Welk ras als nieuwe hond?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

rina

Welk ras als nieuwe hond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-14 19:35

Ik zit een beetje in dubio. Vorige week heb ik onze Border Collie in moeten laten slapen. Heel verdrietig en het ging allemaal veel te snel. Ze is maar 8 jaar oud geworden. Nu hebben we nog een hond, een Friesche Stabij van 13, die nog steeds zo gek als een deur is. Maar we merken aan hem dat hij haar (de border) wel heel erg mist. Ze waren ook 7,5 jaar bij elkaar. En dus ondanks het verdriet nog over het verlies ben ik wel aan het nadenken of en welke soort hond er als maatje bij moet/kan komen.

Ik ben zelf altijd gek geweest van Duitse Herders. Mijn ouders hebben meerdere herders gehad. En zit ook in die richting te denken, mede omdat wij behoorlijk buitenaf wonen (een beetje waaks is wel fijn). Maar mss zijn er nog wel andere rassen die ik niet ken, die ook aan mijn plaatje voldoen. En daarom dit topic, wat voor ras zou er hier passen? We wonen dus behoorlijk buitenaf. De honden komen hier niet van het erf af (ons perceel is bijna 4 Ha dus is het ook niet nodig). Zijn bijna altijd buiten, als ik buiten ben heb ik ze altijd bij me. Hebben in huis een eigen ruimte met kennel, komen dus ook niet zo heel vaak in huis zelf. Ook omdat de Stabij een perfecte deurbel is :+ die slaat aan als er iemand het erf op komt en in huis hoort of ziet hij ze niet. Waaks zou dus wel fijn zijn. Maar moet niet op katten reageren. Dat is ook de reden dat een asielhond niet in aanmerking komt (helaas). Ik ben nog geen enkele hond tegengekomen op de asielsites die niet op katten reageert. We hebben er 6 die we graag heel willen houden. Het is uberhaupt lastig een volwassen hond bij katten te introduceren, daarom denk ik zelf in de richting van een pup of net iets ouder. Jachtinstinct moet er niet inzitten. De Stabij heeft 0,0 jacht in hem. Hij staat zelfs dom te kijken als een ree hem voorbij loopt :D En ook reeen lopen hier dagelijks over de wei. Tevens hebben we kippen, die normaal gesproken niet over het erf komen. Maar er kan af en toe wat ontsnappen, daar zijn ze meesters in :roll: En het mag niet drijven op de paarden. De dames zijn cutting gefokt, en draaien dat spelletje binnen no time om. De Border heeft ook echt met enige regelmaat voor dr leven moeten lopen dat ze onder de omheining door kwam. Om die reden vallen rassen als een Cattle dog ed af. Die gaan de discussie wel aan. Ik zoek dus een ras wat huis, haard en mij enigzins verdedigd en beschermd maar wel vriendelijk is en goed te beheersen.

Iemand ideeen kwa ras anders dan een Duitse herder?

_Anneruth

Re: Welk ras als nieuwe hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 19:41

Nee :D

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 19:42

een weimaraner?

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 19:43

Een Weimaraner is toch hartstikke jacht?

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 19:44

Met de Duitse herder zou ik tegenwoordig wel erg oppassen bij het kopen van een pup! Er lopen er veel te veel rond met de heupen over de grond.. Met enige regelmaat zie ik trouwens wel leuke waakhonden zonder jachtinstinct en die niet op katten jagen op de site, dus ik zou toch de asiels in de gaten houden :)
Misschien is het leuk om nog een friese stabij erbij te doen? Een schotse (korthaar) collie lijkt ook wel aan je omschrijving te voldoen. Of een labrador, ierse setter e.d..

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 19:45

Grote zwitserse sennenhond. Ik heb zelf twee entlebucher sennenhondem die hebben iets meer vee drijf instinct dan grote Zwitsers. Dus die zijn denk ikimder geschikt voor jouw situatie. Goede waakhonden. Graag buiten, echte erf bewakers.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 19:45

sadekeshia schreef:
een weimaraner?

Op en top jachthond.

m_ss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 19:46

Kortom: wat jij zoekt is een waak- /erf- /hof- / heemhond. Er zijn veel rassen die daarvoor in aanmerking komen en die eigenschappen hebben: Google maar eens op die beschrijvingen!

Edit: een weimaraner is inderdaad het toppunt van jacht. Bovendien zijn het honden die moeten en willen weten waar ze aan toe zijn: zit blijvend veel werk in, niet perse negatief, maar klinkt niet als wat ts zoekt. Bovendien: zo'n vachtje altijd buiten?..
Laatst bijgewerkt door m_ss op 08-11-14 19:50, in het totaal 1 keer bewerkt

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 19:48

idd sennehonden

Wij hebben 11 jaar een berenersennen gehad. Was waaks en bleef goed op het terrein. Ik heb een adres voor je waar wij de onze vandaan hadden gehaald

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 19:48

rien10 schreef:
sadekeshia schreef:
een weimaraner?

Op en top jachthond.

Even tussendoor, wat bedoel je dan precies met jachthond? Net zoals een Beagle, dus weglopen?

Riannex_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 19:49

Een Groenendaeler. Wij hebben er zelf ook 1 en zou nooit meer een ander ras willen. Het is een buitenhond. Die het heerlijk vind om aandacht te krijgen, maar ook zijn eigen goed kan vermaken. Ook is hij waaks. Maar niet op een vervelende manier, dat hij blijft blaffen op alles.
Onze hond reageert alleen wel op katten, maar dat komt omdat mijn vriend hem dat geleerd heeft. Die heeft namelijk een hekel aan katten en wil geen katten van een ander op het erf :P

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 19:51

Ik zou voor een Sheltie of Schotse Collie gaan. Of idd een ander soort Herder, hoeft niet perse een Duitse Herder te zijn.

