Egeltje ''gered''!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

HeartOfHorse

Egeltje ''gered''!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-14 16:30

Hoi!

Gisteravond was ik met de hond aan het lopen, we waren bijna thuis, en op een gegeven moment zien hond en ik iets zitten. Op de vlonder voor een huis zat 'iets'.

Afbeelding

'Iets' bleek een egeltje! Meet Hannes :D

Afbeelding

Hannes woont bij ons in het park, en is om één of andere vage reden op de vlonder gaan zitten. In eerste instantie dacht ik dat hij dood was, maar hij bleek gewoon te leven.
Ik wist eigenlijk niet zo goed wat ik ermee aan moest, maar aangezien hij vlakbij een, weliswaar niet heel drukke, weg zat, kon ik het niet over m'n hart verkrijgen om door te lopen.

Dus dan kom je tot de conclusie: ik ga dit beestje weer veilig in het struikgewas zetten. Hoe ik dat ga doen is alleen de vraag.
Bijten ze? Hebben ze ziektes of vlooien? Ik had echt geen idee, maar om het beestje stress te besparen en een comfortabele reis te bezorgen besloot ik om hem te vervoeren in de capuchon van mijn jas :o
Hond op een gepaste afstand gehouden, die vond het natuurlijk geweldig, en hup, Hannes heel voorzichtig in mijn capuchon getild om hem verderop in het park weer uit te zetten.

Hannes in de capuchon :j

Afbeelding

:+

Afbeelding

Volgens mij vond ie het wel best :D

Afbeelding

En toen heb ik hem weer uitgezet. Vond ik best jammer, stiekem had ik Hannes best mee naar huis willen nemen :o.

Mooi beschut plekje in de struiken gezocht.

Afbeelding

Dag Hannes! :evaw:

Afbeelding

Ik weet nog steeds niet waarom hij voor de deur is gaan zitten, dacht dat egeltjes altijd erg schuw waren, maar blijkbaar niet dus...

Dus weer wat geleerd, dit keer hoe ik een egel weer veilig thuis kan brengen :+.

Ik weet niet of hij ziek was. Toen ik hem de eerste keer optilde/aanraakte maakte hij een bolletje van zichzelf, de keren daarna niet. Hij was ook gewoon warm. Ik heb geen verstand van egels, maar het leek mij het beste om hem gewoon weer terug in het park te zetten.
Ik zal straks nog even kijken of hij weg is, maar ik denk dat dat wel het geval is.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Egeltje ''gered''!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 16:31

De volgende keer lekker laten zitten en met rust laten. Hij is daar ook gekomen en kan zijn weg echt wel zelf vinden. Vanaf de foto's ziet hij er ook gewoon gezond uit.
Je capuchon zou ik maar flink wassen. Hopelijk heb je hem niet met blote handen aangeraakt. Ze hebben nogal eens parasieten.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 16:34

Inderdaad; ik wilde ook vragen of je hem niet met je blote handen hebt aangeraakt en om je capuchon goed te wassen (ik hoor inderdaad ook vaak dat egeltjes vaak teken en andere parasieten hebben).

Verder heb je denk ik wel goed gehandeld; die redt zichzelf wel, maar nu issie gisternacht ten minste niet onder 'n auto gekomen...
Laatst bijgewerkt door mairead op 31-10-14 16:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Athena1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 16:34

Ik snap het hoor, met die drukke weg. Op het plekje in het park zal hij het vast ook goed doen.
T is wel een schatje :)

HeartOfHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-14 16:35

Cayenne schreef:
De volgende keer lekker laten zitten en met rust laten. Hij is daar ook gekomen en kan zijn weg echt wel zelf vinden. Vanaf de foto's ziet hij er ook gewoon gezond uit.
Je capuchon zou ik maar flink wassen. Hopelijk heb je hem niet met blote handen aangeraakt. Ze hebben nogal eens parasieten.

Ja, is al gebeurd. Niet met blote handen nee, leek me ook niet zo verstandig.
Aangezien hij vlakbij de weg zat leek het me veiliger om hem weer terug te zetten, ivm overreden worden. Dankjewel voor de tips!

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 16:36

Ah, wat ontzettend lief van je! Was inderdaad je handen even en je jas zou ik ook door de wasmachine halen.

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 16:39

Ik heb ook een keertje een egeltje 'gered'. Deze stond midden in het ligt van een lantarenpaal. Niet aan een drukke weg, maar wel midden in de winter, wanneer ze eigenlijk een winterslaap moeten doen. De egel was daar waarschijnlijk uit gewekt, omdat iemand in de winter zijn hele tuin met bomen en alles ging verbouwen... :'( Niet heel handig. Dat egeltje heb ik ook met handschoenen mee naar huis genomen, en heeft de hele winter bij ons overbrugt.

