Medisch:Wat kan dit geweest zijn?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dustyenmax18

Medisch:Wat kan dit geweest zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-14 11:18

Hallo allemaal,

Ik hoop dat 1 van jullie dit herkent want ik zit nog met een boel vragen.

Zaterdag 4 november vond ik onze 12 jarige kat in een schone wasmand met witte was, waar meneer dus niet hoorde dus ik tik hem aan dat hij er uit moet maar hij bleef gewoon liggen. waardoor ik de wasmand om gooi zodat hij eruit gaat.
Wat toen gebeurde had ik dus niet verwacht. Hij viel op grond en bleef liggen dus ik wil hem optillen en hij miauwt, dus nog een keer geprobeerd en kwam er toen dus achter dat zijn achterkant niet meer werkte.
Meteen de dierenarts gebeld en gevraagd of ik meteen kon komen, ja dat kon maar ze was op het moment met een andere heel erg zieke kat bezig dus het kon zijn dat ik moest wachten.
onderweg naar de dierenarts begon hij te stuiptrekken wat alleen maar erger werd, wel wilde hij graag geaaid worden en was hij gewoon bij.
Bij de dierenarts heb ik een half uur moeten wachten met hem, maar het stuiptrekken werd alleen maar erger. Nou eindelijk mochten we naar binnen en de dierenarts dacht aan vergiftiging omdat bij nierproblemen al eerder symptomen geweest moesten zijn en dit kon niet in een keer zo erg. Hij heeft vocht toegediend gekregen en een spuit om het stuiptrekken te onder drukken. maar telkens als hij wilde opstaan ontstond er weer stress bij hem en begon het stuiptrekken weer. Ik moest felix daar laten en ze belde mij als ik hem kon ophalen.

Thuis nog zitten brainstormen of er misschien iets giftigs was waar hij mee in aanraking geweest kon zijn.
Mijn vader had 3 dagen eerder gif op het gras gespoten ja, maar dit deed hij al jaren en er is nooit iets geweest. toch maar de etiketten naar de dierenarts gestuurd, aan de hand hiervan is zij rond gaan bellen maar nee hier was niets aan te doen en moest gewoon het lichaam uit, na een paar uur moest zijn toestand verbeteren.
Ook hadden wij 2 dagen eerder de hond en de katten ontvlooit met frontliner, maar ook hier nooit problemen mee gehad.

om 6 uur werd ik gebeld of ik hem op wilde komen halen want meer als stuiptrekkingen onderdrukken en vocht toedienen konden hun niet.
Ik heb hem opgehaald en kreeg pipetjes mee die ik moest toedienen wanneer het stuiptrekken niet na 10 minuten weg trok. om 8 uur heb ik er hem 1 gegeven en toen is hij vrij rustig geweest tot 1 en daarna werd het alleen maar erger. van 1 tot 6 uur heb ik hem er 4 moeten geven. Ik heb nog geprobeerd om hem wat te laten eten wat hij heel graag wilde hij dook er ook meteen in met zijn hoofd en likte, maar de tong bleef buiten de mond hangen en kreeg hem na een minuut ofzo pas weer naar binnen. Nachts heeft hij nog zijn plas laten lopen maar hij is al die tijd buiten het slapen dan wel gewoon bij geweest en wilde graag geaaid worden.

Na dat het om 6 uur alleen maar slechter werd heb ik de dierenarts gebeld om hem toch maar te verlossen omdat ik zag hoe gestrest felix was omdat hij zich niet kon poetsen enzo.

Nu mijn vraag herkend iemand dit?
Ik denk zelf niet aan vergiftiging omdat hij niet kwijlde, niet schuimbekte niets.

Symptomen in het kort:
- niet kunnen lopen en omdraaien
- stuiptrekken
- wel gewoon bij
- tong niet terug naar binnen krijgen met eten of zichzelf poetsen
- plas laten lopen
- stuiptrekken werd erger bij stress en geluiden.

