Zieke kat - longontsteking?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Hevonen

Zieke kat - longontsteking?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-14 21:30

Een van onze katten is een aanloopkat, Loebas. Wij hebben hem nu 2 jaar en zijn er toevallig achtergekomen wie de oude eigenaar was. We weten daardoor dat hij nu 16 of 17 jaar oud is. Toen hij bij ons kwam was hij broodmager, zat onder het ongedierte en was heel bang en ontzettend vies. In die jaren is hij enorm opgeknapt; een schat van een (ex)kater die ons helemaal vertrouwt.

Sinds zaterdagavond merken we dat hij niet zichzelf is. Hij zeurt niet meer om eten en eet nauwelijks. Hij speelt niet meer. Hij gaat elke 5 meter liggen als hij loopt. Komt liever niet van zijn plek, behalve om iets verderop te gaan liggen. Kortom hij is veel te rustig, en ademt bijna tweemaal zo snel als de andere katten als hij slaapt. Hij is magerder geworden (hij was behoorlijk stevig, maar nu ineens niet meer). Hij laat af en toe ineens urine lopen.

We zijn vanmiddag naar de DA geweest, die alleen vond dat zijn darmen wat vreemd aanvoelden; ze kon 'ieder strengetje' voelen. Zijn temperatuur was 36 graden, veel te laag dus. Ze meende te horen dat zijn longen niet schoon waren en dacht daarom aan longontsteking. Hij heeft nu antibiotica gekregen en we gaan hem weer ontwormen (doen dat overigens geregeld).
Hij heeft tweemaal een korte zachte hoestbui gehad gisteren; zoals katten wel doen voor ze gaan overgeven, maar dat deed hij niet.
Hij likt geregeld zijn mond, zoals misselijke katten doen. De DA zei dat dat ook van onbehagen of pijn kan zijn.

Omdat ik het allemaal toch wat onbevredigend vond heb ik gevraagd om een bloedonderzoek. De uitslag volgt woensdag.

Is er iemand die dit beeld herkent?

Hevonen

Re: Zieke kat - longontsteking?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-14 17:22

INmiddels eet hij vrijwel niet meer, hij drinkt nog wel. Geen plas of ontlasting. Ligt het liefst op koude plakken en languit op zijn buik. Klinkt niet benauwd, hoest niet, piept niet. Ogen staan redelijk. Erg mager geworden. Alleen lijkt zijn buik wat dikker.

Ik ben na veel gezoek op internet vooral bang voor acute 'natte' FIP. Maar kan daar natuurlijk niets over zeggen. De uitslag van het bloedonderzoek heb ik nog niet. Komt waarschijnlijk morgen...

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 17:24

He wat vervelend... Ik hoop dat er wat uit het bloedonderzoek komt. :(:)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 17:25

Ik zou vanavond nog langs de DA gaan als hij nu ook gestopt is met eten en vooral niet afwachten wat de uitslag is. Laat ze nog maar een keer kijken.

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 17:27

Dit klinkt echt niet goed, ik zou als ik jou was de DA bellen en voor vanavond nog een afspraak maken. Dan kijken ze maar 2x. Houd goed in de gaten of hij blijft drinken, want als hij daarmee stopt is toch echt goed mis.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-14 17:28

Heb eerder vandaag alweer gebeld, zit te wachten op haar telefoontje. Ik denk dat hij pijn heeft, wil graag pijnstillers indien nodig. Ze zou terugbellen. Dan zou ik langsgaan als ze dat zinvol vindt. Ze zei vanmiddag ook dat ze hem weinig kans geeft. Vooral de ondertemperatuur en het feit dat hij zo apathisch is, vindt ze verontrustend.

joketje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 17:30

Oei dat klinkt niet zo goed... FIP moet extra aangevraagd worden, weet niet of je dierenarts dat gedaan heeft? Lijkt mij ook niet slecht om een kat die niet meer wil eten te hospitaliseren. En een echo van het buikje kan misschien wat meer duidelijkheid brengen. Heb je al eens geprobeerd met dingen aan te bieden zoals zalm/garnaaltjes etc.? Is niet gezond maar niet eten is nog veel slechter. Wat je ook kan proberen is nat eten even opwarmen in de microgolf. Hopelijk is er snel meer duidelijkheid.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-14 17:34

Heb vis voor hem gekookt. Hij wilde alleen wat van het kookvocht. Ik heb hem gourmet (paté), verdund met water aangeboden, daar likt hij dan wat van op, maar het is heel erg weinig. Ik geef steeds een klein beetje vers, maar na een paar likjes is het wel genoeg.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-14 23:25

Heb de uitslagen. Vrijwel zeker FIP helaas. Prognose: enkele dagen. Bah. Het is zo'n schat van een kat. Ik wil hem niet missen.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 23:31

He, potver! FIP is echt ellendig!!

Laat je hem morgen inslapen? Wat rot zeg!!

Sterkte! :(:)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 08:50

He verdorie, wat sneu.
Sterkte.

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 16:49

Vervelend, veel sterkte.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 16:49

Heel veel sterkte TS. Y;( Y;( Y;(

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 16:54

Hevonen schreef:
Heb de uitslagen. Vrijwel zeker FIP helaas. Prognose: enkele dagen. Bah. Het is zo'n schat van een kat. Ik wil hem niet missen.

