Nieuw konijn erbij, buiten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Concorde

Nieuw konijn erbij, buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-14 23:01

Ik heb een Franse Hangoor ram (9 mnd), hij is gisteren gecastreerd en gewend buiten te zijn. Uiteraard heb ik hem een vriendinnetje beloofd voordat hij naar de dierenarts ging <3
We hebben een mooie buitenren met groot nachthok voor het stel.
Ik zit er alleen mee dat het voor een konijn dat niet gewend is buiten te zijn (of een echt jonkie), nu al te koud wordt om buiten te blijven. De hele winter binnenblijven is geen optie (Fransoosje is al te groot voor het grootste binnenhok én heeft al een wintervacht), maar ik zou het leuk vinden als de ram niet meer alleen hoefde te zitten. Ik ga dus maar op zoek naar een ouder voedstertje dat nu ook al in een buitenhok woont. Is dat de enige mogelijkheid of zie ik iets over het hoofd? Een buiten-proof dametje wat er leuk bij past is niet 123 gevonden.

Geryon

Re: Nieuw konijn erbij, buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 23:09

Ik zie het wel als de enige optie, zou een binnenkonijn niet nu nog naar buiten doen.

Kijk eens naar opvangen in de buurt. Daar kan je konijn zelf een vriendinnetje uitzoeken. Eigenlijk is het heel normaal een konijn samen te houden, maar wil toch even zeggen dat ik het fijn van je vind! Je konijntje zal veel gelukkiger zijn :D

Op zich is een vriendinnetje vinden niet zo moeilijk. Beetje selecteren, goed koppelen en konijn nummer 1 is meteen de juiste :) Maar naar een opvang brengen en daar laten uitkiezen is wel een zekerdere manier.

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 23:15

De meeste konijnenopvangen hebben de konijnen buiten gehuisvest. Zie dat je in Twente woont, momenteel zitten er bij asiel goofy veel nijnen waaronder een aantal jonge dames die dit voorjaar geboren zijn, mocht je graag een jonger konijn willen.

Puck94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 23:21

Als je in Twente woont is Asiel Goofy inderdaad een aanrader! Daar hebben wij ook een vriendje voor ons konijn vandaan gehaald. Ze helpen goed met koppelen en weten veel van konijnen. Asiel Goofy is trouwens een opvang voor alleen konijnen en cavia's. Op hun website kan je zien welke konijnen ze nu hebben. In hun dagboek kan je lezen wat ze zoal doen. Hun konijnen zitten in een soort schuurtje en kunnen volgens mij gewoon naar buiten bij hun nieuwe huis. Succes!

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 23:41

Een buitendame nemen inderdaad, dat is geen probleem :)
Wij hebben ook alle konijnen buiten, dat is voor het plaatsen ook wel zo makkelijk.
Wel zelf je konijn laten kiezen dat is wel belangrijk :D

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 07:56

Je woont niet dichtbij, maar hier is ook een opvang waar ze enkel buiten worden gehouden. Ik heb er onlangs een mannetje van 4mnd vandaan, dus buitenkonijnen zijn vast te vinden :)

Maar even een aandachtspuntje; de DA heeft mij verteld dat ze na castratie van het mannetje 6 weken gescheiden van elkaar moeten blijven, omdat het mannetje dan nog voor baby's kan zorgen (en dit helpt me eraan herinneren dat ik een afspraak moet maken voor castreren volgende week).

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 08:12

Heeft je dierenarts ook geadviseerd om 5 weken te wachten voor je hem bij haar zet?
Tenminste: dat zei mijn dierenarts wel :)

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 22:49

Twee weken na de castratie kan je koppelen, dan kan een rammetje echt niet meer voor ukken zorgen. We koppelen honderden konijnen jaarlijks twee weken na de castratie en er is nog geen uk van gekomen hoor :D (en wij willen ook zeker geen ukken als opvang zijnde :j)
De hormonen duurt wel wat langer, maar daar hoef je bij de meeste koppelingen an sich niet op te wachten. Twee weken is veilig :j