Kat (met nierfalen) braakt en wankelt/valt.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Resfeber

Kat (met nierfalen) braakt en wankelt/valt.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-14 12:38

Hi bokkers, :)

Bij mijn kat van 16 jaar is twee jaar geleden nierfalen gediagnosticeerd.
Zijn nieren werken nog maar voor 30% en hiervoor krijg hij tweemaal daags medicijnen en speciaal voer toegediend.

Al die tijd is het erg goed gegaan, tot twee dagen geleden. Hij eet goed, maar braakt het vervolgens allemaal uit.
Hij valt om als hij zich in zijn mand wilt omdraaien of opstaat. Ook wankelt hij iets bij het lopen. Hij lijkt de laatste tijd ook een beetje 'van de wereld', kijkt wat verdwaast om zich heen.
Moet ik hem binnen houden? Ik ben bang dat hij in deze staat aangereden wordt.

Heeft iemand iets soortgelijks mee gemaakt?

Ik zit een beetje in dubio. Naar de dierenarts of niet?
Natuurlijk wil ik het beste voor hem. Maar ik zit ook niet te wachten op een fikse dierenarts rekening. Zijn dagelijkse medicijnen kosten al klauwen vol geld.
Begrijp mij niet verkeerd, ik heb echt veel voor hem over. Maar op een gegeven moment wordt het gewoon te veel.

Wat kan ik op dit moment voor hem doen?
Laatst bijgewerkt door Resfeber op 31-10-14 12:41, in het totaal 1 keer bewerkt

sanne1992

Re: Kat (met nierfalen) braakt en wankelt/valt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 12:40

Ik zou de dierenarts in ieder geval bellen, overleg kost niks.
Mocht je wel heen gaan, dan eerst de diagnose afwachten. En van te voren vragen wat de behandeling kost en wat de verwachting is. Dan kan je dat meenemen in je besluit.

In ieder geval heel veel sterkte!

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 12:42

DA en misschien toch al gaan denken aan inslapen indien er geen positieve vooruitzichten meer zijn voor je huisdier. 30% nieren, omvallen, braken, denk niet dat je kat er nog heel veel bij kan hebben.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 12:44

Wat dacht je van: hup ermee naar de dierenarts????

Als het op een moment te veel is is het beter en humaan om het te laten hemelen, hij heeft het fijn gehad bij jou en goed verzorgd door jou en is 16 jaar en zijn nieren werken maar 30% pct. Genoeg redenen lijkt me.

Ik persoonlijk ben niet van constant volstoppen met de pijnstillers en medicijnen, tenzij het voor tijdelijk is tot het beter wordt, bij mijn eigen dieren. Het moet dierwaardig blijven en zeker pijnvrij.

Jouw lieverd wordt niet meer beter. En de medicijnen geeft ook bijwerkingen.....denk ik.

Maar respect hoor voor jou wat je ook gaat doen/ beslissen.

Sterkte ermee.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 12:46

Ik zou nu naar de dierenarts gaan en toch overwegen om dan te zeggen; het is goed zo :(:)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 12:47

Inladen en naar de dierenarts. De kans is aanwezig dat je kat zichzelf aan het vergiftigen is.
Met zijn geschiedenis en leeftijd hoef je toch geen twee keer na te denken?
Heel veel sterkte. Soms is het het beste om hem te laten gaan.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 12:49

En buiten dat de nieren nog maar 30 pct werken, is het ook een aanslag voor het lichaam en lever om de medicijnen te verwerken en bij deze proces speelt de nieren ook een grote rol.

Eens houdt het op en is het gewoon helemaal op.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 12:51

En hier wacht je twee dagen mee? Apart.......

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 12:51

Als je nu niet zelf naar de dierenarts gaat, is de kans groot dat je kat de komende dagen sowieso gaat hemelen, maar dan met een hele vervelende en pijnlijke periode daaraan vooraf :(:)
Ga zsm naar de dierenarts, bespaar je kat het lijden.

Animae

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 12:54

Het lijkt er inderdaad op, zoals Cayenne hierboven ook al aangeeft, dat je kat zichzelf aan het vergiftigen is. Heeft hij ook toevallig leverfalen? Je kat kan namelijk waarschijnlijk zijn afvalstoffen niet meer wegwerken waardoor deze zich ophopen in zijn lichaam (en zelfs hersenen). Mijn hondje had dit ook, die ging daardoor ook wankelen en was ook letterlijk een beetje van de wereld. Helaas werd het bij hem niet beter en hebben we hem laten inslapen.

Ik zou er ook zeker mee naar de dierenarts gaan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 12:55

betadine schreef:
DA en misschien toch al gaan denken aan inslapen indien er geen positieve vooruitzichten meer zijn voor je huisdier. 30% nieren, omvallen, braken, denk niet dat je kat er nog heel veel bij kan hebben.

