Hond gaat niet uit zichzelf in de bench

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kaus

Hond gaat niet uit zichzelf in de bench

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-14 20:18

Voor onze hond is de bench een geweldige plek. Je hoeft het woord 'bench' maar te laten vallen en hij kijkt je vol verwachting aan. Zodra je dan tegen hem zegt dat hij in de bench mag vliegt hij er in. Hij slaakt een diepe zucht en valt dan lekker in slaap.
Hij zit alleen verplicht in de bench wanneer er lekkere hapjes op tafel staan of wanneer hij erg vies is van een wandeling en hij niet buiten kan drogen. Misschien een uurtje per week dus.

Aangezien de bench dus zo weinig wordt gebruikt en onze hond graag buiten is hebben wij besloten de bench in de schuur te zetten met goed geïsoleerd hout er omheen, op paaltjes met een paar dikke dekens. Het hoekje bij de bench is nu tocht vrij en lekker warm.
Het idee was dat de hond overdag lekker buiten kon zijn en wanneer het aan het regen is of wanneer het kouder is hij in de bench gaat liggen.
Nu klinkt dit in theorie heel mooi, maar in de praktijk werkt dit minder.

De hond gaat namelijk niet uit zichzelf de bench in. We hebben de hond nu bijna een jaar, en nog nooit is hij zomaar in de bench gaan liggen. Hij doet dit alleen wanneer hij daar opdracht voor krijgt.
Af en toe drentelt hij om zijn bench in, gaat er in, draait een rondje en er dan toch maar weer uit.
Zodra we dan het commando 'in de bench' geven vliegt hij er vol blijdschap op af.
Maar tóch gaat hij er niet zelf in liggen.

Nu komt deze vraag voort uit twee dingen.
Als eerste; waarom zou de hond besluiten niet zelf in de bench te gaan liggen? Hij ziet het overduidelijk als een heerlijk plekje, en tóch gaat hij er niet in.

Als tweede; hoe leren wij de hond dat hij écht wel zelf de bench in mag? Hij kan, wanneer het echt vriest, niet in een hoekje weg kruipen terwijl er een heerlijke bench voor hem staat.
(Het is niet zo dat de hond de hele winter buiten moet zijn. Aangezien de hond een groot deel Karakachan is kan hij het qua kou wel aan. We het gewoon aan of het goed gaat. Zo niet, dan mag hij lekker binnen zijn overdag.)

dierenfan

Re: Hond gaat niet uit zichzelf in de bench

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 20:23

geen commando's meer geven om de bench in te gaan maar maken dat er op voor hem onverwachte momenten wat lekkers in ligt wat hij heel goed op afstand kan ruiken. Hij zal misschein de eerste tijd niet makkelijk zelf pakken maar als jullie nooit commando's geven gaat hij uiteindelijk echt weldie bench in om dat lekkers te halen. Ik denk dan al aan gedroogde pens bijv. (dat ruikt behoorlijk) en als hij eenmaal het lekkers eruit haalt dan kan je ook wat minder sterk ruikend spul erin leggen. Dit dus doen als hij totaal niet door heeft dat jullie daar geweest zijn anders wordt het een spelletje dat jij er wat in gooit en hij z.s.m. er achteraan vliegt en win je nog niets.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-14 20:28

Zo hebben we hem geleerd dat de bench leuk is. (Niet dat hij dat ooit niet vond.)
Regelmatig gooi ik wat brokjes in de bench zonder dat hij het ziet, wanneer ik dan thuis kom zijn de brokjes op, maar de hond heeft niet in de bench gelegen. Dat kan ik zien omdat er geen haren liggen en onze hond verhaard enorm.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 21:14

waarom moet die hond dan perssee in die kooi liggen?? kan je niet gewoon een mand dan neerzetten oid of een oud bankje ,daar waar die uit zichzelf wél op gaat liggen,snap nooit zo waarom honden altijd maar opgehokt moeten liggen???

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-14 21:21

Ik snap niet helemaal waar je reactie vandaan komt?
Als de hond buiten is KAN hij in de bench. Er zit geen deurtje in dus we kunnen hem niet eens 'opsluiten'.
Overdag moest hij af en toe in de bench omdat hij niet heel goed op zijn plaats blijft. Wanneer er hapjes op tafel staan loopt hij langs de tafel en sleept zijn staart er langs. Bedelen doet hij niet, maar snuffelen wel. Dan dus liever even in de bench. Hetzelfde verhaal als wanneer hij nat is.

