Kat met epilepsie? Herkent iemand dit?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tigress

Kat met epilepsie? Herkent iemand dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-14 02:35

Goeienacht!

Aangezien ik het komende uur waarschijnlijk toch nog niet kan slapen, kom ik hier even vragen of er iemand is die herkent wat ons katje kan hebben. Morgen wordt de DA gebeld :j

Enkele weken geleden zagen we het voor de eerste keer. Ook toen gebeurde het 's nachts. Ik lag lekker te slapen tot plots de deuren open gesmeten werd en mijn broer riep; ''HELP KYRA!''
Ik moest vanuit slaapstand komen, dus was even wat trager van begrip....maar ineens zie ik Kyra vreemd bewegen. Ik was eerst bang dat ze stikte, dus een snelle check gedaan en nee, dat was (gelukkig) niet van toepassing. Echter lag ze er echt shakend bij. Pupillen waren compleet verwijdt en ze krijste het uit. Bek steeds wijd open en weer dicht (haast alsof ze naar adem snakte, maar dit bleek dus niet zo te zijn). Bij mijn broer op de kamer had ze haar ontlasting al laten lopen. Ik kan me van die keer geen speekselen herinneren. Al ging alles daarin zo snel dat het best ook wel van toepassing zou kunnen zijn geweest.

Bij het bovenstaande dacht ik aan epilepsie. Echter kwam ik er via google al achter dat epilepsie bij de kat niet vaak voorkomt, en het bovendien eenmalig is;
Citaat:
Epilepsie bij katten komt vaak slechts éénmalig voor.
Bron- http://www.kattenziektes.com/epilepsie.html

Hierdoor hadden wij zoiets van; als het inderdaad epilepsie is, dan zal het hopelijk/waarschijnlijk bij die ene keer blijven. Aangezien Kyra verder nergens last van leek te hebben, hebben wij de dierenarts er niet bij ingeschakeld. Dat is een beetje de kwestie als met onze hond destijds; eerst proberen te filmen, dan kunnen ze een diagnose stellen op basis daar van, en dan verder kijken. Als je eenmaal bij de DA bent is de aanval al lang en breed over en zie je er niks meer van.

Echter werd ik zojuist wakker geschreeuwd door Kyra. Vanuit het niets hoor je ineens lawaai alsof ze aan het vechten is. Gauw mijn lampje aan gedrukt, haar aan haar staartbasis gepakt en onder de stoel weggesleept. Ik trof haar daarmee schokkend en kwijlend aan. Ik heb haar zo rustig mogelijk geprobeerd te houden op de grond en heb tegen haar gepraat, waarna ze na een kleine tijd (lees; hooguit 2 minuten) weer volledig bij was en zich zat te poetsen van de urine die nu op haar vacht zat (ook nu had ze dus weer haar urine laten lopen)

Omdat dit nu dus een tweede keer gebeurd is willen we toch een arts gaan raadplegen, maar ben ik ook benieuwd of iemand hier dit herkent, of misschien iets anders hierin ziet?

Linnie050

Re: Kat met epilepsie? Herkent iemand dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 03:29

Ik dacht inderdaad ook epilepsie.
Of kleine hersenbloeding?
Mijn kat heeft het 1x gehad maar die ging rondjes draaien en zwalkte door de kamer heen. Vond dat al heel erg om te zien.
Klinkt gek maar als er iemand bij is probeer het te filmen voor de dierenarts.
Hoop dat je snel meer duidelijkheid hebt. Veel sterkte.

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 03:31

Ik denk dat dit inderdaad 'gewoon' epileptie is.

Het komt ook inderdaad vaker voor bij honden dan bij katten, maar dat het vreselijk zeldzaam is en ook niet herhalend kan zijn is zeker niet waar.

Op internet vind je als het goed is een hoop verhalen over katten met epileptie.

Verder zijn er ook verschillende vormen van epileptie. Als ik het me goed herinner heb je 'gewone' epileptie (ik ben de correcte naam kwijt :+), wat zich uit in een gezonde kat -> BAM, epileptieaanval -> gezonde kat. Frequentie van de aanvallen kan erg verschillen, het kan net zo goed eenmaal per jaar als tweemaal per dag.
Je hebt partiële epileptie, die hetzelfde verloop heeft maar de epileptieaanval uit zich anders. Het is zeg maar een mildere vorm van een echte epileptieaanval, de kat gaat bijvoorbeeld alleen vreemd lopen of in rondjes lopen, gedeeltelijke uitval hebben,...
De ergste vorm is cluster epileptie. In dit geval volgen de aanvallen elkaar snel op en is het zaak zsm naar de DA te racen, want dan moet poes meteen een valiuminjectie krijgen om de 'cluster' te stoppen.

