Darmklachten bij kat door versvoeding ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

rider

Darmklachten bij kat door versvoeding ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-14 11:31

Hey bokkers, ik ben even benieuwd naar jullie ervaringen/meningen.

Ik heb twee katten. Een Thai van 3 jaar oud. Hij krijgt al zijn hele leven 's ochtends Siamezenbrokjes van Royal Canin en 's avonds een plak Carnibest. Hij ziet er super uit, is eigenlijk nog nooit ziek geweest en heeft een prachtige vacht.

Sinds twee maanden heb ik een Abessijn erbij, van nu 26 weken oud. Net als de Thai kreeg hij 's avonds Carnibest en 's ochtends brokjes. In theorie kittenbrokjes van Hills maar in praktijk vreet hij liever de bak van de Thai leeg. Ook de Abessijn ziet er goed uit, groeit goed, heeft een mooie vacht. Bij de fokker kreeg hij ook vers vlees voeding en af en toe brokjes.

Nu heeft hij een aantal keer last gehad van harde ontlasting met bloed en slijm rond de anus. Ik ben naar de DA geweest met hem en die kon eigenlijk niets bijzonders vinden - de abby is verder vrolijk, speels en toont verder totaal niet ziek. Parasieten kunnen het eigenlijk niet zijn want hij wordt altijd netjes ontwormd, maar voor de zekerheid hebben we hem toch nog ook met pasta ontwormt (normaal krijgt hij een pilletje).

Nu is mijn DA nogal een tegenstander van vers vlees, de discussie wel of niet vers hebben we tot in den treure gevoerd met de Thai en daarbij heb ik altijd mijn zin doorgedrukt, die doet het namelijk prima op vers.

Maar nu, met de vage klachten van de abby, wil de DA dat ik voorlopig stop met Carnibest voeren omdat zij denkt dat de darmklachten misschien daar vandaan komen. Volgens haar kan zo'n jonge kitten vers vlees nog niet goed verteren...

Ik ben nu een beetje in dubio. Aan de ene kant wil ik natuurlijk graag dat de klachten over gaan, aan de andere kant ben ik zelf een enorm voorstander van vers. Beide katten zitten nu alleen op brok, omdat één kat vers geven oorlog geeft hier rond voedertijd. Verder gaat het met beiden katten goed, maar ze zijn wel wat zeurderig omdat ze geen vlees krijgen en ik heb zelf het idee dat hun ontlasting meer stinkt dan normaal.

Of het onthouden van vlees het gewenste effect heeft weet ik nog niet, de problemen met ontlasting waren geen constant verschijnsel. Ik heb het nog niet gezien, maar de vorige twee keer dat het gebeurde zaten er ook een aantal weken tussen dus dat zegt m.i nog niet zoveel.

Iemand ideeen? Moet ik naar de DA luisteren of toch gewoon weer vers gaan voeren?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 11:35

rider schreef:
Volgens haar kan zo'n jonge kitten vers vlees nog niet goed verteren...

Het is een kat. Die zijn toch op de wereld gezet om vlees te verteren....

rider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-14 11:40

Goof schreef:
rider schreef:
Volgens haar kan zo'n jonge kitten vers vlees nog niet goed verteren...

Het is een kat. Die zijn toch op de wereld gezet om vlees te verteren....

Dat is ook mijn gedachte, maar volgens DA is gedomesticeerde kat niet te vergelijken met wilde kat.

Ik ben het daar ook niet meer eens, maar ja, ik wil ook geen kat met stoelgangproblemen, vandaar dit topic. Ik hoop dat er mensen zijn die wellicht een onderbouwd idee hebben van wat er aan de hand zou kunnen zijn en of het inderdaad met de versvoeding te maken kan hebben.

Noor17

Re: Darmklachten bij kat door versvoeding ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 11:44

Onze aby heeft ook snel harde ontlasting (geen bloed of slijm). Deze krijgt alleen brokjes van royal canin. Hij heeft alleen de gekke gewoonte geen water te drinken uit een bakje maar wil dit persee uit de kraan. Op momenten dat hij iets minder drinkt word zijn ontlasting ook weer harder. Drinkt die van jou wel goed?

rider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-14 11:45

Noor17 schreef:
Drinkt die van jou wel goed?

