kater doet flemen, word poes krols ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Isaboy

kater doet flemen, word poes krols ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-14 13:54

Hallo,

Wij hebben twee katten die mei zijn geboren,
Het zijn broer en zus

De afspraak staat al wanneer ze geholpen gaan worden
Dit is 11 november.

Echter zag ik net de kater ruiken bij zijn zus en soort van flemen
Tot 3x toe

Is dit het teken dat ze binnen kort krols gaat worden?

Broer lief zit al wel eens in de dekhouding zal wel oefenen/spelen zijn en dan halen we hem eraf,

Wij willen absoluut geen nestje en al helemaal niet van broer en zus!! En hebben al 4 katten rond lopen dus we willen echt voorkomen dat ze straks ineens drachtig is.

Tot de 11 de zullen we ze goed in de gaten houden!

Zou ze dus inderdaad binnen kort krols worden
Omdat hij zo staat te flemen en te doen ?

Anders zullen ze toch even uit elkaar moeten snachts
Want dan hebben we er geen zicht op

Alvast bedankt!

Sabini

Re: kater doet flemen, word poes krols ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 14:00

De kans bestaat dat het kwaad al is geschied. 'Oefenen/spelen' in een dekhouding doen katten niet. Dan hebben ze maar 1 doel: dekken! Goed dat je hem eraf hebt gehaald.

Ik zou ze apart houden tot de 11e. Helemaal apart. Want het is voor zowel poes als kater extra stressvol dat de poes haar eerste krolsheid ervaart.

Als de poes daadwerkelijk al is gedekt, zal tijdens de castratie de hele baarmoeder verwijderd moeten worden en wordt de gehele ingreep zwaarder en wellicht ook duurder. Vertel dit sowieso aan de dierenarts. Zij zullen dan de baarmoeder extra goed controleren op eventuele vruchten.

Nu dus: helemaal apart zetten en de dierenarts vertellen dat de poes al krols is geweest in bijzijn van de kater.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 14:03

Ga mee wat sabini zegt, de dekking zal vast al plaats gevonden hebben...

Meld dit altijd aan je dierenarts, zou nu al bellen en niet wachten tot 11 november. Want een krolse poes weghouden van een dekklare kater, (word die ook geholpen?) is bijna niet te doen... hormonen spelen zo erg op dat ze wel een kiertje of iets vinden.

Zou even de dierenarts meteen bellen en overleggen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 14:08

Sabini schreef:
Als de poes daadwerkelijk al is gedekt, zal tijdens de castratie de hele baarmoeder verwijderd moeten worden en wordt de gehele ingreep zwaarder en wellicht ook duurder.

Hier wordt de baarmoeder standaard eruit gehaald bij castratie. maakt de operatie echt niet "zwaarder" hoor, en er is ook geen enkele reden waarom dat duurder zou moeten zijn.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 14:09

Hier is dat ook standaard inderdaad, kosten zijn t zelfde. Ook niet op zich zwaarder. Reden is mede ivm baarmoeder problemen of kanker dat ze t helemaal eruit halen.

Plus mijn kat kwam van 1 april en is september geholpen, als t zwaarder zou zijn zouden ze dit niet zo jong al doen denk ik.

Isaboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-14 14:10

Ik heb werkelijk geen idee of ze krols is geweest of ik ze is bijna 6 maanden,

Geen gemauw gehoord niets

Het enige wat me opviel is dus het flemen van broerlief en dat hij dus soms in de dekhouding boven op haar gaat zitten+bijten in haar nek maar dan sturen we hem er gelijk af

En vandeweek zat ineens onze 1 jarige geholpen kater in de dekhouding op haar +bijten in haar nek ook die eraf gestuurd

We stonden echt te kijken van ehh je bent geholpen gelijk toen het kon dus volgens mij hoor je die behoefte s niet te hebben.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 14:11

Bij krols hoef je geen gemauw te horen hoor... Dat kan ook stil zijn.
Vooral omdat de kater al in de buurt is hoeft t mauwen en op zoek zijn naar een dekker niet gebeuren.

Laat je de kater ook helpen?

Meld even aan je dierenarts nogmaals, of heb je al gebeld? Want je hebt kans dat ze eerder moet als 11 november als je geen nestje wilt..