Nog een punt van aandacht is je DA zelf. Niet alle DA's zijn op de hoogte van recente ontwikkelingen in epileptieonderzoek bij katten of hebben er ervaring mee.

Het 'oude' medicijn voor epileptie is namelijk fenobarbital. Het werkt wel, maar... ten eerste is het een tijdje zoeken voordat de juiste dosis wordt vastgesteld. Ten tweede zijn er veel mogelijke (heftige) bijwerkingen die vaak voorkomen, waarbij de meest voorkomende een slome, afgevlakte poes is, of andere gedragsveranderingen. Ten derde is het zo dat als je eenmaal met fenobarbital begint, je er niet meer zomaar mee kunt stoppen. Want dan komen de aanvallen terug, vaak zelfs in ergere mate. Fenobarbital moet ook tweemaal per dag op een vast uur (heel belangrijk!) gegeven worden.

Ik ben er niet zeker van (ik weet mijn bron niet meer) maar er is een mogelijkheid dat er inmiddels een moderner medicijn is tegen epileptie, die minder bijwerkingen en risico's met zich meebrengt. Zeker naar informeren als je DA over fenobarbital begint.

Goed van je dat je naar de DA gaat, bij epileptie is het namelijk zo dat elke epileptieaanval de 'drempel' in de hersenen lager maakt voor een volgende aanval.

Nog een kleine tip mocht poeslief weer een aanval krijgen voor er een oplossing is: leg haar in een donkere, stille kamer. Neem alle prikkels weg. Geluid, licht, aanraking, weg ermee :j

Veel sterkte en succes!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 06:10

zou goed epilepsie kunnen zijn. Mocht je kat dus vrij rond kunnen lopen op straat nu niet meer toe laten! Stel dat ze zo'n aanval krijgt dan kan ze zichzelf niet in veiligheid brengen voor auto's, honden enz.

renate85

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 06:33

Ik lees even mee.
heb een kater met dezelfde Simptonen.
nu 4 x een aanval had.
begint vaak met spugen en daarna in paniek Door het huis racen wat eindigd met een aanval

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 06:34

Epilepsie kan hoor. Onze kattin van 11 jaar heeft het ook, een halfjaar geleden vanuit het niks gekregen. Het begon met voor haar uitstaren voor enkele minuten en totaal niet aanspreekbaar zijn, tot demonisch kattengekrijs. Ze krijgt nu anderhalf pilletje per dag en doet het daar prima op :)

edit: na de rest van het topic gelezen te hebben: onze kattin had eerst 'gewone' epilepsie-aanvallen, en dan ineens een clusterepilepsie aanval, heel zielig om te zien. Bij de DA inderdaad valium gekregen en ze heeft daar anderhalve dag compleet gedrogeerd doorgebracht en bleef maar aanvalletjes krijgen. Nu met de medicatie gelukkig super onder controle.

edit 2: onze kat krijg phenobarbital, net even gaan nakijken. Hmm, spijtig, als ik op voorhand wist dat er misschien een ander middeltje was... hier ook gedragsverandering trouwens, maar ten goede :P ze was eerst nogal een zure kattin die niet veel van de honden kon verdragen en nu is ze heel knuffelig en speels geworden :')

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 06:54

Hier is een topic die erover ging;
nientje78 @ [BB] Kat met epilepsie. Lotgenoten?

Ik heb ook een kat gehad met epilepsie.
Met de pillen was het goed onder controle te houden.
Het zal wss niet eenmalig zijn ;)
Bij hem was er geen gedragsverandering, was al een 'plakkerd' en dat bleef hij ook :)

wyoming

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 07:02

Hier ook een kat met epilepsie gehad, was aangereden door een auto en had haar poot gebroken en later kreeg ze ook epileptische aanvallen.

Zij lag dan idd ook te schokken op de grond en met haar mond wijd open, zodra ze er dan uitkwam, was ze heel knuffelig.

Ze heeft een tijdje tabletjes gehad maar die hielpen uiteindelijk niet meer en toen hebben we haar in laten slapen. (Is wel 18 jaar terug)

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 07:04

Wij hebben ook een kat gehad met epilepsie.
Die bleek een hersentumor te hebben...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 07:04

Mijn kater kreeg het op oudere leeftijd. Hij heeft het in totaal 3x gehad met een tussenpose van een jaar. Hij is daar waarschijnlijk op 18 jarige leeftijd overleden. (of aan een hartaanval, dat zullen we nooit precies weten.)

