Mijn fretten, nog meer liefhebbers?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mir_horses

Mijn fretten, nog meer liefhebbers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-14 18:28

Ik heb zelf al een aantal jaren fretten in mijn bezit, helaas eerste koppel overleden. Maar nu alweer een tijdje andere fretjes.
Zijn er meer mensen met fretten of die ze erg leuk vinden? Je hoort het niet veel dat mensen fretten hebben. Ze hebben inderdaad een gebruiksaanwijzing, maar zijn zo leuk :D . Verschrikkelijk veel streken en ondeugd (zeker als ze jong zijn :+ ), maar wil ze voor geen goud missen.

Ik heb op dit moment:
Khaleesa, 7 maanden jong, vol angora in de kleuren Black Mitt.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En dan Darci, 3,5 jaar oud, half angora en Black Sable van kleur
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ben gek op ze <3 !

welshje68

Re: Mijn fretten, nog meer liefhebbers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 18:31

Darci lijkt op een van mijn fretjes die ik vroeger had...heb er in totaal 7 gehad...erg leuke beestjes.

Jolene85

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 18:36

Ik heb 8 jaar lang van mijn lieve fretje Folly (witvoet, moertje) mogen genieten. Geweldig diertje en mis haar nog vaak! Ooit neem ik weer een of twee fretten maar nu voelt dat nog niet goed.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 18:37

Ik vind ze ook helemaal geweldig.
Maar ik denk niet dat ik een geschikte eigenaar ben.
Ik heb maar een klein huisje en kan geen kamer leuk inrichten om ze bezig te houden.
En ben ook vaak weg.

Wie weet in de toekomst.

Mir_horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-14 18:42

Ik had ze ooit binnen wonen, maar ze wonen nu dus bij mij al jaren buiten. Maar je moet inderdaad wel een tuintje hebben waar je ze een stuk kan geven.
Ik heb dan een dubbel hok en daarnaast een ren.

@Jolene; 8 jaar is een mooie leeftijd zeg!
En kan me voorstellen dat je er nu nog niet klaar voor bent. Wie weet in de toekomst.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 18:47

Wij hebben sinds vorige week een Fret gekocht. Hij heet Freddy :P en is 12 weken.
Echt een beestje met humor.
Afbeelding

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 18:54

Ik heb sinds 2 weken weer een fret na enkele jaren zonder gezeten te hebben. Een black self angora man, Hubble. Nu 4.5 maanden oud ongeveer.
Onopgevoed toen ik hem kreeg, maar hij is nu door mij goed zonder handschoenen te hanteren. Hij is nu al groter dan de fretten die ik vroeger gehad heb, en ik ben dol op hem :D nu nog in zijn eentje, maar tot zal er een vriendje bij komen :)

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 19:27

Ik vind ze leuk maar heb helaas geen ervaring met ze. Mijn man wil geen fretten omdat ze erg zouden stinken. ;(

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 19:37

Mwa, stinken is relatief. Je ruikt ze, dat wel. Maar ik heb hier Hubble dus, een ongecastreerde ram. Maar als je hier binnenkomt ruik je het niet. 2 keer per dag wordt zijn kattenbak schoon gemaakt, en om de dag krijgt hij schone dekens. Het enige dat je ruikt is zijn lichaamsgeur.

Mir_horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-14 21:48

Wat een leuke foto Joyce! Veel plezier met Freddy !

Leuk Plutter dat je weer een fret hebt, eens de liefde voor ze, altijd de liefde voor ze :D .
Ze hebben inderdaad een aparte lichaamsgeur, castreren helpt wel iets voor ze. Maar inderdaad belangrijkste is hygiëne in het hok.

_KiMmi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 23:44

Wat een knappe fretjes! :)
Heb zelf ook 2 fretten broertjes. Het zijn mijn eerste fretten en heb ze nu 2 jaar. Super blij met ze. Ze zijn ontzettend leuk en ondeugend. Ze hebben hun eigen frettenkamer. En lopen s'avonds lekker vrij rond door het hele huis.

Toen ik ze kreeg waren ze nog niet gecastreerd en toen stonken ze echt heel erg. Nu ze gecastreerd zijn ruik je ze haast niet meer. Ze hebben een apart luchtje maar stinken niet. Ze zijn zindelijk en haal 2x per dag de drollen weg. Maak 1x per dag het hok schoon. En elke week krijgen ze schone dekens. En word hun hele kamer schoon gemaakt. Vind de hygiëne ook belangrijk. :D

Jolene85

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 18:18

@Mir-Horses: bedankt ja, was ook erg blij dat ze zo oud is geworden! Wel met hulp v/d enige frettendierenarts(H.Moorman) in Nl hoor :D

haha typische geur... persoonlijk vond ik mijn fretje altijd heerlijk ruiken, maarja zij was dan ook gesteriliseerd, woog maar rond de 400 gram, en sliep vaak in mijn bed.. :z hihihi

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 18:26

Leuk!

