Hond spuugt na ongv 3 uur eten uit

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Brievenbus

Hond spuugt na ongv 3 uur eten uit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-14 20:25

Hallo, sinds kort hebben wij een pup (6 mnd). Helaas (door ws ander voer) spuugt zij alles er weer uit na ongeveer 2 a 3 uur, onverteerd. Ze oogt niet ziek, laat verder niets zien. Ze is sinds 2,5 dgn op kleine porties rijst gezet. Ook dit gaat niet goed. Vandaag langs de da geweest, die kon niets vinden. Geen koorts, alleen een prikje en pilletjes tegen braken gehad. Maar toch gooit ze net alles er weer uit ;( ik zit met mn handen in t haar, wat kan ik doen?

Froukje
Forever young

Re: Hond spuugt na ongv 3 uur eten uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 20:27

Na je topic over het aldi voer.. Wat geef je nu dan??
Heb je haar er wel rustog aan laten wennen, dus eerst kleine beetjes gemengd met het oude?

Zijn de brokken groter of kleiner, kauwt ze wel of schrokt ze alles heel snel naar binnen?

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 20:28

Verder laten zoeken door evt een andere DA. Er is iets mis maar jouw DA kan het niet vinden.

Misschien endoscopie van de maag laten doen.

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-14 20:39

Froukje1993 schreef:
Na je topic over het aldi voer.. Wat geef je nu dan??
Heb je haar er wel rustog aan laten wennen, dus eerst kleine beetjes gemengd met het oude?

Zijn de brokken groter of kleiner, kauwt ze wel of schrokt ze alles heel snel naar binnen?

Jep, daar ging het dus helemaal mis. Nu krijgt ze rijst met kip tot maandag op aanraden van de da. Brokken waren stuk groter, ze eet rustig.
Laatst bijgewerkt door Brievenbus op 17-10-14 20:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-14 20:40

Paintlinger schreef:
Verder laten zoeken door evt een andere DA. Er is iets mis maar jouw DA kan het niet vinden.

Misschien endoscopie van de maag laten doen.

Als het maandag nog niet beter was moest ik terug komen. Ze heeft wel gevoeld aan de buik en alles voelde goed...

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 20:44

Maar, waar heb je de aldi brokken door vervangen in eerste instantie, welk merk?

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-14 20:47

Froukje1993 schreef:
Maar, waar heb je de aldi brokken door vervangen in eerste instantie, welk merk?

Voer van de eigenaar, ik heb haar net 1,5 wkn.
Maargoed, dat is het punt niet. Wat kan ik nu doen? Na 2 dgn rijst... Zou het toch ietsje beter moeten gaan...

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 20:50

Het klinkt eigenlijk alsof het eten niet goed van de maag naar de darm kan. Dit komt voor zover ik weet weleens voor bij mensen (ik ken iemand die dat als babietje had en er aan geopereerd is omdat er een totale afsluiting was, de symptomen zijn dan dat het eten niet wil passeren en dus 'terug komt'). Omdat het eten niet verteerd is, zou je dan - denk ik - het eerst kijken naar de maag.

Als ik je DA was, zou ik er dus even een kijkslangetje in stoppen en bij de kleine even kijken naar de sluitspier van de maag (pyloris), om te zien of die wel 'open' is.

Omdat je hond dit al 6 mnd overleefd heeft, zal het niet om een totale afsluiting kunnen gaan. Ja, óf er is iets anders aan de hand, bijvoorbeeld in het duodenum, het stuk darm na de maag.

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-14 20:51

HannahFrouk schreef:
Het klinkt eigenlijk alsof het eten niet goed van de maag naar de darm kan. Dit komt voor zover ik weet weleens voor bij mensen (ik ken iemand die dat als babietje had en er aan geopereerd is, de symptomen zijn dan dat het eten niet wil passeren en dus 'terug komt'). Omdat het eten niet verteerd is, zou je dan - denk ik - het eerst kijken naar de maag.

Als ik je DA was, zou ik er dus even een kijkslangetje in stoppen en bij de kleine even kijken naar de sluitspier van de maag (pyloris), om te zien of die wel 'open' is.

Maar tot 3 dagen geleden ging alles prima! Kan dat ineens? Bedankt voor je reactie :)

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 20:55

Poept ze nog wel?

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-14 20:56

Thesserd schreef:
Poept ze nog wel?

