nieuwe kat in huis

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

elinesikko

nieuwe kat in huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-14 08:56

Gister ging ik een dag meelopen met de dierenarts, en 's middags zou er een kat 4 jaar worden geëuthanaseerd. Kat was 4 jaar gecastreerd en nog helemaal gezond, hij moest weg, omdat ze 3 maanden geleden er een hond bij hadden gedaan en de kat daar niet tegen kon en helemaal gestrest was.
Toen vroeg de dierenarts, jullie wonen toch op een boerderij met al katten, kan er niet eentje bij?
Ik meteen mijn moeder gesmst, en ze zei ja :). De kat zit dus nu sinds gisteravond bij ons thuis, maar hij ziet de kattenbak nu als veilige plek en ligt daar regelmatig in, maar nu doet hij z'n behoeftes nog niet :?
het zo laten, en het komt vanzelf? of wat is het beste, hij eet en drinkt al wel nu.
Graag advies, we hebben thuis katten, maar nooit zo eentje gehad die al 4 jaar oud was voor hij bij ons kwam.

Edit: kat zit alleen, eerst maar even wennen. De andere katten blijven voorlopig of in een andere ruimte of gewoon buiten.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 09:02

*\o/* Wat fantastisch dat jullie dit dier een nieuwe kans hebben gegeven!!!!!!!!!!
je weet natuurlijk helemaal niet wat het dier hiervoor allemaal meegemaakt heeft. Voor hetzelfde geld was de kattenbak inderdaad een veilige plek waar hij kon schuilen voor de hond?!?
Als hij eet en drinkt zou ik het nog even aankijken.

Amaris

Re: nieuwe kat in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 09:03

Even laten gaan.

Desnoods een kattebak leeg maken en dan dekentje/handdoek erin: wordt veilige plekje voorlopig
En een extra kattenbak in de buurt met grit.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 09:04

welke dierenarts laat een gezonde kat nou inslapen :?

maar super dat hij bij jullie mag dan

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 09:06

Heb een bak waar het dakje af kan? Laat het dakje er dan even af. De bak zal Zoals Kentaro zegt misschien de schuilplaats van hem zijn voor de hond.
Als hij eet en drinkt is het goed, dat zijn toch de eerste behoeften die die nodig heeft.
Het is voor zo'n beestje ook niet niks.
Eerst helemaal de tent uitgejaagd worden door een hond , dan naar de DA gebracht om geeuthanaseerd te worden, en vervolgens met vreemd personeel mee moeten naar een nieuw huis met nieuwe geuren.
Geef hem wat tijd.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 09:07

Deze dierenarts dus niet :D

Ojajoh schreef:
welke dierenarts laat een gezonde kat nou inslapen :?

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 09:10

Wat een geweldige actie van jullie! _/-\o_

Nog even aankijken. Mijn eerste kat was 3 jaar oud toen ze van de boerderij bij mij kwam. At en dronk vanaf de eerste dag prima. Ze kende de kattenbak wel, maar was op de boerderij zo gewend haar behoefte buiten te doen, dat ze alles 3 dagen (!!) heeft opgehouden. Toen kon het arme beestje het niet meer houden, en is ze werkelijk helemaal leeggelopen op de kattenbak. Daarna was het klaar, en ging ze op de bak als ze moest.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 09:11

Wat goed dat jullie hem opgevangen hebben! Ik dacht trouwens dat dierenartsen sowieso geen gezonde dieren afmaakten?
Wat een achterlijke reden ook... Maargoed ... Laat hem maar even met rust. Als hij eet en drinkt komt het vast goed.
Misschien inderdaad een extra kattenbak plaatsen voor de zekerheid.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 09:11

Kentaro schreef:
Deze dierenarts dus niet :D

Ehm dus wél, de kat was het hoekje om gegaan als de TS hem niet had genomen.
En ik dacht dat dat verboden was in Nederland (itt hier in IJsland).

