'Mijn' kat uit dodingstation in Spanje.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Carr_friesje

'Mijn' kat uit dodingstation in Spanje.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-14 19:45

10 weken heb ik stage gelopen bij ACE Charity in Spanje.
Met een aantal studenten zijn wij op maandag 23-06-2014 met Fabiënne meegeweest naar het dodingstation, de afspraak was: allemaal 1 hondje uitkiezen en in totaal maximaal 10 hondjes meenemen.

Toen wij eenmaal onze hondjes uitgekozen hadden werd Fabiënne aangesproken door een medewerker van het dodingstation.. Er zaten een aantal hondjes die hij dadelijk op moest komen halen om in te slapen, wouden wij deze redden dan moesten we ze NU meepakken. Dat konden we natuurlijk niet over ons hart verkrijgen dus uiteindelijk hadden we, jawel, 18 hondjes in de wagen zitten, 18 hondjes die we konden redden.

Omdat Fabiënne wist dat mijn klasgenoot gek was van katten mochten we vlak voordat we weggingen nog even snel bij de katten"verblijven" kijken.. Maar we konden er geen redden, want op de refugio hebben we alleen maar honden, en eigenlijk helemaal geen plek voor katten. "Ja hoor, ik kom ook wel even kijken. Maar ik heb echt níks met katten, ze moeten altijd mij hebben haha!" riep ik. Al die arme katten.. Mijn klasgenoot haar oog viel gelijk op een kooi met 4 kittens en niet veel later had 1 van de andere studenten ze ook in het vizier. Met puppy ogen keken ze Fabiënne vragend aan.. "Kunnen we écht geen katten meenemen??" Na veel overleg en wikken en wegen mochten de dames er allebei eentje meenemen, maar dan zouden we ze wel elke dag zelf helemaal moeten verzorgen. Nou daar hoefden de dames natuurlijk niet lang over na te denken!
Uiteindelijk na veel overleg was het toch niet echt een optie om zulke jonge kittens in een bench op het asiel te houden, dan maar in huis!

Toen begon het bij mij te kriebelen.. Ik kan zelf geen kat in huis nemen, maar mijn moeder heeft al 2 katten... Die kan er vast nog wel eentje bij! En als ik dit verhaal over het dodingstation vertel kan ze geen nee meer zeggen, toch?! Dus langs alle kooien gelopen.. stuk voor stuk vlogen ze blazend tegen de tralies als je te dichtbij kwam.. pure angst. Arme beestjes. Maar toen kwam ik langs kooi nummer 16... en daar zat ze.. Dopje! Met een ontzettend ondeugende kop kwam ze met haar lijf tegen de tralies gedrukt, ze moest en zou geaaid worden!
En toen wist ik het, jij gaat mee! Daar zit je dan, met 5 meiden en 3 katten in één huis haha!

Afbeelding

Ik had op het dodingstation geen internetverbinding, dus eenmaal op het asiel heb ik onderstaande foto naar mijn moeder gestuurd met de tekst: Kijk mam! Dit is je nieuwe kat! :D

Afbeelding

En als ik toen wist wat ik nu weet, haha! Wat een deugniet is het. Overal waar ik ging was zij ook, en was ze me even uit het oog verloren, dan zette ze het op een mauwen tot ik mijn hoofd de hoek om stak, en dan kwam ze weer vrolijk aangerend.

Afbeelding

Eenmaal bij mijn ma thuis had ze een beetje een dipje, ze begon mijn moeder en zusje aan te vallen.
Dit deed ze in Spanje ook al bij de andere studenten. Kwam ik langslopen dan was het vrolijk miauwen, maar als 1 van de andere meiden langs kwam hadden ze 2 klauwen en een compleet kattengebit in hun enkels staan. :+

Toen ik haar de eerste keer weer op ging zoeken bij m'n ma was het eigenlijk heel grappig. M'n zusje was eigenlijk bang voor d'r, maar toen ik haar riep kwam ze luid mauwend aangerend en sprong prompt bij me op schoot <3

Hieronder nog enkele foto's van haar (in Spanje en bij m'n moeder)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Haar rescue.

Ik hoop dat jullie net zo van haar genoten hebben als ik <3

Nayomie

Re: 'Mijn' kat uit dodingstation in Spanje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 19:51

Wat zou de reden zijn geweest dat deze kat ingeslapen zou worden, als ik zo vrij mag zijn om te vragen? Want dit ziet eruit als een hele lieve en sociale kat. :)

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 19:52

Wat een Cuty <3

Was het niet onwijs moeilijk om al die dieren daar in die hokjes te zien wetende dat dat hun eindstation is ?
Heb je ook een foto van de hondjes ? :)

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-14 19:53

Omdat het een kat is... Net als de honden.

