Wie allemaal konijnen binnen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

IrishCold

Wie allemaal konijnen binnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-14 12:23

Hallo,

Binnenkort komen er 2 konijnen bij ons in huis. Mijn vriend en ik wonen pas samen en zijn beide dieren gek. Wij zijn voor het samen wonen altijd met een hond opgevoed en groot gebracht. Nu wonen we samen maar er mag geen hond of kat. Nu hebben wij besloten om 2 konijnen te nemen. Omdat het erg leeg is in huis en we missen wat. We hebben beide vroeger konijnen gehad. Ook ik weet vrij veel van konijnen en vanavond hebben wij soort info avond bij een konijnen fokker van Franse hangoren club Nederland. Vriendlief wil een Franse hangoor en ik een normaal formaat konijn. Die vrouw gaat ons helpen met zoeken naar de juiste match :)

Nu was mijn vraag, wie heeft er ook konijnen binnen? Wat is jullie hok/kooi afmetingen ?
Misschien hebben jullie leuke foto's. Natuurlijk vragen wij dit ook aan hun maar was benieuwd wat jullie bokkers voor konijnen hebben en hoe ze binnen zitten. :D

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 12:28

Ik heb konijnen binnen gehad. Twee medium gevalletjes die in het grootste formaat kooi zaten, en daarnaast als ik thuis was meestal los liepen. Is alleen erg lastig omdat ze boeken, plinten etc aanknagen in mijn geval. Plus het geeft ontzettend veel troep. Nu heb ik de luxe dat ik toen gewoon een ren in de tuin heb gebouwd, dus ze zitten nu permanent buiten op +/- 8m2..
Die van mij (twee vrouwtjes overigens) gingen ook vechten omdat ze gewoon in een te klein hok zaten, maar dat verschilt per konijn & per koppel..

Sweetgirl1

Re: Wie allemaal konijnen binnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 12:30

De gezondheid van een konijn is erg afhankelijk van de huisvesting.

Konijnen zijn van nature buitendieren, ze kunnen dan ook prima buiten gehouden worden. Ze zullen zich buiten ook het prettigst voelen. Als konijnen gewend zijn aan buiten wonen, kunnen zijn ook zeker tijdens de winter buiten blijven, mits ze goede beschutting hebben.

Konijn kunnen niet goed tegen temperatuurwisselingen, het verplaatsen van buiten naar binnen en andersom levert vaak problemen op

dit heb ik gevonden op een site. Je kan ze best buiten houden dus.

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-14 12:35

Dat van tempratuur wisselingen weten we. Maar we houden ze wel binnen. Dat kon ook goed zei de vrouw van de fokkers club. Wij hebben buiten al kippen en dan nog 2 konijnen word het een beetje druk denk ik. De konijnen zitten echt niet alleen maar in een kooi hoor als je denkt dat dat gebeurd.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 12:47

Ik heb een tijdje konijnen in de ren naast mijn cavia's binnen gehouden. Wat ik merkte was dat de ruimte die ik ze kon bieden (2m2) maar net aan was. Een konijn heeft echt veel ruimte nodig om zich lekker te kunnen bewegen en dit was een koppeltje konijnen van 1.5 en 2.5kg. Reken op de maat die jij wilt op minimaal 3m2 permanent beschikbaar. Binnen bleven ze bij mij achter hekjes van 60cm. Eenmaal buiten (ze zijn eerst naar buiten gegaan en daarna herplaatst. Ik had ze als noodopvang voor iemand) bleven ze daar bij lange na niet achter.

Nu heb ik er buiten 2 op 2.5m2 zitten totdat de kippen verhuisd zijn en ze nog eens er 3m2 bij krijgen. Eigenlijk maakt binnen of buiten niet uit. Alleen binnen gaat het eerder stinken. Op mijn slaapkamer moest ik het toilet 2x per dag verschonen om te voorkomen dat ik in een ammoniaklucht zat (terwijl de cavia's maar eens in de week verschoond hoeven te worden.

Zorg ervoor dat je beesten voldoende speeltjes hebben en elkaar. Het liefst een man-vrouw combinatie, dat gaat 90% van de tijd goed (man dus gecastreerd), maar ander een vrouw-vrouw combinatie (50% slagingskans). Een man-man combinatie gaat ontzettend vaak fout (10% slagingskans).

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-14 12:55

Klopt, dat zei die vrouw ook, best man en vrouw te nemen. Gaan we ook doen. Wij hebben binnen een aparte ruimte waar ze kunnen loslopen en als wij er zijn dan kan het ook in de woonkamer dus aan ruimte komen ze niet te kort

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 13:03

Ik had eerst konijnen binnen, mede omdat mijn vorige konijn een tumor had gekregen in dr hoofdje, waardoor ze blind werd.