Wij hebben ook een fretje van 1 jaar oud, Mormel :D Op vier maanden oud gedumpt en wij hebben hem dan uit de opvang geadopteerd.

Tis mijn lieve kleine frettenmansje, echt een heel leuk grappig en lief beestje :) (hij is een albino gecastreerd mannetje)

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Solleke_Noah op 04-11-14 18:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 18:27

Mooie foto's! ik heb tien jaar lang fretten gehouden, maar heb ze nog nooit mooi op de foto gekregen :+

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 18:31

Mormel houden we alleen op aanraden van opvang en kenners. Fretten krijgen meestal stress van mede fretten en Mormel was in de opvang nogal een hevig baasje, ging rondsleuren met de andere fretjes :P

Nog wat foto's <3

Afbeelding

Op schoot :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 18:34

Citaat:
ps weet je wat nog leuker is dan 1 fret, 2 fretten. 't zijn net als paarden, dieren die soortgenoten om zich heen moeten hebben.Kunnen ze leuk met zijn tweeen spelen..

Jammer dat dit nog steeds zo gedacht en gezegd wordt. Paarden zijn kuddedieren, fretten zijn dat NIET. Het is enigszins vergelijkbaar met katten. Er zijn fretten die prima met soortgenoten overweg kunnen, maar een fret kan ook heel goed alleen gehouden worden. Heel veel gezondheidsproblemen bij fretten komen door verkeerd koppelen van fretten met ernstige maagdarmproblemen en soms zelfs de dood tot gevolg!

Van nature is de bunzing solitair en leeft alleen. Fretten zijn niet dusdanig verandert dat ze plotseling sociaal zijn geworden, wel wat socialer door castratie vaak. Ze hebben beperkte lichaamstaal naar elkaar en zijn erg territoriaal.

Maar vergelijken met het sociale karakter van paarden is dus zeker niet terecht :-)

Edit: bericht is al aangepast zie ik, maar ik wil dit toch even laten staan :)

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 18:39

Helemaal met je eens :) wij hadden een blinde fret, die deed je echt geen plezier met een tweede erbij.
Ik vind Hubble overigens ook lekker ruiken. Maar meningen verschillen, dus wil niet dat mijn kleren naar hem ruiken als ik ergens heen moet. Dus ik heb speciale vesten voor hem, die fijn naar fret meuren :D

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 18:43

Hier ook een frettenfan *\%/* .

Ik heb momenteel een bejaardentehuis met 4 fretten in 2 groepjes. Wodka-man-5jaar samen met Danouck-vrouw-6 jaar en Bailey's-man-7 jaar samen met Mokka-man-8 jaar. Mokka heeft al sinds zijn 6de jaar insulinomen en heeft daarvoor een implantaat en doet het er super op. Verder oude mannen/vrouwen kwaaltjes :o zoals gebitjes die niet helemaal compleet meer zijn.

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 19:21

*\o/* Hier ook een fret eigenaar! Heb een moertje van 1,5 jaar oud. Elke dag minstens 1 lachbui om dat gekke ding en haar terroristen acties <3

Afbeelding

Afbeelding

http://i295.photobucket.com/albums/mm15 ... 8610_n.jpg

De oude rotten noemen haar kaneel (cinnamon) kleurig maar aangezien men er nog niet over uit is of die kleur uberhaupt bestaat houden we het maar op een sandy.

Ik zit al maanden in twijfel over het alleen of samen 'probleem'. Mijn familie had vroeger een koppel en die vonden elkaar geweldig. De twee clowns die altijd samen spanden om het ons lastig te maken. Dikke maatjes. Mijn huidige fretje is een heel ander type. Erg eenkennig (mijn vriend is haar aller liefste jacht object), komt uit een jachtlijn en is erg pittig maar klein. De eerste maanden zag ik eruit als een oorlogslachtoffer/fan van zelfverminking. :Y) }:0 Op basis van haar gedrag en mijn eigen ervaring met fretten vermoed ik dat ze beter alleen af is.

