hoeveel kost een hamster nou precies ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

maatje987

hoeveel kost een hamster nou precies ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-14 15:28

hallo allemaal

ik ben een beetje aan het rondkijken voor een hamster maar wat ik mijn af vraag wat voor kosten ben je precies kwijt voor een hamster ?
wat zijn de maandelijkse kosten ?
wat betalen jullie meestal aan een dierenarts bezoek ?
wat voor voer en andere spulletjes gebruiken jullie ?

ik ben gewoon een beetje aan het rond kijken voor een hamster en ben al bezig voor een aparte pot voor de onverwachtse kosten en een pot voor de gewone kosten :)

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 15:59

maandelijkse kosten zijn niet zo heel hoog, voor voer en bodembedekking betaal ik rond de €10-15 per maand. Aanschafkosten van een nieuw verblijf is wel vrij prijzig, een hamster heeft een ruime kooi nodig omdat ze van nature veel bewegen (dierenwinkels willen soms anders beweren). Voor een geschikte kooi met inrichting veilig voor hamsters (huisje, toilet, nestmateriaal, radje, voerbakje, drinkflesje, plateaus met hoge rand/balustrade zodat ze er niet af donderen) ben je al snel rond de €70-80 kwijt. Voor een hamster bij een goede fokker (geen tuincentrum- of oepsnestje-hamster) ben je rond de €12 kwijt.

Dat is dus al bijna €100 aan opstartkosten; kooi + inrichting en bodembedekking, voer, hammie.
Voor een 2e hands kooi ben je ongeveer de helft kwijt, maar deze moet je wel grondig reinigen/desinfecteren ivm mogelijke ziekten.

Dierenartskosten zijn heel erg afhankelijk per dierenarts. Hier zijn de kosten rond de €20 voor een consult, maar sommige dierenartsen rekenen minder voor een klein knaagdier. afhankelijk van wat je hammie heeft komen daar nog kosten voor medicatie bij. Inslapen voor een knaagdier kost hier in de buurt uit mijn hoofd rond de €15.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 16:02

Mijn hamster had ik bij de dierenwinkel vandaan (ontwetendheid als 10 jarige)(Hij is alsnog 2,5 - 3 jaar geworden) voor €5. De kooi had ik via marktplaats voor ongeveer €15. Voer had ik ook voor de konijnen en dat was ongeveer €15. De bodembedekking was ongeveer €5 per maand.

maatje987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-14 16:02

dankjewel hier heb ik heel veel aan
ik ga sws eerst twee potjes opzetten een voor onverwachte kosten en een voor de mandelijkse kosten en dat wil ik eerst allemaal bij elkaar gaan sparen om te zorgen dat ie straks niks te kort komt

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 16:06

15 euro per maand? :+
Hoe duur kochten jullie je bodembedekking dan in?!
Een mega pak zaagsel kost 11 euro bij de Ranzijn of soortgelijke winkel, een zak voer van 10 of zelfs 20 kg misschien 10 a 15 euro?
Dat partje appel of iets eet je zelf ook, dus dat zou ik zelf niet meerekenen.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 16:06

Ik heb mijn kast omgebouwd omdat ik de kooien allemaal te klein vond.
Omdat ik een wc in de kast heb staan hoef ik niet heel vaak al het zaagsel er uit te halen, de wc maak ik gewoon eens per week schoon.
Mijn hamster "hamstert" zijn voer niet, dat eet hij gelijk op.
dus ook daar krijg ik geen rommel van.
Voor voer ben je ook niet heel veel kwijt.. hangt er natuurlijk vanaf hoe veel je in een keer koopt.
Ik koop altijd een klein zakje voor 3/4 euro geloof ik.

Verder ben ik met de 3 hamsters die ik gehad heb nooit bij de dierenarts geweest.

FennaK

Re: hoeveel kost een hamster nou precies ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 16:10

Ik heb heel toevallig vorige maand een goudhamster aangeschaft.

Ik heb een groothok via MP gekocht voor 30 euro en daar zaten al wat spullen in. Nog wat leuke speeltjes extra gekocht. Heb bodembeddekking laatst gekocht en die was 9 euro dan haal ik hem 1x pm helemaal leeg en dan gaat er zo een nieuw pak in. Voer gaat ook best wel lang mee. Opzich heb je niet veel kosten aan een hammie. Ik denk max rond de 20 euro pm als je bodembeddeking + voer tegelijk moet kopen.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 16:11

moonfish13 schreef:
Een mega pak zaagsel kost 11 euro bij de Ranzijn of soortgelijke winkel, een zak voer van 10 of zelfs 20 kg misschien 10 a 15 euro?

Ik reken het ook mee voor de nijnen

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 16:19

ik gebruik geen zaagsel maar katoenvezel, is wat duurder maar ik vind het fijn spul. Voer koop ik liever niet te grote zakken van, dan blijft het verser :) Betaal je uiteraard meer voor dan een grote zak, maar hee die hamster eet dagelijks een theelepel aan voer, voordat zo'n zak van 20kg op is zijn we een paar jaar verder :+

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 16:20

moonfish13 schreef:

Ja zaagsel.. dan noem je ook wel iets. Ik zet mijn hamster daar echt nooit meer op daar komt echt vet veel stof uit. Ik betaal voor een zak corbo 16 euro en daar kan ik een half jaar mee doen. Ik zorg voor een dikke bodem.

Aanschaf hamster 15
Terrarium. 50
Corbo. 64
Voer: 25
Extratjes. 20

In 2 jaar: 174 /2 is 87 in 2 jaar

Is 7,25 per maand zonder dierenarts kosten.

Maar ik ben eerlijk gezegd nog nooit met een hamster naar de da geweest.. niet uit gierigheid, ze waren nooit ziek terwijl ik al 16 jaar hamsters heb. Ze gingen altijd rond 2 jaar op natuurlijke wijze dood.

Wil natuurlijk niet zeggen dat het niet kan gebeuren dat je er mee naar de dierenarts moet..

Als voer geef ik altijd voer speciaal voor dwerghamsters. Als extratjes krijgt hij meelwormen (gedroogd) en zonnebloempitjes, af en toe een stukje fruit of pinda (ongezout).

Verder gebruik ik chinchilla zand op een verdieping als badje. Dat is wel een beetje een vereiste..
een groot genoeg loopwiel, ik heb zowel een wieltje als een flying soucer in het hok staan.

een kooi moet voor een dwergje minimaal 30X50 zijn en voor een syr 40x60 dacht ik.
Al zit mijn rus in een terrarium van 100x50x50.

Verder zijn wat dingetjes om te klimmen altijd leuk.

Knaagblokken zijn vaak te zout daarom gebruik ik altijd wilgenhout om zijn tandjes goed te houden.
en geen hamsterwatten gebruiken, pak dan gewoon wc papier! Ook een aanrader om door het hele hok heen te leggen dan gaan ze een mooi nestje bouwen en alles bij elkaar zoeken :j

edit:

even op mijn laptop verder getypt :+

Edit edit!:

Voor je eigen plezier: Kijk alsjeblieft bij een hobby fokker voor een leuke hamster en niet bij een dierenwinkel.
Hobbyfokkers staan vaak echt voor gezonde en tamme hamsters en geven veel beter advies als een dierenwinkel vaak doet.
Laatst bijgewerkt door Sababber op 27-10-14 16:31, in het totaal 1 keer bewerkt

maatje987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-14 16:31

dank jullie wel allemaal :D