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 09:14

Ik dacht ook dat het hier verboden was. Maar de dierenarts heeft toch aan TS gevraagd of ze deze kat een plek kon bieden, niet andersom.
Wie weet wat hij anders had geprobeerd voor de kat?!

elinesikko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-14 09:18

de dierenarts zei zelf ook, het is eigenlijk belachelijk maar een dier wordt in NL gezien als ding, dus ja je mag een gezond dier euthanaseren. Maar ja wat als dat niet mag, wat gebeurd er dan met zo'n kat, ik denk dat ze dan gewoon ergens aan de kant van de weg gedumpt worden. Dus tja wat is dan beter :? heel moeilijk iets dus

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 09:19

De dierenarts had misschien wel gekozen voor het asiel. Dat hoop ik dan toch in elk geval!
Snap het niet, euthenasie kost een eigenaar ook geld, dus waarom niet afstaan aan het asiel? ( kost ook geld uiteraard)

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 09:27

Nou ja, hij stond wel op de agenda om ingeslapen te worden. Schandalig stel mensen ook trouwens, 3 maanden een hond in huis en dan moet de kat maar weg, kan ik echt pissig om worden.

Maar om even terug te komen op de kat, ze zoeken wel vaker de kattenbak op omdat ze dan mooi afgeschermd zitten, als je een reismandje hebt kun je daar een grote handdoek overheen mikken zodat het donker is en hij een veilig hoekje heeft. lekker kleedje of handdoek in het mandje en dan heeft ie een prima verstopplek. Zal wel even duren voordat ie weer bijtrekt.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 11:53

elinesikko schreef:
de dierenarts zei zelf ook, het is eigenlijk belachelijk maar een dier wordt in NL gezien als ding, dus ja je mag een gezond dier euthanaseren. Maar ja wat als dat niet mag, wat gebeurd er dan met zo'n kat, ik denk dat ze dan gewoon ergens aan de kant van de weg gedumpt worden. Dus tja wat is dan beter :? heel moeilijk iets dus

Helemaal niet moeilijk.

Die mensen hadden gewoon verantwoordelijkheid moeten nemen en een nieuw baasje moeten zoeken, en in het ergste geval naar een asiel moeten brengen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 11:57

Wat goed TS.

Ik vraag me af of de oude eigenaren ook weten dat hun kat nog leeft?

elinesikko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-14 12:59

ja, de eigenaren hebben hem zelf aan mij overhandigd, ze waren er wel heel blij mee. Want dit wouden ze eigenlijk ook niet toen ze de hond namen, maar zagen geen andere optie, asiels wouden hem niet.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 13:05

En de hond weg?
Last in first out. Houdoe en de groeten hond.
Hond in laten slapen?
Eigenaren in laten slapen?

Wat een stel minkukels loopt er ook rond. :(

Kat gewoon lekker even zn gang laten gaan. Het eet en drinkt dan volgt de rest vanzelf. Hoe is hij tegen mensen?

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 13:21

Asiels wilden hem niet, dat is echt een banketstaaf, ik heb nog nooit een asiel meegemaakt die een kat zouden weigeren, alleen je moet betalen als je er afstand van doet..

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 13:32

Zorg indd voor een goede schuilplaats buiten de kattenbak om dus b.v. een dichte kartonnen doos knip daar een mooie deur in en leg er een handdoek o.i.d. in of een reismandje zoals al eerder vernoemt werd, laat m verder lekker een paar dagen met rust want hij zal eerst moeten wennen aan de geluiden en geuren in huis en om zich heen, als hij zich na een week niet laat zien dan mag je hem met b.v. lekkers uit z'n veilige zone lokken zodat hij ziet dat het verder ook niet eng is...
Katten kunnen zich meestal heel goed aanpassen als je ze de ruimte en tijd geeft!

elinesikko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-14 14:21

hij is wel echt heel lief, alleen nog bang wat logisch is. Als hij nieuw geluid hoort kruipt hij meteen weg, maar komt zelf al wel iets vaker uit de kattenbak, en komt dan ook wel naar je toe en kun je hem aaien.
Heb nu een handdoek over het reismandje gedaan hopelijk wordt dat nu zijn schuilplek i.p.v de kattenbak.

