Eindelijk... Ik mag een kitten!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ruby1995

Eindelijk... Ik mag een kitten!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-14 20:38

Hoihoi,

Ik mag eindelijk een kitten!

Ik wilde al heel lang een kitten maar mijn vader hield het altijd een beetje tegen, maar nu mag het dus eindelijk en ik ben echt super blij!

Maar wat ik heb ik precies nodig? Ongeveer weet ik wel maar ik zal vast wel iets vergeten!
Vroeger hebben wij wel een kat gehad maar dit is best lang geleden.

En wat is nog meer belangrijk om te weten?

Groetjes Ruby

KellyDV

Re: Eindelijk... Ik mag een kitten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 20:41

Kattenbak, voer en waterbakje, mandje, krabpaal, speeltjes. :)
Hebben jullie een maatje? Want dan zou ik zeggen, nog een kitten :+

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 20:48

Kattenbak, voerbakje, bakje voor water, speeltjes, voer, evt kittenmelk mocht hij/zij nog niet volledig op vaste voeding kunnen.

Verder hebben de meeste kittens wel baat bij een maatje, of anders kan je er best voor zorgen dat jij of één van je ouders bijna constant thuis is. Voor het zoeken naar een kitten kan je best de asielen of zwerfkattenprojecten contacteren. Zij hebben vaak kittens binnen, maar deze staan niet online omdat ze in opvanggezinnen verblijven. Vaak worden ze gratis geholpen.

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-14 20:56

Mijn moeder is vaak thuis en anders wel een van mijn zusjes of ik.

Het liefste wil ik een raskat, niet zon dure van 600 euro maar ik had ook goedkopere gezien, nu vind ik wel dat een kat naar buiten moet kunnen, maar ik wil dan wel een halsbandje met zon los klik systeem..

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 21:01

Waarom wil je persé een raskat? :-)

Als je je kat graag buiten wil is dat namelijk niet zo'n goed idee. Als je hoort hoeveel raskatten er van straat of uit tuinen worden geplukt... Bovendien zitten er tig katjes in asielen die op een leuke thuis wachten. En het is natuurlijk een stuk dankbaarder :j

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-14 21:05

Hier zitten gewoon raskatten in de straat en nog nooit een gejat.

Maar het is niet perse dat ik dit wil, maar vind het gewoon mooier. Ik kan wel contact opnemen met het asiel.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 21:05

Joh als zij dat graag wil.. ik wilde nooit een raskat maar toch een genomen.

Denk aan waterbakken, kattenbak, speeltje, krabpaal etc.
Laatst bijgewerkt door Roosch op 31-10-14 21:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 21:06

Nog n kitten. Ik vind persoonlijk dat n kitten niet alleen hoort te zitten, zelfs niet al ben je de hele dag thuis. Jullie zijn geen katten :)

Als n raskat goedkoop is, is er wat mis :)

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 21:08

Neem er twee, is veel beter voor de katten en voorkomt gedragsproblemen.
Een halsband is gevaarlijk. Als je katje erachter blijft hangen en hij hangt zich op gaat hij dood.
Ik ben al heel zuinig op mijn huis-tuin-en keuken katten, waarvan de een met een hartafwijking en de ander met maar een oog, laat staan dat ik een raskat los zou laten lopen.
Bij goedkope raskatten zit er trouwens vaak een addertje onder het gras. Nooit ergens anders kopen dan bij een betrouwbare fokker.
Voor mij altijd weer een lief zwervertje.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 21:09

Is jullie keuze uiteraard :-)

Wij hebben zelf 2 kittens van een zwerfkattenproject. Echt topbeesten met een gouden karakter. Kosten? Niets. Want ze werden volledig gratis geholpen en de adoptiekosten waren met vrije bijdrage.

Als je wel echt een raskat wilt, kan je best via de rasvereniging een lijst van erkende fokkers aanvragen. Tegenwoorig zijn er veel broodfokkers aan het werk... Zeker als je aangeeft ééntje goedkoper te hebben gevonden komen er bij mij persoonlijk al vraagtekens.

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-14 21:10

Het is een kruising raskat overigens, dus zonder stamboom enz. Maar wel met lange haren.

En twee gebeurt hier niet, mag al blij zijn dat ik er een mag.