:(:)

Sterkte TS.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 20:33

ik moest helaas ook gelijk denken aan FIP, zeker de ondertemp + liggen op koele plaatsen (koorts). Voelt zijn buik aan als een spons ? het kan ook (en) thoroxale FIP zijn waarbij er ook vocht in de longen zit.

waarom denkt jouw DA aan FIP ivm het bloedonderzoek ? verhouding eiwitten ? want dat is het enige wat een indicatie kan geven. Waren de nierwaardes ok ? Heb je primparid gekregen ?

Als de DA het afleidt aan de eiwitwaardes zal dit waarschijnlijk wel kloppen (dan heb je een goede DA) helaas heb je dan ook geen keuze; tegen FIP is niet te vechten.

heel veel sterkte

(en als je het zeker wil weten, nadat je de beslissing genome hebt. Laat dan de DA met een spuit na het inslapen vocht optrekken uit de buik of de longen, als dit geel, dradentrekkend/slijmerig is dan weet je zeker dat het FIP was- nogmaals sterkte. Klinkt misschien raar om dit als advies te geven maar Ik wil het altijd zeker weten

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 20:48

Sterkte! Ik heb ook een kat verloren aan (droge) FIP.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-14 09:49

Enkele van de opvallend afwijkende waardes uit zijn bloedbeeld. (het correcte bereik staat tussen haakjes)

Total protein 150 (59 - 87 g/l)
Albumin 13 (27 - 44 g/l)
Globulin 136 (29 - 54 g/l)

Segmented neutrophils 89 (50 - 75 %)
Lymphocytes 4 (15 - 50 %)
Monocytes 6 (0 - 4 %)

Lymphocytes (absolute) 313 (1000 - 6000 /ul)

Enjoy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 10:03

Hmmm verhoogde eiwitten, globulines en witte bloedcellen. Ik ben "slechts" dierenartsassistente, maar volgens mij kan dit ook passen bij een heftige ontsteking. Icm ondertemperatuur en slecht eten... Is er getest op pancreatitis? Voor fip bestaat er een sneltest, weet je het meteen echt zeker.

Wat ik alleen niet lees uit je verhaal: als een kat ondertemperatuur heeft, hebben ze aangeboden de kat op te nemen?

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 18:42

Enjoy_ schreef:
Hmmm verhoogde eiwitten, globulines en witte bloedcellen. Ik ben "slechts" dierenartsassistente, maar volgens mij kan dit ook passen bij een heftige ontsteking. Icm ondertemperatuur en slecht eten... Is er getest op pancreatitis? Voor fip bestaat er een sneltest, weet je het meteen echt zeker.

Wat ik alleen niet lees uit je verhaal: als een kat ondertemperatuur heeft, hebben ze aangeboden de kat op te nemen?

Voor FIP bestaat geen sneltest (voor FIV= aids dus wel, maar die is ook niet 100% sluitend), alleen zeggen de eiwitverhoudingen met redelijke zekerheid (is voor mij al gelukkig weer lang geleden en ben de formule eventjes kwijt.

gegoogled:
FIP tends not only to elevate globulin levels but it also tends to decrease albumin levels. Albumin is an important carrier protein in the blood and one’s body tends to conserve it at all costs. Albumin can be lost through glomerular disease, protein-losing enteropathy, or it can be under produced by a failing liver. All these conditions can occur with FIP. If the albumin to globulin level is less than 0.8, there is a 92% statistical chance that the cat has FIP. If the ratio is greater than 0.8, there is a 61% chance the cat does not have FIP.

bron: http://www.veterinarypartner.com/Content.plx?A=681

daarmee zien de uitslagen er dus niet goed uit ;( hoe is het nu met je kat ? :(:)

Enjoy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 22:09

Sorry in de war, klopt wat je zegt fiv fip zwanger in de war

Bluh :( arme poezel... :(:)

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-14 20:44

We hebben Loebas vanmiddag thuis laten inslapen. We hoopten dat hij vanzelf in zijn slaap zou sterven, zoals de DA verwachtte, maar dat gebeurde niet. Hij werd steeds zwakker. Hij genoot nog steeds van aaitjes en kattenmelk en die heeft hij tot op het allerlaatst ook gehad - de aaitjes dan.

We wilden voorkomen dat het allemaal niet meer okay zou zijn. Ik denk dat het moment goed was gekozen, maar het blijft heel erg naar. Onze grote, lieve, speelse, knuffelige kater is er niet meer. We zullen hem erg missen.

Hij was een zwerfkat en is maar twee jaar bij ons geweest. Dat had echt wel heel veel langer mogen zijn.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 20:55

Wat verdrietig, sterkte!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 20:56

heel veel sterkte, weet helaas hoe dat voelt.

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 21:02

Wat ontzettend naar en verdrietig, TS. Heel veel sterkte met het verwerken van het verlies.

Ik heb vandaag het nieuws gekregen dat een katje van een kennis ook FIP blijkt te hebben...

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 21:22

Heel veel sterkte met dit verlies :(:)