Neem jij je kat(ten) mee op vakantie in Nederland?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Maaaarije

Neem jij je kat(ten) mee op vakantie in Nederland?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-14 17:07

Hallo!

Ik was wel benieuwd wie zijn kat(ten) meeneemt op vakantie,
vele nemen hun hond wel mee.
Ik heb op vakanties op de camping ook wel regelmatig een kat zien zitten.

Persoonlijk zou ik m'n katten niet snel meenemen naar een camping, omdat ze dan toch of vast moeten zitten of in een bench ofzo.
In een huisje zou ik het misschien nog overwegen.

Hoe denken jullie hierover?
en wanneer neem jij je kat wel of niet mee?

billionache

Re: Neem jij je kat(ten) mee op vakantie in Nederland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 17:09

Wij hebben onze katten wel eens meegenomen :-)

Was wel in een ruime 6persoons bungalow. Ze zaten zo goed als heel de dag binnen en vermaakten zich prima. 's Avonds lieten we ze een halfuurtje buiten maar ze bleven netjes in de buurt. Veel fijner dan een week alleen thuis zitten :D

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 17:17

We hebben mijn vorige kat weleens meegenomen, wel naar een huisje en niet in de zomer, dus minder kans op ontsnappen door een openstaande deur oid. Maar onlangs vond ik foto's van mijn ouders die haar mee hadden naar een huisje in Denemarken en zag ik daarop dat ze haar daar gewoon zonder tuigje in de tuin hadden laten lopen. :oo
Mijn huidige kat zou ik ook gewoon meenemen als het kan en mag en binnen NL vanwege de afstand. Die is gewoon blijer en rustiger als hij met mensen is dan wanneer we hem alleen thuis laten (ook als er iemand komt voeren eet hij niet meer na de eerste dag).

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-14 17:27

Dank jullie voor de reacties!

Wij gaan volgend weekend een lang weekend naar Texel.
En ik twijfel of ik ze mee zal nemen.
De ene zal sowieso liever mee gaan dan thuis blijven, hij is heel erg mensgericht.
Maar ik weet niet of ik mijn poes er heel erg een plezier mee doe.
Ze moet vaak een beetje wennen aan nieuwe dingen, maar als ze daar ook lekker op een bank of bed kan liggen zal het ook wel snel goed zijn.

Nemen jullie dan ook iets mee van huis? Zodat ze zich wat veilig voelen, mandje, kussen oid?

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 17:43

Huidige kat en voorganger nog meer, vinden/vonden hun veilige haven in hun reismand. Die staat ook altijd open in de woonkamer en met bijvoorbeeld stofzuigen kruipt ie daar ook in. En nu hij te koud vindt in huis overdag ook vaak (het is een Pers, maar wil ondanks zijn enorme vacht het liefst de verwarming de hele dag aan, gaat mij te ver :+).
Meestal neem ik nog wel een kleedje van hem mee om die dan ook nog ergens neer te kunnen leggen, zodat ie keus heeft, maar hij ligt toch daar waar hij wil (liefst in mijn nek dus), verder wat speelgoed (al doen propjes van folie het ook prima) en als ik niet zeker weet of er een matje ligt, neem ik die mee, omdat ie daar zijn nagels aan slijpt.
Ik zorg altijd dat ik eerst de kattenbak klaar heb en voer en water heb neergezet en dan laat ik hem uit de reismand naast de kattenbak, zodat ie weet waar die is.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 17:50

Ik zou mijn katten nooit meenemen. Verhuizen levert stress op, weten zij veel dat het 'vakantie' is, en ik ken teveel mensen die ook dachten leuk de kat mee. Helaas allemaal katten die vermist raakte tijdens de gezellige vakantie. Persoonlijk denk ik dat je een dier er geen plezier mee doet.

Jindai

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 18:07

Ik laat mijn katten lekker thuis, daar voelen ze zich het meest prettigst. :) Ik zou mijn ene kat er absoluut geen plezier mee doen als ze verplicht binnen zou moeten blijven en ik zou haar ook niet in een vreemde omgeving naar buiten durven laten gaan. En het mezelf ook nooit kunnen vergeven als ze bv de weg kwijt zou raken en ik haar nooit meer terug zie.... Mijn andere kat is heel gevoelig en schiet al snel in de stress, dus haar zou ik er ook geen plezier mee doen.
Mijn hond ging wel altijd mee op vakantie, dus het moet op zich met een kat ook lukken. Maar dat ligt er wel aan hoe je kat is en wat 'ie is gewent. ;) Ik weet van heeeel vroeger nog dat we op de camping in Frankrijk naast een gezin stonden die ook hun kat mee hadden genomen. Beestje had een tuigje om met daaraan een lijn van een paar meter en zat aan de voortent vast. Die had het prima naar z'n zin en vond het ook niet erg. Ze namen hem overigens altijd een paar keer per dag mee om lekker rond te lopen, was altijd een leuk gezicht. :D

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-14 18:13

Zo heb ik dat inderdaad ook wel gezien op campings, Jindai.
Voor het naar buiten gaan maakt het niks uit, ze kunnen de dagen dat wij weg zijn ook niet naar buiten.
Mijn vader komt ze dan 1x op een dag even voeren en vers water brengen en dat is het.
Mijn poes wil namelijk nog wel eens gezellig in de tuin van m'n moeder gaan zitten en wil dan alleen mee naar huis als het haar uitkomt.
Ik twijfel nog wel, omdat ik 1 van de 2 er sowieso wel een plezier meedoe, en over de ander twijfel ik een beetje..