Dieren die gevonden zijn op straat hebben 10 dagen 'wachttijd' en dieren die door eigenaren afgegeven worden omdat ze er vanaf moeten worden gelijk ingeslapen. Dat is de keiharde realiteit in Spanje.

Katten worden eigenlijk altijd afgemaakt, die zijn in Spanje helemaal 'waardeloos'
:'(

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 19:56

Ah, wat fijn dat jullie Dopje hebben kunnen redden! Veel plezier gewenst met haar. :D

Muztang

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 19:57

Fijn dat jullie een aantal dieren hebben kunnen redden. Het lijkt me moeilijk dat je maar een beperkt aantal dieren uit moet kiezen om mee te nemen, het liefste zou je ze natuurlijk allemaal mee willen nemen. Hoe is je kat nu voor je moeder en zusje gaat het al beter nu?
Laatst bijgewerkt door Muztang op 25-10-14 19:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 19:57

Ik dacht altijd dat het een beetje overdreven werd met die dodingstations. Een beetje een "verkoopverhaaltje" om asielhonden een plekje te kunnen geven. Maar dat is dus niet zo.. ;(

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 19:59

Wat een schatje! Goed dat je haar gered hebt! Als ze zo aan je hangt, wat is de reden dat je zelf geen kat in huis kunt nemen maar besloten hebt dat ze bij je moeder mag/moet blijven?

Cil_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 19:59

Mooi verhaal en goede actie van jullie! Hopelijk gedraagt je kat zich straks wat minder extreem. Leuk dat je dit verhaal met bokt deelt.

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-14 20:05

Jennyxx:
Helaas wordt dat niet overdreven :( Het was ontzettend moeilijk om heel veel dieren daar achter te laten. Maar als je daar emotie of verdriet toont wordt je gelijk de deur gewezen. Dat vinden ze maar onzin

Muztang:
Het gaat nu steeds beter, ze is al een stuk liever gelukkig :D
Hoeweel ze voor mij altijd lief is gebleven. Als ik bij ma kom dan kan ik haar zo oppakken en ligt ze spinnend op schoot :')

Cassidy:
Ik heb zelf mijn hele huis vol staan met knaagdieren en vriendlief wil pertinent geen kat in huis :+

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 20:07

Bah dat ik dat weer moet lezen over dat inslapen :( maar wat heeft dit katje het goed bij jullie! Wat een heerlijk lief koppie ook. Als ik niet al 5 katten had ... zucht. Zou er zo een heel huis vol nemen :')

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 20:08

Knaagdieren zijn het probleem niet, en als er geen allergie is van vriendlief, dan zou ik hem daar gewoon mee confronteren.

Ik ken de nodige mannen die roepen dat katten niets voor ze zijn maar ineens omslaan als een blad aan een boom bij een bepaald type kat. En deze zou zomaar daarbij kunnen horen.
Ik vind het gewoon sneu voor het dier dat ze de klik met jouw heeft en jij haar dan bij je moeder en zus onderbrengen moet.

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-14 20:13

Vriendlief ga ik er niet mee confronteren. Hij wil geen katten, punt :P Hij heeft al het nodige voor mij "toegelaten" qua huisdieren. (met alle liefde hoor.)
In de OP staat ook dat ik zelf eigenlijk niks met katten heb, moet er ook niet aan denken een kat in huis met al die haren, maar dat is een hele andere discussie.

Het is vanaf de eerste minuut de bedoeling geweest dat ik haar voor mijn moeder meenam, en niet voor mezelf. Ik heb haar nog 3 weken verzorgd en elke dag eten gegeven voordat we terugvlogen, dus logisch dat ze zich dan aan mij hecht. Maar bij mijn moeder heeft ze het heel goed, anders had ik haar nooit aan hen toevertrouwd. Daarnaast zoek ik haar gewoon regelmatig op :)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 20:14

Wat een leuk ding en wat zal ze blij zijn met haar nieuwe huis.
Knap dat je er rond hebt kunnen lopen, ik zou het niet kunnen denk ik.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 20:22

Wat is het eigenlijk barbaars.. Begrijpelijk, maar barbaars.

Wat fijn dat jullie de dieren hebben kunnen redden. Er zijn er zat die niet gered kunnen worden, sommige is het misschien zelfs beter voor.

Wat een kleine hokken zitten ze in trouwens.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 20:31

Tallie1979 schreef:
Wat is het eigenlijk barbaars.. Begrijpelijk, maar barbaars.

Wat fijn dat jullie de dieren hebben kunnen redden. Er zijn er zat die niet gered kunnen worden, sommige is het misschien zelfs beter voor.

Wat een kleine hokken zitten ze in trouwens.

