Hondenliefde naar de mens..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bumba01

Hondenliefde naar de mens..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-14 15:00

Ik wist geen pakkende titel te verzinnen.

In een ander topic las ik een reactie, dat een hond in het hier en nu leeft. Dat als de hond een ander baasje zou krijgen, die goed voor het dier is, zijn oude baasjes niet zou missen.

Eerlijk gezegd geloof ik daar niet zo in. Ik ken een aantal hondjes die op oudere leeftijd naar een ander huisje moesten, wegens omstandigheden. Hondjes waren kerngezond, maar toch overleden ze een week later. Liefdesverdriet? Ik denk het wel.

Wat denken jullie hiervan?
Ik geloof echt wel dat een hond zich heel erg aan zijn baasje hecht en dat de hond er wel last van heeft, als ze een ander huisje krijgen. Een hond heeft zeker wel gevoel.

Froemel

Re: Hondenliefde naar de mens..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 15:08

Wij kregen de honden toen mijn vader en moeder bijelkaar waren. Nu zijn ze al 9 jaar gescheiden en de honden zijn nog steeds helemaal blij en herkennen mijn moeder nog steeds als ze komt. En ze komt niet vaak. 1 keer in het jaar ofzo.

Boheme

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 15:12

Ik heb hier al een jaar de hond van mijn moeder, en neem van mij aan de hond mist haar. Als ze een tijdje niet is geweest merk je weinig maar als ze is geweest ,dagen van niet eten en diaree. Ook kunnen wij de naam van mijn moeder niet noemen want dan vliegt ze meteen naar de deur.
Dus ik denk dat honden niet altijd in het hier en nu leven.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 15:15

Ik denk dat sommige dieren meer moeite hebben met verandering dan echt een gemis. De kat van mijn ouders is ook altijd in de stress de eerste dagen van de vakantie van mijn ouders en toen ik uit huis ging was het ook mis. Als ze mij ziet, is het ook of ik jaren weg ben geweest :') maar ze heeft geen besef van tijd. Ik ben blijkbaar opgeslagen als 'leuk' maar ze is gewend aan het feit dat ik niet meer thuiswoon.

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 15:17

Ik hoevere dat 'sterven uit verdriet' klopt weet ik niet (ik gok daarbij eerder aan stress door verandering van omgeving en gewoonte), maar een hond heeft zeker wel een heel goed geheugen.

De jongste border van mijn ouders is nu 3 jaar, en is een paar weken terug nog eens terug bij de kweker geweest (waar ze haar eerste 8 weken heeft doorgebracht dus). Ze is daar bijna gek geworden van enthousiasme, terwijl ze anders naar vreemden toe redelijk terughoudend is....

Een goed geheugen dus zeker en vast wel!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 15:28

Ik denk niet dat een hond de hersencapiciteit heeft om zomaar te kunnen denken aan hun (vorige) baasje. Zij kunnen niet nadenken zoals wij dat doen.

Het nieuwe huisje is anders dan hij is gewend en daardoor kan de hond het minder fijn hebben. Dan denkt hij niet bewust aan zijn vorige huisje omdat hij dat niet kan, maar zijn het de veranderingen waar hij aan moet wennen.

Natuurlijk kan een hond zijn baasje herkennen, ook na jaren. Maar in die jaren kan hij niet bewust aan zijn baasje gaan denken. Wat bijvoorbeeld wel kan is dat hij aan zijn baas denkt als hij den bepaald geurtje ruikt welke baas altijd op had.

Ik heb overigens zelf een konijntje gehad die in een groep koninnen zat. In die groep had hij een 'echtgenote' en een hele goede vriend. De andere konijnen waren gewone vrienden voor hem. Toen die beste vriend van hem overleed en dus voorgoed uit de groep was, is hij zo beroerd geworden dat hij zelf ook is overleden.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 15:39

Mijn herder was na de scheiding van mijn ouders echt depressief toen mijn vader niet meer in zijn buurt was, mijn moeder had de hond overgenomen maar de hond was veel gekker met mijn vader.
Toen mijn vader na een jaar weer een keer langs kwam bij mijn moeder om papieren door te spreken was hij helemaal gestoord! Piepen, hij plaste zomaar omdat hij zo blij was terwijl hij dat echt nooit doet, janken en hij besprong mijn vader echt. Prachtig om te zien maar ook erg zielig...

Ik zie ook wel eens filmpjes van honden die hun baas lang hebben missen door vermissing, of doordat de baas was uitgezonden, die honden waar ook helemaal door het dolle heen, dus ik denk dat een hond ook echt wel kan denken aan 'vroeger' of ergens naar kan uitkijken.

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 15:45

Ik heb het idee dat hier twee dingen een beetje door elkaar lopen: de band die een hond heeft met de mens en het tijdsbesef van een hond. In mijn ogen heeft dat laatste (het 'in het hier en nu leven') weinig te maken met het eerste. Onder dat laatste versta ik dat een hond geen besef heeft van verleden, heden en toekomst, maar dat dat niet automatisch betekent dat dat dier zich niets herinnert en niet in staat is om iets of iemand te missen. Een hond zal echter niet denken: goh, nu moet ik weer een jaar wachten voor persoon x weer een keer langs komt, want ze is vorige week nog geweest.

