Muisje sinds 2 dagen opstaande vacht op kopje, andere 4 niet

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Maeve

Muisje sinds 2 dagen opstaande vacht op kopje, andere 4 niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-14 13:51

Deze vraag is ook op het Muizenforum geplaatst, maar wellicht dat jullie me ook kunnen helpen :j

Dag allemaal,

Begin deze maand heb ik hier een topic geopend over mijn muisje Mitsy (3,5 maand oud, nu al tumor?). Dit vrouwtje had binnen een dag opeens een flinke bult onder haar keel ontwikkeld, welke binnen enkele dagen ook weer onzichtbaar was. Daarna was er enkele maanden niets aan de hand en eergisteren viel het me opeens op dat haar vacht op kop en nek er niet meer mooi glad bij ligt.

Muisje heeft:
-''Kroezige'' vacht op kopje
-Géén kapotte oortjes
-Géén zichtbare of voelbare korstjes of kale plekjes
-Géén vocht (rood) rondom oogjes, neusje en oortjes
-Oogjes misschien iets minder 'open'
-Poetst naar mijn idee net iets te lang haar neusje en kopje, andere muisjes poetsen haar kopje ook
-Lijkt niet inactief, eet en drinkt
-Piept wat, maar of dit 'kletsen' is of...?

Alle 4 mijn andere muisjes zitten nog mooi in hun vacht, vandaar dat ik niet vermoedde dat het mijt of schurft zou zijn en zo heb ik haar laten zitten in de hoop dat het door het poetsen zou komen of iets dergelijks.

-Vacht van alle 4 de kooigenotes okee
-Één van de andere dames heeft wél rood vocht rondom neus en oogjes, maar super actief en goede vacht
-Nog een andere dame heeft iets natte poep, maar dit gebeurde toen ik haar oppakte, het is de grootste zenuwpees van het stel en ik ben ook pas net groente gaan bijvoeren
-De dames zitten op zaagsel, hier ben ik niet heel tevreden over ivm stof maar ze zitten er al zo'n 2 maanden op

Heeft iemand enig idee waar deze symptomen op kunnen wijzen? Voor mijn gevoel is er niemand echt ziek maar vooral die vacht staat me niet aan. Ik haal in ieder geval vandaag even de hele kooi leeg en ontsmet de boel. Ik weet niet goed waar ik aan moet denken, omdat ze geen wondjes heeft en de rest er qua vacht perfect bij zit.

Alvast bedankt voor het meedenken :) :j

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 19:49

Ik zou eerst al een andere bodembedekking halen want zaagsel is vanwege het stof echt heel ongezond :j
Even aankijken of de bodembedekking het niet oplost :)

Dakotha_

Re: Muisje sinds 2 dagen opstaande vacht op kopje, andere 4 niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 19:53

Niest ze ook?

Ik had mijn muisjes vroeger altijd op fijne beukensnippers staan, geen stof.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-14 20:18

Bedankt Tessyke ik ga morgen toch om voer naar de dierenwinkel dus zal even iets anders meenemen. Op het muizenforum werd aubiose genoemd, wellicht dat ik dat even mee kan nemen.

Dakotha, ik heb nog geen nies gehoord en ik hoor vaak geluidjes vanuit de kooi vanaf mijn kamer... dus ik denk het niet.
Ik had mijn ratjes ook op beukensnippers maar die leken me te grof voor muisjes, maar ze zijn er vast ook fijner, ik kijk morgen even.

Bedankt voor het meedenken!

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 20:22

Aubiose heb ik ook gehad in de muizenkooi.
Open staande vachtjes duid er vaak op dat er wel iets mee aan de hand is.
Ik zou in ieder geval wel oppassen met groente geven. Weet niet wat je voert maar veel groente zorgt voor verstoppingen. Als je dan wat anders wilt voeren kun je kroepoek (ideaal als je antibiotica of andere medicijnen moet geven), meelwormen of zonnebloem pitten geven.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 20:24

Of hennepvezel.. Dat is fijner en zachter denk ik..

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 20:27

Ja die heb ik ook gehad. Dat was het kon niet meer op de naam komen Aubiose ook maar hennepvezel ben ik bij blijven steken.
Ik heb ook Back2nature gehad maar daar was 1 van mijn muizen allergisch voor. Dus daar ben ik ook snel meer gestopt.