Wanneer is het genoeg?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xJustMe6

Wanneer is het genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-14 15:27

Ik zit met een vreselijk dilemma.. Mijn lieve kat Karel is zichzelf niet. Hij is 16 nu en het ging tot een paar dagen geleden goed met hem. Tuurlijk.. Hij werd ouder, sliep meer, maar verder niks aan de hand.

Sinds een paar dagen gaat het slechter. Hij komt niet meer buiten, eet zijn brokjes niet meer allemaal op, komt niet meer schooien als
Ik een zak chips open doe, is minder alert, loopt een beetje verdwaasd rond, wast zichzelf niet meer, en weegt nog maar 2,5 kilo..

Ik kan naar de dierenarts, kijken wat er aan de hand is maar diep van binnen weet ik dat hij waarschijnlijk niet meer op te lappen is..

Hij vertoond nu geen tekenen van pijn en hij komt nog graag op schoot.

Ergens denk ik van: het is genoeg zo.. Hij heeft
Een prachtig leven gehad en leven moet geen lijden worden. Maar van de andere kant vind ik hem nog te goed om te laten gaan. Dit is zo vreselijk moeilijk.. Wanneer is het genoeg?

jesito

Re: Wanneer is het genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 15:35

Toch even naar de dierenarts en vragen hoe die het ziet, vaak kan dat heel verhelderend werken.
Of mensen in je omgeving eens een eerlijk advies te vragen, echter......deze kunnen niet de beslissing voor je maken.
Veel sterkte en wijsheid.

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 15:36

:(:) Dat ie zich niet meer wast klinkt toch niet zo goed, dat klinkt naar ziek en pijn, ik zou er echt snel mee naar de dierenarts gaan.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 15:37

Wanneer is het genoeg... 'stop het voordat hij stopt met kwispelen.'

Je kan naar de da om te kijken of hij ziek is, en advies vragen of je nog verder moet of niet, maar alleen jij kan de keus maken, en die keus is heel erg moeilijk. Sterkte :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 15:40

Ik snap je heel goed, wat je ook kiest het blijft een enorme beslissing. Misschien dat mijn verhaal helpen kan?

Ik had een eigen hond, 12 jaar en echt aan mij verknocht. Ze had meerdere huidtumoren die steeds operatief verwijderd zijn en heel plots is daar ook een speekselkliertumor bij gekomen die niet te opereren viel. Verder was ze nog gewoon haar oude, actieve en vooral blije zelf. Dacht ik.
Vanaf september moest ik voor mijn studie een half jaar weg. Een weekendje weg en hond thuis begonnen we al te merken, hond was dan erg inactief en treurde. Toen ik thuis kwam is ze op schoot gekropen en wou ze er niet meer vanaf. Zo ging dat steeds meer, zeuren en treuren tot ze bij mij mocht liggen en toch kon ze nog heerlijk spelen en ging ze graag mee wandelen.

Ik heb besloten haar te laten gaan, ze werd oud, moe en een half jaar zonder mij zou voor het letterlijk het einde worden. Bovendien was het een kwestie van tijd voor de tumoren naar haar botten zouden gaan, er zou een tijd komen dat ze spontaan haar kaak zo breken of niet meer kon eten. Ik heb haar dus vlak voor mijn vertrek laten gaan en ondanks dat ik haar momenteel vreselijk mis was er geen betere keuze mogelijk. Het was haar tijd, ze is rustig gegaan. Misschien was ze nog goed genoeg, in ieder geval zie ik vaak genoeg dieren waarvan de eigenaar alles nog wil doen maar waar van de dieren allang en breed op zijn. Liefde maakt blind, ook voor hoe slecht ze zijn. En liefde is loslaten.

Persoonlijk ben ik heel blij dat ik mijn hond heb mogen laten gaan, dat ik heb mogen kiezen en dat ik haar heb mogen laten gaan terwijl ze nog kon genieten. Niet pas wanneer ze al niet meer kon. Dat ze niet heeft hoeven aftakelen, dat ze geen pijn hoefde te hebben bij het opstaan ect.

Het feit dat ze bij een kleine hoeveelheid narcose tijdens het inslapen eigenlijk al weg was is voor mij ook het teken geweest dat ze er rust mee had.

Hoe dan ook, heel veel sterkte met de beslissing. :(:)

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-14 15:41

Bedankt :).

Heb mijn vriend ook om zijn mening gevraagd maar die weet het ook niet zo goed..

Ik bel morgen mijn eigen dierenarts voor advies en als ze hem willen zien mogen ze thuis komen. Hij heeft een hekel aan zijn reismandje dus die stress wil ik hem nu niet aan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 15:43

@ TS, dat heb ik de laatste tijd ook gedaan. Hond was panisch voor de dierenarts. Mijn dierenarts was gelukkig zo inlevend dat ze naar ons toe kwam om de stress te vermijden.

