Cavia's laten wennen aan elkaar?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

maaikemuis

Cavia's laten wennen aan elkaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-14 08:32

In de hoop dat er mensen zijn die hier ervaring mee hebben.

Twee weken geleden is 1 van de caafjes uit mijn koppeltje heel plotseling overleden, veel te jong heb ik haar in moeten laten slapen (ze was pas 4). De overgebleven cavia begon rap te vereenzamen. In eerste instantie was alles eng en daarna was het 'me and my shadow'. Vandaar dat ik op zoek ben gegaan naar een nieuw maatje voor haar.

Bij de cavia-opvang hebben we een nieuw maatje gevonden. De eerste kennismaking was goed, erg rustig en we hebben een dotje van een caviameisje voor haar meegenomen. In eerste instantie leek dit goed te gaan, maar oh jee. Vanmorgen zag de woonkamer er uit alsof er een sneeuwstorm had gewoed, overal lag zaagsel. Een doodsbange nieuwe cavia in een hoekje weggekropen die al begon te gillen wanneer Pluis in de buurt kwam. Als het niet zo zielig zou zijn, zou het bijna grappig zijn. Twee cavia's die als de dood zijn voor elkaar en die gillen alsof de ander ze ieder moment iets aan kan doen :') .

Wat is wijsheid? Gewoon even lekker met rust laten en kijken of ze dit zelf op gaan lossen of kan ik actief meewerken aan het 'ik zou graag willen dat jullie gezellig samen gaan spelen' project? Mag duidelijk zijn dat wanneer er gevochten gaan worden ze direct uit elkaar gaan, maar vooralsnog zijn ze gewoon als de dood voor elkaar.

Miesemuisje

Re: Cavia's laten wennen aan elkaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 08:53

Zolang ze niet vechten zou ik t nog even aankijken

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 08:56

Is de nieuwe een jong meisje?
Dat gaat vaak beter.
Alleen ik zou het niet zo lang aankijken als ik jou was.
Soms klikt het gewoon niet

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-14 09:02

Nee, het is een al wat oudere dame (het begint een redelijke bejaardensoos te worden ). De overgebleven cavia is een wat autistisch geval. Na 4 jaar nog altijd bang van alles en iedereen, handtam is ze nooit geworden. Bij de eerste kennismaking leek het wel goed te gaan. Alleen vannacht was het een klein drama. Ze zitten nog geen 24 uur bij elkaar, dus ben wel bereid het even aan te kijken. Vraag me af of er nog handig tips en tricks zijn, of dat het een kwestie is van negeren en het ze zelf maar even uit laten zoeken.

Ze kan terug hoor, waar ze vandaan komt. Een hele opvang vol met cavia's (je vraagt je af waarom zoveel cavia's daar terecht komen -O- ), dus gaat het niet goed, dan kijken we met een ander. Maar toch, in principe gaan de beesten die door de voordeur naar binnenkomen niet meer weg.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 09:25

Zijn ze eerst in hun eigen kooi gekoppeld?
Zo niet moet je wel beseffen dat de oude cavia dan in haar vertrouwde omgeving zit en zich bedreigd kan voelen.
Haal ze vandaag eens uit en zet ze samen (afgesloten) ergens waar het voor allebei anders is.
Ik snap wat je bedoeld, het is erg lastig maar ook cavia's kunnen enorm gemeen vechten als het fout gaat.
Ik heb ze zelf ook en Sindskort een aantal Dump cavia's (Ja het probleem is erg vervelend en ik had er 3 zwanger ook nog) en heb ook even moeten schipperen voor het stabiel werd.
En anders kooi erbij :Y)
Heb ik ook, ik ging van1 naar 3 kooien en er moet er nog eentje bevallen :')

2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 09:33

Wat bij mijn cavia's altijd goed werkt is ze samen laten eten. Dus lekker wat paprika of appeltjes geven in het midden van het hok zodat ze elkaar wat gezelliger gaan vinden.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-14 09:34

Dat kan ik wel doen, ik zet als ik thuiskom van werk de ren wel op (vriendlief wordt geacht mij op de hoogte te houden van het gedrag van mijn kinders terwijl hij oppast ;) ). De kooi is het territorium van de ene, ik hoop dat ze haar beoogde nieuwe vriendinnetje toe gaat laten. Straks eens op neutraal terrein een play date organiseren.

Je vraagt het je af hoor. Dit dotje komt ergens vandaan waar ze 93 cavia's hadden rondlopen, mannetjes en vrouwtjes, dus de opvang had er inmiddels al een flink aantal. Wat moet een mens met 93 cavia's?!?!

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 09:38

Teveel gefokt en er niet vanaf kunnen komen.
Ergens geld inzien wat er niet is.
Zo ook bij mij, 4 volwassen cavia's in een klein mini kooitje.
Waaronder 3 zeugen en 1 papa beer.
1tje was al (te vroeg) bevallen en uiteindelijk 5 dode jonkies.
De ander heeft er 2 gezonde gekregen en op nummer 3 wacht ik nog.
Ongelofelijk sommige mensen

2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 10:34

over het algemeen is het vaak geen bewuste opzet maar onwetendheid. Ik denk zelf dat je beter die mensen kan helpen dan "afzeiken" :o

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 10:59

Ja en nee, ik ken eigenlijk alleen gevallen waarbij het wel zo was :)

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-14 16:43

Op neutraal terrein zijn de dames een soort live televisie. De oude caaf is vastbesloten om nummer 1 in rang te zijn en zit haar beoogde vriendin op de hielen. Ik weet niet wat ik zie, het bange teruggetrokken caafje laat een kant zien die ik niet voor mogelijk hield. Om over opbloeien te spreken.... Al lijken ze elkaar toch af en toe wel op te zoeken als het spannend wordt (held op sokken dan wel weer). Ik ben benieuwd of ze er uit gaan komen.

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 18:03

Ik heb een dame en ex heer, dame 2 is een paar weken geleden overleden. Mijn zus had ook een dame en ex heer. De heer is overleden, dame is nu bij mijn duo komen wonen. Ik ben er nog niet over uit wat nu de rangorde is. Vanmiddag zat de nieuwe dame op mijn dame, dat lijkt mij dominant gedrag. Mijn ex heer is ook een aparte, een watje ook. Ze zoeken het maar lekker uit. Bij de caviaopvang zetten ze ze ook gewoon bij elkaar en er is genoeg ruimte om weg te komen.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-14 11:18

Even een berichtje van het caviafront. Ik heb ze twee avonden in de ren elkaar uit laten schelden en ik moet zeggen dat ze de rangorde inmiddels wat hebben bepaald. Ik gok zomaar dat Pluis het onderspit heeft moeten delven.... Ze moet tegenwoordig het hokje delen met de Fluf (zoals ze inmiddels is hernoemd).

Inmiddels hebben ze weinig 'woorden' meer met elkaar en zijn ze wel erg komisch af en toe. Gisteravond hadden ze allebei last van 'ik wil een vriendje'-gevoelens, compleet met kontwiebelen aan toe. Ze hebben allebei een half uur lang achter elkaar aan lopen rennen met vrolijke geluiden, dus volgens mij gaat het wel ok.

Hopen dat het zo blijft! Stiekem vind ik de Fluf namelijk wel heel erg schattig. Voor het eerst in jaren weer eens een cavia die het echt lekker schijnt te vinden om op schoot te zitten.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 12:48

Aaah wat leuk!
Dus het heeft geholpen?
Ook fijner voor jou gemoedsrust!