Nee, ze is leeg.. gisteren heeft ze wel een klein poepje gedaan. Geel en vol met rijst.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 20:59

Vivian__ schreef:
Froukje1993 schreef:

Voer van de eigenaar, ik heb haar net 1,5 wkn.
Maargoed, dat is het punt niet. Wat kan ik nu doen? Na 2 dgn rijst... Zou het toch ietsje beter moeten gaan...

Nouja, blijkbaar zit daar iets anders in waar ze nu dus op reageert. Ik zou eerst maar eens vergelijken wat het verschil is tussen het voer van de vorige eigenaar en de aldi brokken. Kan maar zo zijn dat ze ergens gevoelig/allergisch voor is.

En dat rijst nog even doorzetten, haar maag moet wel de tijd krijgen om weer tot rust te kunnen komen. Dat duurt vaak wel langer dan 2 dagen.

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-14 21:03

Ja, doorzetten met rijst doe ik zeker. Heb dr net een heel klein beetje gegeven. Ze moet er zo snel mogelijk bovenop komen! Hoop niet dat ze iets naars onder de leden heeft...

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 21:41

Vreet ze wel eens andere dingen of sloopt ze? Tijd terug verhaal gehoord over een hond in de praktijk die ook elke ochtend spuugde en bleek, na verder onderzoek, een tennisbal te hebben opgegeten. Wanneer ze na het weekend nog steeds braakt is het niet onverstandig om verder onderzoek bij de dierenarts te starten. Mocht ze in het weekend slecht te pas worden, dan direct naar een dierenarts.

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-14 21:47

annepaardoes schreef:
Vreet ze wel eens andere dingen of sloopt ze? Tijd terug verhaal gehoord over een hond in de praktijk die ook elke ochtend spuugde en bleek, na verder onderzoek, een tennisbal te hebben opgegeten. Wanneer ze na het weekend nog steeds braakt is het niet onverstandig om verder onderzoek bij de dierenarts te starten. Mocht ze in het weekend slecht te pas worden, dan direct naar een dierenarts.

Thanx. Ze vreet niks geks en we zitten er constant bovenop. Mocht ze zich duidelijk slecht voelen dan rennen we gelijk naar de da hoor! Maar zoals het nu gaat... Ze heeft nergens last van.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 21:50

Als de rijst nog in de poep zat betekent dat volgens mij dat het eten gewoon niet verteerd wordt. Weet de dierenarts dit ook?

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-14 22:18

Thesserd schreef:
Als de rijst nog in de poep zat betekent dat volgens mij dat het eten gewoon niet verteerd wordt. Weet de dierenarts dit ook?

Ja, dat weet ze.
Zou ze allergisch kunnen zijn voor botjes of varkensoren?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 22:31

Ik zou verder zoeken. Ontlastings onderzoek op o.a. pancreasproblemen. Bloedonderzoek enz. Eventueel een röntgenfoto zodat je heel wat meer weet.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 22:38

mensenrijst is niet geschikt voor honden of moet minimaal 3 uur gekookt hebben

geweekte brokken geven of overstappen naar bv rodi vlees bij bijna elke supermarkt te vinden in de vriezer, gaan voor de compleet versie eerst in kleine porties over de dag geven

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 22:46

Rijst schijnt nog wel eens te kunnen zorgen voor gele ontlasting. Onze hond kreeg dan wel eens sperziebonen..

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 22:48

Klinkt als obstructie ergens in de darmen... Misschien kan je da een echo of zo laten maken?

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-14 23:00

Bij mij kat werkte rijst prima toentertijd!
Denk dat het ook zoiets is Agossie. Maar hoe kan t dat ze wel poepte gisteren dan? Bel morgenochtend de da weer. Tot nu toe maakt ons meisje het goed, ondanks dat ze 'leeg' is. Niet slap oid.

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-14 23:01

Ze drinkt overigens wel goed en is volgens de da niet uitgedroogd :) gelukkig maar.

xGoldenHero

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 23:05

Hmm apart zeg. Pup brok geven eventueel iets warm/lauw water erover en geweekt geven in meerdere porties per dag 4 a 5.

Hoeveel geef je per keer?

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-14 23:09

xGoldenHero schreef:
Hmm apart zeg. Pup brok geven eventueel iets warm/lauw water erover en geweekt geven in meerdere porties per dag 4 a 5.

Hoeveel geef je per keer?

Al geprobeerd, beetje pup brok laten weken en door de rijst. Geef haar steeds minder.. Nu ongv 2 eetlepels. Ook vanavond nog niets binnen gehouden.
Ze heeft wel honger en kauwt graag op haar botje..

Waardeloos dit..