Wat kan ik nog meer doen met mijn hond?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

noox

Wat kan ik nog meer doen met mijn hond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-14 17:47

Hallo allemaal,
Ik ben Noa en ik zoek een beetje afwisseling met mijn hond.
Training nemen in bijv agility staat op mn lijstje maar voorlopig gaat dit met school niet lukken. (En 2/3 keer per week paardrijden)
Dus, ik ben op zoek naar leuke kunstjes oid om te doen met Wolf. (Zo heet ie :D )
Wolf is een Duitse Herder van 4,5 jaar jong, hij is leergierig en pikt dingen snel op. Maar zonder snoepje heeft hij er niet erg veel zin in :+
Ik spring met hem voor de lol maar dit vind ik vrij saai aangezien hij het commando kent en om hem heel hoog te laten springen is ook niet goed, veel te slecht voor zijn heupen. Wolf kent zit, poot, high five, af, rol om, hop (springen), onder (kruipen), hoog (omhoog springen naar een snoepje) en nog een paar waar ik zo snel niet op kom. :o
Frisbee's bijt hij kapot.
Nouja ik hoop dat jullie nog leuke dingetjes weten om te doen met hem, nogmaals naar een hondenschool voor cursussen is niet wat ik bedoel maar echt iets wat je thuis (of buiten) kan doen. Het hoeven dus ook niet alleen maar kunstjes te zijn maar bijvoorbeeld zijn voer op een grappige manier even ofzo kan ook. (Ik geef hem als snoepjes kattenbrokjes (we hebben ook 3 katten) en soms zijn gewone voer)
Groetjes Noa en pootje van Wolf!

Kever

Re: Wat kan ik nog meer doen met mijn hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 17:53

Ik zou eens youtuben! Er zijn nog zoooo veel leuke dingen te bedenken.
Behendigheid kan je ook thuis al een beetje doen he! Bv paaltjes in de tuin en m daar omheen laten slalommen.

AnimalFriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 17:57

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 18:00

M_Jacky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 18:10

Je kan ook met hem gaan speuren. Meeste herders vinden dat heel leuk om te doen. Zet een spoor uit met kleine hapjes en aan het eind een tennisbal o.i.d. en laat hem dat zoeken. Afstand en moeilijkheid kan je steeds verder uitbreiden.

noox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-14 18:49

ajspruit schreef:
Ik zou eens youtuben! Er zijn nog zoooo veel leuke dingen te bedenken.
Behendigheid kan je ook thuis al een beetje doen he! Bv paaltjes in de tuin en m daar omheen laten slalommen.

Slalommen doe ik soms tijdens het uitlaten maar dit begrijpt hij niet helemaal, youtube is een goed idee dankje!

noox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-14 18:50

AnimalFriend schreef:
Misschien staan in dit topic nog trucjes die Wolf nog niet kan :)
[BB] Welke trucjes kan jou hond?

Die heb ik al bekeken maar dan staat er een lijstje en dan heb ik geen idee hoe ik dat moet leren. (En soms kan ik aan het commando ook niet echt begrijpen wat de hond dan precies doet haha)

High five wil ik ook nog gaan uitbreiden naar een soort zwaaien, dus vanaf afstand.

noox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-14 18:51

maj0 schreef:
Ga eens hersenwerken vinden ze vaak heel leuk en worden ze nog moe van ook. http://www.hersenwerkvoorhonden.nl/ hier staan wel wat leuke dingen op.

Daar wist ik niet eens van dat het bestond, dankjewel! Ik zal de site eens gaan bekijken!

noox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-14 18:52

M_Jacky schreef:
Je kan ook met hem gaan speuren. Meeste herders vinden dat heel leuk om te doen. Zet een spoor uit met kleine hapjes en aan het eind een tennisbal o.i.d. en laat hem dat zoeken. Afstand en moeilijkheid kan je steeds verder uitbreiden.

Hoe kan ik dat het beste aanpakken?
En wat is dan het doel dat je ermee wil bereiken?
Ik zal eens gaan googelen, dankje!