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 18:17

Wj komen regelmatig mensen tegen die hun kat of zelfs papegaai meenemen op vakantie. Zowel met de caravan als camper. Beestje mag dan de hele dag aan een lijntje buiten zitten. Geen idee of je ene kat daar blij mee maakt. Met een hond kun je nog gaan wandelen met een kat is dat toch wat lastiger.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-14 18:21

Absoluut niet, het niet naar buiten kunnen vinden ze echter niet erg hoor. Maar ze hebben nooit een tuigje/halsbandje om.
Heb het 1x geprobeerd met een tuigje maar ze snapte er niks van, wou er zo snel mogelijk weer uit.
Het is meer of ik haar er een plezier mee doe om haar uit haar "eigen huisje" haal.
Ze is wel graag bij ons als het haar uitkomt om even te knuffelen.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 18:27

Nee,mijn katten blijven thuis.Ik zou het niet zien zitten om 7 stuks mee op vakantie te nemen.Ik zou te bang zijn dat ik er één kwijt raakte en bovendien doe je katten geen plezier met verplaatsing.
Ik heb ze één keer in een pension gedaan en ze waren daar dood ongelukkig.Dus sindsdien komt er oppas aan huis als we weg zijn.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 18:27

Ik denk dat je vooral voor jezelf moet uitmaken of je je kat er blij mee maakt, hangt af van de situatie namelijk :-)

Onze toenmalige katten waren ook mensgericht, leefden voornamelijk binnen, het was echt een heel ruim huisje (6 personen) en het was slechts een klein halfuurtje rijden naar het vakantiepark. Ze vonden het helemaal super, ze alleen thuislaten was een vorm van dierenmishandeling geweest in hun geval :+

Een kat die veel buiten loopt ga je niet 2 uur mee reizen (enkel) om hem vervolgens in een kleine caravan te stoppen lijkt me.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-14 18:35

billionache schreef:
Ik denk dat je vooral voor jezelf moet uitmaken of je je kat er blij mee maakt, hangt af van de situatie namelijk :-)

Onze toenmalige katten waren ook mensgericht, leefden voornamelijk binnen, het was echt een heel ruim huisje (6 personen) en het was slechts een klein halfuurtje rijden naar het vakantiepark. Ze vonden het helemaal super, ze alleen thuislaten was een vorm van dierenmishandeling geweest in hun geval :+

Een kat die veel buiten loopt ga je niet 2 uur mee reizen (enkel) om hem vervolgens in een kleine caravan te stoppen lijkt me.

Absoluut, we gaan ook naar een groot huisje, ook voor 6 personen. We gaan met z'n 4en.
Onze ene zal na mijn idee het ook dierenmishandeling vinden haha.
Het is wel wat verder rijden maar ik denk dat ze dat niet zo'n probleem vinden, ze komt ook uit het asiel bijna andere kant van het land.
En ze zijn de dagen dat wij werken ook gewoon de hele dag binnen, ze vinden het leuk buiten. maar blijven altijd wel in de buurt en komen elk uur/2 uur wel eventjes binnen :)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 18:37

voor een lang weekend zou ik mijn katten echt niet ergens mee naar toe slepen..

waar een hond blij is waar het baasje blij is,
is een kat vooral blij in zijn territorium..
er zijn uitzonderingen, maar dan moet je ze dat eigenlijk al van jongs af aan hebben bijgebracht (zodat 'zeulen' normaal is)..

mijn oudje kan ik letterlijk overal mee naar toe nemen en gewoon de deur gelijk openzetten.. of wandelend meenemen naar vreemde plekken.. heb paar mooie foto's dat ze op het tafeltje in de trein ligt te slapen en dergelijken.. puur omdat ik in mijn studententijd ieder weekend heen en weer reisde.
mijn oude kat zou ik ook rustig mee kunnen nemen in een tent op een camping zelfs zonder kattenbak (doe maar buiten), maar dat wil ik zelf gewoon niet.. laat haar maar lekker thuis met een goede oppas.

mijn jongere kat hoef ik dat niet mee te proberen, die raakt compleet over haar toeren als er al een vreemde door de tuin banjerd.. laat staan een vreemde in een vreemde tuin..

Je kat zal het fijner vinden om gewoon lekker voer en water te krijgen en eventueel van de buren af en toe een aai tijdens die paar daagjes..

