Kat maakt bank stuk.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Doef

Kat maakt bank stuk.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-14 14:54

Hoi bokkers!

Mijn kleine monster kater van 1 jaar jong maakt de hele bank stuk! Hij doet dat met zijn nagels, en ik heb nou echt het idee dat hij het expres doet, en de krabpaal gebruikt 'ie niet. Het is zo erg dat wij een andere bank moeten kopen omdat het er niet uit ziet! Die schurk terroriseert de hele boel hier! _O-. Maar ja, nu wij dus een andere bank nemen willen wij het wel mooi houden, en vooral heel! Ik vroeg mij dus af of er een wonder tip bestond om die bank mooi te houden?! Iemand die ook zo'n schurk in huis heeft? Voor de nieuwschierigen kan ik eventueel een foto van de bank maken?

Voor de rest is hij hartstikke lief hoor haha :).

Suusie22

Re: Kat maakt bank stuk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 14:55

de krabpaal op een andere plek neerzetten? op de looproute van de kat?

nafkedemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 14:56

kleden erover als je weg bent, kijken naar de plek waar de krabpaal staat, het zijn even een paar tips die ik kan bedenken...
o ja, wat hier helpt? qua budget bank er rekening mee houden dat hij vaak met katten geen jaren mee gaat... ( ;) )
Laatst bijgewerkt door nafkedemi op 16-10-14 14:57, in het totaal 1 keer bewerkt

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 14:56

Opvoeden, corrigeren ;) Elke keer weer nee zeggen als hij aan de bank zit ;)

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 14:58

Ik probeer die van ons al 8 jaar op te voeden, dat werkt echt niet zomaar :+ Het is gelukkig wel al veel beter dan in het begin.
Bij ons staat de krabpaal naast de bank, dat helpt wel aardig. Het is ook een iets hoger model, zodat ze er ook aan kunnen krabben vanaf de leuning. Maar de bank blijft een interessant object..

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 14:59

SweetVanille schreef:
Opvoeden, corrigeren ;) Elke keer weer nee zeggen als hij aan de bank zit ;)

Dit werkte bij ons niet, want sindsdien doet hij het alleen als wij weg zijn. Resultaat is nog steeds een kapotte bank dus.

Wat hier wel hielp, is met een plantenspuit een klein beetje water spuiten als hij het doet. Hij schrikt er heel even van en associeert de correctie niet met ons. Resultaat is een bank die niet kapot is en een kat die zich ook als wij weg zijn, niet op de bank botviert.

ReJo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 15:01

Mijn zus heeft het haar 2 katers ook afgeleerd.
Elke keer als ze aan de bank gaan krappen in hun nekvel pakken en bij de krabpaal neerzetten. Desnoods met hun pootjes voordoen hoe ze moeten krabben.
Je moet misschien even streng zijn maar zo leren ze het wel ;)

edit; kun je geen zijl of dekens over de banken heen leggen?
Laatst bijgewerkt door ReJo op 16-10-14 15:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 15:01

Het is mij niet gelukt. Onze kat vond de krabpaal stom, op welke plek van t huis hij stond hij keek er niet naar om. De bank daar in tegen was geweldig. Ook wij hebben heel consequent met de plantenspuit in de aanslag gezeten. Gevolg is dat zolang er iemand thuis is of in de kamer is hij niet krapt. Maar zodra we weg zijn moet de bank er aan geloven. We hebben tegenwoordig banken van Marktplaats van een paar tientjes en elk jaar een nieuw bankstel. Kleden erover helpt niet afdoende. Regelmatig als ik thuis kom liggen de kleden door huis.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 15:03

Krabpaaltjes langs de bak zetten met catnip erop druppelen/spray

Fleeceplaids (dubbelgevouwen) op de plek op de bank waar de kat het doet (of alumiuniumfolie hihihi)

