de hond een eigen ruimte geven?

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-14 22:21

beatje schreef:
Op zich moet het geen probleem zijn het kind is van jou dus jij claimt het kind.Jouw kind.
Als jij het zegt, mag hij even komen ruiken en dan stuur je hem weer weg.Natuurlijk doe je daarna je eigen dingetje met je hond.
Maar je moet een hond vanaf het begin dat je hem hebt, gewoon heel duidelijk grenzen geven van wat je wel en niet wilt.
Dan krijg je een gelukkige hond van en als je het later bij je kind ook zo doet een gelukkig kind .-)

Het leven kan heel simpel zijn,grenzen stellen.En niet van wat dan ,of als.Nee plaats is plaats.

Mijn kinderen zijn geheel gezond groot geworden tussen heel wat honden in,inclusief herplaatsers.Zowel honden als kinderen hebben het overleeft.

In alle eerlijkheid, ik weet niet of ik goed genoeg ben met honden. Ben niet opgegroeid met honden en dit is mijn eerste hond. Heb haar niets hoeven leren, ze had alles al geleerd bij haar oude baasjes.
Heb haar wel meerdere commando's geleerd, maar dat is wel een ander soort van trainen vind ik.

Vind mijzelf wel consequent met mijn hond en geef mijn grenzen duidelijk aan. Wat jij aangeeft denk ik wel te kunnen. Het lastige is dat het bij mijn hond voortkomt uit onzekerheid en niet uit dominantie.

Ik overweeg serieus om er een professional na te laten kijken, om zekerheid te krijgen waar haar gedrag vandaan komt en die mij en mijn hond misschien wat verder kan helpen.
Misschien dat diegene ook een eerlijk beeld kan geven of het verstandig is om aan kinderen te beginnen met deze hond in huis.
Ik weet het niet zo goed, geen ervaring met hondentrainers.

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 22:24

Maar juist bij onzekerheid is duidelijkheid en hele strak afgebakende grenzen juist prettig!
Dit zal je hond alleen maar meer rust geven omdat hij weet waar hij aan toe is, en dit kan je met een kind/hond natuurlijk ook hanteren

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-14 22:25

probabeest schreef:
Mocht je problemen verwachten kan een goede gedragsdeskundige misschien mee kijken als het zover is en anders is er misschien een mogelijkheid om hond en kind gescheiden te houden?
Kleine kinderen slapen in het begin regelmatig, Op die momenten kan de hnd dan gewoon lekker z'n gang gaan en wanneer kindje wakker is de hond een eigen ruimte geven?

Een gedragsdeskundige of hondentrainer (is dat een zelfde soort beroep, of is een hondentrainer meer voor de kunstjes en commando's?) is zeker iets waar ik na op zoek wil gaan.
Ons huis is helaas niet zo groot, kamer en keuken zijn ook niet gescheiden.
Daarom word het bijna niet mogelijk om de hond uit de woonkamer te houden bijvoorbeeld. Daarbij zit ik er niet op te wachten om alles altijd gescheiden te houden.

Eigen ruimte in de zin van een kooi of bench staat mij heel erg tegen, en daarbij word mijn hond daar heel zenuwachtig van.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-14 22:28

probabeest schreef:
Hoe lastig misschien ook als kind en hond niet samen gaan maar stel dat hond idd 14 word en je begint dan met je kinderwens....wat als het niet zo makkelijk blijkt te gaan....voor je het weet zit je eind dertig en ben je misschien wel te laat.
Waarschijnlijk zal het allemaal wel mee vallen maar wat als......? Krijg je dan niet mega spijt omdat je gewacht hebt voor een hond?

Tja, dat is inderdaad wel een punt. Stel het gaat dan niet meer ga ik waarschijnlijk heel veel spijt krijgen. Maar ik ga nooit van het slechte uit, al is dat wel goed om mee te nemen in de overweging.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 22:28

Ik heb voor hetzelfde probleem gestaan. ik heb een herder die niks van vreemden wil weten en een paar x iemand gebeten heeft of pogingen deed om te bijten.
ik wilde weten of hij te vertrouwen was met kinderen. voor zijn problemen had ik al hulp gehad van 2 gedragstherapeuten en op een gegeven moment een hondenschool. hier ging het mis omdat de trainer mijn hond een schop gaf terwijl hij vocht met een andere hond. mijn hond draaide zich om en greep hem vol in zn kuit.
hun raadde me aan om hem af te laten maken. hij zou gevaarlijk zijn, niet te vertrouwen enz.

