Belangrijk hierbij is de lokatie van de bank, krabpaal en het soort krabpaal. Als de bank ergens aan de rand van zijn territorium staat (bijv voor het raam), dan word het vrij lastig om het af te leren. Maar het kan ook gewoon puur behoefte aan krabben zijn en dan is het makkelijker. Verveling kan ook zeker meespelen dus hou hem lekker bezig!
Truuk is om de krabpaal aantrekkelijk te maken. Catnip kan helpen maar is zelden voldoende. De lokatie is heel essentieel, het liefste op looproute van de kat en/of randen territorium. De kat geeft al aan dat de bank blijkbaar de goede lokatie heeft, dus ga rondom die bank werken met krabgelegenheid. Daarnaast kan je gaan uitzoeken wat zijn krabvoorkeuren zijn. De ene kat wil verticaal, de ander wil horizontaal. Zorg iig bij verticale palen dat ze ook hoog genoeg zijn want de kat moet dan uitgestrekt kunnen krabben. Die standaard paaltjes met zo'n klein hokje eronder heb ik zelden gebruikt gezien, vrijwel geen enkele kat kan daar lekker aan krabben. Ook het materiaal is van belang. Standaard is sisal, maar genoeg katten die dit helemaal niet zo fijn vinden! De kartonnen dingen die tegenwoordig veel in de handel zijn bevallen mij erg goed want de katten vinden het allemaal prachtig. Nadeel is natuurlijk de stukjes karton in huis, maarja altijd beter dan een kapotte bank toch?
Ik heb hier 1 die nog wel eens aan de bank wil hangen en dan zichzelf erlangs trekt, al krabbend.... Ze wil dus spelen en krabben daar. Aan de ene kant van de bank heb ik zo'n kartonnen ding, aan de andere kant ligt een kokosmat en aan de salontafel hangt altijd een veertje aan een touwtje om te spelen. Paar keer moeten corrigeren, maar al heel snel had ze het door en nu doet ze het zelden meer. Dezelfde kat heeft bij mijn ouders allerlei stoelen en banken totaal vernield. Volgens hen was het niet af te leren bij haar.... Het heeft mij twee weken gekost.
Behalve krabgelegenheid bieden en aantrekkelijk maken, kan je ook (tijdelijk) je bank onaantrekkelijk maken. Plakband, aluminiumfolie, verzin het maar. Maar dit gaat geen effect hebben als je de kat geen goed alternatief bied. Zelfde voor corrigeren: kan je prima doen, maar heeft alleen zin als de kat ergens anders zn behoefte kwijt kan. Want zo eigenwijs zijn ze nou eenmaal!
Ik zie het regelmatig: 1 paaltje in het hele huis... Ik heb hier in elke kamer meerdere mogelijkheden, bij bijna elke deurpost hangt een krabplankje. En het word allemaal gebruikt! En mijn meubels blijven keurig heel

Voor iedereen met katten die blijven hangen in de bank: bovenstaande geld voor elke kat en op een enkele uitzondering na kan je het echt wel afleren. Maar het kost soms meer moeite dan een spray catnip of de paal op een andere plek zetten en alleen corrigeren is gewoon zinloos. Let op je kat, kijk naar zn behoeftes en zorg dat ie dat kan uiten. Geef die mogelijkheden en ze willen best je bank met rust laten (na wat stevige overtuiging meestal)