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 15:48

Goed dat je snel actie neemt, en wie weet is er iets heel anders aan de hand , gebitsproblemen o.i.d. en valt het uiteindelijk toch wel mee.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 15:56

tessa_brian schreef:
Ik zit met een vreselijk dilemma.. Mijn lieve kat Karel is zichzelf niet. Hij is 16 nu en het ging tot een paar dagen geleden goed met hem. Tuurlijk.. Hij werd ouder, sliep meer, maar verder niks aan de hand.

Sinds een paar dagen gaat het slechter. Hij komt niet meer buiten, eet zijn brokjes niet meer allemaal op, komt niet meer schooien als
Ik een zak chips open doe, is minder alert, loopt een beetje verdwaasd rond, wast zichzelf niet meer, en weegt nog maar 2,5 kilo..

Ik kan naar de dierenarts, kijken wat er aan de hand is maar diep van binnen weet ik dat hij waarschijnlijk niet meer op te lappen is..

Hij vertoond nu geen tekenen van pijn en hij komt nog graag op schoot.

Ergens denk ik van: het is genoeg zo.. Hij heeft
Een prachtig leven gehad en leven moet geen lijden worden. Maar van de andere kant vind ik hem nog te goed om te laten gaan. Dit is zo vreselijk moeilijk.. Wanneer is het genoeg?

dit kan van alles zijn..

als hij van gewoon ouder naar lusteloos gaat en slecht eten kan hij net zo goed een virusje onder de leden hebben of gewoon een beetje 'under the weather zijn'..

als hij dit vertoond zou hebben toen hij 5 was had je waarschijnlijk gezegd: he, hij lijkt niet zo fit, even naar de DA kijken wat er aan de hand is.. Nu hij ouder is, zie je het 'einde' in het eerste de beste verkoudheidje waarschijnlijk..

gewoon niet te ongerust maken en naar de DA gaan om te kijken wat er werkelijk aan de hand was.

mijn oudje (18) kwam vorig jaar ineens volledig kreupel binnen na 17 jaar lang niets gemankeerd te hebben (zelfs geen snotneus).. Echter omdat ze in het eerste jaar bij een ongeluk beide achterpoten gebroken had, had ze ineens een serieuze aanval van acute reuma.. ze kon letterlijk niet eens meer in haar mand kruipen bij wijze van spreken.. en niet te vergeten de vechtwond aan haar borst, niet heel ernstig, maar toch een 'gaatje', waardoor eerst het vermoeden was dat ze wel eens met een steenmarter gevochten (niet zeker want het dier is nooit gezien, echter ze heeft daarna ook niet meer zo zwaar gevochten) zou kunnen hebben. door de puzzelstukjes bij elkaar te leggen was ik niet bezorgd dat dit een blijvende mankheid zou zijn, maar gewoon dikke pech dat op iedere leeftijd kon gebeuren.

zoals ik aangaf, het kan van alles zijn, het hoeft echt niet gelijk het begin van het einde te zijn.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 17:10

tessa_brian schreef:
Wanneer is het genoeg?

Vrijwel altijd als je je dit al afvraagt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 17:16

tessa_brian schreef:

Heb mijn vriend ook om zijn mening gevraagd maar die weet het ook niet zo goed..

Ik bel morgen mijn eigen dierenarts voor advies en als ze hem willen zien mogen ze thuis komen. Hij heeft een hekel aan zijn reismandje dus die stress wil ik hem nu niet aan doen.

hou er wel rekening mee dat een dierenarts een dier graag oplapt.Daar is hij namelijk dierenarts voor geworden.Mocht het iets simpels zijn dan kan oplappen natuurlijk,maar 16 is een aardige leeftijd.Vaak zijn de nieren dan niet meer optimaal functionerend.Zo klinkt het in iedergeval.
Sterkte!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 17:19

Mijn ervaring is dat ik altijd heel zeker weet wanneer het moment daar is. Van te voren denk je er wel al aan en is steeds spraken van twijfel, maar dan ineens gebeurt er iets en weet je het zeker. Dan kun je de knoop doorhakken en hoe lastig ook echt afscheid nemen, omdat je weet dat het niet anders kan en je de enige juiste beslissing maakt.

Sterkte!

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-14 18:01

geerke schreef:
tessa_brian schreef:

hou er wel rekening mee dat een dierenarts een dier graag oplapt.Daar is hij namelijk dierenarts voor geworden.Mocht het iets simpels zijn dan kan oplappen natuurlijk,maar 16 is een aardige leeftijd.Vaak zijn de nieren dan niet meer optimaal functionerend.Zo klinkt het in iedergeval.
Sterkte!

Klopt, als hij beter kan worden ga ik daar uiteraard voor. Als er geen kans is op genezing dan moet ik eerlijk zijn naar hem toe en hem laten gaan voor dat hij pijn gaat lijden..

Iedereen bedankt voor de reacties!

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-14 18:02

Nieren heb ik ook al aan gedacht inderdaad...

