Mijn hond haar gedrag veranderd.....

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Miracle_

Mijn hond haar gedrag veranderd.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-14 11:06

Ik wil toch even mijn verhaal delen, in de hoop dat iemand mij advies kan geven..

Ik heb een teefje van 3 jaar oud, een lab x BC.. Geweldige hond, super sociaal, luistert goed, nooit problemen mee gehad.
Tot zo'n 1/1,5 jaar geleden, ze is toen door 3 kinderen 'gepest' en op haar hoofd geslagen. Sinds dien gromt ze (uit angst) tegen kinderen tot een bepaalde hoogte, laten we zeggen tot ongeveer 2 jaar oud. Ik heb sindsdien geprobeerd om zo veel mogelijk langs basisscholen ed. te wandelen om te laten zien dat kinderen niet eng zijn. Ook advies gehad van mijn toenmalige instructrice op de hondenschool, DA, enz. Helaas is er nog geen vooruitgang geboekt, en blijft ze grommen. Gelukkig doet ze niet agressief tegen de kinderen, en kunnen ze haar gewoon aaien als ze dichterbij komen, maar van een afstand moet ze er niks van hebben.

Nu wordt het steeds erger, ze gromt nu ook naar grotere kinderen, en zelfs naar volwassenen. Meestal vreemden, of mensen die ze niet zo vaak ziet.. Maar 5 minuten later kan ze er bijvoorbeeld weet bij op schoot liggen. Die zelfde mensen kunnen haar ook gewoon aaien of een koekje geven, dan is er niks aan de hand.

Zelf begin ik te vermoeden dat ze misschien slechtziend begint te worden, want in het donker reageert ze vaak heftiger. Of als mensen in een donker hoekje van bijvoorbeeld onze kamer zitten.

Herkend iemand dit gedrag? En moet ik hiermee naar een dierenarts, of adviseren jullie iets anders?

(Er is al wel een afspraak gemaakt voor een oogtest voor haar, maar het gaat mij buiten dat ook om haar gedrag, mocht het niks met haar zicht te maken hebben. Ik heb namelijk wat kleine testjes gedaan, maar naar mijn idee reageert ze daar verder goed op, maargoed, ik ben dan ook geen deskundige..)

Medea

Re: Mijn hond haar gedrag veranderd.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 13:04

Gezien haar leeftijd is het niet heel waarschijnlijk dat ze slechtziend wordt. Gedrag waarmee honden succes hebben, het grommen, gaan ze herhalen en verergert vaak op die manier. Dat zie je terug bij jou hondje. Absoluut een goede gedragstherapeut erbij halen.

Martinedd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 09:49

Wat doe je momenteel aan het gedrag? of welk advies heb je destijds gekregen van je instructie?

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 09:54

Miracle_ schreef:
Ik wil toch even mijn verhaal delen, in de hoop dat iemand mij advies kan geven..

Ik heb een teefje van 3 jaar oud, een lab x BC.. Geweldige hond, super sociaal, luistert goed, nooit problemen mee gehad.
Tot zo'n 1/1,5 jaar geleden, ze is toen door 3 kinderen 'gepest' en op haar hoofd geslagen. Sinds dien gromt ze (uit angst) tegen kinderen tot een bepaalde hoogte, laten we zeggen tot ongeveer 2 jaar oud. Ik heb sindsdien geprobeerd om zo veel mogelijk langs basisscholen ed. te wandelen om te laten zien dat kinderen niet eng zijn. Ook advies gehad van mijn toenmalige instructrice op de hondenschool, DA, enz. Helaas is er nog geen vooruitgang geboekt, en blijft ze grommen. Gelukkig doet ze niet agressief tegen de kinderen, en kunnen ze haar gewoon aaien als ze dichterbij komen, maar van een afstand moet ze er niks van hebben.

Nu wordt het steeds erger, ze gromt nu ook naar grotere kinderen, en zelfs naar volwassenen. Meestal vreemden, of mensen die ze niet zo vaak ziet.. Maar 5 minuten later kan ze er bijvoorbeeld weet bij op schoot liggen. Die zelfde mensen kunnen haar ook gewoon aaien of een koekje geven, dan is er niks aan de hand.

Zelf begin ik te vermoeden dat ze misschien slechtziend begint te worden, want in het donker reageert ze vaak heftiger. Of als mensen in een donker hoekje van bijvoorbeeld onze kamer zitten.

Herkend iemand dit gedrag? En moet ik hiermee naar een dierenarts, of adviseren jullie iets anders?

(Er is al wel een afspraak gemaakt voor een oogtest voor haar, maar het gaat mij buiten dat ook om haar gedrag, mocht het niks met haar zicht te maken hebben. Ik heb namelijk wat kleine testjes gedaan, maar naar mijn idee reageert ze daar verder goed op, maargoed, ik ben dan ook geen deskundige..)

Grommen in het donker duidt 9/10 keer (zeker op deze leeftijd!) op onzekerheid. Mijn (onzekere) hond deed dat ook enorm veel in het begin. Heb zo een tentamen dus kan het niet verder uitleggen, maar kom hier nog op terug. Goed dat je er zo vroeg bij bent!

dierenfan

Re: Mijn hond haar gedrag veranderd.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 19:12

ik heb een lab x rottie van nu 6 jaar. Deze doet dit al heel zijn leven dan wat heftiger dan wat minder. Dit heeft met van alles te maken. Hoeveel beweging hij gekregen heeft, hoeveel afleiding hij heeft en ook welk weer het is en hoe mijn stemming is.

In het donker gromt hij naar jan en alleman. Heb ik vanaf pup af aan beloond...... (woon buitenaf en loop veel in de polders e.d.). Dit doet hij ook in het bos, in de polder, aan de zeedijk enz. enz. ook gerust overdag. Ik weet dat en vind dat niet erg. Waarom mag een hond niet grommen? Ik ben blij dat hij gromt omdat men uit mijn buurt blijft en omdat hij zelf ook aan geeft dat hij het spannend vind. Dat mag van mij best. In het donker dus beloond en overdag probeer ik het altijd al wat in te perken. Ook niet moeilijk hij is gek op voer. Dus ik roep hem naar mij toe en hij komt en krijgt wat lekkers en weg is de situatie.

Nu is het wel zo dat juist kinderen en drukte maakt dat hij totaal geen neiging heeft om te grommen en dan is hij een relaxte kroelhond.

Wat ik doe als een situatie heel moeilijk is is gaan clikkeren. Zodra hij die situatie op merkt roep ik en komt hij 'klik' beloning. Blijft hij bij mij 'klik' beloning enz. hij krijgt de tijd niet na te denken.