Wanneer da bij kennelhoest?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Wanneer da bij kennelhoest?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-14 01:51

Omdat mijn honden begin volgend jaar waarschijnlijk naar pension moeten heb ik vorige week bij mijn jongste hond kennelhoest laten mee enten tijdens de jaarlijke enting (wel via de neus, geen injectie). Dit heeft hij al vaker gehad en eigenlijk nooit echt problemen.

Vanochtend kwamen we echter beneden en na het eerste rondje lopen vertelde mijn man bezorgd dat hij alleen maar liep te kuchen en kokhlzen. Binnen vond ik hem wat benauwder, veel hijgen, maar wel blij en enthousiast. Omdat hij op dit moment met een volle teef zit (als wij er zijn, anders gescheiden, hij is ook niet geholpen namelijk) hadden we ook het idee dat hij misschien wat van slag was door de hormonen.
Het valt ons echter vanavond weer op nu we thuis komen en hij enthousiast is dat hij ontzettend loopt te kuchen e.d. Ik vermoed dus kennelhoest na de enting. Andere hond heeft nergens last van tot zover.

Op dit moment hijgt hij veel, is rusteloos, maar wel blij (komt steeds vragen om te spelen, drinkt goed, wil knuffelen, enz.)
Omdat onbehandelde ernstige kennelhoest problemen op kan leveren wil ik er zeker niet te laat bij zijn. Wanneer gaan jullie bellen? Is dit iets om morgen over te bellen voor overleg? Of kan dit prima wachten tot maandag of dinsdag?

Hij krijgt nu wat meer rust, we lopen op een tuigje om zijn nek niet te irriteren en houden hem in de gaten :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 02:23

Nee ik zou me er niet druk om maken.
Zowieso is kennelhoest niet iets waar je meteen mee naar een dierenarts hoeft te rennen, de meeste gezonde honden lossen het zelf prima op. Daarnaast is hij ingeent dus is het ws gewoon een reactie op de enting, maw; hij reageert op het verzwakte virus, echt ziek zou hij daar (in principe) niet van kunnen worden.
Waarschijnlijk is het over een dag of 2 over, zo niet, zou ik dan even bellen.

Edit; het is zowieso geen acute kennelhoest ;)
Zorg dat hij een beetje rustig blijft, inspanning en hijgen irriteren de luchtpijp waardoor hij meer zal hoesten. En gebruik met wandelen liever een tuigje dan een halsband ook om de luchtpijp te ontlasten.

spotterick

Re: Wanneer da bij kennelhoest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 03:44

Bellen naar de da voor info en tips kan nooit geen kwaad.
Die van ons laat ons te minsten niet snel komen. Die zegt waar je op moet letten en wanneer het zou verminderen en wanneer je naar hun zou moeten komen ;)

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 07:04

Zolang ze geen koorts hebben, goed eten en drinken, en gewoon blij zijn zou ik me niet te druk maken. Hij mag wel iets rustiger zijn dan anders maar niet apatisch.Het is feitelijk niet meer dan een verkoudheidje, en voor de meeste honden is het geen probleem. Enkel oudere, jongere en zwakkere dieren moet je mee oppassen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-14 08:44

Dank jullie wel ;)
Normaal ben ik altijd van het afwachten, maar omdat ik lees over eestverschijnselen en de rest van zijn leven blijven hoesten, dan ga ik twijfelen.

Vandaag iets minder gehoest in de wandeling, loop idd op een tuig met hem. Wel constant hijgen, aan 1 stuk door, hij is extreem druk en rusteloos (maar dat kan dus ook komen door zijn hormonen nu)

Eten lijkt iets matiger, maar hij drinkt wel goed.
We wachten dan gewoon even af :)

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 08:48

Gewoon morgen even langs gaan. Het gaat vanzelf wel over maar ze kunnen er wel wat voor krijgen dat ze zich wat lekkerder voelen.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 08:59

Eerst maar gewoon bellen.
Hijgen, druk zijn en slecht eten kan ook door hormonen komen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 13:56

Precies en dat is nu juist niet handig icm kennelhoest.
Probeer hem een rustige omgeving te geven, dat hij minder onrustig is.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 14:01

Een dierenarts doet weinig/niets bij kennelhoest. Rust heeft hij dan wel nodig.
Mócht hij gaan spugen, zou ik absoluut gaan en laten checken op hart!
Ik wil jullie absoluut niet bang maken, maar wij hebben hier helaas hele slechte ervaring mee (wel een oudere hond, maar een gewaarschuwd mens...)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-14 14:14

We hebben de twee gescheiden nu, meneer ligt lekker te slapen (mevrouw ook trouwens :D )
Ik ga je advies onthouden kentaro!
Ik vond hem vandaag al een stukje beter, het is moeilijk inschatten wat waar door komt, wat is de kennelhoest en wat de opwinding, maar nu ze gescheiden zijn hebben ze beide wat meer rust :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 14:18

Je kunt gewoon antibiotica geven en dat werkt doorgaans heel goed.
Het is als een verkoudheid bij de mens, ben je gezond dan is er werkelijk niets om je zorgen om te maken, gaat vanzelf over. Ben je oud of heb je een verminderde weerstand, ja dan kun je er zieker van worden en kan het problemen geven.

