Kat is boos!!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ChocooPrins

Kat is boos!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-14 11:29

En ik bezorgd!

Even proberen zo kort mogelijk uit te leggen.
We hebben sinds 1.5j 2 fantastische katten uit het asiel. (kater en kattin) Ze zijn geen super goede vrienden maar hebben niet echt ruzie en spelen wel vaak met elkaar of likken wel eens elkaars kop af. Maar daar houdt het op.
Ongeveer een jaar geleden was de kater ook erg boos. Maar dan was de kattin ziek geweest. Dus we dachten dat hij profiteerde van dat feit om de bovenhand te nemen. (want 1st was de kattin baas)
Nadat de kattin beter was, bleef hij boos en steeds maar voor het raam weg en weer lopen grommen mauwen. Andere kat aanvallen. Rusteloos zijn en dan uiteindelijk ook boos op hem, voornamelijk als we hem over zijn rug streelden. Dus toen naar de DA geweest. Inderdaad rugpijn. Metacam gehad. We hebben een brug in de tuin gemaakt zodat hij niet meer vanuit de tuin over de omheining moet springen, want dat was echt een huge sprong en hing dan halverwege de houten omheining om dan zich te moeten optrekken tot boven, en daar moest hij dan nog door klimop.
In begin was hij niet veel beter. De metacam afgebouwd, we waren van plan RX foto's te gaan nemen aangezien er weinig beterschap was. Als hij bijna van de metacam was ging het opeens veel beter. Dus dan niet meer naar de DA geweest.

Maar nu ongeveer een jaar later begint hij opnieuw!!
Is rusteloos, loopt heel tijd langs het raam. Als hij op de schoot ligt en ik beweeg dan geeft hij ook een geïrriteerde MAUW. Te veel strelen over zijn rug vind hij niet fijn. Valt de andere kat aan. Komt soms compleet overstuur binnen met dikke staart, wss ruzie met buurtkat, maar is dan zodanig van zijn melk dat hij opnieuw de kattin aanvalt, precies hij herkent haar niet.
Hij is laatste tijd ook langer van huis weg. Normaal gaat hij altijd weg voor een uur of 2. Nu kan hij de ganse dag weg zijn. S'avonds komt hij altijd weer thuis, aangezien ze telkens s'avonds eten krijgen.
Morgen gaat hij sowieso weer richting DA. Want dit moet echt stoppen. Het is echt een brompot weer terwijl hij anders heeeeeel zachtaardig is. Een echte knuffelkat.

Maar wat zou dit zijn. Zouden katten kunnen last hebben van het feit dat het terug donkerder wordt.
Of misschien is ter een kat uit de buurt die enkel tijdens de winter in de buurt komt (vakantiegangers...)
(We hebben overlaatst wel een onbekende kat gezien in de tuin) Maar kunnen we daar dan ook iets aan doen, dat hij niet compleet overstuur is.
Of heeft hij toch last van die rug tijdens de koudere maanden (artrose) -O-

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 11:33

Als je eens feliway op ga hangen. Misschien van slag doordat de dame toendertijd ziek was.... en dus een andere situatie was.

Ik heb er 3
2 vriendjes en een stuiterdoos.... die altijd jaloers is en ook altijd zat te likken.
Sinds ik feliway heb hangen is het over

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 11:43

Een kattin heet toch gewoon een poes? Of vind je dat een raar woord? ;)

Als je merkt dat als je aan zijn rug zit en hij reageert daarop heb je je antwoordt al. Hoe oud is de kat? Succes bij de dierenarts!

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-14 12:43

Sleeper schreef:
Een kattin heet toch gewoon een poes? Of vind je dat een raar woord? ;)

Als je merkt dat als je aan zijn rug zit en hij reageert daarop heb je je antwoordt al. Hoe oud is de kat? Succes bij de dierenarts!

Feliway is besteld inderdaad. Hoop dat dat helpt. Vorig jaar hebben we er ook 1 gehad en toen was het minimaal.

Haha! Sleeper neen vind het geen raar woord. Kattin is ook een correct woord ;) . Maar ben van Belgïe dat kan het taalverschil misschien wel verklaren.