Ik zie hem regelmatig drinken dus dat zit wel goed. Ik heb zo'n kattenfonteintje. Ik moet wel zeggen dat hij wel het liefst direct van het straaltje van de fontein drinkt terwijl de Thai gewoon uit het opvangbakje drinkt. Dus dat klinkt wel als een Abby ding, haha. :)

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 11:50

Ik merk met die van mij eigenlijk alleen maar problemen met de ontlasting als ik ze geen vers vlees geef, zoals jij het beschrijft heb ik ook nog niet eerder meegemaakt. Weet wel dat de jongste blaasproblemen krijgt als ze aan de brok zit en dat de rest last krijgt van haarballen en ontlasting die verschrikkelijk stinkt. Misschien kan het wel komen door de combi van brokjes en vlees, dat gaat niet altijd goed geloof ik.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 11:53

Onze siamees had er ook last van. Vers vlees, natvoer of brokjes maakte niet veel uit. Hij heeft tot z'n overlijden een laxeermiddel gekregen.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 11:55

Wat een lastige situatie TS!
Ik heb zelf ook jarenlang een Aby gehad <3 en die was idd ook heel lastig qua voeding en darmen :(:)
Hij was eigenlijk permanent aan de dunne. Jarenlang gedokterd en geëxperimenteerd met welk voer wel of niet.
Uiteindelijk deed 'ie het het beste op een hypo allergeen dierenartsvoer van RC (katsjing :$ ), maar echt overgegaan is het nooit :n Op zn best was het zo dik als pap.

Heb je al eens pro biotica geprobeerd, om de darmen weer wat te kalmeren?
Of misschien *ik roep maar wat* een scheut zonnebloemolie over het vlees of zo?

hummer14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 11:58

Misschien het kitten op Giardia laten testen.
Aleen dan hebben ze meestal diarree met bloed.
Laatst bijgewerkt door hummer14 op 20-10-14 12:00, in het totaal 1 keer bewerkt

frisian_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 11:58

hyppolyte schreef:
Ik merk met die van mij eigenlijk alleen maar problemen met de ontlasting als ik ze geen vers vlees geef, zoals jij het beschrijft heb ik ook nog niet eerder meegemaakt. Weet wel dat de jongste blaasproblemen krijgt als ze aan de brok zit en dat de rest last krijgt van haarballen en ontlasting die verschrikkelijk stinkt. Misschien kan het wel komen door de combi van brokjes en vlees, dat gaat niet altijd goed geloof ik.

Idd combinatie brok-vers vlees is moeilijk.
De zuurgraad voor de vertering van brok is anders dan de zuurgraad voor de vertering van vers vlees.
Dus dit zou een rol kunnen spelen

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 12:06

Kijk eens naar een kvv die het vlees tot mousse heeft gemalen. Wat soms bij puppy's gebeurd, als ze deze klachten hebben, dat er stukjes onverteerd bot de darmen en anus irriteren. Kan ook een optie zijn dat je (nog) beter moet opletten of er geen relatief grof gemalen bot in de vleesplakken zit.

Anoniem14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 13:12

Misschien kun je de verhouding bot/spiervlees aanpassen, of een kvv proberen die andere verhoudingen heeft? Misschien doet je kat het beter op een wat lager percentage bot.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 15:05

Je kunt ook proberen over te stappen naar een ander merk kvv, ik vind die van Barf vaak beter en consistenter in de kwaliteit. Heb zelf wel eens gewisseld, maar dat doe ik toch maar niet meer omdat de andere merken toch wel mindere kwaliteit hebben i.m.o.
Vooral de verhouding met orgaanvlees is belangrijk, als dat percentage te hoog ligt kunnen ze daar behoorlijk last van krijgen. Had daar laatst nog een hele discussie over met een vertegenwoordiger op horse event, die wilde niet vertellen welk percentage orgaanvlees er in het voer zat, want dat was het geheim van de chef :+ (hij zei wel dat het hoger was dan normaal). Toen hele discussie aangegaan dat ze dan last kunnen krijgen van hun nieren etc. is dus ook voor mij een reden om het niet te kopen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 15:09

Stoppen met de brokken en volledig KVV? De combinatie brok/KVV wil niet altijd
Ik zou ook kiezen voor een andere KVV. Haaksbarf ben ik zelf erg fan van. Goede kwaliteit vlees en goede verhoudingen. DARF is ook prima. Tinlo ook okee, maar kwalitatief minder vlees, als is het zeker geen slechte kwaliteit.

Mijn katten zijn als kitten grootgebracht met KVV en zijn gezonde volwassen katten geworden. Enige probleem dat mijn kater had was blaasgruis, dat verzoorzaakt werd door de Carnibest. Vandaar dat ik dat niet meer geef.