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 15:03

-Nat spuiten met een planten spuit als hij aan de bank wil krabben.
-Kat niet in de kamer laten als je er zelf niet bent.
-Je kan spray me Catnip kopen bij de dierenwinkel en deze over de krabpalen sprayen. (dat heeft aantrekkingskracht voor katten)

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 15:06

Geen tips, maar ik zou het probleem eerst proberen te fixen voordat je er een nieuwe bank neerzet :P

Doef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-14 15:09

Krabpaal op een andere plek... Ga ik proberen! En corrigeren doen we al een jaar lang, maar kater is een echte boef! Planten spuit is idd ook een goed idee! Bedankt.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 15:13

catnip op de krabpaal doen en folie over de bank doen als je weg gaat , springt ie er 1 keer op en door het gladde geritsel is hij zo weg

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 15:16

Nimber schreef:
Het is mij niet gelukt. Onze kat vond de krabpaal stom, op welke plek van t huis hij stond hij keek er niet naar om. De bank daar in tegen was geweldig. Ook wij hebben heel consequent met de plantenspuit in de aanslag gezeten. Gevolg is dat zolang er iemand thuis is of in de kamer is hij niet krapt. Maar zodra we weg zijn moet de bank er aan geloven. We hebben tegenwoordig banken van Marktplaats van een paar tientjes en elk jaar een nieuw bankstel. Kleden erover helpt niet afdoende. Regelmatig als ik thuis kom liggen de kleden door huis.

:D Hier ook, 7 katten in huis en banken en stoelen kopen we 2e hands. Vreemd genoeg laten ze onze huidige leren bank vrijwel met rust, terwijl de vorige flink kapot gekrabd was. De bank inspuiten met een citroen of azijn, dat vinden katten niet lekker ruiken. Ik doe ook wel eens pepermunt olie op plekken waar ze weg moeten blijven, helpt ook. Overigens nooit Tea Tree gebruiken, vinden ze weliswaar heel erg vies maar dat is niet zo gek want katten kunnen er aan doodgaan!
Overigens lijkt het er dus op dat bepaalde banken/ stoelen meer in trek zijn, zal toch te maken hebben met het luchtje wat er aan zit ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 15:18

Onze kat vind de bank gewoon leuker om in te hangen dan de krabpaal, hoe vaak we hem ook corrigeren, in de paal hangen of iets. We hebben het maar opgegeven :')

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 15:28

Belangrijk hierbij is de lokatie van de bank, krabpaal en het soort krabpaal. Als de bank ergens aan de rand van zijn territorium staat (bijv voor het raam), dan word het vrij lastig om het af te leren. Maar het kan ook gewoon puur behoefte aan krabben zijn en dan is het makkelijker. Verveling kan ook zeker meespelen dus hou hem lekker bezig!
Truuk is om de krabpaal aantrekkelijk te maken. Catnip kan helpen maar is zelden voldoende. De lokatie is heel essentieel, het liefste op looproute van de kat en/of randen territorium. De kat geeft al aan dat de bank blijkbaar de goede lokatie heeft, dus ga rondom die bank werken met krabgelegenheid. Daarnaast kan je gaan uitzoeken wat zijn krabvoorkeuren zijn. De ene kat wil verticaal, de ander wil horizontaal. Zorg iig bij verticale palen dat ze ook hoog genoeg zijn want de kat moet dan uitgestrekt kunnen krabben. Die standaard paaltjes met zo'n klein hokje eronder heb ik zelden gebruikt gezien, vrijwel geen enkele kat kan daar lekker aan krabben. Ook het materiaal is van belang. Standaard is sisal, maar genoeg katten die dit helemaal niet zo fijn vinden! De kartonnen dingen die tegenwoordig veel in de handel zijn bevallen mij erg goed want de katten vinden het allemaal prachtig. Nadeel is natuurlijk de stukjes karton in huis, maarja altijd beter dan een kapotte bank toch?
Ik heb hier 1 die nog wel eens aan de bank wil hangen en dan zichzelf erlangs trekt, al krabbend.... Ze wil dus spelen en krabben daar. Aan de ene kant van de bank heb ik zo'n kartonnen ding, aan de andere kant ligt een kokosmat en aan de salontafel hangt altijd een veertje aan een touwtje om te spelen. Paar keer moeten corrigeren, maar al heel snel had ze het door en nu doet ze het zelden meer. Dezelfde kat heeft bij mijn ouders allerlei stoelen en banken totaal vernield. Volgens hen was het niet af te leren bij haar.... Het heeft mij twee weken gekost.