Riannex_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 19:54

O ik vergeet erbij te zeggen dat de groenendaeler ook een herder is. Een langharige zwarte herder

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 19:55

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 19:57

Weimaraner mag in Duitsland niet door iedereen gehouden worden, volgens mij alleen maar door jagers.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 20:01

Een boxer.
Goede wakers, trouw aan z'n familie. houden van ruimte om zich uit te kunnen leven, speels.
Wij hebben al jaren boxers en nooit geen problemen gehad met katten, wild of een of andere jachtdrift

Enigste nadeel is misschien wel dat ze graag bij hun "gezin"zijn, maar dat is misschien ook net hoe ze gewend en opgevoed zijn.
Al kunnen die van ons ook echt prima alleen thuis zijn.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 20:06

Eventueel een Australian cattle dog?
Zijn heel goed te trainen, wel heel werkgericht. Ken iemand die er twee had op stal. Ze dreven niet op de paarden, wel op de schapen alleen als dit aan ze werd gevraagd. De honden kwamen niet binnen, hadden een buiten kennel en liepe over het erf, liepen nooit weg. Het waren alleen minder knuffelhonden, waren heel serieus :+

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 20:09

Moos99 schreef:
Eventueel een Australian cattle dog?
Zijn heel goed te trainen, wel heel werkgericht. Ken iemand die er twee had op stal. Ze dreven niet op de paarden, wel op de schapen alleen als dit aan ze werd gevraagd. De honden kwamen niet binnen, hadden een buiten kennel en liepe over het erf, liepen nooit weg. Het waren alleen minder knuffelhonden, waren heel serieus :+

TS geeft in de OP al aan dat een Cattle dog voor haar afvalt...

rina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-14 21:23

ZoZenn schreef:
http://ikzoekbaas.dierenbescherming.nl/ ... pijkenisse
http://ikzoekbaas.dierenbescherming.nl/ ... is-alkmaar

Dit zijn bijvoorbeeld een paar leuke asielhonden die wel lijken te kloppen met je omschrijving

Ehmm heel Nederland door voor een hond is een no go. Ik woon in Duitsland he, en mijn pasje gaat maar tot Zwolle Y;( Daarbij de eerste heeft imo veel van een Staffordshire en dat zijn rassen (en de kruisingen daarvan ook) waarvoor je in Duitsland een speciaal examen moet doen. En de hond zelf moet ook nog een examen doorstaan. Die rassen mag je hier niet zomaar houden. Net als idd de Weimaraner. De 2e gaat buiten achter katten aan, imo ook een no go.
En dat is dus wat ik bij elke asielhond tegenkom. Daarom komen ze hoe jammer dan ook niet in aanmerking.

Idd de cattle wordt em ook niet. Ik heb geen schapen of ander vee waarop zulke honden wel zouden kunnen drijven, en dus blijven dan de paarden over. En je kan erop wachten dat ze hun drang dan toch in die richting gaan proberen.

Grinnik ja ik wist dat de Groenendealer een herdersoort is ;) Maar wederhelft heeft al iets tegen een Mechelaar, dus kom ik maar niet met de andere herdersoorten. De Duitser, en dan met name de Oud Duitse want die lage rug hoef ik idd ook niet zo dingend, is ok.

De Weimarener is idd een op en top jachthond, dat gaat hier met al het wild niet werken. En ik heb geen ambities om met een hond in die richting te gaan werken. En die hebben een werkdrang, net als de Border. Die moest ik ook altijd klusjes geven om te doen.

De afdeling Collie valt af. Met als reden dat wederhelft slechte dingen ziet van de hond van de overburen, die ook een Collie is. Over weglopen en niet luisteren gesproken. Die hond luistert beter naar mij dan de eigenaren :=
Net als de Setter, nog een Stabij of een Labrador. 1 met een eigen mening en oostindisch doof (Stabij :D ) is wel genoeg. Lab komt er bij wederhelft niet in. En bij de Setter zit je ook weer met het jachtinstinct. Is nl ook een jachthondenras. En sorry boxers zijn gewoon niet mijn ras. Ehmm kwijlende rassen over het algemeen niet.
En kwa waaks wil ik graag iets meer dan alleen maar aanslaan. De Stabij slaat ook wel aan, maar als puntje bij paaltje komt kruipt die achter mij weg :D

Ik zal eens kijken wat de Sennen voor karaktereigenschappen enz heeft.

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 21:27

Een briard... Franse herder. Blijven zeker op het erf en waaks ook! Gaat bij mij goed met honden, katten, kippen, schapen en paarden...

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 21:31

Een rottweiler is dat een optie?
Een Kubasz, grote Schnautzer.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 21:35

Een engelse springer spaniel
Maar dan niet 1 uit de jachtlijn, maar 1 uit de showlijn.
Geweldige honden zijn het !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 21:38

Ik kan alleen maar nog een Stabij toejuichen.. Heb er zelf ook eentje en ik ben er helemaal gek van <3 Vind het ook altijd een mooi gezicht als men met meerdere stabijen loopt!

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 21:39

Een bouvier, die lijkt aan al je eisen te voldoen.

maxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 21:41

Rottweiler rina? Goeie waakhonden en zeer trouw aan de baas en geen jachthond. Stafford lijkt me als erfhond ook zeker niet geschikt en een te groot ego icm paarden.