Binnenkonijn naar buiten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Noppes

Binnenkonijn naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-14 09:55

Op dit moment wonen wij in een appartement en hebben we onze twee konijnen (broer en zus, 2,5 jaar) binnen zitten. Wanneer wij thuis zijn lopen ze altijd los en hebben ze ons gehele appartement tot hun beschikking.

Als alles goed gaat zijn we binnenkort eigenaar van ons eerste koophuis, waar we een tuin bij hebben. Nu willen we eigenlijk buiten een groot hok voor hen maken zodat ze, ook als wij niet thuis zijn, een grote ren tot hun beschikking hebben. Maar ik twijfel een beetje of ik ze hier blij mee maak. Dit omdat ik merk dat ze best wel op ons gericht zijn en ook de 'gezelligheid' opzoeken.

Zo blijven ze altijd bij ons in de buurt. Als we op de bank zitten, zitten zij op het kleed voor onze bank. Als wij aan onze eettafel zitten, zitten zij in hun hok (dat naast de eettafel staat), als we in de keuken bezig zijn, komen ze bij ons zitten. Ik ben dan ook een beetje bang dat ze dit contact met ons gaan missen als hun hok buiten komt te staan. Daar zit dan ook precies mijn twijfel.

Hebben jullie ervaring hiermee in een vergelijkbare situatie? Ik heb begrepen dat het niet echt een optie is om een buitenkonijn 's avonds binnen te halen in verband met temperatuur wisselingen?

8nnemiek

Re: Binnenkonijn naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 10:13

Is het geen idee om een kattenluikje te maken naar een buitenren?
Hadden mijn konijnen ook :) 's morgens en 's avonds gingen ze lekker buiten in het zonnetje zitten en overdag en 's nachts lagen ze lekker binnen te suffen :)

Noppes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-14 11:02

8nnemiek schreef:
Is het geen idee om een kattenluikje te maken naar een buitenren?
Hadden mijn konijnen ook :) 's morgens en 's avonds gingen ze lekker buiten in het zonnetje zitten en overdag en 's nachts lagen ze lekker binnen te suffen :)

Dat zou inderdaad wel een idee zijn. Hadden jullie een kattenluikje in een deur? Of ergens in een muur geplaatst? En hadden ze geen last van de temperatuurswisselingen?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 11:23

Ons luikje zat in de wand van de schuur.
Ze vonden het geweldig om er keihard doorheen te crossen :')
Temperatuurwisselingen hebben ze geen problemen mee, ze maken gewoon een wintervacht aan net als een kat eigenlijk, die gaan ook naar binnen en buiten zonder problemen :)

Noppes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-14 13:10

8nnemiek schreef:
Ons luikje zat in de wand van de schuur.
Ze vonden het geweldig om er keihard doorheen te crossen :')
Temperatuurwisselingen hebben ze geen problemen mee, ze maken gewoon een wintervacht aan net als een kat eigenlijk, die gaan ook naar binnen en buiten zonder problemen :)

Ah die mogelijkheid hebben we dan weer niet, omdat de schuur verder niet aan het huis vast zit. En ik heb juist begrepen dat de warmte een probleem was, niet de kou.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 13:19

De kou is zeker wel een probleem ivm wintervacht aanmaken. Zolang het in de nachten boven de 10 graden is, kan je het proberen mits dikke plak stro en genoeg schuiling/uit de wind. Probeer anders de schuur eerst? Als dat kan. Maar zou eerst kijken of het minimaal een week nog boven de 10 graden is in de nachten, anders kan het pas rond april/mei weer

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 13:29

@Mioux, ze zijn nog niet eens verhuisd dus ik neem aan dat mochten de konijntjes naar buiten gaan dat dit pas in het voorjaar is.

TS, mijn konijn is van binnenkonijn naar buitenkonijn gegaan. Overdag liep hij los in de tuin en snachts in een hok met 2 verdiepingen. Als de kachel niet te hoog stond liet ik hem ook wel gewoon een uurtje binnen rondlopen. Meestal krabbelde hij even tegen de tuindeur en dan lieten we hem binnen en als hij weer naar buiten wou gaf hij dat ook aan. Dus zolang het niet uren achter elkaar is hebben ze volgens mij niet zo heel veel last van het temperatuurverschil. In de zomer staat de deur meestal open dus dan kwam hij gewoon binnen als hij daar zin in had.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 13:32

Een binnen konijn moet je rond het voorjaar naar buiten doen (als de nachten idd boven de 10 graden blijven) en dan kunnen ze heel de zomer/herfst wennen.
Nu kochten wij twee konijntjes over. Afgelopen september en dat is ook goed gegaan.
Ze zitten al mooi in de vacht.

Ik zou niet binnen/buiten konijnen houden.
Of binnen of buiten.
Temperatuurwisselingen zijn niet goed voor konijnen

noox

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 14:47

als ik jou was zou ik ze gewoon lekker binnen houden, ze zijn nu zo op jullie gericht dat het erg jammer zou zijn als dat zou verwateren omdat ze die mogelijkheid niet hebben.
Eventueel in de zomer ze lekker in de tuin laten hupsen, voor een uurtje terwijl jij (met 1 oog op hen) zit te zonnen oid. (als de temperatuur vergelijkbaar is met die van binnen)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 16:14

Ik weet nog dat we bij onze vorige wei een mesthoop hadden waar de konijnen in zaten, die hadden daar een lekker warm holletje gemaakt :)) de mesthoop rookte altijd flink in de winter, zo warm, maar de konijnen leken het heerlijk te vinden. Het mooie aan een wintervacht is dat ze die rechtop kunnen zetten als het koud is, en plat kunnen leggen als het warm is :) maar ze moeten dan wel idd vanaf de zomer al buiten komen zodat ze die wintervacht kunnen aanmaken. Ik heb echt nooit problemen gehad met temperatuurwisselingen. Maar bij mij kunnen ze wel altijd zelf kiezen.