En inderdaad Giardia laten testen :j

rider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-14 15:25

Bedankt voor de tips iedereen!

Voor degenen die volledig kvv geven, bieden jullie daarnaast dan nog supplementen aan? Ik meende dat in alleen vers vlees bepaalde vitaminen en mineralen niet voorkwamen, vandaar dat ik daarnaast ook brok voer. Of zijn er versvoedingen waar al extra supplementen in aanwezig zijn?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 15:26

Ik voer alleen volledig KVV. Het is volledig, dus ik ga er ook vanuit dat dat is wat ze nodig hebben.
Wat wil je aan extra supplementen voeren?

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 15:28

Ik voer ook niets extra's bij,, is niet nodig ook. Ze krijgen zo nu en dan bij mij een kuiken ofzo, dat is een compleet voedselpakketje.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 15:31

Carnibest kat is gewoon compleet, dus daar hoef je niks bij te voeren. Het gaat om een slecht zelf samengesteld (vlees)dieet waar het fout op gaat.

Een kat moet taurine hebben en kan niet alleen leven op spiervlees. All-meat syndrome komt daardoor. Te weinig taurine veroorzaakt uiteindelijk blindheid.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 15:33

Ruim 3 jaar geleden besloten we een kitten te houden die bij ons in de kittenopvang was. Het was een klein kneusje van 5 weken oud. Ze groeide slecht. Zo 3,4 dagen kwam ze netjes in gewicht aan en dag 5 viel ze weer af. Heel vreemd, maar goed inmiddels is poes 3 jaar en een kleintje gebleven. Op een gegeven moment ben ik begonnen met lamshart voeren omdat lamshart goed voor de spijsvertering was ( is mij verteld). Ukje ( Purk heet ze) kon niet zo goed tegen blik. Ze is helemaal verzot op lamshart en tegenwoordig wissel ik het af met andere soorten vers vlees. S morgens brokjes die eigenlijk de hele dag blijven staan en s avonds een portie vlees. Daar doet ze het prima op. Haar ontlasting stinkt als ik ze een keertje wat blikvlees voer. Met vers stinkt het niet. En blokjes lamshart zijn ook heel leuk. Daar kun je erg leuk mee spelen. Soms voetbalt ze die het halve huis door.
Misschien ander vers vlees proberen en kijken of de ontlasting beter wordt. Hier hebben ze geen last van de combi brokjes/vers. We hebben 3 katten, gewoon HTK poezels, in de leeftijd van 16 , 7 en 3.,

rider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-14 15:37

Okay, toen ik een aantal jaar geleden begin met het geven van Carnibest had mijn toenmalige leverancier het over supplementen. Net even op de site van Carnibest gekeken, daar wordt inderdaad aangegeven dat alles er al in zit. Stukjes hart krijgen ze hier ook weleens trouwens, dat gebruik ik voor hun activity voer board.

Over Giardia, ik heb er nu in overleg met de DA niet op laten testen omdat DA vond dat er geen indicatie was. De kat heeft immers geen diarree en er is ook geen sprake van braakklachten of verhoging/koorts. Als de klachten over twee weken niet over zijn, wil ze er voor de zekerheid wel op testen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 15:45

Het kan ook zijn dat de ontlasting té hard is en er daardoor bloed bij zit.
Ook in dat geval: stoppen met brok. In Carnibest zit rijst, dat kan ook opstoppen. Bot idem dito.

Je zou het eens een week kunnen proberen op alleen spiervlees met wat orgaan. Van een week loopt hij geen tekorten op, maar dan kun je zien of dit helpt om de ontlasting zachter te krijgen (bijvoorbeeld kipfilet, runderlappen, soepvlees van rund met wat hart of lever, enz). Werkt dit, kun je langzaam wat kraakbeen toe gaan voegen (bijvoorbeeld eendagskuiken of kippennekken bijvoeren). Gaat dit goed, dan overstappen op volledig KVV. Tinlo is bijvoorbeeld wat natter voer. En ik geef daarnaast ook 1x in de 14 weken vis. Koolvis, zalm (uit blik of vers) of sardines. Dat is voor bepaalde voedingsstoffen die in vlees niet of weinig zitten.

Zo krijg je beter zicht op waar hij nou zo'n harde ontlasting van krijgt. Ik vermoed de combi brok, rijst en bot, gezien de Carnibest. Sommige katten kunnen daar minder goed tegen.