ik ben toen met hem naar de martin gaus academy in lelystad geweest. die hebben hem op verschillende manieren getest en zijn er ook achter gekomen waarom hij steeds uitviel naar mensen. hij was helemaal niet vals of gevaarlijk. hij deed dit puur door slechte ervaringen van mensen. had geen vertrouwen. ik heb ontzettend veel tips van hun gekregen over hoe ik mijn hond moest voorbereiden op de komst van een baby. en ook voor later, hoe je de aandacht moest verdelen zodat hond niet jaloers zou worden enz.
maar ook het advies om hond en kind NOOIT alleen te laten en hond een eigen plek te geven waar kind niet bij kan en mag komen. die moet je geven, voordat de baby er is zodat de hond het niet gaat koppelen aan de komst van het kindje. mijn hond heeft dus een plekje in de keuken waar hij zich terug kan trekken. hier zit een hekje voor zodat hond rust heeft. heb ook veel tips gekregen over kind en hond. bijvoorbeeld nooit kind naar hond laten kruipen,enz.
geen enkele hond is voor 100% te vertrouwen. ze zijn dus ook nooit alleen met de hond. als ik naar wc gaat dan gaat hij achter zn hekje. toen ze gingen kruipen, ging hij met een speeltje en iets lekkers achter zn hekje. zo hoefde ik niet steeds politieagentje te spelen en de hond had rust. hij zocht haar nooit op. hij wilde ook niet dat ze op hem af kwamen. prima, dat hoeft ook niet dus dat voorkomen we. heb van de gedragstherapeut geleerd hoe je dit het beste kon doen. we zijn nu 4 jaar verder en er is gelukkig nog niks gebeurd maar ik voorkom dit ook door goed op te letten. ik was bang dat dit spastisch gedoe zou opleveren maar dat is dus echt niet zo. het is een gewoonte geworden. hij komt nu zelf op ze af en wil geaait worden enz. maar ze moeten niet uit zichzelf op hem af komen en hem beet pakken of zo, dat vind hij absoluut niet prettig. dus dat voorkomen we. en dat gaat prima.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 22:33

Mjetterd schreef:
beatje schreef:

Maar dat heeft er niks mee te maken onzekerheid of dominantie.Met dieren ook honden moet je niet te veel denken.Mensen maken alles moeilijk door alles te willen analyseren .Een dier reageert uit instinkt en dat moet een mens ook doen.

Het gaat voor jou iets moeilijker zijn omdat je niet met honden bent groot gebracht en een Akita niet het makkelijkste ras is.
Maar jij bent nog niet zwanger en hebt nu alle tijd om alles recht te breien.
Respecteer ook de hond zijn eigenschappen.Als de hond niet gek van kinderen is ,ga er niet mee langs scholen lopen.Hij legt het verband met een eigen kind toch niet.
Dingen in huis zijn soms anders.
Het klassieke voorbeeld is misschien een hond die in huis vredig met katten samenleeft,maar buiten achter een kat aangaat omdat hij weg rent.

Ik zou persoonlijk voor jou hond een K9 tuigje kopen met niet aaien er op.Het is voor zeker oosterse rassen niet vreemd dat ze niet willen dat ze aangeraakt worden door vreemde,word je toch zelf ook niet?
(denk ik toch :D )
Jij als baas moet eigenlijk voorkomen dat ze in situatie's komt waarin ze gaat grommen,jij bent haar leider.
Mensen die ze kent heeft ze blijkbaar geen problemen mee,prima toch.Ze klinkt mij niet als een moeilijke hond,wel als een hond met typische raskenmerken eigen aan zijn ras.

In alle eerlijkheid, ik weet niet of ik goed genoeg ben met honden. Ben niet opgegroeid met honden en dit is mijn eerste hond. Heb haar niets hoeven leren, ze had alles al geleerd bij haar oude baasjes.
Heb haar wel meerdere commando's geleerd, maar dat is wel een ander soort van trainen vind ik.

Vind mijzelf wel consequent met mijn hond en geef mijn grenzen duidelijk aan. Wat jij aangeeft denk ik wel te kunnen. Het lastige is dat het bij mijn hond voortkomt uit onzekerheid en niet uit dominantie.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-14 22:36

Tieme schreef:
Ik heb voor hetzelfde probleem gestaan. ik heb een herder die niks van vreemden wil weten en een paar x iemand gebeten heeft of pogingen deed om te bijten.
ik wilde weten of hij te vertrouwen was met kinderen. voor zijn problemen had ik al hulp gehad van 2 gedragstherapeuten en op een gegeven moment een hondenschool. hier ging het mis omdat de trainer mijn hond een schop gaf terwijl hij vocht met een andere hond. mijn hond draaide zich om en greep hem vol in zn kuit.
hun raadde me aan om hem af te laten maken. hij zou gevaarlijk zijn, niet te vertrouwen enz.

