Ik ben zelf altijd gek geweest van Duitse Herders. Mijn ouders hebben meerdere herders gehad. En zit ook in die richting te denken, mede omdat wij behoorlijk buitenaf wonen (een beetje waaks is wel fijn). Maar mss zijn er nog wel andere rassen die ik niet ken, die ook aan mijn plaatje voldoen. En daarom dit topic, wat voor ras zou er hier passen? We wonen dus behoorlijk buitenaf. De honden komen hier niet van het erf af (ons perceel is bijna 4 Ha dus is het ook niet nodig). Zijn bijna altijd buiten, als ik buiten ben heb ik ze altijd bij me. Hebben in huis een eigen ruimte met kennel, komen dus ook niet zo heel vaak in huis zelf. Ook omdat de Stabij een perfecte deurbel is
die slaat aan als er iemand het erf op komt en in huis hoort of ziet hij ze niet. Waaks zou dus wel fijn zijn. Maar moet niet op katten reageren. Dat is ook de reden dat een asielhond niet in aanmerking komt (helaas). Ik ben nog geen enkele hond tegengekomen op de asielsites die niet op katten reageert. We hebben er 6 die we graag heel willen houden. Het is uberhaupt lastig een volwassen hond bij katten te introduceren, daarom denk ik zelf in de richting van een pup of net iets ouder. Jachtinstinct moet er niet inzitten. De Stabij heeft 0,0 jacht in hem. Hij staat zelfs dom te kijken als een ree hem voorbij loopt
En ook reeen lopen hier dagelijks over de wei. Tevens hebben we kippen, die normaal gesproken niet over het erf komen. Maar er kan af en toe wat ontsnappen, daar zijn ze meesters in
En het mag niet drijven op de paarden. De dames zijn cutting gefokt, en draaien dat spelletje binnen no time om. De Border heeft ook echt met enige regelmaat voor dr leven moeten lopen dat ze onder de omheining door kwam. Om die reden vallen rassen als een Cattle dog ed af. Die gaan de discussie wel aan. Ik zoek dus een ras wat huis, haard en mij enigzins verdedigd en beschermd maar wel vriendelijk is en goed te beheersen. Iemand ideeen kwa ras anders dan een Duitse herder?

Daarbij de eerste heeft imo veel van een Staffordshire en dat zijn rassen (en de kruisingen daarvan ook) waarvoor je in Duitsland een speciaal examen moet doen. En de hond zelf moet ook nog een examen doorstaan. Die rassen mag je hier niet zomaar houden. Net als idd de Weimaraner. De 2e gaat buiten achter katten aan, imo ook een no go.
Maar wederhelft heeft al iets tegen een Mechelaar, dus kom ik maar niet met de andere herdersoorten. De Duitser, en dan met name de Oud Duitse want die lage rug hoef ik idd ook niet zo dingend, is ok.
Vind het ook altijd een mooi gezicht als men met meerdere stabijen loopt!