Mee eens. Wat wil je anders doen? Wachten en hopen tot het vanzelf weer overgaat? Wat je beschrijft klinkt vrij ernstig en als iets waar hij ook echt onder lijdt. Als hij omvalt en evenwichtsproblemen heeft, zou het heel goed kunnen dat zijn hersenen zijn aangetast. Als dat zo is wordt het niet vanzelf weer beter.

Ik zou meteen bellen en voor vandaag een afspraak maken, anders heb je dikke kans dat je straks in de weekenddienst een beroep op de dierenarts moet doen omdat het niet meer gaat. En als je de medicijnen nu al duur vind zit je niet te wachten op een rekening met het weekendtarief!

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 12:57

Ik denk ook dat je t beste langs de dierenarts kan gaan... Goed nadenken wat voor het beestje het beste is. Met t verleden en alle klachten denk ik dat je het antwoord al weet...

Ik zeg altijd, als t voor t beestje t niet meer waard is te leven, moet je het laten gaan.

Dan bedoel ik dus met ziektes, pijn en dergelijke dat je het meer uitstelt kwa leven als dat t fijn blijft.

Houden van is ook loslaten, hoe lastig ook. Praat als je er bent met je dierenarts over, hoeveel t nog waard is voor de kat om door te gaan.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 12:59

Naar de DA... hoe kun je daar over twijfelen?
Dit kan een kaliumtekort zijn maar dit kan ook gewoon zijn dat ie 'op' is, beide redenen om spoedig naar de DA te gaan!

shetjeIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 13:00

Meid, ga alsjeblieft naar de dierenarts. Je kat voelt zich hondsberoerd.
Ik snap eerlijk gezegd niet goed dat je twee dagen wacht en dan raad vraagt op een forum...

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 13:01

Misschien ben ik ook een zeikerd,maar als ik al merk dat mijn kat of welk dier dan ook zich niet goed voelt was ik diezelfde dag nog gegaan... 2 dagen vind ik ook vrij lang met de combinatie van t verleden.

@TS ben je ondertussen al gegaan ?

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 13:57

Ik zeg ook naar de dierenarts en hem laten gaan.
Onze poes had acute nierfalen, we hebben nog alles aan gedaan om haar te redden. Maar haar laatste week was al duidelijk dat het genoeg was, we hebben haar verwend en de dierenarts gebeld.
Die heeft haar in huis ingeslapen bij ons op de bank, voordat ze echt ging lijden.
Haar hoofdje wou nog zo graag maar haar lichaam was op

Heel veel sterkte Ts

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-14 15:06

Voor je eigen dieren ben je soms 'blind' om het te zien. Jullie hebben inderdaad gelijk...
Ik heb net de dierenarts gebeld. Vanavond kan ik terecht en wordt hij waarschijnlijk ingeslapen.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 15:14

Heel veel sterkte ts...
Met je eigen dieren ben je vaak minder makkelijk met zo denken, al weet je diep in je zelf vast wel welk besluit het juiste is voor t dier zelf. Vaak ben je blind want je wilt zo graag dat die blijft, nog even bij je is. Maar als het niet gaat, en t is een lijdensweg dan moet je wel...

Hopelijk kan je nog even genieten van de eventuele laatste uurtjes, verwen maar lekker en lekker veel knuffelen.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 17:58

Heftig TS, heel veel sterkte.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 18:12

Niet meer aanmodderen of op laten lappen, vorig jaar had ik hetzelfde met een poes. En die heb ik op de verjaardag van mijn jongste dochter laten inslapen. Mijn dochter vroeg nog, kan het niet wachten tot morgen want ik ben jarig vandaag? Nee zei ik we gaan vandaag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 18:38

Resfeber schreef:
Voor je eigen dieren ben je soms 'blind' om het te zien. Jullie hebben inderdaad gelijk...
Ik heb net de dierenarts gebeld. Vanavond kan ik terecht en wordt hij waarschijnlijk ingeslapen.

Heel veel sterkte vanavond!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 18:58

Heel veel sterkte TS :(:)

Athena1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 18:59

Veel sterkte!

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 19:37

Sterkte TS.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 19:43

Ik denk dat inslapen inderdaad het meest humane is naar je kat toe. Ik denk er een beetje het zelfde over als Ragdollcat, maar wie weet is het iets simpels en valt het allemaal wel mee.

Heel veel sterkte. Ik heb al heel wat van die ritjes naar de DA gemaakt en ze blijven moeilijk. Wel heel sterk dat je voor het welzijn van je kat kiest, hoor.