Een kitten opgevangen, wat nu?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

M_aaike

Een kitten opgevangen, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-14 07:57

Het is herfstvakantie en ik heb een bijbaantje in de thuiszorg.
Gisteren was ik aan het schoonmaken bij een vrouw die ze allemaal niet op een rijtje heeft zeg maar. Het was een enorme bende met overal alleen maar kattenpoep en andere dingen wat ik helemaal niet wil weten wat het is.
De vrouw had verschillende volwassen katten en een kitten en een 5 maanden oude Mechelse herder.. Die overigens nu dus al verpest is, ik vraag me af of ik melding moet maken bij een of andere instantie voor die hond, maar dat terzijde.

Ik was daar dus aan het schoonmaken en het kitten komt binnen. Ze zag er niet slecht uit maar ze is mager en heeft een bolle buik, waarschijnlijk wormen. Ik vraag aan de vrouw wat ze van plan is met het kitten en ze vertelt me dat deze deze week wordt verzopen in het kanaal, er waren er immers toch al te veel?!

Nou je snapt dat ik dat niet over mijn hart kon verkrijgen. Ik heb haar dan ook mee naar huis genomen en nu is ze hier. Ik heb zelf ook een jonge kat dus ze zal zich niet vervelen.
Ik vraag me alleen af hoe ik dit nu moet aanpakken.

Gisteren heb ik haar ontwormd, de DA gebeld en we wachten even tot ze wat dikker is met de entingen.
Mijn vragen zijn:
- Moet ik een kitten van ongeveer 11 weken al ontvlooien?
- Hoe krijg ik haar snel zindelijk? De andere kat was gelijk zindelijk toen ze hier kwam namelijk..
- Moet ik de 2 katten het zelf laten uitvechten? Ik heb het kitten net even los gehad maar ze blazen en grommen wat naar elkaar af. Nu zit ze nog in de bench van de hond, tijdelijk dan.
- Kunnen 2 katten 1 kattenbak gebruiken?

Volgens mij zijn dit -tot nu toe- :+ - mijn vragen.
Alvast hartelijk bedankt voor het meedenken.!

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 08:02

Voor de hond dierenbescherming bellen.Ik heb het ook een keer gedaan bij een tokkie familie waar ik werkte bij de thuiszorg hond kreeg niet genoeg te eten en werd vals.Was ook een jong hond,heel leuk dier.Haar gedrag was goed toen ze daar kwam.Hond is later in beslag genomen.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 08:03

Let wel op heb je een binnen of buiten kat?

Ik had pas ook een kitten opgevangen maar mijn kat is daar erg ziek van geworden.
Ik heb een binnenkat en deze heeft weinig weerstand.
3x bij de dierenarts geweest omdat de kat niet meer at en hoge koorts had.

Zet het kleine katje elke keer na het eten en drinken of tussendoor op de bak.
Of ontvlooien en ontwormen leg je verhaal uit aan de dierenarts en vraag wat je het beste kan doen.

Je weet niet of de kat ziektes bij zich draagt hou ze even apart ook de katten met bakjes eten en kattenbak.

Manadeluca

Re: Een kitten opgevangen, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 08:29

ik heb ook een kitten opgevangen van ong 7-8 weken oud, met net dezelfde kenmerken als die van jouw.
De onze was ook nog eens in een put gevallen met bouwpuin, dat beestje krabde zich te pletter. Eerst heb ik hem behandeld met Bio-kill ook zijn bench, de dag erop ben ik met hem naar de dierenarts gereden, daar heeft hij een behandeling voor vlooien gekregen en ontworming. Ook vond de da de kitten sterk genoeg om zijn eerste enting te geven. Ik kreeg verder ook het advies om hem te wassen.

Gisteren voormiddag heb ik hem in bad en douche gegeven, ik heb er ong 20 min werk aangehad om hem te verlossen van alle viezigheid, rood bouwpijn en heel wat dode vlooien en hun uitwerpselen, duizenden zwarte stipjes.

Nu is hij weer helemaal schoon en best op zijn gemak, hij krabt niet meer en heeft gisteren zowat de hele dag geslapen, ik was hierdoor best bezorgd omdat ik me zorgen maakte over de combinatie ontworming+ontvlooiing/enting, hij is nog best jong.

's avonds heeft hij goed gegeten en met mijn dochtertje gespeeld.
Vanochtend was hij goed actief.

Ik houd hem nog goed in de gaten. We zijn al helemaal verkocht aan hem.

Een vriendin van me had twee binnenkatten deze hadden ieder hun eigen kattenbak.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 10:04

Goed ontwormen met Milbemax en ontvlooien met stronghold en daarna herhalen.
Bel eventueel met een dierenarts of asiel, zijn geven in de meeste gevallen zonder problemen advies.