Alsjeblieft wie kan mij helpen, als het werkelijk vergiftiging is dan wil ik dit natuurlijk voorkomen bij de andere katten.

geerke

Re: Medisch:Wat kan dit geweest zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 11:25

is er geen bloed afgenomen?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 11:25

Zou het geen soort beroerte kunnen zijn? Of iets anders in de hersenen? Want lijkt alsof hij zijn functies (eten, drinken, plassen, stappen...) niet meer onder controle kan houden.

Katten gaan overal in of op of onder, dus mss heeft ie bij de buren iets gegeten dat niet mocht? Zou het bijv. van rattengif kunnen zijn? Hoewel, daarvan gaan ze eerder inwendig doodbloeden heb ik begrepen, tenzij er andere varianten op de markt zijn.

Dustyenmax18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-14 11:34

geerke schreef:
is er geen bloed afgenomen?

Nee, als er verhoogde leverwaardes waren konden ze nog niet zien waardoor het zou komen zeiden ze.
hwn schreef:
Zou het geen soort beroerte kunnen zijn? Of iets anders in de hersenen? Want lijkt alsof hij zijn functies (eten, drinken, plassen, stappen...) niet meer onder controle kan houden.

Katten gaan overal in of op of onder, dus mss heeft ie bij de buren iets gegeten dat niet mocht? Zou het bijv. van rattengif kunnen zijn? Hoewel, daarvan gaan ze eerder inwendig doodbloeden heb ik begrepen, tenzij er andere varianten op de markt zijn.

Beroerte lijkt mij stug omdat hij gewoon zelf helemaal bij was. Hoofdje enzo kon hij wel nog optillen en als ik hem recht zette dan bleef hij met hulp van mij staan wel continue wankelen.

De kat loopt hier al 12 jaar rond en daarvoor ook altijd katten gehad, wij hebben maar 2 buren waar de kat wel eens gezien is, navraag gedaan over gif, maar niemand had gif gelegd. Wij zelf hebben ook geen rattengif of iets neer gelegd.

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 11:40

Hangt af van de zwaarte van een beroerte wat de gevolgen zijn. Kat van mij had een milde gehad, die liep eerst alleen maar in cirkels. Dat is later weggetrokken. Andere kat heeft een zwaardere gehad, die kon ook niet meer goed staan en is er ook aan overleden. Maar een hersenbloeding zou je dierenarts wel hebben herkend lijkt me? Meestal zie je dan dat de pupillen afwijkend staan etc.
Ik zou het verder niet zo 123 weten. In elk geval sterkte met het verlies van je kat!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 14:49

met een bloedtest had je echt wel meer aan de weet gekomen...bijvoorbeeld acuut nierfalen.Wat ook nog best mogelijk was geweest.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 17:17

ik weet bijna zeker dat dit HCM is geweest, je kunt het nauwelijks voorkomen en tenzij je jaarlijks een echo van het hart maakt kun je het ook niet aan zien komen. Het is een erfelijke ziekte die veel bij raskatten voor komt maar ook bij gewone htk katten. De wand van het hart wordt steeds dikker waardoor er steeds moeilijker bloed rondgepompt kan worden, indien er ook verlamming is dan is er een bloedstolsel weggeschoten, zeer pijnlijk, je hebt de enige juiste beslissing genomen

http://www.dierenkliniekrijen.nl/hcm-of ... ij-de-kat/

Dustyenmax18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-14 18:25

Mist schreef:
ik weet bijna zeker dat dit HCM is geweest, je kunt het nauwelijks voorkomen en tenzij je jaarlijks een echo van het hart maakt kun je het ook niet aan zien komen. Het is een erfelijke ziekte die veel bij raskatten voor komt maar ook bij gewone htk katten. De wand van het hart wordt steeds dikker waardoor er steeds moeilijker bloed rondgepompt kan worden, indien er ook verlamming is dan is er een bloedstolsel weggeschoten, zeer pijnlijk, je hebt de enige juiste beslissing genomen

Ik vindt het hier niet op lijken.
Kat was altijd heel actief, ving veel muizen en konijnen. Sliep bijna nooit waa nog steeds ontzettend speels, at goed. Er was voor doe dag nog helemaal niets met hem aan de hand.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 19:24

dat is nu juist het kenmerk van HCM, het slaat ineens toe, 9/10 keer met verlamming van de achterkant, juist omdat je niets merkt totdat er een bloedprop wegschiet dat de verlamming veroorzaakt. Tot die tijd merk je vaak helemaal niets aan een kat, helaas. heb het ook meerdere malen met opvangers meegemaakt + in het asiel.