Dierenarts is groot fan en heeft haar als model gebombardeerd haha. http://www.diergeneeskundigcentrum.nl/de-fret-2-16287 Zelfs haar castratie is vastgelegd O:) (foto's van de operatie; http://www.diergeneeskundigcentrum.nl/v ... n-een-fret )

Een kennis van mij komt uit een familie die nog actief fretteren, ontzettend leuk om te zien, mits ze de konijnen maar niet te pakken krijgen (ik ga dus niet mee tijdens een echte opdracht :(:) )

Mijn fret loopt overigens 10 a 16 uur per dag, onder toezicht, los in mijn woonkamer. Staan 2 bakken (plus in de kooi) en dat gaat 99% van de tijd goed (die kop die ze trekt als ze vol trots 1 cm naast de bak zit te scheiten). Woonkamer is dan ook 100% fretproof.

Wat voor kooien hebben jullie voor jullie fretten? Ik heb een http://www.zooplus.nl/shop/knaagdieren_ ... oog/100543, qua ruimte fijn met 3 verdiepingen, maar wat betreft schoonmaken had ik toch beter een ferret nation kunnen nemen..

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 19:23

Ik heb in mijn kast een plank vrij gemaakt en fretproof gemaakt. Hij slaapt hier in, maar komt overdag minstens 4 uur los, vaak meer. Dan mag hij door de hele woonkamer sjezen, de keuken is overigens ook niet veilig :')

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 19:37

Die van ons slaapt graag in de bank:p
Hij was vandaag hyper actief alles doen wat niet mag, speels bijten. Vind hem dan wel geniaal en lach erom

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 19:46

beert schreef:
Citaat:
ps weet je wat nog leuker is dan 1 fret, 2 fretten. 't zijn net als paarden, dieren die soortgenoten om zich heen moeten hebben.Kunnen ze leuk met zijn tweeen spelen..

Jammer dat dit nog steeds zo gedacht en gezegd wordt. Paarden zijn kuddedieren, fretten zijn dat NIET. Het is enigszins vergelijkbaar met katten. Er zijn fretten die prima met soortgenoten overweg kunnen, maar een fret kan ook heel goed alleen gehouden worden. Heel veel gezondheidsproblemen bij fretten komen door verkeerd koppelen van fretten met ernstige maagdarmproblemen en soms zelfs de dood tot gevolg!

Van nature is de bunzing solitair en leeft alleen. Fretten zijn niet dusdanig verandert dat ze plotseling sociaal zijn geworden, wel wat socialer door castratie vaak. Ze hebben beperkte lichaamstaal naar elkaar en zijn erg territoriaal.

Maar vergelijken met het sociale karakter van paarden is dus zeker niet terecht :-)

Edit: bericht is al aangepast zie ik, maar ik wil dit toch even laten staan :)

Dat was mijn bericht, ik wilde nog wat aanpassen en toen ging het mis. Ik sta er absoluut nog achter wat ik schreef.
Tuurlijk kan je fretten alleen houden. wat je wilt. Ik geef alleen aan dat het voor de fret echt veel leuker is om met een soort genoot te stoeien dan met een mens. Mij hoor je ook niet zeggen dat een fret een kudde dier is..

Een bunzing kan je ook niet vergelijken met een fret. Net zo min je fretten met katten kunt vergelijken.

Maar goed, iedereen moet zelf weten hoe je dieren houdt, ik gaf alleen even mijn bescheiden mening, gebaseerd op ruim tien jaar ervaring met fretten.

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 19:47

Haha grappig Joyce, doet die van mij ook.

Heb je een foto pluttersput? Kan me zo geen voorstelling maken van een kastverdieping 'kooi' :D

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 19:49

Ik vind ze ontzettend leuk! Ik wist niet dat je ze buiten kon houden, wel een idee als de kippen ooit zijn gaan hemelen :j

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 19:51

Bubsj, leuke dame! Ik zou haar lekker alleen laten. Ze klinkt gelukkig nu en een indringer kan ook een bedreiging zijn. De kans is aanwezig dat ze dan ook onzindelijk wordt. Een nieuwe fret betekent ook het territorium opnieuw markeren :-). Ik heb ook een fret alleen en ik heb er meer problemen mee dan hij. Dat is omdat wij als Mens van nature sociaal denken en alleen "zielig" vinden. Mijn fret denkt daar anders over en vindt het vanzelfsprekend dat alles voor hem is :-)

Mocht je het toch willen proberen, dan zou je langs een goede opvang kunnen gaan om te zien hoe ze op andere fretten reageert. Maar mijn fret vond ze gewoon niet interessant en negeerde alle knappe dames uit de opvang. Hij vocht niet, maar was ook niet blij en gelukkiger.

Als jij het goed zo vindt, dan lekker zo laten. Het is in elk gevasl niet zielig en het beste sociale contact voor je fret ben jij :-)

Evitaa, een fret is een gedomesticeerde bunzing. De fret en bunzing zijn dezelfde soort zoals een tam en wild konijn. Dus die zijn juist bij uitstek te vergelijken :-)