Konijnen buiten houden (naast buurhond)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

quibusjes

Konijnen buiten houden (naast buurhond)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-14 22:15

Wij zijn ons aan het oriënteren of we konijnen willen gaan houden.
Nu zullen we ze sowieso buiten moeten houden ivm allergie. De ruimte hebben we, dus dat is geen probleem. Wel hebben we aan beide kanten buren met een hond. Ook lopen er wel eens katten door de tuin. Nu is mijn vraag, in hoeverre de konijnen hier last van hebben/angstig worden door de geur van die honden.
Er zullen vast wel meer mensen zijn die met een zelfde situatie zitten, hoe doen jullie dat?

Ik ben benieuwd naar ervaringen!

veKing

Re: Konijnen buiten houden (naast buurhond)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 22:19

misschien een rare vraag, maar waarom zou je konijnen willen houden terwijl je/je partner/kind allergisch is? Onze konijnen waren niet bang voor hond of kat, maar ik denk dat dat afhankelijk is van de situatie

quibusjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-14 22:23

Omdat we allemaal gek op dieren zijn, het is een groot gemis om dan geen dieren in huis te hebben. Voor konijnen is mijn partner niet allergisch, maar hij is wel gevoelig voor hooi en dergelijke. Buiten zal dit geen probleem zijn.

veKing

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 22:27

Nou ja zoals ik zei: bij ons ging het prima, we hadden zelf katten, honden (en ook veel bezoek-honden). zolang de honden e.d. rustig deden reageerden de konijnen nauwelijks. Een stevig hok is natuurlijk wel een must.

quibusjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-14 22:33

OK, fijn om te horen. We willen er wel een grote ren omheen, maar die kunnen we ook overdekt maken.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 22:35

Ik heb een hofje achter vol met katten, en twee konijnen in een grote ren. Ik móet een net over mijn ren hebben, anders springen de katten erin. Ik heb ze ook weleens van het net af gemept, maar met net erop gaat het goed. Wel lopen ze soms te loeren langs het gaas oid, konijnen gaan dan een beetje rennen en zijn wat over de zeik, maar daar wennen ze vanzelf aan. Een fijn hok waar ze in kunnen als ze bang zijn is dan wel handig :)

Belles

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 00:45

Ik heb sinds een week 2 konijnen, buiten in een afgesloten ren met veel katten in de buurt en een buurhond. Geen probleem, mijn kat kijkt er amper naar om, de hond ook niet en de buurtkatten heb ik nog niet gezien .. Mag ik je een tip geven? In veel asiels zitten konijnen, kijk daar eens voor een leuk koppel!:-)

quibusjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-14 00:47

Als we er voor gaan, zullen we zeker uit een opvang of asiel een koppeltje halen :))

bente_sat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 00:58

Onze konijnen lopen los in de tuin met toegang tot het hok natuurlijk maar als er een kat in de tuin komt dan wordt deze door de konijnen weggejaagd dus voor katten zou ik niet bang zijn :+ Met honden heb ik geen ervaring

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 09:28

Gaat prima! De honden wennen er snel genoeg aan en sommige konijnen zijn inderdaad zo fel dat ze katten wegjagen. Ik heb zelf 2 konijnen buiten op het dakterras en 2 katten en dit gaat prima, zijn goede maatjes en af en toe lopen ze achter elkaar aan maar nooit echt jagen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 06:52

heb zelf honden konijnen en een kat en kan wel zeggen dat de honden en de kat tussen de konijnen kunnen lopen zonder problemen. Het went allemaal vanzelf aan elkaar alleen zonder toezicht nooit toe laten natuurlijk (kat en konijnen vind ik dan weer geen probleem maar ik heb dan ook nijnen van ongeveer 6 á 7 kg per stuk)

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 20:00

ik zou het hok en buitenren zeker dicht maken. Bij ons komen de katten regelmatig met een haas thuis. Onze konijnen zit in een grote ren (4 bij 3) en zij geven niets om honden, katten of koeien direct aan de andere kant van het gaas. In deze omgeving ook veel vossen en roofvogels (die in het verleden kittens meenamen). dus echt een noodzaak de konijnenren aan alle kanten dicht te hebben.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 13:43

Ik heb een grote overdekte ren(7,50 x 1.60 meter en 1.80 hoog)Aan de voorkant zit stevig gaas tot 1.20 hoog.
Ik heb 7 katten die gewoon in de ren bij de konijnen komen(zitten ook 3 kippen in).
Ook heb ik 4 honden,dit alles is nooit een probleem geweest.
Ik heb o.a. 2 beagles(jachthonden)

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 13:49

Hier veel katten in de buurt, maar konijnen zitten gewoon in de tuin met een open ren.
Nog nooit problemen gehad :n