Kat met hartruis plast veel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sam_antha

Kat met hartruis plast veel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-14 11:37

Onze April is nu 6 jaar en altijd al een beetje een kneusje. Van jongs af aan al periodes met diarree waar weinig aan gedaan kon worden, last van tanden en vorig jaar is een hartruis geconstateerd. Voor de hartruis heeft ze nu medicatie in de vorm van een bloedverdunner. Vorig jaar is ook een kiesje getrokken en haar gebit lijkt nu verder ook redelijk ondanks het ontbreken van enkele tanden en kiezen.
Haar ontlasting hebben we sinds een paar maanden onder controle nu ze Royal Canin Sensible krijgt, maar ervaring uit het verleden leert dat ze na een aantal maanden toch weer diarree krijgt.
Wat mij hierdoor is opgevallen is dat ze behoorlijk is aangekomen, ik weet niet precies hoeveel maar ze is nu wel een stevige poes geworden. Op zich kan ik dit verklaren door het wegblijven van de diarree, dat ze nu meer voedingsstoffen kan opnemen en gezonder kan zijn.
Wat mij nu echter wel weer opvalt is dat ze de laatste week veel naar de kattenbak gaat voor mini plasjes. (soms graaft ze ook alleen) Zijn er bokkers met een kat die hartruis heeft waarbij dit op een gegeven moment ook voorkwam? Ze ziet er verder goed uit, speelt leuk met de andere twee katten en glimt goed. Haar ademhaling is zoals het hoort (toen moeten tellen voor de medicatie). Ik twijfel nu of ik gelijk naar de dierenarts moet rennen of dat we dit nog even moeten aankijken.
Bokkers wat is jullie mening of ervaring?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 13:11

ik zou eerst maar eens een beetje urine opvangen en de kat laten nakijken op een blaasontsteking/blaasgruis... :)

sam_antha

Re: Kat met hartruis plast veel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-14 11:43

Dat zou natuurlijk ook kunnen. Ik zie alleen niet heel goed voor me hoe je dit zou moeten opvangen. Daar nog tips voor hihi

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 12:00

uhmm,nou ik heb alleen honden,daar is het vrij makkelijk bij,maar bij katten weet ik niet hoe je zoiets makkelijk opvangt... :o?

maar er zijn vast wel mensen met katten die dat weten :))

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 12:00

Indien ze blaasontsteking heeft en je gaat niet naar de DA kan dit natuurlijk chronisch worden en dan haalt ze de weg niet meer naar de kattenbak! Ook kan ze blaaskristallen hebben (blaasgruis), ze moet dat op speciaal voer . Ik denk niet dat het hartruis en wat ze nu heeft met elkaar te maken hebben, maar alleen een dierenarts kan er meer over vertellen. Indien opvangen echt onmogelijk is , kan de DA het ook doen. Een blaasontsteking die onbehandeld blijft wordt heel hardnekkig. Voor het 1 is een antibioticakuur nodig, het ander levenslang speciaal voer.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 12:10

sam_antha schreef:
Dat zou natuurlijk ook kunnen. Ik zie alleen niet heel goed voor me hoe je dit zou moeten opvangen. Daar nog tips voor hihi

Je kunt speciale korrels bij de da halen, deze doe je in de kattenbak en dan kun je daar de urine uit halen.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 12:38

Het is denk ik toch verstandig om even bij de da langs te gaan want bij deze klachten is het gissen. Het vaak plassen (en dan niet kunnen) kan idd blaasontsteking/gruis zijn. In combinatie met het dikker worden zou ook nog aan suiker worden gedacht. Kan dus vanalles zijn, of juist helemaal niets! Plasje opvangen van tevoren is wel handig, vaak vraagt de da dit ook bij het maken van een afspraak. Er zijn speciale plastic korreltjes verkrijgbaar die niets opnemen.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 12:39

Die korreltjes kun je idd vaak bij de DA ophalen, met een pipetje erbij. Kost maar een paar euro.

Of een in stukken geknipte plastic zak als kattenbakvulling gebruiken, daar loopt urine ook doorheen.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 21:05

Katkor halen en in de kattenbak doen of een plasticzak in reepjes en in de kattenbak leggen.
Vermoeden is een plasje opvangen het eer ste wat je dierenarts zal zeggen.
Wil je kat hierdoor niet op de kattenbak dan zou je er ook voor kunnen kiezen om haar een moment in een ruimte te laten verblijven met een gladde vloer en de kattenbak met Katkor of plastic reepjes. (En uiteraard eten en drinken) wanneer ze dan een keer plast dan kan je het of uit de kattenbak of van de vloer met een spuitje opzuigen.