ik ben toen met hem naar de martin gaus academy in lelystad geweest. die hebben hem op verschillende manieren getest en zijn er ook achter gekomen waarom hij steeds uitviel naar mensen. hij was helemaal niet vals of gevaarlijk. hij deed dit puur door slechte ervaringen van mensen. had geen vertrouwen. ik heb ontzettend veel tips van hun gekregen over hoe ik mijn hond moest voorbereiden op de komst van een baby. en ook voor later, hoe je de aandacht moest verdelen zodat hond niet jaloers zou worden enz.
maar ook het advies om hond en kind NOOIT alleen te laten en hond een eigen plek te geven waar kind niet bij kan en mag komen. die moet je geven, voordat de baby er is zodat de hond het niet gaat koppelen aan de komst van het kindje. mijn hond heeft dus een plekje in de keuken waar hij zich terug kan trekken. hier zit een hekje voor zodat hond rust heeft. heb ook veel tips gekregen over kind en hond. bijvoorbeeld nooit kind naar hond laten kruipen,enz.
geen enkele hond is voor 100% te vertrouwen. ze zijn dus ook nooit alleen met de hond. als ik naar wc gaat dan gaat hij achter zn hekje. toen ze gingen kruipen, ging hij met een speeltje en iets lekkers achter zn hekje. zo hoefde ik niet steeds politieagentje te spelen en de hond had rust. hij zocht haar nooit op. hij wilde ook niet dat ze op hem af kwamen. prima, dat hoeft ook niet dus dat voorkomen we. heb van de gedragstherapeut geleerd hoe je dit het beste kon doen. we zijn nu 4 jaar verder en er is gelukkig nog niks gebeurd maar ik voorkom dit ook door goed op te letten. ik was bang dat dit spastisch gedoe zou opleveren maar dat is dus echt niet zo. het is een gewoonte geworden. hij komt nu zelf op ze af en wil geaait worden enz. maar ze moeten niet uit zichzelf op hem af komen en hem beet pakken of zo, dat vind hij absoluut niet prettig. dus dat voorkomen we. en dat gaat prima.

Wauw, bedankt voor je uitgebreide reactie op een zelfde soort situatie!
Ik ga eens kijken na de martin gaus academy, dat is nog best wel dicht bij ook.

Een hekje voor de keuken is een goed idee! Dat is hier ook makkelijk haalbaar, zo kan ik de hond en het kind dan eventueel bij elkaar weg halen. Verder zijn de dingen die je zegt best wel logisch, zoals een kind niet naar de hond laten kruipen, dat zou mijn hond ook niet fijn vinden.
Kind en hond alleen laten zou ik sowieso NOOIT doen.

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 22:37

Hier ook twee kleine kinderen in huis en honden.
Moet de kinderen meer waarschuwen dan de honden, pffff vooral de jongste is erg gek van dieren maar die moet ook leren wat de grenzen zijn.
Boven op de hond liggen mag niet, ook al doet de hond niets.
Hond in een wurggreep houden om te knuffelen mag niet, ook al kijken ze alleen maar zo van o nee hè.
De oudste hond hier liep er al vooral de kids kwamen en die is vanaf dag 1 gelijk heel beschermend naar ze geweest en vind alles goed.
De andere is een pup van nu 6.5 maand oud, deze wil wel brommen als de kinderen hem per ongeluk pijn doen maar doet verder niets, geleerd dat hij daarna ook weg moet lopen en kinderen krijgen gelijk op hun donder als dat gebeurt want dat betekent dat ze niet goed opgelet hebben.
Achter een weg lopende hond aan gaan is hier ook een no-go, wat dat betreft ben ik hier drukker met de kinderen opvoeden in het omgaan met dieren dan de dieren leren omgaan met kinderen.
Maar ook dat kan je een kind heel snel en goed leren, ze zijn hier echt helemaal gek van de honden en alle andere dieren maar hun moeten zeker ook hun grenzen lerenwat wel en niet kan met een dier.

