Jonge konijntjes koppelen (castratie)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

stofvlieg

Jonge konijntjes koppelen (castratie)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-14 13:29

Mijn moeder heeft gisteren een konijn gekocht nadat haar vorige konijn een aantal weken geleden is overleden. Omdat ik hier altijd lees dat je konijnen echt niet alleen kunt houden ben ik me daar eens in gaan verdiepen en heb mijn moeder geadviseerd er nog een konijn bij te halen. Dit wil ze wel.

Het konijntje wat ze nu heeft is een mannetje en is nu zo'n 10 weken oud. Voor zover ik begrijp is het het 'makkelijkst' een mannetje aan een vrouwtje te koppelen. Dit zou dus betekenen dat er nog een vrouwtje bijkomt en het mannetje gecastreerd zal moeten worden. Dit kan echter pas als het konijntje 4/5 maanden oud is. Nu zit ik met de vraag. Hoe pak ik dit het best aan aangezien konijnen al eerder geslachtsrijp (kunnen) zijn.

Hou je ze tot die tijd apart? Of is het beter om pas tegen de tijd van het castrere een ander konijn erbij te halen? Of is het toch mogelijk om al eerder te castreren?

Ik ben erg benieuwd want ik kan hier zelf op internet niet zoveel over vinden. Alvast bedankt!

Najoveh

Re: Jonge konijntjes koppelen (castratie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 13:33

Nu is er dus een mannetje? Dan is het handigste om die alleen te houden tot hij gecastreerd kan worden en er dan mee naar een opvang gaan om een vrouwtje uit te zoeken. Je kan niet 'zomaar' 2 konijnen bij elkaar zetten, het kan best dat het dan niet klikt tussen hen. Beetje zoals bij mensen, die zijn ook niet graan alleen maar je kan ook niet met iedereen opschieten ;)

Om te voorkomen dat je straks met 2 konijnen zit dit elkaar niet moeten kan je dus best naar een opvang gaan zodat je kan zoeken met welke nijn het klikt :)

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 13:33

Ik zit een beetje met hetzelfde probleem. Mijn konijntje is nu bijna 4 maanden dus kan binnenkort gecastreerd en dan pas een vrouwtje erbij. Anders moesten we 2 aparte hokken hebben.... En daar hebben ze dan ook niks aan.

stofvlieg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-14 19:44

@ Najoveh: Bedankt voor je antwoord. Dit leek mij ook de enige geschikte oplossing maar hoopte dat er misschien toch nog andere oplossingen waren die ik over het hoofd heb gezien. Dit betekent nu dus wel dat het konijntje nog anderhalve maand alleen moet zitten. Zorgt dit er dan niet voor dat het nog moeilijker is om een koppel te maken aangezien ze het niet meer 'gewend' zijn?

Er zijn wel 2 aparte hokken maar ik vraag me af of dit nu dan al zin heeft? Als zo'n konijn dan de hele tijd een vrouwtje naast zich heeft met tralies ertussen lijkt me dit ook best zielig.

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 19:58

Nu al een vrouwtje erbij gaan halen heeft weinig zin omdat je nu nog niet kan zien of het zal klikken met je ram en het dan zou kunnen dat ze elkaar helemaal niet mogen.

Ik zou je ram dus zolang nog gewoon alleen laten, laat hem lekker veel loslopen, geef hem wilgentakken om op te knagen en troost jezelf met de gedachte dat hij binnenkort een vriendinnetje zal krijgen :)

Meestal zijn ze heel blij als ze dan een vriendinnetje krijgen, hun konijnentaal vergeten ze niet zomaar hoor.
Ik vind het ook altijd super zielig als ze nog apart moeten blijven tot ze oud genoeg zijn. Mijn rammetje Roan kwam super hard fletsen bij mij, erg leuk, maar hij deed dus precies wat hij bij een ander konijn zou doen, en ik kan geen ander konijn vervangen...

stofvlieg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-14 22:02

Het stelt iig een beetje gerust dat het een vrij normale gang van zaken is! :) Dan gaan we gewoon nog even wachten. Bedankt Najoveh!

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 23:44

Wij koppelen zelfs konijntjes die 9 jaar alleen hebben gezeten en blij dat ze dan zijn met een lief vriendinnetje om tegen aan te kruipen :D Het is niet iets wat in ze zit, hoeven ze niet gewend te zijn zeg maar :)
Wel is het belangrijk hem straks zelf een date te laten kiezen, want het is niks als het niet klikt onderling. Gaat helemaal goed komen met hem zo te lezen :j

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 23:47

Top van je ts! :D Goed advies is al gegeven dus ik houd het daarbij. :)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 08:00

Als je nog geen vrouwtje hebt, dan zou ik even wachten tot 6 weken na de castratie.
Ik schijn een mannetje (4mnd) én een vrouwtje (8wkn) te hebben, voor het mannetje maak ik voor volgende week een afspraak voor castratie en dan moeten ze helaas toch even apart... (we hebben een binnenkooi met 3 verdiepingen).

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 22:50

Twee weken wachten na castratie is voldoende :j

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 23:20

Inderdaad, na 2 weken zijn ze niet meer vruchtbaar.
6 weken wordt soms aangeraden omdat het zo lang kan duren eer de hormonen bedaard zijn. Als het mannetje heel veel last heeft van zijn hormonen kan je dus beter wat langer wachten, maar voor de meeste konijnen is 2 weken echt voldoende :)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 08:11

Dat is een fijn vooruitzicht voor mijn konijnen :)

stofvlieg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-14 21:17

Bedankt voor alle reacties! :)
Ik heb het ook aan mijn moeder laten lezen en we gaan wachten tot het konijn gecastreerd is (en 2 weken daarna). Daarna willen we bij een opvang gaan kijken voor een lief vriendinnetje.