JLLN_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 18:59

Behendigheid kun je thuis al een groot deel van de basis oefenen. Daarnaast zouden balans oefeningen ook leuk kunnen zijn. Hier heb je enkele voorbeelden:

http://youtu.be/e-eywONmE2g
https://www.youtube.com/watch?v=CrkqUCa ... w&index=29

Daarnaast zijn er wat basis dingetjes die voor de behendigheid heel handig kunnen zijn. Zo zou je bijvoorbeeld de dop van een pringlesbuis kunnen pakken en het commando touch gaan leren. Dat hij met zijn voorpoten deze dop aan gaat raken op het commando touch (is handig voor wanneer je raakvlakken gaat leren, te zien in de tweede link)

Daarnaast kun je hem gaan leren om jouw hand te volgen. Hierin kun je een begin maken door je hand uit te steken (gewoon een vlakken hand) en wanneer je hond deze met zijn neus aanraakt krijgt hij een beloning, dit steeds op verdere afstand gaat doen zodat hij je hand gaat volgen.

Je zou ook nog het commando onder of home kunnen leren. Door met je benen wijd te gaan staan en dat de hond dan onder tussen je benen komt te staan. Dit is handig voor de startpositie. Dit wil zeggen jij gaat op de plek staan waar je wilt dat je hond gaat beginnen met je benen wijd, wanneer je dan home of onder zegt gaat de hond tussen je benen staan en dan staat hij meteen goed.

Dannnn zou je ook nog kunnen oefenen met om dingen heen lopen, dus dat je het commando "om" geeft en dat de hond dan ergens omheen loopt en weer terug naar jou komt (dit kun je met van alles doen, van stoel tot prullenbak)

Dit zijn zo maar een paar basisoefeningen die later goed van pas gaan komen wanneer je met agility gaat beginnen. Hoop dat je er wat aan hebt.

noox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-14 19:14

JLLN_ schreef:
Behendigheid kun je thuis al een groot deel van de basis oefenen. Daarnaast zouden balans oefeningen ook leuk kunnen zijn. Hier heb je enkele voorbeelden:

http://youtu.be/e-eywONmE2g
https://www.youtube.com/watch?v=CrkqUCa ... w&index=29

Daarnaast zijn er wat basis dingetjes die voor de behendigheid heel handig kunnen zijn. Zo zou je bijvoorbeeld de dop van een pringlesbuis kunnen pakken en het commando touch gaan leren. Dat hij met zijn voorpoten deze dop aan gaat raken op het commando touch (is handig voor wanneer je raakvlakken gaat leren, te zien in de tweede link)

Daarnaast kun je hem gaan leren om jouw hand te volgen. Hierin kun je een begin maken door je hand uit te steken (gewoon een vlakken hand) en wanneer je hond deze met zijn neus aanraakt krijgt hij een beloning, dit steeds op verdere afstand gaat doen zodat hij je hand gaat volgen.

Je zou ook nog het commando onder of home kunnen leren. Door met je benen wijd te gaan staan en dat de hond dan onder tussen je benen komt te staan. Dit is handig voor de startpositie. Dit wil zeggen jij gaat op de plek staan waar je wilt dat je hond gaat beginnen met je benen wijd, wanneer je dan home of onder zegt gaat de hond tussen je benen staan en dan staat hij meteen goed.

Dannnn zou je ook nog kunnen oefenen met om dingen heen lopen, dus dat je het commando "om" geeft en dat de hond dan ergens omheen loopt en weer terug naar jou komt (dit kun je met van alles doen, van stoel tot prullenbak)

Dit zijn zo maar een paar basisoefeningen die later goed van pas gaan komen wanneer je met agility gaat beginnen. Hoop dat je er wat aan hebt.

Heel erg bedankt JLLN!
Onder en home kan hij al een beetje, als ik hem roep met mijn benen wijd zeg maar gaat hij er altijd onder staan, maar dan wel met zn kont de verkeerde kant op haha. Dit ga ik dan aanleren ja :)
Om ga ik dan ook aan beginnen en touch kan hij deels ook, maar daar ben ik nog niet echt in gaan oefenen oid dus dat houd ik ook in gedachten!
Mijn gand volgt hij al, want ja daar zitten snoepjes in he! :Y) (ik geef hem trouwens altijd met de andere hand snoepjes)
De filmpjes ga ik zo kijken, ik wilde eerste even reageren :)
Nogmaals heel erg bedankt!
Edit: ik heb net de filmpjes bekeken, het eerste filmpje ziet er heel leuk uit zla ik ook gaan doen, het tweede filmpje snap ik niet echt wat ze precies doet?

