hoe duif in til laten wennen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

hoe duif in til laten wennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-14 20:13

Ik heb een postduif opgevangen die zwaar gewond was er zat een diep gat onder zijn vleugel. Waarschijnlijk was hij ergens ingevlogen.

Inmiddels is deze opgeknapt na een verblijf binnen in een konijnenkooi en verblijft nu buiten in de kippen ren. Ik heb een hok gekocht en de duif er een aantal keren ingezet maar deze blijft liever buiten de til op de konijnenren zitten naast het hokje, ook in de regen.
moet ik de duif eerst opsluiten in het hokje om hem eraan te laten wennen? vanzelf erin gaat hij in elk geval niet.

De bedoeling is dat hij nu wat kan aansterken en straks los mag vliegen. De eigenaar weet ervan, zij hoeft de duif ook niet meer terug voor de sport.

Er zit geen zitstok oid in het hokje, hoe kan ik deze het beste maken, of is dat niet nodig?

is vergelijkbaar met deze til http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... ousPage=lr

Hikarii

Re: hoe duif in til laten wennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 20:17

Ik zou persoonlijk niet forceren en opsluiten. Weet dat het alleen maar avarechts werkt bij parkieten, kan natuutlijk bij duiven anders zijn maar mijn gevoel zegt van niet.

Iets lekkers erin leggen, misschien? Zodat de duif er zelf in gaat?

KirstenHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 20:17

"De eigenaar weet ervan, zij hoeft de duif ook niet meer terug voor de sport. " misselijkmakend..

ontopic: ik vind het hartstikke top dat je dat beestje opvangt! Misschien kun je een dikke stok ophangen/timmeren oid?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 20:19

bij duiven werkt dat wel. Je kunt een driehoekje maken en die in de til zetten. Vervolgens gewoon een paar dagen daarin vastzetten. En elke keer als je voert in de til voeren, dan hebben ze het zo door.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-14 20:22

Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 22-10-14 20:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-14 20:23

tja, ik kan de eigenaar goed begrijpen, een duif die niet kan vliegen hebben ze niks aan, zij was zo eerlijk om nog te vragen of ik hem anders wilde houden.
( of is het een zij, hoe kan ik dat zien??)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-14 20:26

Caira schreef:
bij duiven werkt dat wel. Je kunt een driehoekje maken en die in de til zetten. Vervolgens gewoon een paar dagen daarin vastzetten. En elke keer als je voert in de til voeren, dan hebben ze het zo door.

hoe groot moet die zijn? en in welke hoek moeten die latjes gemaakt worden

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 20:28

Mijn vader had ook altijd duiven wat mij altijd geleerd is dat ze twee of drie weken weet niet meer hoelang precies. Maar even terug je moest ze zolang opsluiten zodat ze weten dat het hun plek is. Anders vlogen ze weer terug na de plek waar ze vandaan kwamen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-14 20:30

op de plek zit hij al een tijdje, dus bang om weg te vliegen ben ik niet als hij straks los mag. En ja, al het gebeurd hoop ik dat hij zich zo ook weet te redden. genoeg bomen in de buurt en elke dag komen er al een aantal duiven en mussen bij ons ontbijten van het voer wat ik knoei. Verhongeren zal hij niet doen. Ik ben alleen bang dat hij verkouden wordt aangezien die dus met stortregen ook niet in het hokje gaat.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 20:33

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 20:33

maj0 schreef:
Mijn vader had ook altijd duiven wat mij altijd geleerd is dat ze twee of drie weken weet niet meer hoelang precies. Maar even terug je moest ze zolang opsluiten zodat ze weten dat het hun plek is. Anders vlogen ze weer terug na de plek waar ze vandaan kwamen.

Ze weten na 10 jaar hun oude huis weer te vinden. Mijn vader is duivenmelker en wij zijn in 2004 naar de andere kant van het land verhuisd. Hij had een hele goede duif waarmee hij ging kweken en hij liet hem niet buiten vliegen. Van het jaar ontsnapte de duif en kwam niet meer terug. 3x raden wie wij de dag erna aan de telefoon hadden :')

Kon mijn pa eventjes totaal 470 km rijden om zijn duif op te halen.. Nu zitten er dubbele deuren in de hokken.

Moraal van het verhaal.. Als je de duif loslaat vliegen, blijft er altijd een flinke kans dat hij weer terugvliegt naar het hok waar hij/zij vandaan komt.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-14 21:03

de eigenaren hebben mijn nr, duif was al een jaar vermist voor ik hun belde dat ik deze voor dood van de weg geplukt had. We hebben beide geen idee waar deze al die tijd gezeten heeft
Caira, ik heb meteen gemaild, bedankt voor je link!!