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-14 07:39

Dank voor de reacties. Zit nu op mijn mobiel, dus ik zal straks even uitgebreider reageren :)
Dat het zeer zeldzaam was (of op zn minst zeldzaam) leek mij ook wat te overdreven :'). Dat het minder vaak voorkomt omdat je het meer bij honden ziet kon ik dan nog wel geloven :j
Kyra is inderdaad een buitenkat, en ik zal in overleg met de DA straks eens even vragen wat het risico voor dr is van buiten lopen inderdaad.. aan de ene kant; wat als ze er een krijgt midden op straat inderdaad?
maar aan de andere kant; echt op straat zelf is ze niet veel, en auto's hier kunnen niet hard (wonen tussen een bocht en een verkeersdrempel in :P Dat houd de snelheidsduivels uit ons stuk straat :P) en ze is wit. In dit geval heb je dan dus bewoners van ons stuk die weten dat er katten lopen en dus voorzichtiger rijden die ineens een witte kat op de donkere stenen gek zien doen. In hoeverre is het dan fair voor d'r om haar binnen te houden? Vooral mijn ouders zal ik namelijk niet makkelijk overtuigen om madam langere tijd binnen te houden. 1 dag tot daar aan toe...maar langere tijd?

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 07:47

Mijn kat heeft ook epilepsie, maar is helaas niet hanteerbaar (behalve tijdens de aanval zelf), dus krijgt zij geen medicatie. Nu lijkt zij verschrikkelijk slim of ze voelt het aankomen, ze weet tegenwoordig zelf al veilig op de grond te komen en mij op te zoeken voor de aanval erger word.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-14 10:24

Lijkt me lastig als ze niet hanteerbaar zijn, maar gelukkig voelt ze het bij jou aankomen :(:)

Dierenarts gebeld, van de week even langskomen in het spreekuur. Helaas heb ik zelf geen auto of verder vervoer om het gelijk vandaag te kunnen doen, ben daarin afhankelijk van wanneer mijn ouders kunnen. Nu gewoon hopen dat er net zoals de vorige keer een paar weken tussen zit, zodat ze het deze week gewoon nog rustig heeft zodat we rustig naar de DA kunnen :j

Marjan1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 11:53

Ik heb hier een kater met epileptie sinds hij 1,5 jaar oud was. Krijgt nu 2 keer per dag een half tabletje en heeft al 2,5 jaar geen aanvallen gehad.
Aan hem merk ik niks van bijwerkingen. Hij is speels en ondeugend maar ook erg lief. Hij doet het er goed op.

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 11:55

Mijn kat heeft 5 jaar geleden een aantal aanvallen gehad, bleek door vocht tekort te komen. Kat was erg ziek maar is er daarna bovenop gekomen en nooit meer gehad.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 12:04

Tigress schreef:
Dank voor de reacties. Zit nu op mijn mobiel, dus ik zal straks even uitgebreider reageren :)
Dat het zeer zeldzaam was (of op zn minst zeldzaam) leek mij ook wat te overdreven :'). Dat het minder vaak voorkomt omdat je het meer bij honden ziet kon ik dan nog wel geloven :j
Kyra is inderdaad een buitenkat, en ik zal in overleg met de DA straks eens even vragen wat het risico voor dr is van buiten lopen inderdaad.. aan de ene kant; wat als ze er een krijgt midden op straat inderdaad?
maar aan de andere kant; echt op straat zelf is ze niet veel, en auto's hier kunnen niet hard (wonen tussen een bocht en een verkeersdrempel in :P Dat houd de snelheidsduivels uit ons stuk straat :P) en ze is wit. In dit geval heb je dan dus bewoners van ons stuk die weten dat er katten lopen en dus voorzichtiger rijden die ineens een witte kat op de donkere stenen gek zien doen. In hoeverre is het dan fair voor d'r om haar binnen te houden? Vooral mijn ouders zal ik namelijk niet makkelijk overtuigen om madam langere tijd binnen te houden. 1 dag tot daar aan toe...maar langere tijd?

Mijn kattin was al tien jaar een buitenkat en blijft nu verplicht binnen. Soms probeert ze nog wel eens buiten te glippen of zeurt ze wat, maar we willen het risico niet nemen. Ook omdat ze haar pilletjes op bepaalde tijdstippen moet hebben :j