Dat je hond het niet op vreemden heeft zie ik verder eigenlijk nog niet als probleem, tenslotte word jullie kindje geen vreemde maar heel duidelijk een lid van jullie roedel.
Het is meer van hoe gaat ze reageren als er iets gebeurd wat ze bv eng vind, denk bv aan een kruipend kind wat met speelgoed op haar af komt of zo iets.
Dit is echt iets wat je van te voren moeilijk kan inschatten denk ik, en ook zoals beatle aangaf hoe goed ben jij met honden.
Als jij uitstraalt dat dat soort dingen normaal zijn en er niet op gereageerd hoeft te worden
Valt het misschien wel mee, tenslotte groeien ze daar op in mee natuurlijk.
En luister idd Gied naar je hond, geeft die aan dat ze zich onprettig voelt in een situatie leer haar dan om weg te lopen en geef haar ergens een eigen plek waar kind niet bij kan.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-14 22:43

beatje schreef:
Het gaat voor jou iets moeilijker zijn omdat je niet met honden bent groot gebracht en een Akita niet het makkelijkste ras is.
Maar jij bent nog niet zwanger en hebt nu alle tijd om alles recht te breien.
Respecteer ook de hond zijn eigenschappen.Als de hond niet gek van kinderen is ,ga er niet mee langs scholen lopen.Hij legt het verband met een eigen kind toch niet.
Dingen in huis zijn soms anders.
Het klassieke voorbeeld is misschien een hond die in huis vredig met katten samenleeft,maar buiten achter een kat aangaat omdat hij weg rent.

Ik zou persoonlijk voor jou hond een K9 tuigje kopen met niet aaien er op.Het is voor zeker oosterse rassen niet vreemd dat ze niet willen dat ze aangeraakt worden door vreemde,word je toch zelf ook niet?
(denk ik toch :D )
Jij als baas moet eigenlijk voorkomen dat ze in situatie's komt waarin ze gaat grommen,jij bent haar leider.
Mensen die ze kent heeft ze blijkbaar geen problemen mee,prima toch.Ze klinkt mij niet als een moeilijke hond,wel als een hond met typische raskenmerken eigen aan zijn ras.

Voorlopig ben ik ook nog niet van plan om zwanger te worden, maar wil mij inderdaad goed voorbereiden zodat het straks niet allemaal binnen 9 maand moet gaan gebeuren. Op straat word ze nooit geaaid, alleen met een verjaardag bij mij thuis bijvoorbeeld wel eens (mijn opa is zo eigenwijs, die denkt dat dat allemaal wel kan. Dan blijf ik zeggen dat hij het niet moet doen, elke keer weer).
Het gebeurd niet vaak dat ze geaaid word door vreemden.

Mijn broertje (9 jaar) bleef laatst een keer logeren, en ik heb hem gezegd dat hij de hond verder maar moest negeren, net doen alsof hij er niet was. Dat ging prima, de hond zocht mijn broertje niet op en mijn broertje de hond niet. Na een paar uur dat mijn broertje thuis was en ik op de bank zat, kwam de hond bij mij zitten en ik aaide haar. Mijn broertje zat naast mij en wou hem toen ook even aaien, toen was het prima. Dan is het vertrouwd en vind ze het weer geen probleem.

Ik vind het helemaal niet rastypisch dat ze zo eenkennig zijn, de anderen honden van dit ras die ik ken (6 stuks) zijn juist echte knuffels en allemansvriendjes. Ik weet niet of autisme voor komt bij honden, maar mijn hond heeft het anders echt.

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 22:44

Als er een traphekje tussen de keuken en kamer kan is dit ideaal natuurlijk.
Als de honden hier rustig willen liggen gaan ze zelf naar de bijkeuken, hier mogen de kinderen niet aan de honden komen.
Komen ze in de kamer liggen mogen ze wel aaien maar goed, onze zijn dat natuurlijk gewend en zijn lief met de kinderen.
Als ik jou verhaal hoor zou ik ze gewoon zeker gescheiden houden d.m.v. Bv zo'n traphekje tot dat een kind heel duidelijk begrijpt dat ze niet zelf naar de hnd toe moge etc.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 22:46

Mjetterd schreef:
Een gedragsdeskundige of hondentrainer (is dat een zelfde soort beroep, of is een hondentrainer meer voor de kunstjes en commando's?) is zeker iets waar ik na op zoek wil gaan.
Ons huis is helaas niet zo groot, kamer en keuken zijn ook niet gescheiden.
Daarom word het bijna niet mogelijk om de hond uit de woonkamer te houden bijvoorbeeld. Daarbij zit ik er niet op te wachten om alles altijd gescheiden te houden.