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 19:41

Misschien kan je ook wat trucjes van de doggy dancing meenemen in je training? Heb hier zelf weinig ervaring mee, wel eens een keertje gezien en leek me wel leuk.

noox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-14 20:14

Doggydancing zal ik ook eens gaan opzoeken :j
Dankjewel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 20:22

Ik heb mijn Friese stabij van 9 maanden geleerd om de deur dicht te doen.. Hij vindt het een onwijs leuk spelletje en voor ons is het super praktisch :Y)
Dit is onze stabij:

En hier wordt het precies uitgelegd:

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 21:18

Wat een onwijs leuke stabij Renee! Wij hebben er ook twee

wat ook nog leuk kunstje is doodliggen en dat uit breiden met een comandonpaf ofzo iets

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 21:50

Thanks! Die van jou hebben ook lieve koppies zeg.

roooooss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 21:54

Je kan je hond iets leren zoeken. Op commando laten liggen weglopen, dan roepen zodat hij naar je toe komt. die afstand kan je steeds langer gaan verlengen. Kan die al op zijn achterpoten staan, rondje draaien.

JLLN_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 21:56

noox schreef:
Heel erg bedankt JLLN!
Onder en home kan hij al een beetje, als ik hem roep met mijn benen wijd zeg maar gaat hij er altijd onder staan, maar dan wel met zn kont de verkeerde kant op haha. Dit ga ik dan aanleren ja :)
Om ga ik dan ook aan beginnen en touch kan hij deels ook, maar daar ben ik nog niet echt in gaan oefenen oid dus dat houd ik ook in gedachten!
Mijn gand volgt hij al, want ja daar zitten snoepjes in he! :Y) (ik geef hem trouwens altijd met de andere hand snoepjes)
De filmpjes ga ik zo kijken, ik wilde eerste even reageren :)
Nogmaals heel erg bedankt!
Edit: ik heb net de filmpjes bekeken, het eerste filmpje ziet er heel leuk uit zla ik ook gaan doen, het tweede filmpje snap ik niet echt wat ze precies doet?

Het tweede filmpje zie je hem over een plank lopen (een soort van kattenloop), waarbij hij op het einde met zijn pootjes van de plank af tikt. Bij agility hebben sommige toestellen raakvlakken, dit zijn de kattenloop, de wip en de A-schutting. Een raakvlak is het vlak op de uiteindes die een andere kleur hebben.

Afbeelding
(zoals dus het witte vlak op dit plaatje)

Bovenstaande plaatje heeft ze dus min of meer in lage en kleine versie nagemaakt met een houten plank. Wat van belang is, is dat je je hond leert om op het uiteinde van die vlakken te stoppen, met de achterpoten nog op het vlak en de voorpoten er vanaf (dit is dus waarom je touch leert, als je goed kijkt op het filmpje zie je soms een doorzichtig rondje liggen waar de hond met zijn poten op tikt). De reden dat je dit aanleert is omdat veel (en vaak snelle) honden de neiging hebben om het laatste raakvlak te missen doordat ze er overheen vanaf springen. De hond moet dan dus net zo lang daar blijven staan totdat jij het commando geeft dat hij verder mag. Wat zij steeds doet is min of meer het commando touch (zij noemt het anders) te geven, de reactie die je daarop ziet is dat de hond steeds dat punt aantikt. Hoop dat ik het een beetje duidelijk uit heb kunnen leggen :')

noox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-14 23:18

Deur dicht doen ziet er ookheel leuk uit ja! Evt daarna ook open (dmv touwtje)

Bedoel je blijf? roooooss

Ooohh dan snap ik het! Dankje!
Dat is inderdaad ook iets wat ik m wil gaan leren. Dankjewel voor de duidelijke uitleg JLLN :)