Of je er goed aan hebt gedaan hem in het park te zetten, dat denk ik wel.
Anders was meneer Hannes misschien overleden, en ze kunnen er echt wel tegen dat ze worden verplaatst, zo bleek ook met onze egel, dus mensen, doe alsjeblieft niet zo panisch :P

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 16:44

Yasmijntje schreef:
Anders was meneer Hannes misschien overleden, en ze kunnen er echt wel tegen dat ze worden verplaatst, zo bleek ook met onze egel, dus mensen, doe alsjeblieft niet zo panisch :P

Wie doet er hier panisch? :?
Een egel heeft een eigen territorium. Het is daarom alles behalve handig om hem te verplaatsen. Grote kans dat hij dan in een territorium van een andere egel terecht komt en moet gaan zwerven (of vechten).

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 16:45

Pfieuw, ik was al bang dat je m mee naar huis genomen had haha, wij zijn van huis uit een tijdje noodopvang rspca geweest, en hoe vaak wij wel niet gezonde egels binnen kregen :')
maargoed, ik vind dat je t netjes gedaan hebt hoor! :j hij is daar ook zelf gekomen dus de weg terug was wss ook wel gelukt, maar de kans dat hannes onder een auto loopt is nu wel kleiner :) verstandig Om hem niet met je handen op Te pakken, ze hebben vaak flink wat vlooien, teken, en ander ongedierte bij zich, en als ze je bijten kan je meteen naar de emergency :j even goed de capuchon wassen, en Dan is t helemaal top!

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 16:47

Cayenne schreef:
Yasmijntje schreef:

Een egel heeft een eigen territorium. Het is daarom alles behalve handig om hem te verplaatsen. Grote kans dat hij dan in een territorium van een andere egel terecht komt en moet gaan zwerven (of vechten).

Mensen reageren meteen met 'oh nee! Niet doen gevaarlijk pas op nee!' Tenminste zo gaat dat vaak op bokt.
Verder, ik denk niet dat een egel daar woont waar ze hem heeft aangetroffen en een drukke weg in de buurt is gewoon onveilig.
Maargoed.

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 16:48

Cayenne schreef:
Yasmijntje schreef:

Daar heb je wel gelijk in, maar het territorium van een egel is vaak niet zo Groot, en ze passen zich redelijk makkelijk aan aan een nieuwe omgeving, rond deze tijd van het jaar gaan toch al veel egeltjes zwerven Om een goede winterplaats Te vinden, dus opzich kan het niet zo heel veel kwaad :)

Bay

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 16:51

Ah Hannes, wat schattig!

Ik heb 7 jaar voor Stichting Egelbescherming Nederland gewerkt als medische verzorgster dus ik kan je denk ik wel wat professioneel advies geven mbt tot egels :)

Ten eerste, dat egels vaak parasieten hebben is een mythe. Ze kunnen vlooien hebben en ze kunnen wormen hebben. Maar dit komt vooral voor bij egels die zwak/ziek zijn. Een aantal tekens hebben de meeste egels overigens wel (net zoals honden en katten die door de struiken rennen). Een egel kun je dus prima aanraken met je blote handen (mits je de stekels niet erg vindt :D ), zolang je je handen daarna netjes wast. Je capuchon zou ik inderdaad voor de zekerheid even wassen.

Ten tweede, de egel ziet er zeker gezond uit. Het is geen kleintje dus je hoeft geen zorgen te maken dat hij de winter niet gaat redden (in tegenstelling tot de meeste dieren krijgen egels jonkies in de zomer - soms nog in september!). Waarschijnlijk was hij gewoon lekker op zoek naar voedsel. Ze zijn vaak niet heel schuw en als je kattenvoer en water (nooit melk!) buiten zet in je tuin komen er vaak egels 's avonds even een hapje doen.