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 14:12

Heb je niet de mogelijkheid om de afspraak te vervroegen?

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 14:16

Kuggur schreef:
Sabini schreef:
Als de poes daadwerkelijk al is gedekt, zal tijdens de castratie de hele baarmoeder verwijderd moeten worden en wordt de gehele ingreep zwaarder en wellicht ook duurder.

Hier wordt de baarmoeder standaard eruit gehaald bij castratie. maakt de operatie echt niet "zwaarder" hoor, en er is ook geen enkele reden waarom dat duurder zou moeten zijn.
Niet echt een on-topic bericht dit.. Maar wel interessant. Heb je wel eens zo'n operatie gezien of ben je paraveterinair? Iedereen heeft andere ervaringen natuurlijk ;) Eierstokken verwijderen is een minder grote ingreep dan eierstokken én baarmoeder verwijderen. Sommige dierenartsen gebruiken in het tweede geval een grotere incisie = meer hechtdraad = meer tijd = een iets ander bedrag op de rekening van de klant. Maar elke dierenarts heeft zijn 'eigen' voorkeur bij het castreren van een poes; sommige dierenartsen halen alleen de baarmoeder eruit als deze afwijkend is, anderen doen het standaard.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 14:17

Hier betaal ik t zelfde voor beide ingrepen. ook omdat de baarmoeder verwijderen ziektes als kanker ermee verdwijnt in dat gedeelte.

Isaboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-14 14:18

Hebben ze altijd goed in de gaten gehouden en net iedere mauw die raar klonk geluisterd wie dat was maar altijd was het onze oudste geholpen poes!

De kater word de 11de ook gelijk geholpen ja de afspraak staat voor beide willen geen
Ongholpen katten in huis of ongelukken hebben,

Dacht echt dat poezen pas met 7 a8 maanden krols werden, maar wel altijd goed in de gaten gehouden !

Eerder kon helaas niet
Zal het wel erbij vermelden

Maar kan het echt al als ze pas net 6 maanden zijn ? Zowel kater als poes

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 14:20

Nou onze poes Nada was al met 4 maanden krols hoor, en niet zo'n beetje ook ;) ivm de leeftijd hebben we haar op de poezenpil gezet en 6 maanden geholpen.

De meeste dierenartsen helpen ze al met 6 maanden,die van ons altijd al dus gewoon even bellen en overleggen. Beter op tijd als te laat, wat al mogelijk is, en dat er dan nog meer gedaan moet worden om te zien of er niet al wat zit door dekkingen...

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 14:21

Isaboy schreef:
Ik heb werkelijk geen idee of ze krols is geweest of ik ze is bijna 6 maanden,

Geen gemauw gehoord niets

Het enige wat me opviel is dus het flemen van broerlief en dat hij dus soms in de dekhouding boven op haar gaat zitten+bijten in haar nek maar dan sturen we hem er gelijk af

En vandeweek zat ineens onze 1 jarige geholpen kater in de dekhouding op haar +bijten in haar nek ook die eraf gestuurd

We stonden echt te kijken van ehh je bent geholpen gelijk toen het kon dus volgens mij hoor je die behoefte s niet te hebben.
De geholpen kater is in de war omdat de jonge poes heel ander gedrag vertoond (ze is gestresst vanwege de hoeveelheid hormonen die door haar lichaam gieren tijdens deze eerste krolsheid). Misschien heeft ze zichzelf aangeboden bij de geholpen kater en wist hij zich geen raad door er maar gewoon bovenop te gaan zitten. Dit zie je wel vaker bij geholpen katers die met intacte poezen samenleven.

Feit is: ze is krols. Mauwen en rollen enzovoort zie je ook vaker bij poezen die al vaker krols zijn geweest. Een eerste krolsheid is vooral stress voor een jonge poes.

Dat de jonge broer 'fleemt' is een teken dat hij ontzettend veel nieuwe geuren aan het ontdekken is.
Laatst bijgewerkt door Sabini op 31-10-14 14:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 14:25

Isaboy schreef:
Een gemiddelde poes wordt voor het eerste krols rond de leeftijd van 6-7 maanden. De ene is er sneller bij dan de ander.
Katers worden gemiddeld rond de 8 maanden geslachtsrijp.

