Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

justahorse schreef:Bij ons gaan 2 van de 4 teven die loops moeten worden ook met elkaar op de vuist. Dit begint meest 3a4 weken van te voren. Maar ook had de oudste laatst baarmoederontsteking en dan is het ook meerdere malen per dag knokken.
Wij scheiden ze een uur of 7a8 van elkaar op een dag en de rest van de dag bij elkaar. Dan is het niet tot minimaal knokken.

justahorse schreef:Misschien is het wat onpraktisch maar ik kies hier liever voor dan dat ze op een gegeven moment niet meer bij elkaar kunnen. Bij de oudste waren heel de oren kapot en nu zijn ze nog kaal. En de ander krijgt witte haren van het knokken. Deze zal in de toekomst mee naar de shows moeten en daar word wit niet gewaardeerd bij een rottweiler.
Kentaro schreef:Hier helaas wel![]()
Onze vorige hond was een teef die we hadden laten helpen (na haar eerste loopsheid) Ze is daarna inderdaad een stuk feller geworden tegen andere honden.

Bucha schreef:Mag ik vragen waarom je ze liever niet wilt scheiden tijdens de loopsheid?
Hier een loopse (inmiddels gedekte) teef en twee intacte reuen, uiteraard heb ik ze tijdens de loopsheid gescheiden en alhoewel het niet praktisch is en ook minder leuk omdat ze uit elkaar zijn, merk ik wel dat er veel meer rust in de roedel is. Het is duidelijk voor ze.
De hormonen van een loopse teef zijn toch al hoteldebotel (zeker rond de tijd dat ze dekrijp zijn) en dan heerst er wat meer stress en zijn ze wat meer gespannen.
De drempel naar snauwen is dan veel lager, of ze nu dikke maatjes zijn of niet.
Mijn twee reuen, halfbroers, al 7 jaar samen zijn vier pootjes op 1 buik.. steunen elkaar door dik en dun en zouden elkaar nooit in de haren vliegen.. behalve tijdens de loopsheid..
Ze lopen hun hormonen achteraan en hierdoor is er gewoon spanning aanwezig.
Het gaat niet tot vechten hier, maar ze hebben heftige woordenwisselingen dat wel.
Je zou het eens kunnen proberen, ze te scheiden, zodat je een idee krijgt of de rust terug keert en wat je zelf prettiger vind.. Twee vechtende teven zijn ook onpraktisch en zeker niet leuk...
Zelf ben ik geen voorstander van het laten helpen zonder medische of goede redenen maar ik denk dat je hier toch wel een redelijke goede reden hebt om te laten helpen..
Succes, ik hoop dat je eruit komt!
Kentaro schreef:Ik weet niet precies hoe het werkt, maar mannetjes worden er over het algemeen juist wel rustiger naar elkaar van, terwijl teefjes juist niet.
Nu ligt het ook wel aan het ras! Ik heb het over een Akita, en dat zijn al niet de makkelijkste honden
)MyWishMax schreef:Ja, ervaring met vele malen feller worden en ervaring (nouja, niet persoonlijk, maar wel dichtbij) van teven die eerst tijdens loopsheid knokten en daarna elkaar naar het leven gingen staan. Die moesten gescheiden zitten, anders vermoordden ze elkaar.
Het castreren zou er dus ook voor kunnen zorgen dat je ze de rest van hun leven uit elkaar moet houden, want knokkende teven zijn levensgevaarlijk voor elkaar. Maar je weet het niet van te voren, dat is het probleem. Het zou ook kunnen dat er niks verandert, of maar 1.
manie schreef:De reden dat ik ze niet apart wil/kan houden heeft vooral te maken met de wijze waarop ik de honden in huis/erf heb in combinatie met mn werk.
Overdag mogen ze gewoon de hele beneden verdieping gebruiken/bewaken, maar het is nogal lastig één hond te 'isoleren' wanneer ik van huis ben.