Dus als je 's avonds een egel ziet wandelen, gewoon lekker zijn gang laten gaan. Hem verplaatsten kan niet zoveel kwaad, hij vindt zo weer zijn territorium terug. Maar je kan hem beter gewoon laten lopen, ook omdat als je weinig ervaring er mee hebt waarschijnlijk minder goed kan inschatten of de plek waar je hem naar toe verplaatst wel geschikt is (genoeg water, eten, schuilplaatsen, etc).
Als je Hannes of een andere egel overdag ziet dan is er goeie kans dat hij/zij ziek is! Egels met wormen hebben constant honger en gaan dus tegen de natuur in overdag ook eten zoeken . Dus als je een egel overdag ziet, altijd even bellen naar een egelopvang voor advies (bijv. http://www.egelbescherming.nl/contact/ ). Andere tekenen waar je voor kunt kijken: heeft hij een loopneus? Ligt hij slapjes? Heeft hij heel veel tekens en vlooien? Dan zou hij ziek kunnen zijn. Dat hij alleen de eerste keer in een bolletje oprolde baart geen zorgen, egels zijn vaak nieuwsgierig en niet schuw als je geen bedreiging vormt.

Maar het is wel (als voormalige egel 'activist') altijd goed om te zien dat mensen zoals jij alert zijn op de wilde dieren en de tijd nemen om te stoppen en kijken of alles goed met ze gaat. Als je hem weer in je tuin ziet 's avonds gewoon lekker van een afstand bewonderen. En het is zeker aan te raden om in het najaar wat kattenvoer en water buiten neer te zetten, dat waarderen de hongerige egels die zich klaar maken voor de winterslaap zeker! :)

Voor meer info zie http://www.egelbescherming.nl/

Edit: even een toevoeging. Egels bijten heel zelden (ik ben misschien 3x gebeten in 7 jaar) en het is zelden tot bloedens toe dus een bezoek naar de eerse hulp is overbodig. Een beet van een eekhoorn (die we ook een aantal jaar op de opvang kregen) is daarentegen wel vervelend! :D erg kleine wond maar bloedt aardig! :P

HeartOfHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-14 16:58

Bay schreef:
Ah Hannes, wat schattig!

Ik heb 7 jaar voor Stichting Egelbescherming Nederland gewerkt als medische verzorgster dus ik kan je denk ik wel wat professioneel advies geven mbt tot egels :)

Ten eerste, dat egels vaak parasieten hebben is een mythe. Ze kunnen vlooien hebben en ze kunnen wormen hebben. Maar dit komt vooral voor bij egels die zwak/ziek zijn. Een aantal tekens hebben de meeste egels overigens wel (net zoals honden en katten die door de struiken rennen). Een egel kun je dus prima aanraken met je blote handen (mits je de stekels niet erg vindt :D ), zolang je je handen daarna netjes wast. Je capuchon zou ik inderdaad voor de zekerheid even wassen.

Ten tweede, de egel ziet er zeker gezond uit. Het is geen kleintje dus je hoeft geen zorgen te maken dat hij de winter niet gaat redden (in tegenstelling tot de meeste dieren krijgen egels jonkies in de zomer - soms nog in september!). Waarschijnlijk was hij gewoon lekker op zoek naar voedsel. Ze zijn vaak niet heel schuw en als je kattenvoer en water (nooit melk!) buiten zet in je tuin komen er vaak egels 's avonds even een hapje doen.

Dus als je 's avonds een egel ziet wandelen, gewoon lekker zijn gang laten gaan. Hem verplaatsten kan niet zoveel kwaad, hij vindt zo weer zijn territorium terug. Maar je kan hem beter gewoon laten lopen, ook omdat als je weinig ervaring er mee hebt waarschijnlijk minder goed kan inschatten of de plek waar je hem naar toen verplaatst wel geschikt is (genoeg water, ete, schuilplaatsen, etc).
Als je Hannes of een andere egel overdag ziet dan is er goeie kans dat hij/zij ziek is! Egels met wormen hebben constant honger en gaan dus tegen de natuur in overdag ook eten zoeken . Dus als je een egel overdag ziet, altijd even bellen naar een egelopvang voor advies (bijv. http://www.egelbescherming.nl/contact/ ). Andere tekenen waar je voor kunt kijken: heeft hij een loopneus? Ligt hij slapjes? Heeft hij heel veel tekens en vlooien? Dan zou hij ziek kunnen zijn. Dat hij alleen de eerste keer in een bolletje oprolde baart geen zorgen, egels zijn vaak nieuwsgierig en niet schuw als je geen bedreiging vormt.