elinesikko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-14 09:29

Hij heeft z'n behoefte gedaan in de kattenbak :) en is al veel meer op z'n gemak. Alleen gister glipte perrongelijk een van onze katten in de keuken, die was zo nieuwsgierig dat hij op de nieuwe kat afliep. Maar de nieuwe begon te blazen en grommen :S. Meteen natuurlijk die andere kat weggehaald.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 10:00

Dat kan gebeuren. Als je geen katteluikje hebt kun je de deur ook open laten. Vroeg of laat moeten ze elkaar toch ontmoeten.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 18:35

Wat is idd beter als een kat niet meer gewenst is thuis en de asielen overvol zitten? Ons asiel MOET sluiten (de gemeente wil op het perceel iets gaan doen wat winstgevend is) en is over een goede maand definitief dicht. Wij nemen dus uiteraard nu al geen dieren meer aan maar zijn alleen nog het restant (klinkt fout) van onze dieren aan het herplaatsen. Echter hoeveel telefoontjes wij niet krijgen van mensen die soms wanhopig zijn en proberen hun kat in een asiel te krijgen is niet normaal. En dan gebeurd het gerust dat men belt terwijl men 50 á 80 km verderop woont. Gewoon omdat ze opvangen gaan bellen die steeds iets verder van huis af zijn.

Het is dan humaner een kat in te laten slapen (mijn mening) dan op straat te zetten (tenzij een kat heel goed is in zichzelf onderhouden maar die zijn er in NL niet veel en zeker de gemiddelde huiskat niet zomaar.....) als er echt geen andere oplossing is en het dier dringend (bijv. baby die zwaar allergisch is) weg moet.
Echter zou ik dit nooit!!! kunnen adviseren omdat ik geen enkel dier dat niets mankeer in zou kunnen laten slapen!! En om de reden die TS aan geeft (dus geen zin meer in en ander dier hebben) vind ik ronduit schandalig!!!!!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 19:57

hyppolyte schreef:
Asiels wilden hem niet, dat is echt een banketstaaf, ik heb nog nooit een asiel meegemaakt die een kat zouden weigeren, alleen je moet betalen als je er afstand van doet..

We hebben ook maar zoveel plaats he ! hoewel wij veel werken met opvanggezinnen zit daar ook een max aan. Met afgelopen warme temperaturen van jan. tot nu zijn er niet 2 maar 4 lichtingen kittens, die allemaal in quarantaine moeten. geent voordat ze geplaatst worden, en bij ons ook gecastreerd of gesteriliseerd (want anders is het dweilen met de kraan open!)

De opvanggezinnen zijn welkom, maar de vaste vrijwilligers hebben in het hoogseizoen (wat nu gewoon doorloopt tot november de benches in onze woonkamers, badkamers etc. opgestapeld om alles op te kunnen vangen ;(

elk jaar weer maken we (zogenaamde) "grapjes" van moeten we dan nu beginnen om ze op kleur in te laten slapen ? want de tijgers en zwartjes krijg je moeilijker geplaatst dan de lapjes, rode, staalgrijze....
wij doen dat niet maar geloof me, het water (kittens !) staan ons tot aan de lippen %)

oh...en voordat weer een argument wordt, we krijgen een heel riante bijdrage per jaar van 135euro van de gemeente, de rest is vrijwilligers, donateurs en rommelmarkten waar de vrijwilligers bloemstukjes en kattenspeeltjes/hondenspeeltjes (zelf gemaakt) verkopen.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 10:22

Ik heb zelf ook in het asiel gewerkt, dus ik weet hoe het werkt, maar er is altijd wel ergens een plekje voor te vinden hoor. Alleen moet je dan wat beter je best doen en gezien de rest van het verhaal is het wel duidelijk dat dat teveel moeite is geweest