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 21:15

billionache schreef:
Waarom wil je persé een raskat? :-)

Als je je kat graag buiten wil is dat namelijk niet zo'n goed idee. Als je hoort hoeveel raskatten er van straat of uit tuinen worden geplukt... Bovendien zitten er tig katjes in asielen die op een leuke thuis wachten. En het is natuurlijk een stuk dankbaarder :j

Dat is hier inderdaad ook zo, onze raskat zit in een buiten kooi in de tuin :)
Er zijn ook hele knappe "non" raskatten. Bijvoorbeeld deze, die op Snowshoe kat lijkt :)
https://www.facebook.com/Miauwzwerfkatt ... 5769642698

Maar blijf er inderdaad ook bij dat een maatje belangrijk is, want als je een kitten neemt duurt het nog wel even voor dat deze naar buiten kan.

Ik zie dat je hamsters en cavia's hebt?
Laatst bijgewerkt door KellyDV op 31-10-14 21:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 21:18

Ook ik zou lekker voor een kat in het asiel kiezen, omdat deze beestjes echt hun thuis nodig hebben. Die raskatten van fokkers komen toch altijd wel ergens terecht. Ik vind een kat uit het asiel een stuk dankbaarder. En wat boeit het nou helemaal hoe een kat eruit ziet? Ik zou eerder voor karakter kiezen.

Maar goed, is jouw keuze natuurlijk.

Halsband zou ik niet voor gaan, hoe goed die dingen bij druk ook los of af zouden moeten gaan, ik persoonlijk waag het er niet op. Zie ook het nut van een halsbandje niet in, behalve dan dat ze zichzelf lelijk pijn kunnen doen of kunnen blijven hangen en stikken.

Denk ook aan vaccinaties en chippen. Kattenbak, krabpaal, juist en voldoende voedsel, eventueel speciale kittenmelk mocht dit nodig zijn. Kittens hebben ook opvoeding nodig en het kan best zijn dat ze in het begin ongelukjes hebben (overal in het huis urine vinden oid) en dingen als gordijnen en draadjes leuk vinden om mee te spelen, dus dat er best dingen stuk kunnen gaan of beschadigt worden.

Persoonlijk vind ik het erg sneu om een kitten alleen te nemen. Het zijn wel 'kinderen' die met leeftijdsgenootjes moeten kunnen spelen.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 21:18

Het is toch niet de vraag of ze voor een raskat moet gaan of niet?

Ik vind het hartstikke leuk dat je er een mag, TS. :)

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 21:20

Roosch schreef:
Het is toch niet de vraag of ze voor een raskat moet gaan of niet?

Ik vind het hartstikke leuk dat je er een mag, TS. :)

TS vraagt om dingen die belangrijk zijn om te weten, en dat je beter een kat uit het asiel kunt nemen vind ik ook belangrijk om mee te geven.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 21:21

Nou dat is een mening, geen feit toch. :)

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 21:22

Het is en blijft natuurlijk jullie eigen keuze, maar misschien moet je je ouders dit verhaal van het
eenzame kitten eens laten lezen.

Regelmatig willen mensen 1 kitten adopteren. Bij Scheldekat kan dat niet tenzij men al een jonge kat in huis heeft. Bovendien als wij 4 kittens hebben en er zijn 2 mensen die ieder 2 kittens willen adopteren geven wij die 2 mensen voorrang boven 4 mensen die ieder afzonderlijk 1 kitten willen adopteren. Met een broertje of zusje klikt het namelijk altijd en met een vreemd katje is het afwachten. Regelmatig krijgen wij email of telefoon van mensen die een jaar eerder ergens 1 kitten hebben gehaald en nu met een onhandelbare poes of kater zitten.
Het onderstaande verhaal van het dierenasiel Amsterdam beschrijft dit nog eens heel duidelijk:

"Kater Pippia was een hele lieve kitten die echter na een tijdje een probleem begon te ontwikkelen: hij begon de eigenaresse, een vriendelijke oudere dame, aan te vallen. Toen hij groter werd, werd ook het probleem groter. Mevrouw werd geregeld in haar enkels gegrepen en ook kon Pippia aardig van zich afmeppen als hij geaaid werd. De dierenarts suggereerde dat Pippia zich verveelde en stelde voor een speelkameraadje aan te schaffen. Dat was voor mevrouw helaas geen haalbare kaart. Toen Pippia bijna twee jaar oud was, was de situatie echter onhoudbaar geworden.Mevrouw zat er behoorlijk mee...ze wilde Pippia herplaatsen, maar wie wil er nou een 'valse kat'? Ze was al helemaal bang dat ze Pippia daarom zou moeten laten inslapen. Ze was erg opgelucht toen ze hoorde dat wij Pippia wel wilden herplaatsen.
Pippia kwam in het asiel terecht en wij stelden vast dat verveling inderdaad het probleem was. Pippia kon zijn energie niet kwijt en had daardoor zogenaamde spelagressie ontwikkeld. Wij zijn op zoek gegaan naar het ideale maatje voor Pippia en die hebben we gevonden! Pippia woont nu bij een nieuw baasje samen met een soortgenootje en is weer helemaal happy! Ze spelen samen, ze slapen samen, het zijn de beste vrienden. En agressie? Nooit meer iets van gemerkt."

Spelagressie komt best vaak voor bij jonge katten, vooral als ze de enige kat in huis zijn en niet naar buiten kunnen. Een stille flat is voor een jonge kat vaak heel erg saai. Jonge katten hebben echt behoefte aan jagen en spel. Geef een jonge kat daarom een maatje zodat hij zijn natuurlijk gedrag kan uitoefenen. Zo wordt spelagressie voorkomen en blijven zowel de kat als de eigenaar happy!

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 21:26

Roosch schreef:
Nou dat is een mening, geen feit toch. :)

Dat het een mening is betekend toch niet dat IK het niet belangrijk vind om te vertellen?

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-14 21:27

Ik vind dit weer typisch bokt altijd negatief.

Ik ben gewoon blij dat ik er een eindelijk mag sinds 6 jaar.

Verder neem ik een kat die naar buiten mag waar dus soortgenoten zijn, in het begin is die alleen bij ons, maar dat is tijdelijk. Ik wil echt het beste hoor, ik probeer altijd het beste te doen voor mijn dieren.

Prima dat jullie het vermelden uit het asiel en heb hier ook al aangedacht hoor.

Ik heb inderdaad een hamster en cavia's.

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 21:28

Emma, bedankt voor het quoten van het stukje tekst rondom onze Pippia.. Ik kan het als iemand die deze kan in real heeft mee gemaakt alleen maar bevestigen..

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 21:29

Ik ben niet negatief, en ik heb ook nog geen andere negatieve reactie gezien, ik zeg wat ik denk dat belangrijk is om te weten wat is waar jij om hebt gevraagd in de OP.

Ik kan toch ook niet ruiken waar je wel en niet aan hebt gedacht?

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 21:42

Ik denk niet dat het uitmaakt wat er geschreven wordt. TS lijkt alle opmerkingen die niet in haar straatje passen als negatief te ervaren en weet het toch allemaal beter.
Maar goed, als ze denkt dat ze het beter weet dan vele kattengedragsdeskundigen...vind het alleen zielig voor het katje.
Ik trek me terug uit dit topic.

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-14 21:56

Emma_s_girl schreef:
Ik denk niet dat het uitmaakt wat er geschreven wordt. TS lijkt alle opmerkingen die niet in haar straatje passen als negatief te ervaren en weet het toch allemaal beter.
Maar goed, als ze denkt dat ze het beter weet dan vele kattengedragsdeskundigen...vind het alleen zielig voor het katje.
Ik trek me terug uit dit topic.

Nou zeg! Wat een rare reactie!

Ik wijs niet alles af, en ik weet niet alles beter... Pffffff :7

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 22:04

Toch nu een paar mensen je hetzelfde duidelijk hebben proberen te maken (en niet zonder reden) sla je dit allemaal af en bedenk je alternatieven.

On-topic heb ik hier niet zo veel meer over te zeggen. Zie maar wat je doet.

YvonRondo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 22:08

Leuk topic weer...

TS, erg leuk dat je een kat mag! Ik denk dat het aan de kat zelf ligt hoe erg hij gesteld is op een kameraadje. We hebben zelf jarenlang maar 1 kat gehad en dat was geen probleem. Maar ja, dat kun je natuurlijk niet van te voren inschatten...