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 18:03

Je geeft zelf al aan diep van binnen weet ik het al, ik denk dat dat ook het beste is. Vaak willen ze nog gaan oplappen, moeilijk hoor voor je. Het niet meer kunnen wassen dan heb ik vaak zo iets van het is mooi geweest
Laatst bijgewerkt door marleen_usar op 02-11-14 18:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 18:04

het is genoeg als je kat niet meer happy is, je mag hem niet in leven houden omdat je zelf niet zonder kunt, geef hem dan de rust die hij verdient heeft.
Ik weet het, het klinkt hard en het is ook makkelijker gezegd dan gedaan...
Dus beoordeel heel eerlijk of hij nog goed in zijn vel zit en of hij de kat kan zijn die hij altijd heeft willen zijn...
Sterkte!

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 18:13

Knakker schreef:
het is genoeg als je kat niet meer happy is, je mag hem niet in leven houden omdat je zelf niet zonder kunt, geef hem dan de rust die hij verdient heeft.
Dus beoordeel heel eerlijk of hij nog goed in zijn vel zit en of hij de kat kan zijn die hij altijd heeft willen zijn...
Sterkte!

als je een keer ziekjes bent ben je nooit happy..
maar om een eerste keer ziek zijn in 16 jaar (want dat is het eigenlijk wat TS meldt), waarbij lusteloosheid en eetlust verlies aan te pas komt, gelijk zeggen dat is dan het einde.. dat is een beetje te vroeg om te concluderen..

mijn kat was met 6 maanden uit echt niet happy als zakje krakende botjes hoor (drie breuken.. twee links en 1 rechts achter).. echter dit kon met enkele weken rust opgelost worden, door haar karakter werd dat slechts 1 week opgehokte rust en daarna weer los door de kamer lopend op aanraden van de DA (ze brak alles af omdat ze opgesloten was, wat minder bevorderlijk was).. Buiten de eerste week heeft ze er verder eigenlijk geen pijn aan gehad en na 6 weken was er niets meer te zien.. helaas mocht ze die eerste week geen pijnstillers, omdat ze anders 'aan de wandel' kon gaan, haar pijn moest haar grenzen aangeven.. alleen lichte pijnmedicatie..

blij dat ik niet uitgegaan ben van 'niet happy, dus in laten slapen'.. want inmiddels is ze 18 en in blakende gezondheid.

ik snap wel wat je bedoelt hoor, waarschijnlijk 'niet happy en uitzichtloos'. dan sluit ik mij erbij aan, ben zeker iemand die snel zegt 'laat maar gaan' en niet teveel aan sleutelen.. maar op basis van de info in de openingspost vind ik het zowaar veel te snel.

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-14 18:20

Knakker schreef:
Sterkte!

Dat is het moeilijke.. Hij is duidelijk niet zichzelf maar ongelukkig is hij ook niet.

Verder is dit niet de eerste keer dat hij ziek is. Het is altijd een zorgenkindje geweest. Keer op keer niesziekte, voedselallergie, oormijt, zonne allergie..

Maar dit keer is het anders maar kan het niet echt plaatsen.

Voor de duidelijkheid zal ik zonder diagnose ook geen keuze maken. Ik hoop hem nog veel langer bij me te kunnen houden. Maar als hij echt op blijkt te zijn moet ik eerlijk zijn.. Hoe moeilijk ook.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 18:46

ik wens je veel sterkte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 18:53

Mijn ervaring is trouwens helemaal niet dat een dierenarts perse nog voor oplappen kiest. Bel de dierenarts, leg je probleem voor en vraag of ze tijdens het consult eerlijk willen zijn. Dierenartsen gaan echt niet koste van het kost dieren op lappen als dat eigenlijk niet meer te redden valt. Ze denken heus niet alleen aan hun eigen beurs.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 19:14

Judith_ schreef:
Mijn ervaring is trouwens helemaal niet dat een dierenarts perse nog voor oplappen kiest. Bel de dierenarts, leg je probleem voor en vraag of ze tijdens het consult eerlijk willen zijn. Dierenartsen gaan echt niet koste van het kost dieren op lappen als dat eigenlijk niet meer te redden valt. Ze denken heus niet alleen aan hun eigen beurs.

niet allemaal nee....

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-14 19:48

Snap wat jullie bedoelen :j. Maar denk wel dat mijn dierenarts gewoon eerlijk is. Morgen bellen en kijken wat ze er van zegt.

Hij heeft net redelijk goed gegeten. Daarna kwam er slijm uit zijn bekje, heel vreemd. Stopte na een paar minuten ook weer.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 19:49

Hoe is de staat van het gebit?

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-14 19:55

Hij mist heel wat tandjes, al jaren maar de tanden die hij nog heeft zijn goed. Tandvlees is ook mooi roze.

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-14 16:13

Hij knapt op gelukkig! Zondag avond ging hij opeens naar buiten en een uur later kreeg ik een berichtje van de ex vrouw van mijn vader. Dat hij
Daar aan was komen lopen. ( hij was vroeger van haar). Vreemd want hij is al in geen tijden meer terug gelopen. Maandag ochtend kwam hij
Weer thuis en sinds dien eet hij weer goed, komt weer schooien en is weer actiever.

Zichzelf wassen heeft hij nog niet gedaan en hij is na dat hij terug thuis kwam ook niet meer buiten geweest maar verder is hij weer helemaal zichzelf :).