Maar het is wel (als voormalige egel 'activist') altijd goed om te zien dat mensen zoals jij alert zijn op de wilde dieren en de tijd nemen om te stoppen en kijken of alles goed met ze gaat. Als je hem weer in je tuin ziet 's avonds gewoon lekker van een afstand bewonderen. En het is zeker aan te raden om in het najaar wat kattenvoer en water buiten neer te zetten, dat waarderen de hongerige egels die zich klaar maken voor de winterslaap zeker! :)

Voor meer info zie http://www.egelbescherming.nl/

Dankjewel voor je tips en advies, daar heb ik wat aan! :) Fijn dat hij in elk geval gezond is, daar maakte ik me een beetje zorgen om haha. Volgende keer zal ik hem dan gewoon lekker met rust laten.
Capuchon zit al in de was, handen daarna ook gewassen dus dat is goed gekomen. :)

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 17:02

Nou bay, ik ben zeer zelden een egel zonder vlooien tegen gekomen hoor, ook de kerngezonde :j ik vind de miazes en de eieren daarvan toch ook vrij belangrijk Om even Te vermelden, dat hebben ze nog welleens, en als je er eentje oppakt met een open buik door de miazes kunnen ze toch wel flink happen hoor :j daarbij is de kans dat ze bijten bij mensen die niet weten waar ze mee bezig zijn nog eens heel groter, omdat een egel altijd eerst zal proberen op Te rollen of Te vluchten, maar een egel die hier de kans niet toe heeft zal toch zeker wel tot aanval overgaan, en die beten zijn niet mis!
naast kattenvoer en water, smullen egels trouwens ook ontzettend van gedroogde meelwormen (of ongedroogde, maar die bederven sneller) die je gewoon bij de dierenwinkel kan kopen :j

Bay

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 17:07

Graag gedaan!

Ja hij ziet er goed uit! (en erg schattig natuurlijk :D )

Misschien dat de egels in Engeland anders zijn dan hier in Nederland? :D In al mijn jaren op de opvang ben ik zelden een egel tegengekomen die vlooien had. Alleen de hele zieke. Tekens waren vooral het probleem. Daar had bijna elke egel die binnenkwam last van. En ja bij een wild dier moet je er altijd op bedacht zijn dat ze kunnen bijten/aanvallen/vechten maar dat lijkt me niet meer dan goed verstand gebruiken :)

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 17:26

Bay schreef:
Graag gedaan!

Ja hij ziet er goed uit! (en erg schattig natuurlijk :D )

Misschien dat de egels in Engeland anders zijn dan hier in Nederland? :D In al mijn jaren op de opvang ben ik zelden een egel tegengekomen die vlooien had. Alleen de hele zieke. Tekens waren vooral het probleem. Daar had bijna elke egel die binnenkwam last van. En ja bij een wild dier moet je er altijd op bedacht zijn dat ze kunnen bijten/aanvallen/vechten maar dat lijkt me niet meer dan goed verstand gebruiken :)

ohja dat zou kunnen haha :j :D zo zullen de eekhoorns hier juist weer veel minder snel bijten, omdat die hier veel Meer bij mensen in de buurt Komen :j (geld trouwens ook voor vossen haha) wel gaaf trouwens, egelopvang :D ik vind die hele kleintjes altijd zo schattig, die nog geen echte harde stekels hebben :D

Bay

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 17:43

Haha dat is wel grappig! Culturele verschillen, maar dan bij dieren! Ja zeker leuk :) Die kleintjes zijn idd enorm schattig! :D Ik heb een aantal nesten bij mij thuis gehad voordat ze naar de opvang gingen. Maar jij ook zo te horen! Ik keek altijd dat programma vroeger op tv van de rspca, zo gaaf werk :D

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 18:23

Hahaha ja, die verschillen zijn wel leuk :D wij hebben hier helaas alleen bijna geen rode eekhoorns, alleen grijze :(
wij hebben ook flink wat nestjes gehad ja, en ook 'losse' jongen, die neusjes zijn zo leuk :D
Ja ik kijk altijd naar de amerikaanse rspca, die zijn veel cooler Dan de engelse hoor :p

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 19:36

Goed gedaan zeker met zo'n drukke weg in de buurt. Hier ook egels in de tuin. Ze maken lawaai hoor. De eerste keer dacht ik dat er iemand in de struiken liep. Was het dus een scharrelende smekkende egel. Ik moet ook het tuinschuurtje regelmatig checken. Als ik die vergeet dicht te doen kruipt er een egel in en ik heb er wel eens eentje opgesloten :o Die heb ik verlost van meer dan 20 (!) teken en met wat kattenvoer en water weer op weg geholpen.
Of ze echt een eigen territorium hebben weet ik niet hoor, er scharrelen hier verschillende door de tuinen.

HeartOfHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-14 21:23

Fijn dat de meeste denken dat ik goed gehandeld heb! Wil natuurlijk ook alleen maar het beste voor 't beestje :).