Behalve krabgelegenheid bieden en aantrekkelijk maken, kan je ook (tijdelijk) je bank onaantrekkelijk maken. Plakband, aluminiumfolie, verzin het maar. Maar dit gaat geen effect hebben als je de kat geen goed alternatief bied. Zelfde voor corrigeren: kan je prima doen, maar heeft alleen zin als de kat ergens anders zn behoefte kwijt kan. Want zo eigenwijs zijn ze nou eenmaal!
Ik zie het regelmatig: 1 paaltje in het hele huis... Ik heb hier in elke kamer meerdere mogelijkheden, bij bijna elke deurpost hangt een krabplankje. En het word allemaal gebruikt! En mijn meubels blijven keurig heel :-)

Voor iedereen met katten die blijven hangen in de bank: bovenstaande geld voor elke kat en op een enkele uitzondering na kan je het echt wel afleren. Maar het kost soms meer moeite dan een spray catnip of de paal op een andere plek zetten en alleen corrigeren is gewoon zinloos. Let op je kat, kijk naar zn behoeftes en zorg dat ie dat kan uiten. Geef die mogelijkheden en ze willen best je bank met rust laten (na wat stevige overtuiging meestal)

Enjoy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 21:26

Zwerte schreef:
Belangrijk hierbij is de lokatie van de bank, krabpaal en het soort krabpaal. Als de bank ergens aan de rand van zijn territorium staat (bijv voor het raam), dan word het vrij lastig om het af te leren. Maar het kan ook gewoon puur behoefte aan krabben zijn en dan is het makkelijker. Verveling kan ook zeker meespelen dus hou hem lekker bezig!
Truuk is om de krabpaal aantrekkelijk te maken. Catnip kan helpen maar is zelden voldoende. De lokatie is heel essentieel, het liefste op looproute van de kat en/of randen territorium. De kat geeft al aan dat de bank blijkbaar de goede lokatie heeft, dus ga rondom die bank werken met krabgelegenheid. Daarnaast kan je gaan uitzoeken wat zijn krabvoorkeuren zijn. De ene kat wil verticaal, de ander wil horizontaal. Zorg iig bij verticale palen dat ze ook hoog genoeg zijn want de kat moet dan uitgestrekt kunnen krabben. Die standaard paaltjes met zo'n klein hokje eronder heb ik zelden gebruikt gezien, vrijwel geen enkele kat kan daar lekker aan krabben. Ook het materiaal is van belang. Standaard is sisal, maar genoeg katten die dit helemaal niet zo fijn vinden! De kartonnen dingen die tegenwoordig veel in de handel zijn bevallen mij erg goed want de katten vinden het allemaal prachtig. Nadeel is natuurlijk de stukjes karton in huis, maarja altijd beter dan een kapotte bank toch?
Ik heb hier 1 die nog wel eens aan de bank wil hangen en dan zichzelf erlangs trekt, al krabbend.... Ze wil dus spelen en krabben daar. Aan de ene kant van de bank heb ik zo'n kartonnen ding, aan de andere kant ligt een kokosmat en aan de salontafel hangt altijd een veertje aan een touwtje om te spelen. Paar keer moeten corrigeren, maar al heel snel had ze het door en nu doet ze het zelden meer. Dezelfde kat heeft bij mijn ouders allerlei stoelen en banken totaal vernield. Volgens hen was het niet af te leren bij haar.... Het heeft mij twee weken gekost.