Nu van de rug, als hij pijnstilling kreeg vorig jaar was hij nog altijd gevoelig aan zijn rug. En boos. Misschien wordt hij gewoon nu even niet graag gestreeld.
Zijn leeftijd is een raadsel. Gedraagt zich als een 2-jarige maar heeft 0 tanden over. Dus het asiel had hem 8 geschat dat zou hem nu ongeveer 9 moeten maken. Maar is echt een zotte doos, spelen en lopen. Volgens mij is hij jonger dan de kattin/poes die nu 3.5 zou moeten zijn.

ChocooPrins

Re: Kat is boos!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-14 18:06

Ja nou, vriend had kat buitengesloten deze morgen. Hij was dus niet op tijd terug om bij de dierenarts te gaan. |o
Maar we hebben wel ontstekingsremmers / pijnstilling meegekregen. Hetzelfde als vorige keer.
Gisteren had ik de feliway al. En in gebruik genomen in de avond. Hij is rustig geweest.
Maar nu loopt hij terug te mauwen en rond te lopen als een bezetene.

SAKKIA

Re: Kat is boos!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 14:18

Hij is wel gecastreerd toch?

Tja ik weet het niet, misschien dat er iets gebeurd is waardoor hij zo reageert. Die van mij gaat helemaal over de jank van de deurbel en mannen met zware schoenen aan. Waarschijnlijk een traumaatje van een inbraak in huis.
Als het niks medisch is, probeer dan de kat niet teveel te bevestigen in zijn gedrag. Dus als hij het gedrag vertoont jezelf niet ineens ook anders gaan gedragen of de kat meer aanhalen/tegen hem praten.
Maar het verhaal van de rug is wel raar, daar zou ik toch nog eens goed naar laten kijken.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-14 14:50

SAKKIA schreef:
Hij is wel gecastreerd toch?

Tja ik weet het niet, misschien dat er iets gebeurd is waardoor hij zo reageert. Die van mij gaat helemaal over de jank van de deurbel en mannen met zware schoenen aan. Waarschijnlijk een traumaatje van een inbraak in huis.
Als het niks medisch is, probeer dan de kat niet teveel te bevestigen in zijn gedrag. Dus als hij het gedrag vertoont jezelf niet ineens ook anders gaan gedragen of de kat meer aanhalen/tegen hem praten.
Maar het verhaal van de rug is wel raar, daar zou ik toch nog eens goed naar laten kijken.

Ja hoor :+
Ik denk dat het iets is met de nieuwe kat van buiten. Of ruzie met de kattenburen. Want met de feliway is het beter. En als hij loopt te stressen dan loopt hij vooral naar het raam, en weg en weer en weer terug.
Mijn vriend denkt die rug... Ik vind het meevallen. Al dat ik ook wel hem gevoeliger vind. Maar dat kan dan weer zijn omdat hij heeft zitten vechten ofzo.
Maar hij is ondertussen aan de beterhand. Soms loopt hij nog helemaal over zijn toeren. Maar komt wel heel de tijd knuffelen terug. En zit s'avond niet meer continue voor het raam te grommen en de andere kattin/poes aan te vallen.
Dus we leggen hem nu hij rustig is extra in de watten. Zodat hij het ook als positief aanvaard inderdaad.
Hij moet nu wel sowieso terug naar da DA want hij heeft zijn vaccinatie's niet gehad aangezien hij gaan wandelen was. Dus naar die rug wordt nog gekeken.

Wel 'grappig' welke dingen ze onthouden van voorgaande trauma's.
De poes is altijd van slag van andere vrouwen. Mannen geen probleem. En kleurrijke broeken :') !!

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-14 14:37

Even om te vervolledigen. De kater heeft dus artrose in zijn rug.
Waardoor hij dus pinnig loopt.
Daardoor heeft hij volgens de DA een angststoornis gecreëerd daardoor.
Redenatie als volgt: Hij kan zich niet meer makkelijk verdedigen wegens zijn beperking in zijn rug.
Dus hij zet een grote mond op.

En ik kan die redenatie volgen want de andere katten nemen hem al niet meer serieus.
Oplossing feliway in de stekker en pijnstilling geven indien nodig.
En hopelijk groeien de artrose wervels aan elkaar...