Vreemde hond op visite

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jolien87

Vreemde hond op visite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-14 13:31

Morgen komen mijn schoonouders bij ons op visite met hun hond,Teddy. Heel gezellig natuurlijk, ware het niet dat we zelf ook een hond hebben. Renzo is een 12-jarige bouvier reu met alles erop, eraan en ertussen. ;) Naar mensen toe is hij heel erg lief, maar met name naar andere reuen toe kan hij heel dominant zijn en springt er het liefst direct bovenop. Mede hierdoor, en omdat hij buiten echt een spring in 't veld is en een ongeleid projectiel kan worden, hebben we hem buiten nooit los. We laten hem wel gewoon aan andere honden snuffelen als we deze passeren en meestal trekt hij zich hier weinig van aan, tenzij de andere hond minstens zo groot is als hij. Dan wil hij zich toch graag wel even bewijzen. De hond van mijn schoonouders is een middelgrote hond (ben het ras even kwijt) en echt een sulletje, laat alles over zich heenkomen en is heel lief met andere honden. Alleen de vraag is nu dus hoe het tussen hem en Renzo zal gaan morgen. Er is nog niet eerder een andere hond op visite geweest, alleen toen Renzo zelf nog een pup was en een paar jaar daarna hebben tijdelijk een pleegpup gehad. Dit ging prima, maar dit is weer heel anders dan twee volwassen honden. En Renzo gaat ongetwijfeld proberen om zijn territorium te beschermen.
Nu vraag ik mij af: wat is de beste manier om dit aan te pakken? Gewoon beide honden meteen loslaten? Eerst Renzo naar buiten zodat Teddy eerst een tijdje kan rondlopen?
Hopelijk kunnen jullie wat tips geven want ik heb hier verder geen ervaring mee.

troi

Re: Vreemde hond op visite

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 13:34

Waarom wil je dit? Ik zou nooit een andere hond in huis toelaten als ik een vrij dominante reu had.

Als je geen keus hebt zou ik beginnen met een flinke wandeling zodat ze op neutraal terrein kennis kunnen maken. Als dit heel soepel loopt kun je proberen de andere hond in huis te laten. Maar het blijft een fiks risico

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-14 13:35

Omdat mijn ouders aan de andere kant van het land wonen en ik morgen mijn verjaardag met hun en mijn ouders vier. Mocht het echt niet kunnen dan kan één van de twee gewoon in een andere ruimte, maar het fijnste zou natuurlijk zijn als ze bij elkaar zouden kunnen.

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 13:36

Zo doen wij het ook altijd hier, eerst een flinke wandeling met beide honden en als ze dan de interesse in elkaar (en hun energie) een beetje kwijt zijn pas naar binnen. Gaat bijna altijd wel goed.

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 13:37

Kennis laten maken op een vreemd terrein. Kennis laten maken in 'zijn' territorium is sowieso een slecht idee. En verder, tja valt niet echt te voorspellen want wij kennen de honden natuurlijk ook niet.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-14 14:15

Het scheelt dat we voor het huis een gigantisch grasveld hebben met daarbij een afgezet stuk waar ze los zouden kunnen. +:)+

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 15:45

Jolien87 schreef:
Het scheelt dat we voor het huis een gigantisch grasveld hebben met daarbij een afgezet stuk waar ze los zouden kunnen. +:)+

Inderdaad. Noem het "de arena" en sluit weddenschappen af wie wint... }>

Okay, serieus nu, waarom wil je deze honden zo nodig samen hebben? Het gaat maar om één bezoek, niets wat vaker voorkomt (dan zou ik me wél kunnen voorstellen dat je ze aan elkaar wilt laten wennen).
Voor deze ene keer zou ik het het risico (met name voor het kleinere "sulletje") niet waard vinden en ze tijdens dit bezoek gewoon gescheiden houden.

JustJoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 15:52

Wij doen altijd eerst buiten kennis maken en samen wandelen en dan naar binnen toe. En dat gaat meestal wel goed, maar je kan het nooit van tevoren zeggen.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 15:53

Ik zou de honden gescheiden houden om problemen met schoonouders te voorkomen!

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-14 16:07

Oh ik heb een goede verstandhouding met mijn schoonouders hoor, dus daar ben ik niet zo bang voor. ;)

Het zou gewoon fijn zijn als het wel samen kan, vooral als dit op een simpele manier kan waar ik mogelijk helemaal niet aan gedacht had. Daarom ook mijn vraag naar suggesties. En niks MOET, mocht al snel blijken dat het niet goed gaat dan zit één van de honden heel snel in de slaap- of studeerkamer. Maar ik wil daar niet op voorhand al vanuit gaan, ik geef de situatie graag het voordeel van de twijfel.

Zowel Renzo als "sulletje" ( :') ) houden wel van spelen/stoeien dus voor hetzelfde geld gaat het heel goed. De buren van mijn schoonouders hebben een grote rottweiler waar Teddy ook wel mee in aanraking komt en jaren terug hebben ze zelf ook een kruising rottweiler/doberman gehad, dus Renzo zal niet de eerste grote hond zijn die hij ontmoet.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 20:12

ik ga altijd eerst een eind lopen samen met nog een persoon en de honden (mijn honden zijn zeer sociaal maar doe het dus altijd) en daarna gaan ze gezamelijk naar binnen. Dit doe ik altijd welke hond er ook mee komt en hoe (on) bekend de hond ook is voor mijn honden. Eerst de energie eruit voordat ze weer naar binnen gaan ook voor ons zelf veel fijner

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 20:17

ik zou het risico niet nemen...of je moet zin hebben om je verjaardag door te brengen in de wachtkamer bij de dierenarts om de honden weer aan elkaar te naaien. :+

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 20:24

Proberen kan altijd en dan is inderdaad het advies om eerst op neutraal terrein kennis laten maken en dan gezamenlijk mee naar binnen te nemen. Die van mij is dan in staat om zich om te draaien en vol tot de aanval over te gaan :+ , dus garantie dat het werkt krijg je niet.