Maar google er maar eens op, ik snap dat je antwoorden wil, heel veel sterkte met je verlies.

Dakotha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 21:04

Tijdens mijn stage bij een dierenarts hebben wij ook zo'n soort situatie gehad. Kat was door ons verderop van straat gehaald. Was waarschijnlijk een vergiftiging.

Heb je ontvlooiing van de kat met een 'katten' pipet gedaan?

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 21:30

Maar een kat met een embolie heeft vreselijk veel pijn, dat had je gemerkt. Ik heb t 1 keer meegemaakt, dat was hartverscheurend. Beest wist niet waar ie t zoeken moest. Ik lees in t verhaal van TS dat de kat rustig was en geaaid wilde worden. Dat klinkt niet als een kat met pijn. Helaas blijft t vaag en kom je er nu ook niet meer achter....

Dustyenmax18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-14 10:37

picobello schreef:
Maar een kat met een embolie heeft vreselijk veel pijn, dat had je gemerkt. Ik heb t 1 keer meegemaakt, dat was hartverscheurend. Beest wist niet waar ie t zoeken moest. Ik lees in t verhaal van TS dat de kat rustig was en geaaid wilde worden. Dat klinkt niet als een kat met pijn. Helaas blijft t vaag en kom je er nu ook niet meer achter....

Klopt indd, kat was gewoon bij en had naar mijn idee ook geen pijn. Hij was alleen gestressd dat hij zich niet kon wassen enzo.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 10:42

Ik geloof niet dat dit HCM is geweest, dan moeten er van te voren al een hartruis zijn vastgesteld voordat je daar uberhaupt aan denkt.

MRM25

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 11:46

Amandavd schreef:
Ik geloof niet dat dit HCM is geweest, dan moeten er van te voren al een hartruis zijn vastgesteld voordat je daar uberhaupt aan denkt.

Dit is helaas niet waar, HCM zonder hartruis is ook mogelijk. Soms merk je helmaal niets aan de kat tot hij plots dood neer valt..

Ik denk overigens ook niet dat het een embolie is,de achterpoten zouden koud moeten zijn en het is extreem pijnlijk.

Kwijlen en schuimbekken hoeft trouwens niet altijd bij een vergiftiging!

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 13:29

Bij een vergiftiging met strychnine treden deze verschijnselen ook op.
Dit middel wordt ondanks dat het verboden is gebruikt tegen mollen.
Dit veroorzaakt na enige uren hevig pijnlijke krampen,de kop en nek worden achterover gestrekt.
De voorpoten naar voren en de achterpoten naar achteren gestrekt.
Na ongeveer een halve minuut houden de krampen op,bij aanraking van het dier treden ze weer op.
Bron, mijn dieren EHBO map.

Misschien heb je er iets aan.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 13:33

Mist schreef:

Bij de kat van mijn ouders ook inderdaad. Ze (=dierenarts) hebben het nooit een naam gegeven, maar al vanaf jongs af aan gaven ze aan wat aan het hart te "vinden". Kat was eerst van mijn oma (toen ze overleed namen mijn ouders de kat in huis) en die liet er verder niks aan doen.
Begin dit jaar had die kat precies hetzelfde als wat jij omschrijft. Maar de 2e keer konden ze niks meer doen. Kat lag op schoot te kroelen en kreeg ineens die "toeval" alleen deze was fataal...

Femia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 14:30

Geeft mij ook het idee van vergiftiging. Mogelijk heeft hij een vergiftigde muis of rat gegeten. Vreslijk dat het zo gelopen is. Sterkte.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 14:41

Epilepsie? Een flinke aanval kan wel even duren voor dat het wegtrekt

Dustyenmax18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-14 16:26

Gillbo schreef:
Epilepsie? Een flinke aanval kan wel even duren voor dat het wegtrekt

bijna 24 uur?
en hij was gewoon rustig als hij sliep maar zodra hij wakker was niet meer