Haar hok was zelf gemaakt voor binnen en circa 2 meter breed bij 1 meter in lengte.

Ze liep ook los als ik thuis was ivm het opletten en dergelijke al redde ze zich prima na wat wennen.

Een man en een vrouw is zeker beter ! beste is wel als je de man castreert. Ik zelf heb nu een koppel uit de opvang, zo weet je ook of de match er is en heb je minder kans op bijten of dergelijke. In de opvang kan je ook jongere maar ook oudere nemen, je hebt ze in alle maten,kleuren en leeftijden.

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 16:53

Maarre... Als je geen hond of kat daar mag, mag je dan wel konijnen? :o?

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-14 11:23

Ja, Die mensen waar wij van huren hebben een kennel. Dus vandaar geen honden of katten. Konijnen en klein dieren mogen wel

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 11:28

Waarom de konijnen niet bij de kippen?ik heb ook 3 konijnen bij de kippen.
1franse hangoor en 2 dwergjes.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 11:30

Een soort papegaai is ook misschien leuk! Die zijn heel intelligent en kan je ook mee naar buiten meenemen en trucjes leren.

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-14 11:30

Omdat ik al gezegt had dat wij ze binnen willen. Onze schuur zit van aan ons huis dus daar komen ze. En vriend en ik missen allebei wat in huis, omdat we beide met honden zijn opgevoed.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 11:33

Ik heb een konijn tijdelijk binnen gehad, vanwege gekloot in de groep. Heb ze veel liever buiten met veel ruimte.

Een kooi is veel te klein tenzij ze een permanente ren/ruimte erbij hebben. Dus niet alleen als je erbij bent..

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 11:35

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-14 11:37

Ik heb het ook niet over een kooi gehad. We hebben het al opgelost met de fokker van onze toekomstige konijnen. Zoals ik zei we hebben een grote schuur waar ze in komen. we hebben een ren van 4 bij 4 en groot nacht hok.

igor001

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 11:40

Ik heb ook een konijn binnen. Denk dat het een kruising met voskonijn is, maar dat weet ik niet. Wollie zit in een hok van 90x60 cm maar mag het grootste gedeelte van de dag los door het huis. Vaak maakt ze hier overdag geen gebruik van, dan 'slaapt' ze. 'S avonds is ze heeel actief! In de zomer gaat ze overdag buiten in een grote ren.

RenskeLap

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 11:48

Die van mij zitten in een hokje en als wij thuis zijn dan mogen ze rondlopen en lekker aan het laminaat knagen :+ in het weekend zitten ze vaak alleen, alleen hebben dan genoeg dingen om zich mee te vermaken. het is niet de ideale situatie natuurlijk, maar ze vermaken zich prima en ze zijn heel vrolijk

Danique_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 11:53

Mijn konijn heeft 2 hokken :o. 1 binnen & 1 buiten :)! Het binnenhok is 2x2 m en staat op mijn kamer, daar loopt ze ook vaak los door! En het buitenhok is ook ruim, de afmetingen weet ik even niet. Daar gaat ze alleen de zomers in. Ze mag dan door de hele tuin lopen en dat vind ze geweldig :))! Ik merk wel dat ze het binnen leuker vindt! Als ik mijn vinger door de tralies stop rent ze meteen naar me toe <3! Buiten is ze nog een beetje bang :(. Ik moet elke dag wel wat houtsnippers er uit halen en weer nieuwe erin doen want het gaat wel snel stinken!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 11:55

Konijnen zijn 's nachts actief, dus zorg er voor dat je ze dan wat te doen heeft. Wilgentakken, hersenspelletjes, eten verstoppen, de indeling veranderen etc.
Dat houdt je meubels ook heel!

LottieLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 21:09

een vriendin van mij heeft een franse hangoor en die loopt gewoon los door het huis en gaat via het kattenluikje naar buiten dus die kan dag en nacht kiesen of die binnen of buiten wil

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 10:31

Ik plaats regelmatig konijnen binnen, maar vermeld daar wel altijd bij dat er konijnen zijn die nooit zindelijk worden en ook konijnen zijn die altijd blijven knagen aan spullen en dat mensen dat wel moeten accepteren, want ik heb wel eens een konijn terug gekregen, omdat die niet zindelijk werd of maar bleef knagen. Dat wil ik voorkomen dus ik zeg het er nu altijd bij, ook voor jou dus het kan zijn dat ze niet zo perfect opgevoed worden :)

Ennuhh wellicht is in een opvang kijken? Wij hebben op dit moment meer dan 120 konijnen in de opvang en ook een Fransoos bijv. (een hele leuke knuffelkont ook nog :D)