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 15:46

Ik denk dat het ook per hond verschild..... Mijn vorige hond hing heel erg aan mij en die wilde ook niet met andere mensen wandelen. Die kon ik ook nooit wegbrengen naar een pension als ik op vakantie ging want dat zou een drama worden. De hond die ik nu heb is net zo goed gelukkig bij een wildvreemde als bij mij.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 16:18

Dat is per hond verschillend. Heb hier 6 honden waarvan 2 er geen grote problemen van zouden maken. Die zouden prima ergens anders kunnen aarden zonder ons. 1 is nog jong en lastig te zeggen maar de andere 3 word lastiger. 1 teef hangt zeer aan mij en wil niks met een vreemde en zelfs niet met goede bekenden. En mijn beide reuen zijn zeer op mij gefixeerd en geloof niet dat ik die een plezier zou doen ze ergens anders heen te doen.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 16:24

weet niet of ik enig recht van spreken heb,maar hier nu zo'n 15 herplaatsers gehad,van jong tot oud,en ja ze moeten even wennen,maar na een week lopen ze hier net zo rond alsof ze hier altijd rond gelopen hebben..

heimwee,niet eten of gelijk dood gaan heb ik nog niet mee gemaakt...maar goed,zijn ook pas 15 herplaatsers geweest...

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 16:50

LZP >> BB

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 18:38

sharoontje schreef:
Liefdesverdriet? Ik denk het wel.

Liefdesverdriet is een menselijk iets, dat kennen honden niet. Wij willen zulke dingen graag op dieren plakken.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 19:06

ik geloof er niet in. Werk al bijna 12 jaar in een dierenasiel en pension. Zeer veel dieren zien binnen komen en weg gaan. Zodra de baas uit zicht is heeft 90% van de honden zoiets van oke en wat is het hier en wat gaan we doen en is er een iets te beleven misschien?
Die 90% loopt net zo makkelijk met ons als vreemden mee als met hun eigen baas. Vaak proberen ze ook wel even uit of ze toevallig zelf mogen beslissen welke kant ze op gaan en wat wij gaan doen.

Heb zelf 3 honden uit het asiel gehaald (1 was 10 maanden en 2 waren ongeveer 3.5 jaar) allen vrijwel geen wen periode moeten hebben terwijl ik 100% zeker weet dat ze in totaal andere situatie terecht gekomen zijn tussen wat ze gewend waren en wat ze bij ons kregen.

Overigens in al die jaren niet van 1 hond te horen gekregen dat deze binnen 1 week/ 1 maand overleden is. Soms wel dat een hond in de nieuwe situatie niet kan wennen tja dat kan zeker gebeuren maar ligt niet aan het feit dat ze hun oude situatie missen. Puur aan het feit dat het niet klikt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 19:18

Ik denk dat vooral het omschakelen een probleem kan zijn, en dat mensen dat graag willen zien als heimwee/de vorige eigenaar missen.
Mijn vorige herder was een stresskip, hij was 7 toen hij bij mij kwam en klampte zich bijna letterlijk aan mij vast. Ik kon de eerste 2 weken de kamer niet uit zonder een wolf achter de deur te horen, ik denk niet dat hij zijn eigenaren miste maar gewoon ontzettend over de zeik was dat alles ineens anders was, al zijn zekerheid was weg..
Hij heeft zich altijd op mij gericht, de verlatingsangst is er thuis wel uit gegaan maar op vreemde plekken niet meer.
Ik heb nu weer een volwassen hond in huis genomen en hij was eigenlijk gelijk thuis.. Kon ik toen ik ging kijken zijn halsband zelf niet eens om doen en hem nauwelijks een aai geven, hier thuis was het meteen spelen en geen onzekerheid meer..
Ik zie het dus niet als heimwee maar als het aanpassingsvermogen als alle zekerheid ineens weg is, de ene hond kan daar beter mee om gaan dan de ander.

Het herkennen van de eigenaar staat los van het missen, honden hebben een goed geheugen en zullen de vorige eigenaar vaak ook wel herkennen en dan blij zijn, maar dat is niet omdat ze ze zo gemist hebben denk ik, gewoon blij om diegene te zien, zeker eenkennige honden zullen anders reageren omdat ze diegene al/nog kennen, dus het is wel logisch dat ze anders reageren dan dat er een vreemde op bezoek komt.

silby

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 19:24

Ik denk dat het toch ook wel per hond verschilt...
Zo hebben wij eens een herplaatser gehad,toen we haar op gingen halen
huppelde ze vrolijk met ons mee en het was of ze er altijd al was geweest,.
nooit gemerkt dat ze haar oude baasjes heeft gemist...

een van mijn andere teefjes is daar weer heel anders in.
als ze naar de oppas moet is er heel de dag niks aan de hand,totdat het begint te schemeren...
Dan wordt ze onrustig en blijft ze maar naar buiten kijken of wij er al aan komen...
Vroeger was het zelfs zo erg dat ik niet naar het toilet kon gaan zonder dat zij mij meteen ging zoeken :')

en ons jongste teefje herkent haar fokster nog heel goed en gaat ook helemaal uit
haar plaatje als ze haar weer eens ziet!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 07:17

