Waarom je een pup niet moet overbelasten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

magda_90

Waarom je een pup niet moet overbelasten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-14 19:58

Even op dreef met het delen van informatie. O:)

Ik kwam tevens een serie interessante röntgenopnames tegen van puppy's. Daaruit is het zeer duidelijk op te maken dat je rustig aan moet doen met puppy's. Ik wilde het toch even delen omdat ik bij enkele mensen hier in de buurt toch mijn hart vasthoudt vanwege de activiteiten die ze al ondernemen. :o

Twee weken oude pup
Afbeelding

Citaat:
https://www.facebook.com/EmeraldK9Chiro ... =1&fref=nf
This is an X-ray of a puppy at 2 weeks old - just look to see how far the bones have to grow to just become proper bony joints, let alone become strong articulating joints that have correct feedback into the brain... this is why it is imperative that we don't over-exercise our puppies, and certainly not jump them or train them too hard before they are fully developed. This is different age categories for different breeds, and if the dog has had any specific problems during it's puppyhood. Please be careful at this stage so the dog's joints will last well as they age! Longevity is key!

Afbeelding

Citaat:
https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... 619&type=1
I have just stumbled across this X-ray of a 2 week old puppy with the caption “look to see how far the bones have to grow to just become proper bony joints, let alone become strong articulating joints that have correct feedback into the brain” I am a radiologist and this is complete misinformation.

The apparent gap between the long bones of the femur and the tibia is due to epiphyseal cartilage, which is not visible on an X-ray. Central ossification of the epiphyseal cartilage will occur over months and this will be visible on an X-ray. The long bones that you see in the X-ray will never “grow to ever meet each other” as you are seeing the metaphyseal portion.

To illustrate (the red arrows are pre-existing as I took this image off the internet), I have posted a very young child’s knee. Below the red arrows is the normal growth plate. Below that is a ball-like bony structure that represents the normal immature femoral epiphysis.

This knee is more advanced in age than the 2 week old puppy. On the X-ray on the left, you can now see the partially ossified epiphyses of the femur and the tibia. However, there is still a gap between the bones. You can see on the MRI image on the right, the gap is visible as unossified epiphyseal cartilage. In other words, there is a “proper” joint in a 2 week old puppy. Therefore, there are normal periarticular proprioreceptors or “correct feedback” to the brain.

To use this X-ray to espouse the dangers of over-exercise or overtraining is at best careless. Many of the joint problems people are describing may also be related to underlying dysplasia or other pre-existing abnormalities. There seem to be people on this post who are now afraid to even walk their dogs. Please use common sense. Overtraining is an issue with dogs of all ages, not just puppies.

Afbeelding

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 20:06

Ik heb het niet gelezen, maar ik gok iets met de heupen?

*Niet gelezen, want ik denk dat ik er toch niet veel ga snappen.. Ook als het in het nederlands zou staan (
(+ben moe)*

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 20:12

Heb je alles gelezen Ts? En begrepen?
Want de citaten die je plaatst spreken elkaar tegen.

ilaan

Re: Waarom je een pup niet moet overbelasten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 20:19

Waarom plaats je citaten waarvan de eerste word ontkracht in de tweede? Snap het niet helemaal.

Daarbij is dit allang bekend en adviseren onze dierenartsen die we tot nu hebben gehad om 5 minuten per leeftijd in maanden te lopen. Lijkt me dat het al wel bekend is allemaal. Dat mensen niet luisteren... tja die zul je altijd hebben.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 20:27

of balletjes blijven gooien op glad parket...daar kan geen een HD vrije bloedlijn tegen op natuurlijk.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-14 20:33

Gelezen en begrepen hoor alleen zeer onhandig neergezet wat ik hiermee wilde bereiken. :+
Snel iets typen tijdens het koken is geen goed plan O:)

Ondanks dat de auteur van de eerste tekst het kraakbeen vergeet te benoemen/verkeerd beschrijft, blijft het principe natuurlijk wel hetzelfde: voorkom overbelasting bij een pup (hond algemeen). :)

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 20:43

De schrijver van de eerste tekst vergeet niet het kraakbeen niet te benoemen.
Dit is met opzet gedaan.
Want degene zet duidelijk neer dat de botten nog naar elkaar toe moeten groeien, en dus niet volgroeid zijn.
Dit is dus niet zo.
De gewrichten zitten al aan elkaar vast.
Anders zou een pup nooit kunnen kruipen/lopen op jonge leeftijd.

Het punt is gewoon dat je een hond niet moet overbelasten. Geen enkel dier eigenlijk. Op welke leeftijd dan ook.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-14 20:47

Dat bedoelde ik met "vergeten te zeggen". Of het nu opzet is of niet.
Het is toch logisch dat daar meer moet zitten, anders wordt lopen erg lastig. :+

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 21:37

Ik kwam ze vanmorgen ook tegen, tenminste, die bovenste in een groep en de onderste vanavond door een bevriende fokster. Ik vind het heel mooi om te zien wat een pup voor ontwikkeling doormaakt qua skelet en heel bizar eigenlijk om te zien hoeveel ontwikkeling daarvan plaatsvindt op het moment dat wij onze puppen al in huis hebben. Absoluut iets om rekening mee te houden ja, maar dat wisten we natuurlijk al ;)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 21:41

Ik zag hen ook idd, en dan met eenzelfde foto van een volwassen hond ernaast. Erg interessant om te zien. Ook de heupgewrichten (of de afwezigheid daar van) viel me direct op.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 21:44

Interpreteren van roentgenfoto's is iets voor mensen die daarvoor hebben geleerd.
Het doel van het plaatsen van deze foto's ontgaat me dus even.
En omdat ik de foto's niet zelf kan analyseren, kan ik ook niet beoordelen of de tekst die erbij staat correct is of niet.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 21:44

Die zijn niet afwezig.
Anders wordt een pup een vormeloze, niet kunnen bewegen lap vlees.
Alleen is het gewricht minder zichtbaak omdat het kraakbeen veel zachter is en 'minder bot' is.
Naarmate ze ouder worden, wordt dit harder. En meer zichtbaar op foto's