Tja, ik vind het ook niet prettig om te lezen maar barbaars?? Dat is de dieren laten zwerven tot ze van ellende of door een ongeval dood gaan, dan kunnen ze ze beter afmaken.

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-14 20:37

Deze dodingstations zijn barbaars...
Waar wij zijn geweest zag het er super uit, zij worden door de staat gesponsord met 50,- voor elke hond die zij afmaken waardoor ze hebben kunnen renoveren en veel personeel hebben.

Meerendeel van deze dodingstations worden de dieren echter barbaars behandeld, dieren met pijnlijke verwondingen liggen te creperen zonder medische zorg omdat ze 'toch binnen zoveel dagen afgemaakt worden'. En liggen deze dieren in erbarmelijke omstandigheden in de vervallen hokken.

Afmaken zelf gebeurt ook niet diervriendelijk. Gebruikelijk is om het dier te verdoven en daarna een fatale injectie te geven. Bij de dodingstations wordt gelijk het fatale middel ingespoten (wat erg pijnlijk is), krijgen de honden maar half van de dosis die ze nodig hebben om snel in te slapen en worden ze gelijk na deze spuit levend in de diepvries gegooid, wachtend op hun tergend langzame dood. Ook wordt er dikwijls gebruik gemaakt van gas om de honden te vergassen.

Dus helaas wel barbaars.

Hieronder een mooie maar schokkende documentaire over de honden in spanje en het werk van het asiel waar ik stage gelopen heb. Gemaakt door Fabiënne Paques, de oprichtster van het asiel.

In onderstaande link kun je de geschiedenis lezen van het asiel:
http://ace-charity.org/nl/organisatie/geschiedenis/

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 20:46

Het is trouwens wel een lief dametje! Ik denk dat ze met veel liefde echt een goed vriendinnetje zal worden! :)

spookyskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 20:47

Wat een enorm schattige kitten!
Super dat jullie een aantal dieren kunnen redden.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 20:52

Zo triest om te lezen dat dit gebeurt. Het lijkt mij ook erg moeilijk om dieren te kiezen die mee mogen.
Je moet dus ook dieren achter laten...

Maar fijn dat deze kat een kans heeft op een fijn leven. Hopelijk went hij snel.

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-14 21:00

Oh kakkies, heel stom vergeten erbij te zetten :+
Maar we zijn 11 juli teruggevlogen, inmiddels zit ze nu dus al bijna 3,5 maand bij mijn moeder en ze doet het heel goed.

Kwam dit verslagje over haar toevallig nog tegen in mijn verslag, en dacht: dit moet ik even delen haha :D

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 21:47

Ik heb de documentaire bekeken. Het is echt heel schrijnend wat sommige stations doen. Het hondje met de halve poot missend, vreselijk gewoon!

Ik hoop echt dat men in Spanje op ten duur de ogen open doet dat dit zo niet kan! En wat een geweldig mens is Fabienne!

bruceandnoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 22:32

Wat fijn weer zo'n happy end! Ze ziet er heerlijk brutaal en vol levenslust uit!

Ikzelf ben ook vrijwilliger voor een stichting in spanje die zwerfdieren opvangt.
Mijn eigen kat is ook een spanjaard, hij is daar afgegeven bij de dierenarts om ingeslapen te worden. Een beeldschone, kerngezonde siamees van nog geen jaar oud. Gelukkig is hij bij de opvang terecht gekomen waar ik contact mee had...
Ik had deze documentaire nog nooit gezien. Hartverscheurend maar hij maakt mij tegelijkertijd nog strijdbaarder!Fabienne ( topwijf trouwens!) heeft gelijk: Elk leven telt, elke hond (of kat) die gered kan worden en een gelukkige toekomst tegemoet gaat is het waard.
Ik probeer dus ook niet teveel te focussen op de ellende maar vooral op de successen die we hebben geboekt. Als ik op een wandeling die we onlangs hebben georganiseerd voor de stichting al die blije hondjes en baasjes zie dan laadt dat idd je batterijen op zoals Fabienne dat zo treffend zegt ( en dan zit ik natuurlijk niet zoals zij elke dag met haar neus bovenop de ellende)
Eigenlijk zou deze documentaire veel meer ruchtbaarheid dienen te krijgen. Ik zal hem iig delen.

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 22:45

Oh wat leuk. Ik ken de stichting (mijn werk sponsort veel goede voeding voor de honden daar) goed, en las dat ze sinds kort ook katten adopteren. (was ook op de het grote weerzien dag in Eindhoven :-)

Gelukkig dat je al terug ben, las dat ze erg veel last hadden van water..

noox

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 23:35

Wat top dat je dr hebt meegenomen!
Ik zou er geen een daar kunnen laten zitten met t idee dat 90% wordt afgemaakt.
En wat een leuk koppie heeft ze zeg wauw <3