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 18:45

de mijne zijn twee keer bij mijn ouders geweest toen ik een week en een keer twee weken weg was. verder laat ik ze echt thuis...

Ze vinden het vreselijk om in de reismand te gaan en moeten dagen wennen... die zou ik dan in het vakantiehuis ergens onder de bank hebben zitten de hele week en de andere zit er dan door de stress ook niet fijn, die word gewoon vals als die in de reismand moet...

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 18:52

Mijn zusje heeft afgelopen zomer haar kattebeest meegenomen op vakantie.
Kattebeest komt uit Griekenland en is een echte huismus.
Bij mijn zusje thuis ligt ze vooral binnen.

Vakantie ging goed. Reizen was een drama. Zel liet alles lopen in de reismand.
Zusje is meerdere keren gestopt om de reismand en kat te verschonen.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 20:34

Sleeper schreef:
Ik zou mijn katten nooit meenemen. Verhuizen levert stress op, weten zij veel dat het 'vakantie' is, en ik ken teveel mensen die ook dachten leuk de kat mee. Helaas allemaal katten die vermist raakte tijdens de gezellige vakantie. Persoonlijk denk ik dat je een dier er geen plezier mee doet.

helemaal mee eens !

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 20:40

Ligt gewoon aan het dier. Ik dacht met de Freule het ook goed te doen door oppas te regelen die 2 keer per dag langs kwam, ze bleef ook echt even knuffelen enzo. Maar op dag 2 telefoon dat ze gestopt was met eten. Keer erop weer.. Dus toen ik daarna naar mijn kersverse vriendje ging dus geprobeerd hoe dat haar beviel. Mee in de bus, trein, weer bus en toen naast de kattenbak uit haar mandje gelaten. Rondje door het huis gesnuffeld en vervolgens spinnend bij ons op schoot. Die ging dus voortaan mee.
Huidige mormel gaf ook kopzorgen als hij langer dan 1 nacht alleen was, dus die breng ik ook onder bij anderen als we weggaan en als de mogelijkheid zich voordoet dat ie mee zou kunnen, mag ie mee. Hij is alleen wat minder gek op reizen dan de Freule, dus mee naar Denemarken zoals zij ging, zal nooit gebeuren.
Baal er nog steeds van dat ik niet heb gezien hoe mensen reageerden toen mijn ouders onderweg in Duitsland stopten voor koffie en besloten dat de Freule aan haar tuigje wel mee de raststätte in kon, honden waren immers ook toegestaan. Poes vond het allemaal best in elk geval. _O-

Er zijn ook honden die je juist niet blij maakt door ze mee te nemen en uit hun omgeving te halen en zo zijn er dus ook katten die liever onder de mensen zijn dan alleen in hun eigen huis.

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 20:49

Ik ga volgende week donderdag tot zondag weg. Wel naar een huisje waar mijn kat al vaker is geweest. Heerdt lied ik hem altijd aan het tuigje naar buiten maar na een paar keer een leeg tuigje te vinden Onder kat komt hij nu vooral los buiten.gaat eigenlijk altijd goed. Hij loopt ook altijd samen met de hond mee. Dus al hij even weg is moet ik even een blokje om maken met de hond dan is hij er weer vrij snel.

Moet wel zeggen dat mijn kat een soort van halve hond is. Die erg houd van nieuwe omgevingen. En het leuk vind om bij ons te zijn.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 23:39

Sleeper schreef:

Helemaal mee eens :j

Mijn katten zijn raskatten en ontzettend op ons (mensen) gericht. Het zijn ook allebei binnenkatten. Toch zou ik ze nooit meenemen op vakantie... Vreemd territorium levert toch stress op... Ze kunnen best een poosje thuis blijven als er dagelijks iemand komt voor het voeren. Het maakt een kat (iig mijn katten) echt niks uit of wij of een vreemd persoon een bak voer neerzet :') Als ze 't maar krijgen. En als ze ook nog eens wat aandacht krijgen van die persoon is het helemaal prima.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 23:43

beide katten gaan mee uit logeren.
Ze vinden het heerlijk.
Eerst het huis verkennen en daarna de fijne plekjes verdelen of als ze alleen mee zijn alle ruimte inpikken.
Maar ze gaan ook van jongs af aan mee. Kitten wil wel graag dr knuffel mee en de grote kat heeft een eigen dekentje en knuffel.

Het liefst zitten ze dan de hele dag voor het raam naar buiten te kijken :D

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 19:45

mijne zijn als kitten ook na het logeeradres bij mijn ouders gebracht maar jaar erop was al minder succesvol het reizen en de eerste dag afgelopen jaar was de ene pas na 3 dagen gewend (ze bleven er wel 2 weken want ik bleef ook nog op het logeeradres een week)en thuis was weer het zelfde stressverhaal ik laat ze toch thuis vanwege het reizen als ik niet langer dan een week wegben.