Ik benadruk 'gemiddeld', omdat sommige katten eerder geslachtsrijp zijn. Dit heeft te maken met de ontwikkeling van kitten naar kat (voeding, gezondheid; alles kan invloed hebben op de ontwikkeling van het lichaam en dus ook van de geslachtsdelen).

Tip: pak broerlief eens op en kijk naar zijn geslachtsdelen. Hoe zien de balletjes eruit?
Laatst bijgewerkt door Sabini op 31-10-14 14:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 14:26

Ik zou gewoonweg de dierenarts bellen, vele malen beter en je hebt zekerheid. Mogelijk dat ze beide tegelijk geholpen kunnen worden.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 14:28

Isaboy schreef:

Jep.
Ik had een poes van net niet 5 maanden en een kater van bijna 6 maanden.
Had mijzelf aangenomen om het ook allemaal goed in de gaten te houden, tot ik op een avond een schreeuw uit de bij-keuken hoor komen.
Bij de bij-keuken aangekomen zie ik een poesje rollend over de grond en een kater zijn ding aan het likken.
Tja, dat was een en een bij elkaar optellen...

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 14:29

Ik zou inderdaad ook de dierenarts bellen :j Met de vraag of de ingreep eerder kan. Beide tegelijk is wel het beste.

Isaboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-14 14:29

Ze zaten niet gekoppeld ofzo hij zat in de houding erop en wij hebben hem er gelijk afgestuurd,

Zou beetje erg balen zijn als ze gedekt zou zijn heb er zo bovenop gezeten en gekeken en gedaan,

Maar goed laat dan wel echo doen ofzo en als ze drachtig zou zijn dan alles verwijderen want

1 het is haar broertje
2 ze is nog veel te jong
3 asiel s zitten al vol
4 wij willen geen nest

Het flemen van de kater is sinds net! !
Weet niet of dat iets uitmaakt?

Katten gaan dan nu maar uit elkaar Hoe sneu ook

Kater zijn balletjes zitten er netjes zijn niet heel groot

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 14:30

Dat maakt niks uit,dan kan t allang gebeurd zijn, gewoon je dierenarts bellen, melden dat t mogelijk al gebeurd is met dekken en of ze misschien eerder kan laten helpen.

zij kunnen je als dierenarts dan vertellen wat wijsheid is en wat er gedaan moet worden...

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 14:31

Echo hoeft niet.

Vertel het aan de dierenarts en hij verwijderd de hele baarmoeder dan.

Flemen heeft niet direct iets te maken met het hele krolsheid gebeuren. Katers flemen ook bij de geur van kattenkruid en andere gekke geuren. Maak je daar dus niet te druk om ;)

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 14:34

TS: Mijn complimenten voor de redenen die je noemt om geen nestje te nemen :j Je hebt helemaal gelijk!

Maar ik zou wel even de dierenarts bellen of de ingreep eerder kan. Al die tijd apart zitten is ook niet tof voor jouw poes en katers toch?

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 14:35

Citaat:
1 het is haar broertje
2 ze is nog veel te jong
3 asiel s zitten al vol
4 wij willen geen nest

Een goede reden die ik ook vind is baarmoeder problemen zoals kanker :)
Hier zijn alle katten en poezen altijd geholpen zodra het kon.

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 14:36

Inderdaad Mioux. Hier zouden meer mensen een voorbeeld aan moeten nemen :D

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 14:38

Plus bij katers laten we ze helpen simpelweg ik wil t gespuis niet, de hormonen niet, en ook niet dat een andere poes gedekt word door mijn kater wat niet hoort gewoon.

Als ik een kitten wil of kat ga ik naar t asiel, al onze katten komen daar vandaan. Mijn konijnen komen zelfs uit de opvang :)

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 14:38

Goed dat je ze uit elkaar houdt :)

Persoonlijk snap ik ook nooit zo goed dat mensen (en dierenartsen) in NL zo lang wachten met castreren van kater en poes. Dat kan namelijk veel eerder, het is een fabeltje dat je moet wachten tot na de eerste krolsheid, of tot de katjes bijna 1 jaar zijn.

Dat is niet tegen jou bedoeld hoor, ik begrijp je heel goed en je doet het prima! Maar sommige dierenartsen zijn ook hopeloos ouderwets en 'helpen' ze niet eerder, dan is het kwaad vaak al geschied.