Is mijn dwerghamster blind?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jellybeans

Is mijn dwerghamster blind?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-14 20:22

hoi,

Gisteren ging ik met mijn vinger tussen de tralies van de kooi van mijn dwerghamster, (hij zat echt voor de tralies) dat hoorde hij en hij kwam op het geluid af maar toen hij langs de tralies snuffelde liep hij zo langs mijn vinger. Ik dacht er toen nog niet bij na en pakte hem gewoon uit zijn kooi, er was niks aan de hand en hij liep gewoon net zoals anders. Alleen toen ik heb terugzette probeerde hij een trappetje in zijn kooi op te kopen maar liep hij gewoon scheef en viel er van af.
Toen ik vanochtend bij licht eens goed naar hem keek zag ik dat er een lichte waas over zijn beide oogjes heen zit.
Ik zocht dat op internet op en het komt wel een beetje overeen met plaatjes op internet maar dan minder erg.
Op internet stond de tip om heel stil met je vinger naar de oogjes van je hamster toe te gaan en te kijken of hij daar op reageert, dat deed ik dus bij beide oogjes maar hij bleef gewoon rustig zitten.
Volgens mij ziet hij echt niks meer. ;(

Weten jullie wat die witte waas of zijn oogjes kan zijn, of hebben jullie nog tips om het te testen of om misschien er iets aan te doen?
Naar de dierenarts ga ik liever pas als het echt niet anders kan (hij is op zijn zicht na volgens mij nog wel vrolijk..) want ik heb er slechte ervaringen mee om met kleine dieren naar de dierenarts te gaan. (ze hebben het meteen over laten in slapen -O- )

Het is trouwens een Russische Dwerghamster (mannetje) van 2,5 jaar.
Ik hoop dat iemand me kan helpen! Alvast bedankt.

Weggebokt

Re: Is mijn dwerghamster blind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 20:25

Ik vrees dat je hamster wel dat je hamster blind is.Je hamster is al 2,5 jaar en dat is best oud voor een dwerg hamster!

Nienke15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 20:25

Een witte waas/vlek op de ogen is staar, dat had mijn cavia ook, maar daar merkte je niet echt van dat hij blind was, behalve dat hij af en toe wat onhandig ergens tegenop liep :') maar je kunt er niks aan doen, de dierenarts ook niet.

Jellybeans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-14 20:28

Ja, ik weet dat hij al best oud is!
Daarom vind ik het ook best sneu dat hij nu waarschijnlijk blind is.
Kijk als hij dat nou zijn hele leven al had, maar dat is nu ook opeens gekomen.. En mens kan je zeg maar uitleggen wat blind zijn betekent maar voor zo'n hamster, die weet helemaal niet wat hem overkomt zeg maar. :') Dat vind ik wel sneu!
Maar staar, ik dat echt blind of niet?
Laatst bijgewerkt door Jellybeans op 18-10-14 20:28, in het totaal 1 keer bewerkt

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 20:28

Kan heel goed zijn dat hij blind is. Hij is 2,5, dat is ook erg oud voor een dwerghamster.
Kijk eens op het hamsterforum, misschien hebben ze daar nog tips voor je.
Richt ook de kooi in zodat hij niet meer hoeft te klimmen of van iets af kan vallen. Dus alles op de bodem zetten.

Jellybeans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-14 20:29

cynthiar schreef:
Kan heel goed zijn dat hij blind is. Hij is 2,5, dat is ook erg oud voor een dwerghamster.
Kijk eens op het hamsterforum, misschien hebben ze daar nog tips voor je.
Richt ook de kooi in zodat hij niet meer hoeft te klimmen of van iets af kan vallen. Dus alles op de bodem zetten.

Daar zal ik even kijken. :)
En bedankt voor de tip, dat is misschien wel slim, omdat hij nu ook steeds van zijn trappetje afvalt..

Jellybeans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-14 20:08

Ik heb vandaag nog eens goed naar mijn hamster gekeken en volgens mij heeft hij alleen zo'n blauwe vlek in zijn rechter oog, en niet in het linker ? Zou dat kunnen?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 00:32

2,5 jaar is oud en volgens mij is het vrij normaal dat een hamster blind wordt op die leeftijd (heeft mijn hamster ook gehad).
Ik zou de kooi een beetje 'blind-proof' maken en hem lekker verwennen en hem nog een paar gelukkige laatste maanden geven. Is verder niet iets om je druk om te maken, het hoort er gewoon bij.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 00:37

Zou ook nog ontsteking kúnnen zijn... Heb ik een aantal keer bij opvangcavia's gehad. Je zou een tubetje cavasan kunnen halen, kost 5 euro als ik het goed heb.

Jellybeans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-14 17:10

Daphne__ schreef:
Zou ook nog ontsteking kúnnen zijn... Heb ik een aantal keer bij opvangcavia's gehad. Je zou een tubetje cavasan kunnen halen, kost 5 euro als ik het goed heb.

Bedankt voor de tip!
Maar mijn hamster heeft dit al wel langer dan 48 uur en op internet staat dat het na 48 uur nauwelijks meer helpt.. Heb jij daar toevallig ook ervaring mee?

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 17:19

Ja, één van mijn opvangcavia's had al een week een wit/blauw oog volgens de vorige eigenaar, die heb ik behandeld en binnen 2/3 dagen was het oog weer normaal en zag hij ook duidelijk weer goed/beter :)

Jellybeans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-14 18:14

Oke, dan ga ik dat ook halen!
Koop je dat gewoon bij de dierenwinkel?

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 18:32

Bij de dierenarts! :)
Maar kun je gewoon kopen, hoef je geen afspraak voor te maken.

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 18:36

Klinkt idd als staar.
Hier nog nooit meegemaakt met mn hamstertjes en die zijn ook die leeftijd of ouder geworden.
Gewoon t hok zo veilig mogelijk inrichten, maar niet te veel veranderen anders is ie straks helemaal de weg kwijt :')