Broodfok nieuwe stijl??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

troi

Broodfok nieuwe stijl??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-14 20:36

Vanavond was ik uit verveling een beetje aan het rondkijken naar jonge niet-rashondjes op marktplaats. Tot mijn grote verbazing waren zeker 75% daarvan importhondjes uit asielen in zuid en oost Europa. En allemaal voor zeker 250 euro met stuk voor stuk erg sneue verhalen die verdraaid veel op elkaar leken. Tegelijkertijd zag ik vrij weinig 'ouderwetse' broodfok puppies aangeboden. Heel mooi natuurlijk, maar wel retetoevallig. Minder niet-traceerbare schattige hondjes uit het buitenland aan de ene kant en flink meer niet-traceerbare schattige hondjes uit het buitenland aan de andere kant...

Ik hoop dat ik me vergis maar volgens mij worden we besodemieterd waar we bijstaan...

Mizora

Re: Broodfok nieuwe stijl??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 20:45

Asielhonden uit Spanje, Roemenië etc hebben best vaak wel een sneue periode achter de rug. Maar de verhalen worden inderdaad bij sommige stichtingen flink aangedikt. ACE staat op dat punt ook absoluut niet positief aangeschreven.

Het verschil met broodfok is toch behoorlijk. Een goede(rige) stichting heeft in ieder geval de honden geënt, laten testen op leish... en nog zoiets en gecastreerd (teef/reu). Voor dat geld moeten de honden dan ook nog hierheen gebracht worden en daarvoor al enige tijd gevoerd. Vaak hebben ze meer honden in de opvang/asiel die (nog) niet herplaatsbaar zijn.

Maar er zijn inderdaad stichtingen die er een absoluut zooitje van maken. Helaas. Broodfok puppies worden tegenwoordig weinig in de niet-rashonden afdeling aangeboden, maar ze zitten er nog altijd zat.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 20:57

Vanaf eind december mogen pups onder de 15 weken niet meer ingevoerd worden, omdat ze dan pas volledig gevaccineerd zijn tegen rabiës. Dus dan verandert het aanbod mogelijk ook weer. Of doel je op volwassen dieren?

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 21:31

Met entingen wordt ook gesjoemeld dus dat zegt niks, net zoals met geboortedata overigens.

Foundtheone

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 21:40

Wij hebben toevallig een hond uit Kroatië (wij willen geen pup i.v.m. het hele leerproces en daar hebben wij niet te tijd voor momenteel). Over die stichting ben ik erg tevreden, we kregen onze hond ingeënt, gecastreerd en al. En inderdaad, er staan altijd hele zielige verhalen bij, maar onze hond mist een stuk uit zijn oor.. Op de site staan ook foto's van hoe de honden binnen kwamen, gebroken poten, halve staarten, harstikke mager, en ook foto's tijdens hun verblijf in het asiel, of hoe de operatie is verlopen. Dus de vele verhalen daar zijn niet verzonnen. De broodfok pups zijn er nog wel, helaas..