Kittens worden vanzelf zindelijk als ze een kattenbak hebben is mijn ervaring helemaal als ze het af kunnen kijken van een andere kat.
Een extra kattenbak, desnoods een teiltje met grit is wel handig, katten delen liever geen kattenbakken.

Zolang er geen bloed vloeit gaat een introductie met een kitten meestal wel goed, hoe het in de gaten en scheidt ze desnoods als je er even niet bij kan zijn.

M_aaike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-14 10:38

Ontwormen met Milbemax heb ik inmiddels gedaan. Ontvlooi spul ga ik nu bestellen. Ik pak dan maar gelijk de hond en de andere kat ook mee. Verder wonen wij buitenaf en is het de bedoeling dat de kitten straks ook lekker naar buiten gaat. De andere rent al van buiten naar binnen en andersom. :+

Over de hond ga ik nog even nadenken of ik het ga melden.. Ik hoor namelijk altijd dat de dierenbescherming niets doet zolang ze eten en drinken krijgen. En dat krijgt ze wel. Het gaat alleen om het slaan en hele dagen opsluiten in de bench van het arme dier..

DeHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 10:45

Ik zou eerst bij de thuiszorg organisatie even vragen wat hun regels hiervoor zijn. Sommige mensen hebben erg veel moeite om vreemden in hun huis binnen te laten terwijl ze echt wel zorg nodig hebben. Als ze dan de dierenbescherming op hun nek krijgen door jouw melding heb je kans dat ze de thuiszorg gaan vermijden. Probeer het gesprek met de vrouw aan te gaan en te vragen of ze zelf de hond weg wil doen.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 14:07

Maar dat is hun eigen probleem toch.En het dier gaat in dit geval voor.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 14:18

Toch zou ik het wel even overleggen met je werk. Wellicht hebben ze dit al eens vaker aan de hand gehad met een ander geval en kun je profiteren van de ervaring die ze daarmee hebben opgedaan.

Ik denk dat je al goed bezig bent met de kitten.Denk wel een beetje om je eigen kat, die kleintjes hebben soms meer onder de leden dan je zou willen.
Heb je ook echt vlooien gezien? Zo niet , dan hoef je de omgeving nog even niet te behandelen denk ik. Hond en kat wel meenemen. Ik zou voor volgende week ofzo even een afspraak maken bij de DA voor een check up en eventueel de eerste entingen, die kittens veranderen soms snel en sterken vaak snel aan.

Ben je ook van plan het kitten echt te houden?

SanneJas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 14:27

M_aaike schreef:
Over de hond ga ik nog even nadenken of ik het ga melden.. Ik hoor namelijk altijd dat de dierenbescherming niets doet zolang ze eten en drinken krijgen. En dat krijgt ze wel. Het gaat alleen om het slaan en hele dagen opsluiten in de bench van het arme dier..

Als het diertje slaag krijgt en veel opgesloten wordt, zal ik niet twijfelen maar gewoon bellen.
Arm beest, 5 maanden oud, stel dat hij daar nog 13 jaar moet wonen. -O-

M_aaike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-14 15:05

SAKKIA schreef:
Ben je ook van plan het kitten echt te houden?

Ja we gaan haar gewoon houden. We wonen buitenaf dus plek genoeg. :D

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 15:09

Blij voor het kitten dat het nu een goed mandje heeft.

Nogmaals denk ik dat je al op de goede weg bent hoor. Hou het nog een beetje uit de buurt van je eigen kat voor je DA het gezond heeft verklaard.

Ben eigenlijk wel benieuwd naar een foto :j

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 18:25

Denk je aan je beroeps geheim?
Informatie over clienten naar buiten brengen mag niet.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 18:29

ik zou niet de DB bellen die doen geen ........ wel de dierenpolitie (dus via de politie 0900 88 44 te bereiken en dan vragen naar de dierenpolitie van dat en dat gebied).

Verder succes!

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 18:31

Sow bij het lezen van verzuipen in kanaal ben ik gestopt met lezen!
Heel rap een melding maken wat een stuk onbenul dat "mens" daar horen geen dieren thuis gatver!

M_aaike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 23:44

SAKKIA schreef:
Blij voor het kitten dat het nu een goed mandje heeft.

Nogmaals denk ik dat je al op de goede weg bent hoor. Hou het nog een beetje uit de buurt van je eigen kat voor je DA het gezond heeft verklaard.

Ben eigenlijk wel benieuwd naar een foto :j

Hier een foto van een paar dagen geleden! Hij is mooi opgedroogd! :j
Afbeelding