Nu de bench buiten staat is het eigenlijk gewoon het skelet van het hok. We hadden er ook een hondenhok van €200,- neer kunnen zetten, maar dit werkt net zo goed.
Waarom hij niet op een oud bankje kan liggen? In de tuin kan dat. Maar in de schuur is het zijn schuil plekje in de regen zoals staat beschreven. Daar voldoet een bankje niet aan ;)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 21:27

waar mijn reactie vandaan komt is dat je al schrijft dat hij nooit vrijwillig in die kooi gaat liggen,waarom zou die dat dan wel doen in een schuur?? en waarom dan niet iets waar die wel vrijwillig in huis op gaat liggen bank/mand /kleed....beest wil blijkbaar niet uit zichzelf in een hok liggen,een (duur) hok kopen lijkt me dan ook zinloos...

ik snap dat gewoon niet,niet aanvallend als reactie ( te lezen) overigens verder bedoeld hoor,maar echt oprecht als vraag...

en de schuur is toch droog?? waarom zou een bankje dan niet daar kunnen staan?? of begrijp ik het verkeerd??hij heeft toch niets om te schuilen nodig in een schuur?

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-14 21:44

Naar mijn idee ligt de hond graag in de bench. Toch gaat hij er niet zelf in liggen.
Jij zou het toch ook raar vinden wanneer jouw hond op commando wel graag op zijn kussen ligt, maar uit zich zelf niet.

Nu hadden we de hond op momenten zoals eten op tafel in principe prima in de gang gekund hoor. Maar zijn hobby is op schoenen kauwen, en raad eens waar die staan :')
Een bijkeuken hebben we helaas niet, anders had hij daar gelegen.
Aangezien ik geen probleem zie met de bench, ligt hij daar wanneer het handig is. (Nu dus niet meer, nu staat de bench buiten)

Ik weet niet of hij iets nodig heeft in de schuur om te schuilen, maar het lijkt me wel lekker.
De schuur is eigenlijk net als een schuilstal, maar de wind kan er nog wel in. Vandaar dat ik hem wel de mogelijkheid geef te schuilen.

Overigens wíl de hond wel in de bench. Dan drentelt hij en wacht hij tot wij het commando geven, dan pas gaat hij er in.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 21:48

maar gaat hij dan niet in de bench omdat hij jouw plezier wil doen.... en niet omdat hij de bench nou zo graag in de bench ligt... als hij er echt zo graag in zou liggen zou die dat toch wel uit zichzelf doen.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-14 21:52

Mijn hond is niet een hond die iets doet om mij, hij is eigenlijk erg egoïstisch :')
Hij blijft ook graag liggen met het deurtje open. Komt er pas weer uit wanneer hij geslapen heeft.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 21:56

als 1 van mijn honden alleen op commando op een kussen gaat liggen en anders niet,haal ik het kussen weg,ze liggen maar waar ze willen liggen hier...maar daar ben ik vrij makkelijk in eigenlijk :D

als er een dak boven die schuur zit volstaat ook gewoon een mand,of een bak met een berg stro/dekens,of iets waar die wél uitzichzelf graag op/in gaat liggen... :)

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-14 22:08

@Kimmie, denk je dat de hond dat aan kan? Ik ben dus bang dat hij het koud zal hebben...

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 22:15

Gewoon zorgen dat hij van de grond af kan liggen, zodat de kou niet optrekt. Dan red hij het wel hoor.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 22:16

Ik denk dat ze het te goed op commando heeft geleerd en niet snapt dat ze er ook zelf in mag. Net als een hond die op commando wacht voordat ze gaan eten. Inderdaad iedere keer iets lekkers wegleggen en als ze er zelf heen gaat belonen. Mogelijk kan het werken om iets aan de bench of de plek te veranderen zodat de situatie veranderd.
En ik denk dat ze prima in de bench wilt liggen maar op toestemming wacht. Soms pikken ze dingen zo apart op. Onze hond vliegt juist naar de bench als ze iets lekkers verwacht. Nooit bewust aangeleerd maar wel handig eigenlijk met 3 honden.

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 22:21

Mijn hond vond het eerst niet zo interessant. Ze zat er vooral in als wij aan het eten waren en dat vond ze niet leuk. Pas toen ze een half jaartje was vond ze het pas een fijn plekje. We kwamen thuis en ze lag ondersteboven in de bench, lag een lekker kussen in met dr knuffel en wat lekkers. Weet niet waarom maar na een tijdje ging ze er gewoon zelf in liggen.
Denk niet dat hij het snel koud heeft hoor ;). Mijn hond krijgt wel eens wat lekkers, dat neemt ze gewoon mee naar buiten en gaat er op kauwen tot het op is. Soms ligt ze een half uur in de sneeuw te eten..

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 22:25

Bench te donker nu /kan niks meer zien .. ? Ik zou zeggen zet hem eens los in de schuur ander plekje.. of tja effe proppen maar klim er zelf eens in lig je daar wel lekker uit de wind /tocht als jullie denken...

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 22:27

Kaus schreef:
@Kimmie, denk je dat de hond dat aan kan? Ik ben dus bang dat hij het koud zal hebben...

honden krijgen t echt niet joud, ikzelf heb 2 honder 1 border collie kruising nog een soort schaapshond (wat oudere hond) en 1 mixje onbekend (sws dalmatier,windhond en kefffertje zit er in) met een extreem korte vacht, beide krijgen t niet snel koud (de kortharige alleen met heel koud weer, dan loopt ze nog vrolijk buiten)