Ook hoef je je geen zorgen te maken dat je teef het ook zal krijgen, het kan natuurlijk, maar als zij goed gezond is zal het ook bij haar vanzelf overgaan. Hoewel ik daar wel wat meer maatregelen zou nemen. Wanneer is je teef uitgerekend?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-14 14:34

Ze is loops, niet gedekt :) dus daar heb ik geen zorgen voor. Sorry, met volle bedoelen we hier dat ze alles nog heeft en dus niet gesteriliseerd of gecastreerd.
Nu ik terugdenk was de reu na de vorige kennelhoest enting ook een paar dagen niet lekker, en als ik op internet kijk zie ik het ook veel terugkomen bij andere honden-eigenaren.
Ik ben niet zo voor antibiotica als het niet hoeft, dus ik blijf hem gewoon even lekker in de gaten houden en zie ik geen verbetering ga ik bellen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 14:38

O heb ik dat verkeerd begrepen, er staat toch een volle teef? Daarmee bedoel je niet dat er pups in zitten? :+
Haha lol, nouja dan zou ik me nergens zorgen over maken, dikke kans dat zij het niet eens krijgt.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-14 14:40

Hihi, nee, hier zeggen we "volle teef" of "volle reu" als ze niet geholpen zijn, lol. Dus dat alles er nog in zit :p sorry, besef nu pas dat het verwarrend is!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 14:42

Ik heb er geen seconde bij nagedacht dat je dat zou bedoelen, maar zo onlogisch klinkt het ook niet.
Ben alleen gewend dat vol betekend dat er wat in zit, bij een paard dan toch :P

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 14:51

Die van ons zijn ook altijd een paar dagen hangerig en kucherig na de enting, zij krijgen overigens de neusspray. Maar ondanks dat kunnen ze kennelhoest oplopen. Hier in de buurt is een erg hoge druk ervan helaas, dus zonder enting gegarandeerd flink ziek, met af en toe een paar dagen wat kucherig.

Wanneer gaan we naar de dierenarts, als het een paar dagen aanhoud, ze koorts krijgen of echt sloom, minder eten of stoppen of gaan overgeven. In de andere gevallen een kwestie van desnoods geweekt eten geven om de keel wat te verzachten en rustg houden.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-14 17:13

Heb je ook weer gelijk in annelies, lol!

Eten doet hij al de hele dag slecht, verder wel opgewekt, wil steeds spelen en knuffelen dus voorlopig maken we ons niet teveel zorgen dan maar.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 17:22

Even hoestdrank voor kinderen halen, degene voor kriebelhoest. Dat zal de DA ook aanraden. Pas wel op met contact met andere honden. Het is bemettelijk.
Wij mochten niet lange stukken wandelen of contact met anderen hebben.

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 20:52

Vanmiddag zag ik dat mijn hond moeite heeft met slikken. Ze is ook wat rustig, eet wel goed en heeft geen koorts of verhoging. Aanstaande vrijdag moet ik haar laten tegen kennelhoest, maar volgens mij lijkt dit er wel wat op.. Ze zit gewoon niet lekker in haar vel. Heeft ook overgegeven vanmiddag.. Ik hou haar maar even extra in de gaten maar ook hier vraag ik me af wanneer de da eraan te pas moet gaan komen. Vooralsnog zijn het vage klachten.. Wel heb ik haar gisteren behandeld met een pipetje tegen vlooien, zou het een reaktie daarop kunnen zijn? Had ze voorgaande keren niet..

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-14 20:55

Ik vind het hiet echt klinken als kennelhoest eerlijk gezegd...

Gisteren heb ik de man maar een dagje meegenomen naar mijn werk, kon hij even bijkomen een middagje onder mijn bureau. Hij heeft veel geslapen. En gelukkig neemt de loopsheid hier ook af, dus langzaamaan weer rust in zijn kop. Hij hoest al een stuk minder, eigenlijk alleen nog bij opwinding. Wel is hij nog erg onrustig, voornamelijk in de nacht.
Wel gisteren met de dierenarts overlegd, ik vond hem erg warm (op kantoor dus kon niet meten), en dierenarts kon me gerust stellen dat restklachten alleen voorkomen bij verwaarloosde kennelhoest. Zij had nog nooit gehoord van reactie na de enting, maar lees er op internet heel veel over...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 22:51

eponine schreef:
Vanmiddag zag ik dat mijn hond moeite heeft met slikken. Ze is ook wat rustig, eet wel goed en heeft geen koorts of verhoging. Aanstaande vrijdag moet ik haar laten tegen kennelhoest, maar volgens mij lijkt dit er wel wat op.. Ze zit gewoon niet lekker in haar vel. Heeft ook overgegeven vanmiddag.. Ik hou haar maar even extra in de gaten maar ook hier vraag ik me af wanneer de da eraan te pas moet gaan komen. Vooralsnog zijn het vage klachten.. Wel heb ik haar gisteren behandeld met een pipetje tegen vlooien, zou het een reaktie daarop kunnen zijn? Had ze voorgaande keren niet..

Wat doet ze dat je denkt dat ze moeite heeft met slikken?
Kennelhoest begint doorgaans anders.

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 07:33

Het slikken gaat gepaard met een beweging van het hoofd, dat heeft ze anders niet. Ik loop daarom nu met een tuig om haar hals te ontzien. Eetlust is nog steeds prima, ze is wel nog steeds vrij rustig. Niet dat ik dat erg vind ;-) maar ze is gewoon een beetje uit haar doen.