Behalve krabgelegenheid bieden en aantrekkelijk maken, kan je ook (tijdelijk) je bank onaantrekkelijk maken. Plakband, aluminiumfolie, verzin het maar. Maar dit gaat geen effect hebben als je de kat geen goed alternatief bied. Zelfde voor corrigeren: kan je prima doen, maar heeft alleen zin als de kat ergens anders zn behoefte kwijt kan. Want zo eigenwijs zijn ze nou eenmaal!
Ik zie het regelmatig: 1 paaltje in het hele huis... Ik heb hier in elke kamer meerdere mogelijkheden, bij bijna elke deurpost hangt een krabplankje. En het word allemaal gebruikt! En mijn meubels blijven keurig heel :-)

Voor iedereen met katten die blijven hangen in de bank: bovenstaande geld voor elke kat en op een enkele uitzondering na kan je het echt wel afleren. Maar het kost soms meer moeite dan een spray catnip of de paal op een andere plek zetten en alleen corrigeren is gewoon zinloos. Let op je kat, kijk naar zn behoeftes en zorg dat ie dat kan uiten. Geef die mogelijkheden en ze willen best je bank met rust laten (na wat stevige overtuiging meestal)

Dit!! Stuk voor stuk helemaal mee eens :).
Persoonlijke ervaring: Mijn banken waren ook onderwerp van destructie en dat wilde ik voorkomen bij de nieuwe. Veel krabplanken, matjes en hoekplanken opgehangen op goeie plekken, nooit meer aan de bank gekrabd!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 22:29

lolove schreef:
Hij doet dat met zijn nagels, en ik heb nou echt het idee dat hij het expres doet, en de krabpaal gebruikt 'ie niet.

Natuurlijk, katten zijn kwaadaardig.
Ja, alle katten.

Enjoy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 13:02

Katten doen nooit iets expres, die doen iets vanuit een natuurlijke behoefte.

Jindai

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 13:48

Zonder je aan te vallen.....op dat punt is je kat gewoon niet goed opgevoedt. Dat had je 'm vanaf het begin al meteen af moeten leren, ook katten zijn heel goed opvoedbaar. :)
Ik heb er altijd (minstens) de eerste week, als ik een nieuw dier in huis had, echt bovenop gezeten en daar pluk ik nu nog de vruchten van. Daar heb je nu natuurlijk weinig aan, maar is misschien wel iets om aan te denken bij een volgend beestje. :)
Het krabben aan de bank is overigens nog prima af te leren. Ik liet ze bv altijd schrikken door er een zwaar boek ( wat dus lekker 'klapt' op de vloer) nét naast te gooien of te laten vallen en dan meteen 'èh' te roepen. De meeste wisten na 1 of 2 keer al genoeg en hoefde alleen nog maar 'èh' te roepen en dan was het ook gewoon meteen klaar. Vind dit zelf vele malen beter werken als dat gepruts met een plantenspuit, waar veel katten zich na een tijdje ook weinig meer van aantrekken. Catnip op je krabpaal spuiten kan trouwens ook goed werken, maar heeft niet zo heel lang effect vind ik. Als je aan gedroogd kattengras kan komen, zou je dat eens kunnen proberen om op en rond je krabpaal te strooien. Wel allemaal icm opvoeden/corrigeren, anders heb je over een tijdje hetzelfde probleem weer. ;) Succes iig!

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 13:53

Valeriaan druppels op de paal doen, de geur is erg aantrekkelijk voor katten, geeft ze een soort van high!
Die druppels kun je kopen bij de tuinen of bij de apotheek.

