Konijnen jaarlijks inenten, hoe zit het?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Eske_B

Konijnen jaarlijks inenten, hoe zit het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-14 18:17

Ik heb 2 konijnen uit de opvang gehaald. Daar is eentje in januari en eentje in februari geënt. Dit wil ik in principe wel doorzetten dus het een en ander uitgezocht. Hier in de buurt is in maart konijnenspreekuur, wat het dus goedkoper maakt.
Ben ik dan nog netjes op tijd?

Er komen hier overigens nauwelijks andere dieren over de vloer (ze staan in de tuin), maar liever het zekere van het onzekere nemen.

Kimmiee_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 18:23

Ik noem het geldklopperij. Zeker als je konijnen niet met wilde konijnen in aanraking komen.

Als je aan dierenarts vraagt moet ik enten zegt die natuurlijk jaaaa die denkt nml geld in laatje.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 18:25

Ik ken iemand waar bij beide dieren ziek zijn geworden en zijn overleden, liepen in een hok in de tuin ze heeft nu spijt dat ze ze nooit heeft laten enten.

Eske_B

Re: Konijnen jaarlijks inenten, hoe zit het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-14 18:29

Het gaat me vooral om de vraag of ik in maart nog op tijd ben :)
Ze krijgen dan bovendien meteen een check up. Er lopen hier wel eens katten door de tuin die ook in het park en de polder zijn geweest.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 18:30

Kimmiee19 schreef:
Ik noem het geldklopperij. Zeker als je konijnen niet met wilde konijnen in aanraking komen.

Als je aan dierenarts vraagt moet ik enten zegt die natuurlijk jaaaa die denkt nml geld in laatje.

???? Hoe kom je daar nou bij. Ten eerste betekent enten een minder grote kans op ziekte en een veel grotere kans op herstel. En ten tweede is de kans dat je konijn het door wilde konijnen krijgt, veel kleiner dan door de muggen..

TS, ik zou het even aan je dierenarts vragen. Hebben ze niet een ent spreekuur? Daar wordt je dan voor opgeroepen als je je ervoor inschrijft. :)

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 20:05

Nee de enting is een jaar 'geldig', dus dan is maart eigenlijk te laat. Maar t is wel makkelijker voor jou om ze tegelijk te laten enten en vaak ook goedkoper. :-)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 20:08

Weet je zeker dat het geen oude info is? Sinds 1,5/2 jaar is er namelijk een nieuwe enting die voor beide een jaar geldig is. 1 potje van een vaccin is voor 1 konijn, waardoor konijnenspreekuren niet meer nodig zijn.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 20:08

Zaols ik er nu in sta laat ik ze niet enten, hier in de omgeving komt myxomatose bijna niet voor. We hebben al 10 jaar konijnen en nog nooit wat gehad of er anderen over gehoord.

Wel ga ik als het opvang konijn het een jaar geleden heeft gehad even de DA bellen of zij het vaak horen krijgt. Voor het konijn dat we uit de opvang gehaald hebben is een bezoekje een enorme stressfactor.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 00:05

Myxo kan zo spontaan uitbreken en zich door muggen en dergelijke verspreiden. Toen we nog konijnen hadden werden ze allemaal tegen Myxo en VHS geënt. In Maart en een half jaar later nog eens voor myxo.

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 15:54

Hier in de buurt is onder (wilde) konijnen een uitbraak van myxomatose...
Deze dieren sterven een vreselijke dood
Ik zou het zekere voor het onzekere nemen