Eigen ruimte in de zin van een kooi of bench staat mij heel erg tegen, en daarbij word mijn hond daar heel zenuwachtig van.

een gedragsdeskundige is wat anders dan een trainer. een gedragsdeskundige gaat veel verder. deze kan je vaak veel beter helpen met problemen dan een hondentrainer. maar pas op, iedereen mag zich tegenwoordig gedragstherapeut noemen en de meeste hebben hun eigen manier van gedragsproblemen oplossen. de hondenschool uit mijn voorbeeld, had dus een gedragsdeskundige. hond moest daar een prikband om en het was daar echt van de harde hand. ze was gedragsdeskundige maar daar was ook alles mee gezegt. zo wilde ze dat ik tussen 2 vechtende honden in ging en ze vond ook dat een vechtende hond nooit naar achteren mocht bijten als je hem schopte |o
nou, elke idioot weet dat je nooit tussen 2 vechtende honden in moet gaan en dat een hond in gevecht altijd uit reactie naar achteren zal grijpen als hij wat tegen zn lijf voelt. volgens hem was hij gestoort, levensgevaarlijk enz.
bij gaus ging het totaal anders. ze keken echt naar de hond naar wat hij nodig had. was echt super.

en eerlijk? met zo'n hond als de jouwe ontkom je niet aan een eigen ruimte. sowieso moet elke hond gewoon een ruimte kunnen hebben waar kind nooit bij kan en mag komen. maar met een hond met dit gedrag moet dat echt wel. als je dit niet doet, dan zal je dus de hele dag agentje moetne gaan spelen. zorgen dat je kind niet naar de hond gaat enz.
houd er rekening mee dat je hond het misschien helemaal niet grappig gaat vinden als hij lekker in de kamer ligt en er een kind op hem af komt kruipen of lopen. mijn hond werd DAAR juist zenuwachtig van. steeds maar dat kind in de gaten moeten houden of hij niet op je af komt. en maar weer opstaan en ergens anders gaan liggen enz.
hier loopt de keuken ook door in de woonkamer maar er zijn genoeg mogelijkheden om dat af te zetten. ik heb via een traphekjes firma van internet een heel breed hekwerkje gekocht. 1 die speciaal bedoelt is voor brede doorgangen. verder zeg je dat je hond zenuwachtig word van opgesloten worden. een kooi of bench is ook helemaal niet nodig. geef hem een plekje in de keuken met een hekje. of in de gang. whatever. een gedragsdeskundige leert je manieren om het voor je hond leuk te maken. verder is het ook niet de bedoeling dat je alles de hele dag gescheiden houd en dat hond dus de hele dag achter zn hekje zit. echt niet. zeker in het begin, dan ligt baby vaak bij jullie of in de box. dan oefen je al met de hond. maar zeker als ze gaan kruipen en lopen en dus op ooghoogte met je hond komen, moet je het echt in de gaten houden. je zal ook een keer naar de voordeur moeten, even boven wat pakken, even naar de wc enz.
en dan zal je toch een oplossing moeten hebben. hond en kind moet je gewoon nooit alleen laten. dus je zal hoe dan ook iets moeten hebben waar hij van kind gescheiden kan worden. en echt, dit gaat een gewoonte worde wil je dit niet? dan zou ik inderdaad wachten met kinderen.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-14 22:48

probabeest schreef:
Dat je hond het niet op vreemden heeft zie ik verder eigenlijk nog niet als probleem, tenslotte word jullie kindje geen vreemde maar heel duidelijk een lid van jullie roedel.
Het is meer van hoe gaat ze reageren als er iets gebeurd wat ze bv eng vind, denk bv aan een kruipend kind wat met speelgoed op haar af komt of zo iets.
Dit is echt iets wat je van te voren moeilijk kan inschatten denk ik, en ook zoals beatle aangaf hoe goed ben jij met honden.

Daarom kan het misschien ook juist heel er goed gaan, ze heeft maanden de tijd om er aan te wennen voor zo'n kind van schoot af komt.
Dat is inderdaad waar mijn hond heel gespannen van word, onverwachte dingen. Als er ineens mensen langs komen rennen, of als 1 van de vrienden s'avonds.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 22:49

als de rangorde thuis goed bevestigd is, dan zou er geen enkel probleem moeten zijn met het krijgen van een baby.

het is immers jouw huis en hij is onderdeel van jouw gezin, net als de baby..
feitelijk zou iedere wijziging in de samenstelling, zolang deze door jou is verwelkomd, geen probleem moeten zijn (die inbreker s nachts hoort er niet bij.. de postbode die jij uitnodigt voor een kopje koffie wel)..

wel zorgen dat je hond en kind nooit onbewaakt in dezelfde ruimte zijn.. een hond blijft een dier en een klein kind, blijft een kleine kind (die in oogjes kunnen prikken en aan oren kunnen trekken).. Dat blijft altijd onvoorspelbaar.

als het kind wat ouder is, kun je dan goede regels uitleggen hoe het met de hond moet omgaan en voor die tijd niet zonder toezicht.