TS ik zat er nog eens over te denken en nee ik geloof er nog steeds niet in. Overigens zouden alle dierenpensions denk ik dan ook wel een eigen begraafplaats en crematorium hebben. Hoeveel honden zitten er namelijk niet langer dan 1 week in pension? Of snappen die honden (die bij ons exact dezelfde verzorging krijgen als de asielhonden) dat het maar tijdelijk is? Die honden hebben met grote regelmaat thuis een veel beter leven dan dat de honden (de laatste tijd) gehad hebben die in het asiel terecht komen. Hun omschakeling van huis naar pension moet dus ook wel groter/ingrijpender zijn dan voor de meeste asiel dieren.

Bumba01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-14 12:53

Ik bedoel ook niet te zeggen dat dat bij elke hond zo is, maar ik ken wel gevallen waarbij de hondjes na 1 week zijn overleden, toen ze bij hun baasjes zijn weggehaald.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 12:59

ik ben het met je eens hoor Sharoontje!
Mijn ervaringen zijn ook dat een hond enorm gehecht is aan zijn baas!
onze hond in ieder geval wel, hij gaat voor ons door het vuur, maar is dan ook enorm eenkennig!

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 13:02

sharoontje schreef:
Ik bedoel ook niet te zeggen dat dat bij elke hond zo is, maar ik ken wel gevallen waarbij de hondjes na 1 week zijn overleden, toen ze bij hun baasjes zijn weggehaald.

Maar dan was de hond dus ook uit zijn vertrouwde omgeving en routine gehaald.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 13:06

sharoontje schreef:
Ik wist geen pakkende titel te verzinnen.

In een ander topic las ik een reactie, dat een hond in het hier en nu leeft. Dat als de hond een ander baasje zou krijgen, die goed voor het dier is, zijn oude baasjes niet zou missen.

Eerlijk gezegd geloof ik daar niet zo in. Ik ken een aantal hondjes die op oudere leeftijd naar een ander huisje moesten, wegens omstandigheden. Hondjes waren kerngezond, maar toch overleden ze een week later. Liefdesverdriet? Ik denk het wel.

Wat denken jullie hiervan?
Ik geloof echt wel dat een hond zich heel erg aan zijn baasje hecht en dat de hond er wel last van heeft, als ze een ander huisje krijgen. Een hond heeft zeker wel gevoel.

Dat 'Leven in het nu' betekend niet meer dan dat de hond anticipeert uit het moment, niet dat een hond bijvoorbeeld iets doet uit 'haat' of 'jaloezie' of andere vermenselijkte gevoelens. Het betekend niet dat een hond zich iets van gisteren niet kan herinneren. Honden hechten zich tuurlijk aan hun omgeving. Honden zijn gericht op personen en dieren, niet de 'ruimte' waar ze in leven. Als jij dus hun 'omgeving van personen' weghaalt, dan zullen zij zeer zeker van slag zijn.

Toen wij onze hond gingen ophalen van zijn oude baasjes zat hij ook de hele rit te janken.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 13:10

maar dan zou er toch nooit een hond naar een vakantieadres kunnen,of jij als honden eigenaar nooit een paar dagen weg kunnen omdat je hond anders dood gaat..

mijn ervaring is dat honden gewoon verder gaan met hun leven en het hier zelfs wel heel erg leuk hebben,tuurlijk merk ik wel dat ze moeten wennen,maar om heel eerlijk te zijn...is er nog geen een geweest die huilend voor de deur heeft gezeten,of er en dag minder om gegeten heeft...( alhoewel wij dat als liefhebbend baasje natuurlijk wel heel graag zouden willen dat dat gebeurd) :D

gekke is ook dat ik zeer regelmatig honden aangeboden krijg,en dat er zelfs honden gedumpt zijn,die baasjes maakte zich dan blijkbaar minder zorgen om de innige band die de hond met hun en het gezin/huis zouden hebben...

daniweerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 18:26

Als ik hier een paar dagen niet thuis ben en onze hond alleen is met de kinderen en mijn man eet ze dus niet en ligt de hele tijd op mijn hoofdkussen te slapen en zit echt te wachten tot ik weer terug ben. Ze is dus wel heel erg gefixeert op mij :j dus ja ik geloof wel dat een hond zijn baasje missen kan...

Zorry

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 18:33

Onze oudste reu is een vrij moeilijk geval, is heel gehecht aan mijn vriend. Als mijn vriend een weekend weg is en hij is gewoon thuis bij mij niks aan de hand. Een half jaar geleden gingen we een lang weekend weg en heeft hij bij me zwager gelogeerd, nou hond is heel het weekend ziek geweest. Wilde niet eten en drinken en was alleen maar aan het piepen. Als hij bij mijn moeder is gaat het iets beter, maar voor vakanties zorgen we dat er iemand hier in huis komt dan gaat het iets beter.