Doef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-14 20:33

Jindai schreef:
Zonder je aan te vallen.....op dat punt is je kat gewoon niet goed opgevoedt. Dat had je 'm vanaf het begin al meteen af moeten leren, ook katten zijn heel goed opvoedbaar. :)

Heb al aardig veel katten gehad en weet ook heus wel hoe ik hem moet opvoeden. Wij doen dit ook al vanaf het begin. Meneer heeft gewoon karakter, en is af en toe wat brutaal. Maar is niet gelijk onopgevoed. Heb ook twee grotere katers in huis dus heb heus wel ervaring oid, al je reactie daar op neer komt? Dit moet je niet gemeen opvatten of zo hoor, ik dacht ik zeg het even voordat ik reacties krijg hoe ik een kat op moet voeden, en dat is niet waar dit topic nou werkelijk over gaat haha. Niet zo zeer dat ik er niet tegen kan oid, maar dat bespaart heel veel moeite, maar goed jullie weten ook mijn leefomstandigheden etc niet haha. :)

Wij hebben een nieuwe krabpaal en catnip spray dus kijken of dat werkt.

Enjoy_, het was ook meer als grap bedoeld :j.

Bedankt voor de tips allemaal, moet lukken!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 20:50

Enjoy_ schreef:

Katten doen álles expres, inderdaad vanuit een natuurlijke behoefte; de natuurlijke behoefte expres kwaadaardige dingen te doen.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 20:54

lolove schreef:
Jindai schreef:

Heb al aardig veel katten gehad en weet ook heus wel hoe ik hem moet opvoeden. Wij doen dit ook al vanaf het begin. Meneer heeft gewoon karakter, en is af en toe wat brutaal. Maar is niet gelijk onopgevoed. Heb ook twee grotere katers in huis dus heb heus wel ervaring oid, al je reactie daar op neer komt? Dit moet je niet gemeen opvatten of zo hoor, ik dacht ik zeg het even voordat ik reacties krijg hoe ik een kat op moet voeden, en dat is niet waar dit topic nou werkelijk over gaat haha. Niet zo zeer dat ik er niet tegen kan oid, maar dat bespaart heel veel moeite, maar goed jullie weten ook mijn leefomstandigheden etc niet haha. :)

Wij hebben een nieuwe krabpaal en catnip spray dus kijken of dat werkt.

Enjoy_, het was ook meer als grap bedoeld :j.

Bedankt voor de tips allemaal, moet lukken!

Don't worry, een kat echt opvoeden lukt niemand :-) Je kan een kat goed motiveren/stimuleren en ze zijn heel erg goed te conditioneren, maar dat noem ik geen echt opvoeden. Als jij zegt nee en kat denkt nog steeds ja, dan doen ze het doodleuk als je weg bent. Of je kat raakt gestresst. Je kan ze niet leren denken wat jij wil. Katten doen gewoon echt wat ze zelf willen, daar verandert niemand iets aan.

Als hij je bank ook al echt wat kapot heeft gekregen (dwz zichtbare schade, hoe klein ook), is het wel belangrijk om deze prikkel voor hem te verbergen. Een plek waar eenmaal gekrabt is, is namelijk op zichzelf al een hele sterke prikkel om daar weer te gaan krabben. Dan kan je een geweldige paal ernaast hebben staan, ze blijven dan vaak toch de oude plek pakken. Desnoods een dekentje erover ofzo. Vooral omdat je zegt dat het een brutaal ding is, die zijn vaak wat lastiger te overtuigen :-)
Verder zou ik echt zo'n kartonnen bedje aanraden. Ben nog geen kat tegen gekomen die dat niet prachtig vind!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 20:57

Kuggur schreef:
Enjoy_ schreef:

Katten doen álles expres, inderdaad vanuit een natuurlijke behoefte; de natuurlijke behoefte expres kwaadaardige dingen te doen.

:') :')

@ TS ,Goede plantenspuit met een goede krachtige straal.

En precies goed mikken. De kat mag niet doorhebben dat jij dit expres doet vanuit een natuurlijke behoefte om je dure spulletjes heel te houden.
(ik bedoel natuurlijk dat je hem zo moet conditioneren dat als jij er niet bent de kat nog steeds je bank met rust laat.